1v8kk: Reikä eteiskammioiden välissä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamaria

Vieras
Elikkä tällasta arveli lääkäri eilen kun käytiin lastenpolilla. Vuosi sitten oltiin siellä viimeksi sivuäänen takia ja silloin nuori lääkäri merkkasi "viattomaksi" sivuääneksi. Nyt oli kokeneempi ja asiantuntevamman oloinen lääkäri, joka heti alkajaisiksi säikäytti minut lukemalla papereista "yllättävän vakavan kuuloinen sivuääni" ja tuli sitten tähän reikä eteisseinämässä-tulokseen ihan ilman mitään kuvauksia. Kuulema vuoden päästä ultrataan se sydän ja sitä ennen ei tartte miettiä koko asiaa. Mutta kai se nyt jää päähän pyörimään, kun lapsistaan on muutenki aina huolissaan...

"Kammioväliseinäaukkoa harvinaisempi "reikä" on sydämen eteisten välinen aukko (atrial septal defect eli ASD), jolloin veri pääsee virtaamaan suoraan vasemmasta eteisestä oikeaan eteiseen. Eteisväliseinäaukko on hyvänlaatuinen ongelma, joka harvoin aiheuttaa haittaa varhaislapsuudessa. Niinpä aukon korjauksellakaan ei usein ole kiirettä."

Tällaisen lohduttavan pätkän löysin osoitteesta http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00034

Se lääkärikin sanoi, että tämä on aika vaaraton juttu ja vaikka se ultrauski sitten todistais tämän oikeaksi niin sille ei välttämättä tehdä mitään. Ja kuulema näitä tällaisia reikiä löydetään usein vanhuksilta ruumiinavauksissa ja he ovat eläneet pitkän ja täyden elämän ihan asiasta tietämättä.

Kai tässä nyt yrittää rauhottaa itseään, kun joka paikassa vähätellään asiaa. Mutta kun silti vähän mietityttää se ettei sitä sydäntä oo mitenkään kuvattu. miten noista elimellisistä vaivoista voi antaa noin tarkan diagnoosin ilman mitään kuvia..

eilen ennen kuin lähdettiin sinne niin äitini jupisi, kuinka minulta ja kahdelta sisarukseltanikin löytyi lapsena sivuääni eikä niitä ikinä tutkittu mitenkään.

Onko kellään asiasta kokemuksia?

moro!

ensiksi haluan lohduttaa,että vaiva ei varmasti ole vakava,koska muuten olisi heti tutkittu enemmän.meillä on vajaa 3 vuotias tyttö,jolla 4kk. iässä todettiin sivuääni sydämmessä.tyttö laitettiin tarkempiin tutkimusiin(päästiin samalla viikolla,koska säikähdin itse tosi kovasti,lääkäri sanoi,että on jotain vikaa sydämmessä...)ultrattiin,röntgen kuvat,pulssit,ekg yms.lastenlääkäri ei löytänyt mitään isompia reikiä.muutaman kuukauden päästä pääsimme sydänlääkärille,joka löysi vasemman ja oikean kammion väliseinästä pienen reiän.reikä pitäisi umpeutua itsestään kasvuiässä.ollaan käyty kontrollissa ja seuraava ultraus ennen kouluun menoa.meidän neiti on täysin terve tyttö tuolta osin ja lääkärikin sanoi,ettei muuten tiedä,kun sivuäänen kuuntelemalla.toivottavasti sait lohtua omaan oloosi ja toivon teille mukavia syksyn päiviä!

Odotan itse pääsyä shuntin leikkaukseen, mutta mulla ainakin on kaikenlaisia oireita; ei ole voimia oikein mihinkään varsinkin kun vertaa entiseen. Saattaa siis olla, että voit olla rauhallisin mielin, jos sun lapsellasi ei ole mitään oireita ulospäin.

Meidän pojalla (syntyi keskosena) todettiin jo synnärillä kammioiden väliseinämäaukko ja kuukauden päästä eteisten väliseinämäaukko...Siitä asti siis on juostu ultrissa ja röntgeneissä melkein joka kuukausi...Puoli vuotiaana kammioiden välistä aukko oli umpeutunut ja seuraava ultra on vasta 2-3-vuotiaana...Kyllähän se on näiden sydänasioiden kanssa niin, että sitä on aiheestakin huolissaan, mutta kandee kuunnella lääkärin jutut ja uskoo mitä lääkäri sanoo...meinaan vaan, että on todella tuskaisaa vaan miettii entä jos-juttuja...Minä pähkäilin kauan pienessä päässäni, ja olin tulla hulluksi...Kun vihdoin saatiin poika kotiin silloin sairaalasta, minä lähestulkoon vain istuin vieressä ja kuuntelin hengitystä ja sydämenlyöntejä...En uskaltanut laskea poikaa silmistäni...Ja koska hän oli "veltto" vauva, eikä jaksanut syödä (oli siis kauan nenämahaletkulla) olin varma, ettei lääkärit olleet huomanneet kaikkia aukkoja, vaan niitä löytyy lisää... ONNEKSI näin ei kuitenkaan ole käynyt, vaan nyt odotellaan viimeisenkin reiän mahdollista umpeutumista...

Siis aina on toivoa, ja vaikka nää on vakavia asioita, joskus asiat kuulostaa pahemmilta kuin todellisuudessa ovatkaan. TSEMPPIÄ! :hug:

Minulla 4 lasta joilla 2 kyseinen reikä..toinen leikattiin -93 (nyt on 14v) ja toinen(nyt 7v) söi lääkkeitä 3 ensimmäistä elinvuotta.
Kummatkin nykyisin terveitä, mutta loppuelämänsä "sydänlapsia", ovat kotona/neuvolassa/vastaanotolla erityistarkkailun kohteena jokaisesta liian pitkään olevasta flunnssasta, kuumeesta, vähäjaksosuudesta jne..listan saa pitkäksi.
Kyllä ne lääkärit tietävät kuinka vakavasta asiasta on kyse, usko heitä ja heidän neuvoja.
On myös olemassa sydänlastenliitto, mistä hakea tietoa.

Lapsillani oli/tuli reiästä johtuen sydämenvajaatoiminta ja se näkyi alusta alkaen, he olivat "kilttejä" tykkäsivät istuskella aikuisen sylissä, eivät juosseet, nukkuivat paljon, hikoilivat paljon, eivät viihtyneet leikeissä kosksa eivät jaksaneet jne...

Yhteistyössä