2,5-vuotias istuu autossa korokeistuimella... onko ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja öö-ö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23417844]Mun kaveri osti lapselleen turvavyöistuimen, kun lapsensa oli noin kaksi ja puoli. Tuumi, että kun ei lapsi oikein näe istuimestaan mitään ja meinaa käydä pieneksi. Katsoin häntä todella ihmeissäni, että miten on mahdollista, ettei 2,5- vuotias normaalikokoinen tyttö muka mahdu turvaistuimeen, kun meidän samanikäinen mahtuu loistavasti vielä selkämenosuuntaankin. Hän vuorostaan katsoi minua hölmistyneenä, että onko sellaisiakin istuimia jotka saa selkämenosuuntaan, siis muitakin kuin kaukaloita.

Toiset vain ei ole tippaakaan kiinnostuneita ottamaan selvää turvallisuusasioista ja valitettavan monet myyjät myyvät ihan mitä vain asiakas sattuu pyytämään, eivätkä opasta, tosin luulenpa tämän kaverini hankkineen istuimen jostain sellaisesta liikkeestä josta ei edes pyytäessä saa mitään palvelua.[/QUOTE]

Monihan ostaa istuimia käytettynä tai tilaa netistä, jolloin ei saa mitään palvelua tai käyttö- ja asennusohjeita henk. koht. :/

[QUOTE="nipo";23417868]Meillä yksi lapsi oli reilusti alle kolme, kun tuo maaginen 18kg:n raja meni rikki, eli turvallisuuden vuoksi piti siirtyä turvavyöistuimeen. Ihan näin sivuhuomautuksena...[/QUOTE]

No normaalikokoinen tyttölapsi ei kyllä paina 2,5- vuotiaana 18 kiloa ja varsinkaan tämä tuntemani tapaus ei kyllä päässyt lähellekään tuota lukemaa. Enkä kyllä nyt ymmärtänyt mikä "maaginen" luku tuo 18 oikein on? Kaikissa minun tuntemissani turvaistumissa painoraja on 25 kiloa vähintään.

[QUOTE="vieras";23417915]No normaalikokoinen tyttölapsi ei kyllä paina 2,5- vuotiaana 18 kiloa ja varsinkaan tämä tuntemani tapaus ei kyllä päässyt lähellekään tuota lukemaa. Enkä kyllä nyt ymmärtänyt mikä "maaginen" luku tuo 18 oikein on? Kaikissa minun tuntemissani turvaistumissa painoraja on 25 kiloa vähintään.[/QUOTE]

Siis se on melkein aina se raja, että saa käyttää istuimen omia vöitä. Sen jälkeen kun ei saa, niin tietysti tarkoitan, että tulee siirtyä auton vöillä tulevaan selkänojalliseen turvalliseen istuimeen. En että sitten pitää jättää istuin pois :) Ja meidän lapsi on kyllä ihan normaalikokoinen, myös neuvolan käyrien mukaan ;)

[QUOTE="nipo";23417850]Kurkkaatko aina autoon tarkemmin, kun näet pari vuotiaan lapsen kasvot menosuuntaan, että mahtaako lapsi olla turvapalkillisessa istuimessa? ;)[/QUOTE]

Ei se turvapalkillinenkaan selkä menosuuntaan käytettävää, oikein kiinnitettyä istuinta voita etutörmäyksessä. Muissa törmäyksissä sen suoja on samaa tasoa. Turvapalkillinen istuin on toki turvallisempi KASVOT MENOSUUNTAAN istuessa kuin 5pistevöillä käytettävä istuin, mutta ei milloinkaan niin turvallinen kuin selkä menosuuntaan istuttava malli.

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php

Tuolta näette kuvien kanssa, mikä mikin istuin on. Ja alle 6 vuotiaan on istuttava sellaisessa turvavyöistuimessa, ei pelkällä korokkeella.

Lain mukaan alle 135 cm pitkien lasten on autolla matkustettaessa käytettävä heidän painonsa mukaan määräytyvää turvalaitetta

[QUOTE="vieras";23417915]No normaalikokoinen tyttölapsi ei kyllä paina 2,5- vuotiaana 18 kiloa ja varsinkaan tämä tuntemani tapaus ei kyllä päässyt lähellekään tuota lukemaa. Enkä kyllä nyt ymmärtänyt mikä "maaginen" luku tuo 18 oikein on? Kaikissa minun tuntemissani turvaistumissa painoraja on 25 kiloa vähintään.[/QUOTE]

Ja vielä, kuten sanoin, niin tuolla kommentillani en ottanut kantaa muuhun kuin siihen, että joku siirtynyt aikaisin turvavyöistuimeen. Esimerkiksi meillä näin oli pakko toimia, koska istuimen vyöt eivät ole turvalliset 18kg eteenpäin. Ja hyvä turvavyöistuin taas on turvallisempi kuin ns. kombi-istuimet pelkästään auton vöitä käytettäessä. Kuten törmäystestitkin ovat osoittaneet.

Ei se turvapalkillinenkaan selkä menosuuntaan käytettävää, oikein kiinnitettyä istuinta voita etutörmäyksessä. Muissa törmäyksissä sen suoja on samaa tasoa. Turvapalkillinen istuin on toki turvallisempi KASVOT MENOSUUNTAAN istuessa kuin 5pistevöillä käytettävä istuin, mutta ei milloinkaan niin turvallinen kuin selkä menosuuntaan istuttava malli.

Ok, mielipiteesi on tuo, minun on eri :) Ja minulla on kyllä erittäin paljon tutkimustyötä takana tämän asian tiimoilta jo hyvin monen vuoden ajalta, joten luotan mieluummin edelleen tutkimuksiin ja perustan valintani niihin :)

Ei ole ok, selkä menosuuntaan istutaan ihan istuimessa 4v asti. Mutta näkee sitä kyllä kaikenlaista jo ihan kaupankin pihassa. Moni parivuotias istuu ihan naama menosuuntaan, vaikka istuimessa olisikin. Mut kun sillä on oikeesti ihan hirveen iso merkitys, että matkustetaan selkä menosuuntaan pienenä.

Meillä lapset olleet niin pitkiä ettei 2v jälkeen ole voinut istua selkä menosuuntaan päin vaan naama eteenpäin.
Ja vaikka niissä istuimissa on 25kg saakka niin ei meidän 4,5v poika oo mahtunut siihen istuimeen lähes kahteen vuoteen. Ei riitä istuimen vyöt.

[QUOTE="nipo";23418016]Ja vielä, kuten sanoin, niin tuolla kommentillani en ottanut kantaa muuhun kuin siihen, että joku siirtynyt aikaisin turvavyöistuimeen. Esimerkiksi meillä näin oli pakko toimia, koska istuimen vyöt eivät ole turvalliset 18kg eteenpäin. Ja hyvä turvavyöistuin taas on turvallisempi kuin ns. kombi-istuimet pelkästään auton vöitä käytettäessä. Kuten törmäystestitkin ovat osoittaneet.[/QUOTE]

Toki tuollaisessa erityistilanteessa se onkin perusteltua. Mutta jos luit koko tekstini, niin ensinäkään kyse ei ollut isosta lapsesta ja se pointti oli nimenomaan siinä, että toisilla ei vain ole harmainta hajuakaan vaihtoehdoista saati laista ja suosituksista, vaan ostavat ja toimivat täysin mieltymystensä mukaan edes yrittämättä ottaa selvää asioista.

[QUOTE="nipo";23418048]Ok, mielipiteesi on tuo, minun on eri :) Ja minulla on kyllä erittäin paljon tutkimustyötä takana tämän asian tiimoilta jo hyvin monen vuoden ajalta, joten luotan mieluummin edelleen tutkimuksiin ja perustan valintani niihin :)[/QUOTE]

Minunkin mielipiteeni perustuu tutkittuun tietoon. Mutta arvostan sinunkin mielipidettäsi, enkä halua asiasta riidellä :) Turvallisia ajokelejä!

[QUOTE="vieras";23418092]Toki tuollaisessa erityistilanteessa se onkin perusteltua. Mutta jos luit koko tekstini, niin ensinäkään kyse ei ollut isosta lapsesta ja se pointti oli nimenomaan siinä, että toisilla ei vain ole harmainta hajuakaan vaihtoehdoista saati laista ja suosituksista, vaan ostavat ja toimivat täysin mieltymystensä mukaan edes yrittämättä ottaa selvää asioista.[/QUOTE]

Luin ja huomasin pointtisi, siksipä juuri kirjoitinkin kommenttiini, että välihuomautuksena :) Muutoin olen täysin samaa mieltä kirjoituksestasi :)