2,5-vuotias ei osaa puhua

  • Viestiketjun aloittaja neuvoja haluava
  • Ensimmäinen viesti
neuvoja haluava
Miten voisi menetellä 2 v 5 kk:n ikäisen lapsen kanssa, joka ei vielä puhu juuri lainkaan? Lapsi sanoo vain sanojen alkutavuja. Hän ymmärtää kyllä puhetta. Lapsi ei pienenä myöskään jokellellut? Voisiko tällä olla vaikutusta puheen kehitykseen?

Milloin kannattaisi viedä puheterapeutille?
Onko muilla kokemusta tällaisestä?
 
Mä kyllä tunnen monta yli kaksvuotiasta, jotka ei osaa puhua oikeastaan mitään. Se voi siis olla ihan normaaliakin. Mun pikkusiskolla ja veljellä oli/on dysfasia. Se alkoi selvemmin tulla esille juuri tuossa iässä. Äiti on kertonut, että puhe oli veljelläni sellaista -ti -ti tavun jatkuvaa hokemista. Mitään sanoja ei tullut vaan pelkkiä tavuja. Mitä aikaisemmassa vaiheessa dysfasia todetaan, sitä paremmin se saadaan hoidettua. Ajattelin kertoa sulle tästä siks, jos haluat joltain asiantuntijalta saada selville, olisikos kyse tästä. Lapsellasi on kuitenkin todennäköisesti puhe vaan vähän myöhässä.
 
Mä kyllä tunnen monta yli kaksvuotiasta, jotka ei osaa puhua oikeastaan mitään. Se voi siis olla ihan normaaliakin. Mun pikkusiskolla ja veljellä oli/on dysfasia. Se alkoi selvemmin tulla esille juuri tuossa iässä. Äiti on kertonut, että puhe oli veljelläni sellaista -ti -ti tavun jatkuvaa hokemista. Mitään sanoja ei tullut vaan pelkkiä tavuja. Mitä aikaisemmassa vaiheessa dysfasia todetaan, sitä paremmin se saadaan hoidettua. Ajattelin kertoa sulle tästä siks, jos haluat joltain asiantuntijalta saada selville, olisikos kyse tästä. Lapsellasi on kuitenkin todennäköisesti puhe vaan vähän myöhässä.
 
Äiti0004
Hei

Meidän poika, nyt 2v1kk, ei myöskään "puhu", ts. puhuu omaa kieltään ja paljon. Muutama selvä sana on, jotka osaa laittaa jopa peräkkäin :) Ymmärtää puhetta kuitenkin hyvin. Minulle sanottiin 2 v. neuvolassa, että puolen vuoden päästä kontrolliin, jos puhe ei ole alkanut kehittyä. Jos puhe ei ole kehittynyt (neuvoalatädin mielestä) tarpeeksi, saamme lähetteen puheterapeutille.

Sinuna siis ottaisin yhteyden neuvolaan!
 
Meilläkin 2v1kk ikänen poika, joka ei paljoo selvää puhetta tuota. Sanoja on joitain, mutta pääasiassa omaa kieltään vaan puhuu.
Meillekin tuli ohje mennä neuvolaan, jos 2.5v ei vieläkään puhu. Myös pitäis pitää päiväkirjaa puheesta ja millä sanoilla mitäkin asiaa tarkoittaa. Siihen en ole jostain syystä ryhtynyt.
Meillä luetaan kirjoja, loruttelen ja laulan.
Vaikka sanottiinkin, että vielä ei tarvi olla huolissaan, niin kyllä mä hiukan olen. Puheen onneksi ymmärtää, se on hyvä juttu.
Eiköhän meillä kaikilla kohta ole papupadat kotona, kunhan se "puhehana" aukeaa :)
 
hohhoijaa
Juttele, puhu, loruttele, laula, lue.
Mietin, miten ihmeessä olen itse ikinä oppinut puhumaan. Olen melkoisen varma, ettei minulle ole äidillä ollut aikaa satuja lukea, loruja lallatella ja lauluja yhtäkään ei äiti ole varmasti hoilotellut. Ei hänellä ole ollut aikaa edes leikkiä kanssani. Silti olen oppinut puhumaan "oikeaan aikaan" koska muussa tapauksessa olisi asiasta sanottu; opit hitaasti puhumaan.. tms.

VAnhemmille lapsilleni en lorutellut tai laulanut sen erityisemmin, ihan normaalisti. Silti he oppivat puhumaan kohtuullisen aikaisin.

Enkä ole nuorimmalle mykkäkoulua pitänyt, ihan samalla tavalla on puhuttu suoraan lapselle, leikitty, luettu, mutta puhumaan oppi aika hitaasti, vasta n. 2,5 vuotiaana ja senkin puhetarpiakäyntien ja kielijumpan avulla. Eli jäykkä kieli. Ei tiukka kielijänne, vaan jäykkä, kankea kieli, joka ei liikkkunut tarpeeksi paljon suussa. Kun ensimmäiset sanat tulivat, ne olivat "pyöreitä", kieli siis liikkui suussa kankeasti..

Ap:lle ja muille hitaasti puhvuvien lapsille: kun lapsenne oli vauva, jokelteliko hän, pörräsikö, pärräsikö jne?? Kuinka paljon tai kuinka vähän, vai oliko sellainan hiljainen lapsi?

 
Meillä myös samaa
Meillä myös 2v ja 3 kk ikäinen tyttö ja vasta muutama sana.Isommat lapset kyllä kaikki on oppinut puhumaan..4- vuotiaalla on kyllä vielä kirjaimia hukassa. 2-vuotis neuvolla myös meille sanottiin,että puolen vuoden päästä kontrolliin ja isomalle 4,5 vuotiaana puheterapeutille kadoksissa olevien kirjaimien johdosta.

Yhdelle äidille oli myös sanottu hänen lapsen 2-vuotis neuvolassa,että puheterapeutille, koska ei osaa vielä muodostaa lauseita...

Pakostakin alkaa huolestuttamaan :/
 
ks. myös Vastaanotto-osio tältä sivustolta. Siellä on kysymys lääkärille samasta aiheesta. Puhumattomuus ei siis liene mitenkään harvinaista.

Meidän lapsi (2,5v) askarruttaa myös hitaahkolla puheen kehityksellä. Jonakin päivänä olen ihan kamalan huolissani, toisinaan taas luottavaisella kannalla. Olen seuraillut ikätovereita, ja ajatellut, että ehkä jotkut vaan oppivat ERI tavoilla puheen (ja muutkin asiat). Osa hölpöttää koko ajan ja harjoittelee, toiset kuuntelevat enemmän ja sanovat sitten kun osaavat... Muutenkin tuntuu, että tämä maailman hahmottaminen on jokaiselle aika yksilöllinen juttu. Toinen puhuu ääneen kaikki ajatuksensa, toinen taas tekee ja kokee liikkeen kautta, kolmannelle merkitsee visuaalinen ympäristö.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2006 klo 08:12 vieras kirjoitti:
kuulo olisi myös hyvä tarkistaa, jos ei kuule kunnolla on hankala oppia puhumaan. Se voi olla hyvin mahdollista.
Minun 2v 2 kk vanha tyttö puhuu jo pitkiä tarinoita. Hänellä on toinen korva epämuodostunut niin ettei kuule kuin 20 cm päähän. Kävimme juuri tutkimuksissa hyksissä ja kertoivat että vastaavia vikoja on löydetty vasta koululaisilta. Ota ihmeessä yhteyttä neuvolaan ja vaadi kuulotutkimukseen. Meidän tyttären kuulo tutkittiin jo 6 viikkoisena, tutkimus mittaa kuinka aivot reagoivat ääniin ja se on kivuton. aina on syytä selvittää tilanne. puheen kehityshän on tosi yksilöllistä. Toiset alkavat puhumaan vasta 3-vuotiaana ilman mitään erityistä syytä.
 
huolestuttaa
Jos lapsi ei ole jokellellut pienenä ja on yleensäkin äännellyt vähän, onko sillä merkitystä siihen, että lapsi ei vielä lähes 2,5-vuotiaana puhu mitään?

Hänellä on käytössä vain joidenkin sanojen alkutavuja. Kuulo ja ymmärrys ovat kunnossa?

Kyseessä on vielä sukulaisen lapsi. Voisiko vanhempia hienotunteisesti pyytää etsimään apua yksityiseltä puheterapeutilta? Onkohan heille jono?
Kyse on oululaisesta lapsesta. Kyllä vanhemmatkin ovat hieman huolestuneita, mutta neuvolassa pyydetään vain odottamaan.
 

Yhteistyössä