2,5-vuotias haluaa olla 6-vuotiaan siskonsa kanssa pihalla kaksin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietteliäs"

Vieras
Hei!
kuulisin mielelläni asiallisia kommentteja seuraavasta. Asumme turvallisella lapsiperheomakotitaloalueella ja meillä on iso piha tien päässä. Meidän pihalla on usein oman 6-vuotiaamme kavereita, jotka touhuavat kaikkea kivaa. Kesällä meidän 2,5-vuotias ei enää halua olla äidin kanssa pihalla tai sisällä, vaan haluaa olla ehdottomasti pihalla muiden mukana ja leikkiikin tosi kivasti heidän kanssa. Minä seuraan koko ajan tilannetta joko ikkunasta tai pihalta lähietäisyydeltä (hoidan pihaa tai teen ruokaa yms.). Lapsi siis itse haluaa olla pihalla ja turvallsuudesta huolehdin tilannetta seuraamalla. Mietin kuitenkin, voiko lapsella olla turvaton olo ilman vierellä olevaa aikuista. Pitäisikä minun olla ihan siinä lähellä sanoittamassa leikkiä ja jakamassa asioita?
Meillä on 3 lasta ja hommaa riittää paljon, joten olen 0llut tyytyväinen että ehdin niitä näin tehdä, mutta mietin lapsen tunne-elämän kehitystä ja turvallisuuden tunnetta....

[QUOTE="mietteliäs";24256171]Hei!
kuulisin mielelläni asiallisia kommentteja seuraavasta. Asumme turvallisella lapsiperheomakotitaloalueella ja meillä on iso piha tien päässä. Meidän pihalla on usein oman 6-vuotiaamme kavereita, jotka touhuavat kaikkea kivaa. Kesällä meidän 2,5-vuotias ei enää halua olla äidin kanssa pihalla tai sisällä, vaan haluaa olla ehdottomasti pihalla muiden mukana ja leikkiikin tosi kivasti heidän kanssa. Minä seuraan koko ajan tilannetta joko ikkunasta tai pihalta lähietäisyydeltä (hoidan pihaa tai teen ruokaa yms.). Lapsi siis itse haluaa olla pihalla ja turvallsuudesta huolehdin tilannetta seuraamalla. Mietin kuitenkin, voiko lapsella olla turvaton olo ilman vierellä olevaa aikuista. Pitäisikä minun olla ihan siinä lähellä sanoittamassa leikkiä ja jakamassa asioita?
Meillä on 3 lasta ja hommaa riittää paljon, joten olen 0llut tyytyväinen että ehdin niitä näin tehdä, mutta mietin lapsen tunne-elämän kehitystä ja turvallisuuden tunnetta....[/QUOTE]

Haluatko kertoa, mitä tarkoitat tuolla leikin sanoittamisella? :)

no minä olen sitä mieltä että lapsilla on taatusti mielikuvitusrikkaammat leikit ilman aikuisten hössötystä.
Meillä jo reilun vuoden ikäinen (1v 4kk) on isompien kanssa keskenään pihalla. Itse seuraan välillä ikkunasta. Mutta meillä ei teitä, naapureita eikä muita ns. vaaranpaikkoja ole.

Tuota sanottamista voit varmaan tehdä, jos kaksin olette, jos on sellaisia tilanteita. Noin muuten ajattelisin, että ne 6v:t saattaa hyvinkin vetää leikkiä eteenpäin paremmin kuin aikuinen.

MLL-sivuilla sanottiin että 2-vuotias tarvitsee vielä jatkuvaa huolenpitoa ja valvontaa. Onko ikkunasta tai kauempaa pihalta seuraaminen siis riittävää.
Samaa mieltä teidän kanssa tuosta leikistä, lapset sen taitaa paremmin kuin me.
Mutta tuo turvallisuuden tunne...

No reippaalla 2 veellä ei varmaan pelota, mut silti en jättäis tota meidän tyttöä edes meidän seitsemän vuotiaiden kanssa pihalle. Ei ne malta kattoa.... Itse mietin paljon enemmän fyysistä turvallisuutta. Mut joo, pärjää ne oon nähnyt 3 ja 4- veen ulkoilevan kahdestaan tunteja...se oli väl i ll ä säälittävää, kun pikkunen oli niin väsynyt. Tämähän ei tietenkään ole teidän tapaus!!!!!!!!!!
Itse hoidin vuoden ikäistä siskoani 10-vuotiaana pihalla ja se oli sopiva ikä aloittaa vahtiminen mielestäni. 2-vee kuitenkin tarvii vahtimista myös...

[QUOTE="mää";24256222]No reippaalla 2 veellä ei varmaan pelota, mut silti en jättäis tota meidän tyttöä edes meidän seitsemän vuotiaiden kanssa pihalle. Ei ne malta kattoa.... Itse mietin paljon enemmän fyysistä turvallisuutta. Mut joo, pärjää ne oon nähnyt 3 ja 4- veen ulkoilevan kahdestaan tunteja...se oli väl i ll ä säälittävää, kun pikkunen oli niin väsynyt. Tämähän ei tietenkään ole teidän tapaus!!!!!!!!!!
Itse hoidin vuoden ikäistä siskoani 10-vuotiaana pihalla ja se oli sopiva ikä aloittaa vahtiminen mielestäni. 2-vee kuitenkin tarvii vahtimista myös...[/QUOTE]

Juurihan korostin, että valvon lasta koko ajan ikkunasta tai kauempaa pihalta.

Kyllä mielestäni ikkunasta tai muualta pihasta seuraaminen riittää, kunhan tietää itse KOKO ajan, missä pikkuinen viilettää. Jos lapsella olisi turvaton olo ilman aikuista, hän varmaan itse hakeutuisi aikuisen seuraan eikä jäisi isompien lasten kanssa.

MLL-sivuilla sanottiin että 2-vuotias tarvitsee vielä jatkuvaa huolenpitoa ja valvontaa. Onko ikkunasta tai kauempaa pihalta seuraaminen siis riittävää.
Samaa mieltä teidän kanssa tuosta leikistä, lapset sen taitaa paremmin kuin me.
Mutta tuo turvallisuuden tunne...

2,5v:lle ne isommat antaa varmasti turvaa, joskus väärääkin. Jos häntä pelottaisi, hän varmasti tulisi sisälle.

Me asutaan vähän samasorttisessa pikassa ja pojat on ollu keskenään pihalla siitä, kun olivat 2,5- ja 4,5-vuotiaita. Huutelin vaan välillä ja katoin ikkunasta. Nyt on pojat jo isompia ja 2v. siskonsa huitelee mukana touhuissa. Koskaan ei mitään sattunu,onneksi. Ja ihan on normipäisiä kavereita, koulumenestyksen perusteella jopa fiksuja. Että anna touhuta keskenään!

Itse en jättäisi, koska 6-vuotiaat voivat äkkiä keksiä jotain ja unohtaa koko sisaruksen. Ikkunasta ei ehdi valvoa jos tekee sisällä muuta puuhaa tai jos valvoo niin eikö ole sitten ihan sama olla siellä ulkona? Itse en ainakaan pystyisi tekemään muuta kuin istumaan ikkunassa, joten pihalla se vahtiminen onnistuisi paremmin. Tuollaista leikkiin sekaantumislässytystä en ole koskaan ymmärtänyt. Tuntuu jopa tyhmältä.

Minulla 6v, 5v ja 3kk ikäiset lapset

Onhan sillä lapsella turvallinen olo jos kerta itse haluaa olla isompien mukana. Osaa varmasti jo hakeutua äidin luo jos tarvii äidin tukea. En mä ainakaan seiso meidän alle 2v:n vieressä koko aikaa. Siinä se menee muiden mukana, itse vahdin kauempaa.

Jos puitteet on ok, eli kuten sanoit talo on kauempana tiestä tms, niin ok.

Toki käytä välillä kurkistamassa että kaikki on todellakin vielä ok, mutta mä päästäisin.

Meillä on toimittu näin aina. Esikoinen tahtoi välillä leikkiä yksinään pihalla ja kun nuorempi lapsi syntyi ja tahtoi kaksin siskonsa kanssa leikkimään niin ilmanmuuta päästin.

Kyllä mä aina teen puutarhatöitä samalla kun lapset on pihalla. Siis kun ovat sen verran isoja olleet, että eivät ole lahkeessa kiinni roikkuneet. Eli minusta riittää, että olen näkö- ja kuuloetäisyydellä. Sisälle en menisi hommiin, kun nuorempi noin pieni kuitenkin.

Leikin "sanoittaminen" kuulsotaa ihan pöljältä sekaantumsielta, kun isommat lapset on noinkin isoja.

Kyllä meillä poika meni siskon kanssa tai yksin tuohon pihalle hieman alle 3-vuotiaana ja nyt 3-vuotiaana. Tämä kone sijaitsee ikkunan vieressä ja hiekkalaatikko suoraan ikkunan edessä. :)
Ei ole kuin pihaan menevää liikennettä ja ei poika mene luvatta pihalta.
Ja ovella / ikkunan alla on aina huutelemassa jos asiaa.
Ei varmasti tunne turvattomuutta kun suora näköyhteys.
Pyöräilyyn menee joku aina vahtimaan vaikka osin pelkkää pyörätietä onkin.

itse en jättäisi lapsia yksin ulos.
Jos lapset leikkii nätisti keskenään, niin mielestäni voi oikein hyvin tehdä samalla niitä puutarhatöitä, tai lueskella lehteä tai mitä vaan, mutta kunhan on siinä ulkona niin, että nuorimmainen näkee koko ajan äidin, ja tietää että hänen luokseen pääsee heti kun tarve vaatii. Noin nuori lapsi ei välttämättä muista että äiti meni sisälle ja katselee välillä ikkunasta, ja siinä voi tulla hätä käteen jos isompien leikit ei yht äkkiä enää sovikaan nuorimmalle tai jotain sattuu.

[QUOTE="Minä";24256766]itse en jättäisi lapsia yksin ulos.
Jos lapset leikkii nätisti keskenään, niin mielestäni voi oikein hyvin tehdä samalla niitä puutarhatöitä, tai lueskella lehteä tai mitä vaan, mutta kunhan on siinä ulkona niin, että nuorimmainen näkee koko ajan äidin, ja tietää että hänen luokseen pääsee heti kun tarve vaatii. Noin nuori lapsi ei välttämättä muista että äiti meni sisälle ja katselee välillä ikkunasta, ja siinä voi tulla hätä käteen jos isompien leikit ei yht äkkiä enää sovikaan nuorimmalle tai jotain sattuu.[/QUOTE]

Meillä ainakin muistaa että äiti on ikkunassa kun ikkuna on auki ja jutellaan samalla. :)

Siis, siten että aikuinen juttelee ääneen tyyliin "onpa teillä nyt kiva kotileikit, sinäkö saat olla isä, ai se isä menee nyt nukkumaan jne"

Kuulostaapa ärsyttävältä :D, mun lapsia olisi ainakin häirinnyt jos olisin tuollaista harrastanut.

Kyllä mä antaisin 2,5 v lapsen olla turvallisessa pihassa isompien kanssa leikkimässä, jos hän siellä kerran viihtyy ja haluaa olla (jos tuntisi olonsa turvattomaksi niin hän tuskin viihtyisi ilman äitiä), eikä ole karkailevaa sorttia.

Yhteistyössä