1v5kk univaikeudet

Meillä alkoivat noin kuukausi sitten univaikeudet, kun alkoi yhtäkkiä nukkumaan 3h päiväunia 1-2 tunnin sijaan. Iltaisin oli vielä nukkumaanmenoaikaan, 9:ltä tosi virkeä. Sängyssä pyöri 1-1,5 tuntia, eikä päästänyt pois nukuttajaa, vaan vieressä oli istuttava hiljaa kunnes unessa. Heräilee öisinkin tarkistamaan ja 1-5 kertaa yössä pitää käydä istuskelemassa sängyn vieressä poika takaisin uneen. Nyt kun ilmat muuttuneet lämpimiksi, ei nuku enää päiväuniakaan, n. 0,5-1,5h ulkona vaunuissa ja sitten kiukuttelee koko loppupäivän. Siltikään uni ei tule yhtään helpommin illalla! Nukahtaa vasta 10 aikaan. Päiväunille saaminenkin vaikeaa, nousee vaunuissa istumaan jne. Muilla samanlaista? Mitenköhän sais nukahtaan helpommin? En käsitä, miksei voi nukahtaa vaikka väsyttää?? Vai väsyttääkö?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mötkylä:
Meillä alkoivat noin kuukausi sitten univaikeudet, kun alkoi yhtäkkiä nukkumaan 3h päiväunia 1-2 tunnin sijaan. Iltaisin oli vielä nukkumaanmenoaikaan, 9:ltä tosi virkeä. Sängyssä pyöri 1-1,5 tuntia, eikä päästänyt pois nukuttajaa, vaan vieressä oli istuttava hiljaa kunnes unessa. Heräilee öisinkin tarkistamaan ja 1-5 kertaa yössä pitää käydä istuskelemassa sängyn vieressä poika takaisin uneen. Nyt kun ilmat muuttuneet lämpimiksi, ei nuku enää päiväuniakaan, n. 0,5-1,5h ulkona vaunuissa ja sitten kiukuttelee koko loppupäivän. Siltikään uni ei tule yhtään helpommin illalla! Nukahtaa vasta 10 aikaan. Päiväunille saaminenkin vaikeaa, nousee vaunuissa istumaan jne. Muilla samanlaista? Mitenköhän sais nukahtaan helpommin? En käsitä, miksei voi nukahtaa vaikka väsyttää?? Vai väsyttääkö?
Sen verran että mun 1,5v on oltava päikkärillä kiinni rattaassa jotta malttaa nukahtaa, muuten se nousee vaan ylös eikä lainkaan nuku. Tän ikäsellä se maailma kiinnostaa niin paljon että valvoo vaikka väsyttäs.
 
Mulla on reilu 1v7kk tyttö ja univaikeudet alko tasan 1v6kk iässä! Eli aiemmin pysty illalla jättämään sänkyynsä nukahtamaan, mutta ei todellakaan enää! Siellä on istuttava niin kauan ennenkuin neiti nukahtaa |O Yhdessä vaiheessa oli myös noita yöheräilyjä ja huuto oli niin kauhea, että ei rauhoittunut kuin vanhempien sänkyyn pääsemisellä. ( niin tyttöhän on omassa huoneessa nukkunut jo lähes puoli vuotta, joten tuokaan asia ei kovin uutena hälle tullut, joten siitä ei pitäisi johtua)
Päiväunet nukkuu edelleen rattaissa ja niihinkin laitto kävi ennen leikiten, mutta nyt saattaa hieman "venkuloida" ja yrittää välillä jopa istumaan, mutta rauhoittuu onnex suht helposti. Nukkuu kuitenkin edelleen n.2h päikkäreitä. Oletko MÖTKYLÄ vähentänyt tarpeeksi vaatetusta lämpimiä kelejä ajatellen? Meilläkin välillä pää märkänä herätään, mutta muuten saanut suht hyvin nukuttua lämpimistä keleistä huolimatta.
Mutta eniten vaivaa tuo iltanukutus! ONKO KELLÄÄN ANTAA VINKKEJÄ/NEUVOJA KUINKA TUOSTA PÄÄSISI EROON? (vai onko se karkeesti vaan jätettävä tyttö illalla sänkyyn huutamaan..)
 
Vaatetus on ihan sopiva. Tuo on elämänsä nukkunut parhaiten -10 asteen pakkasessa ja mitä lämpimämpi on hengitettävä ilma, sitä huonommin nukkuu. Mutta tosiaankin nämä illat on jotain ihan hirveitä. Tällä viikolla herätetty hoitoon jo ennen seiskaa, eikä silti nukahda ennen klo 22,vaan venkoilee sängyssä. Mies nytkin istunut puolisen tuntia jo pojan huoneessa. Meillä myös nukkunut omassa huoneessa 6kk ikäisestä ja ennen jäi helposti sinne yksikseen nukahtamaan. Miten tästä tosiaankin pääsis eroon?!
 
Meillä oli kanssa, ettei ennen vaunuissa päikkärinsä nukkunut poika enää niihin nukahtanutkaan. Minulle se olisi sopinut, koska samalla kun poika nukkui vaunuissa, ulkoilutin koiran. Omaan sänkyynsäkään ei halunnut nukahtaa. Mutta, vanhempien sänkyyn nukahtaa tosi hyvin päikkäreille :eek: Joten meillä siirryttiin nukkumaan päikkärit meidän sänkyyn (laiskana en jaksanut asiasta tapella). Nykyään saattaa kyllä taas nukahtaa myös vaunuihin. Nykyään teen niin, että ensin ulkoilutetaan koira ja poika istuu sen ajan rattaissa. Jos ei ole rattaisiin nukahtanut, nukutan sisälle. Päikkäriaikakin on siis muuttunut myöhemmäksi.

Iltanukahtamiset vaikeutui samoihin aikoihin. Ollaan puolivuotiaasta asti nukutettu samalla rutiinilla. Iltapala, suihku, rasvaus, vaatteet, hampaidenpesu, iltasatu ja suukottelut ennen sänkyyn vientiä. Ratkaisu nukahtamiseen vaikeuteen oli yksi uusi rutiini lisää. Nykyään, kun olen pojan laskenut sänkyyn annan unilelut ja tutin. Jos ei käy makuulle heti, annan vesimukin. Juo vähän vettä ja käy sitten nukkumaan itekseen.

Meillä samoihin aikoihin, kun nukahtamisvaikeudetkin alkoi, alkoi ilmetä myös kasvukipuja. Varsinkin iltaisin haittaavat nukahtamista. Samaten päiväuni- ja yöunirytmi muuttuivat tuolloin, eivätkä ole vieläkään vakiintuneet. Kaipa tämä on taas vain yksi vaihe :D
 
Ihana lukea, että muillakin vastaavia ongelmia! Ja samalla voimia kaikille :hug: !

Meilläkin 1v5kk tytön nukahtaminen muuttunut järkyttäväksi!! Vielä viime viikolla saattoi jättää önisemään sänkyynsä ja oli sillä hyvä, mutta nytten..voi voi voi. Tyttö nukkuu siis "isojen" sängyssä, nukkunut jo jotain 2 kk, että ei mikään uusi juttu, ja omassa huoneessa siis jo 9 kk lähtien. Aiemmin ei tullut sängystä pois, mutta eilen keksi sitten senkin. Karkaa koko ajan sängystä, ei nukuttaja kerkee ees metrin päähän, kun kipittää jo pois. Pakko siis ihan vieressä vahtia, että nukahtaa.

Sitten lisäksi, kun on ollut tässä kipeenä, niin oon "joutunut" nukkumaan tytön vieressä lattialla. Vaikka on jo parantunut, niin viime yönä oli pakko nukkua sen takia taas vieressä, kun ei muuten nukahtanut. Vaikka yhessäkin vaiheessa puoli tuntia istuin vieressä ja varmasti oli unessa, niin kun lähdin, niin alkoi parkua!

Tänään yritin jo hivuttautua pois huoneesta pikku hiljaa, että ei nyt tottuisi siihen, että joku koko ajan vieressä ja pääsinkin keittiöön asti ennen kuin oli lopullisessa unessa. Ahistaa vaan jo valmiiks tuleva yö, jos taas joutuu vieressä nukkumaan. Meillä ei siis oo ees patjaa, vaan pitää paksun päiväpeiton päällä nukkua ja mä oon vielä 7. kuulla raskaana!

Ja on mulla mieskin, vaikka kirjotan koko ajan mä, mutta hän on osan illoista töissä, kun nukutusaika ja nyt koulussa tulossa monta koetta, niin sen on pakko lukea, joten just nyt on toi nukutus ainakin pe asti mun kontolla.

Sori sekava vuodatus, mutta kypsyttää tämä tilanne ja alkaa olla jo väsykin!

Mutta osaisko kuaan siis auttaa ainakin tuohon karkailujuttuun ja siihen, että ei tarviis vieressä vahtia nukahtamista ja varsinkin tuo yöllä vieressä oleminen? Vai voiko tämä olla jokin ikään liittyvä henkinen juttu? Kiitos, jos joku osaa auttaa!!
 
Lapset muuttuu koko ajan. Unia saattaa häiritä monet kehitykseen liittyvät asiat. Mua on parhaiten auttanut se ,että en stressaa asioista. Nautin ,jos muksut nukahtaa hyvin ja jos ei nukahda/nuku niin nukutan ja valvon enemmän. On ollut pakkokin toimia näin ,kun meidän esikoinen alkoi nukkua levollisia öitä 2v6kk iässä. Edelleen kylläkin perhepedissä. Tyytyväinen olen ,että nyt nukkuu ,koska vauvamme 9kk iässä kärsii eroahdistuksesta ja uusia taitoja tulee niin paljon ,että hänen kanssa yöt melkoista hulinaa. Paras apu on aika. Kohta me kiskotaan murkkuja ylös sängyistä ,kun ne nukkuis koko ajan :)
 
Me ei ihan kuuluta tähän ketjuun kun meillä on oikeastaan menty parempaan suuntaan koko ajan. Tyttö nyt 1v5kk ja nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn. Tähän on päästy viimeisen parin kuukauden aikana. Ennen tyttö nukahti tissille ja siitä omaan sänkyyn. Sitten lopetin imetyksen ja tyttö nukahti syliin -> omaan sänkyyn. Sitten mentiin niin että melkein nukahti syliin, siirrettiin omaan sänkyyn ja odoteltiin että nukahtaa. Tästä edettiin vaiheeseen että tyttö omaan sänkyyn ja me ite makuulle siskon sänkyyn. Muutaman kerran piti komentaa takaisin makuulle ja sitten alkoi unille. Ja ehkä pari kuukautta sitten halusin kattomaan telkkaria :ashamed: ja sanoin tytölle että äiti menee nyt olohuoneeseen, sinä voit alkaa täällä unille. Oven jätin auki ja tyttö jonkun aikaa önisi, pari kertaa kävin antamassa tutit takaisin. Nukahti. Ja nykyään käy antamassa halit ja pusut sille joka ei ole viemässä nukkumaan, menee omaan huoneeseen ja alkaa kiikkua pinnasängyn laitaa vasten ylös. Halitaan ja pusitaan ja toivotetaan hyvät yöt. Etsii tutin sängystä, ottaa nallen kainaloon ja lähdetään huoneesta. Jonkin aikaa sieltä kuuluu pulinaa ja pulputusta ja sitten nukahtaa.

Musta tuntuu että meillä on mennyt huomaamatta niin että tyttö on ollut valmis seuraavaan vaiheeseen, ei ole tarvinnut väkisin. Viereen olen ottanut öisin jos on ollut levoton, ei ole vaikuttanut haluun nukkua omassa sängyssä.

Noiden pikkukarkailijoiden kanssa ei mahda auttaa muu kuin sata ja taas sata kertaa viedä se lapsi takaisin sänkyyn. En ainakaan ole kuullut että siihen olisi mitään vippaskonstia.
 
Karkaa koko ajan sängystä, ei nukuttaja kerkee ees metrin päähän, kun kipittää jo pois. Pakko siis ihan vieressä vahtia, että nukahtaa.
Meillä sama juttu. Pakko oli vaihtaa pinnasänky pois kun poika alkoi kiipeilemään laitoja vasten ja pelkäsin että joku yö tippuu sieltä pää edellä alas. (Siis poika 1,5v)
Ykskin ilta sain yli 1,5 tuntia viedä poikaa sänkyyn, kun kipitti sieltä aina vaan pois. :attn: Kunnes sitten luovutin ja jäin istumaan sänkylle johon sitten nukahti melkein heti. Sitten yöllä havahtuu ja alkaa kauhea huuto kun huomaa etten olekkaan enää siinä vieressä. Mikäköhän tähän sitten auttaisi?
Nyt oltiin koko perhe flunssassa ja olin itse aika poikki, oli taas vaan helpompi nukuttaa poika vanhempien sänkyyn, näin sai itsekkin nukkua koko yön ja levätä. mutta kyllä se ihan mukava olisi jos saisi pojan opetettua siihen että nukkuisi omassa huoneessaan.
 
Jokunen päivä sitten laitoin samasta asiasta otsikon, tosin meillä poika vielä 1,4kk (no joo 20pv. tulee 1v5kk) ja aivan samat ongelmat on nukahtamisessa ja nukkumisessa..
Tää taitaakin "kuulua" tähän ikä-vaiheeseen.

Elikkäs marraskuusta saakka poika meni nukkumaan kiltisti ja nukkui lähes tulkoon havahtumatta koko yön.. joskus harvoin piti antaa tuttia yöllä, usein löysi sen itse suuhunsa.
Nyt onkin kaikki kääntynyt päälaelleen, eli ei suostu nukahtamaan yksin.. vieressä pitää istua niin kauan että on syvässä unessa, päikkäreille nukahtaa vain syliin, josta siirrän sänkyyn kun on tarpeeksi syvässä unessa..
Iltaisin on alkanut valvomaan n.1h pidempään kuin ennen (johtunee valoisista illoista?)

Marraskuussa kun oppi nukahtamaan yksin, huudatettiin 2 iltaa ja parina päivänä päikkäreille, jakso huutaa max.15min ja sitten poika nukahti, eli aika helposti.
Nyt kun ollaan koitettu huudattaa, niin huuto yltyy paniikinomaseks eikä todellakaan rauhotu :( Joten en viitsi turhaa kiusata.. kaipa tääkin ohi menee jossain vaiheessa,
mutta jos jollain hyviä vinkkejä, niin vastaanotetaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poni06:
Lapset muuttuu koko ajan. Unia saattaa häiritä monet kehitykseen liittyvät asiat. Mua on parhaiten auttanut se ,että en stressaa asioista. Nautin ,jos muksut nukahtaa hyvin ja jos ei nukahda/nuku niin nukutan ja valvon enemmän. On ollut pakkokin toimia näin ,kun meidän esikoinen alkoi nukkua levollisia öitä 2v6kk iässä. Edelleen kylläkin perhepedissä. Tyytyväinen olen ,että nyt nukkuu ,koska vauvamme 9kk iässä kärsii eroahdistuksesta ja uusia taitoja tulee niin paljon ,että hänen kanssa yöt melkoista hulinaa. Paras apu on aika. Kohta me kiskotaan murkkuja ylös sängyistä ,kun ne nukkuis koko ajan :)
Näinhän se varmastikin on. Onhan sitä aikuisillakin kausia, että nukuttaa huonommin ja on vaikea nukahtaa. Sitä vaan välillä sen jotenkin unohtaa lasten kohdalla ja vaatii, että aina pitäisi nukahtaa "helposti ja hyvin".

Mun poika 1v5kk ja nukahtaminen ollut aina hankalaa. Tavallisesti nukahtaa omaan sänkyyn, missä silittelen kunnes nukahtaa. Jos lähden pois alkaa kamala huuto ja meuhtominen, nopeammin pääsee kun istuu vieressä. Joskus joudun nukuttaan syliin. Mistä sitä tietää mikä milloinkin vaivaa. Ja kuten Poni totes, aika aikaansa kutakin.

muoks. Meillä ei myöskään oo vielä ikinä nukuttu yötä ilman vähintään kahta heräämistä, joten aihe on kyllä tullut aika tutuksi. Jos ei muuta, niin kärsivällisyyttä tämä ainakin kasvattaa ja opettaa siihen, että asiat tapahtuvat omalla painollaan.

 
Meillä alkanut nyt poika nukkua yhtäkkiä paremmin! Syy lienee siinä, että en oo suostunu itse nukuttaan poikaa varmaan yli viikkoon. Minä kun yritän kokoajan salaa hiipiä huoneesta pois, poika huomaa sen ja alkaa huutaa, joutunut olemaan kokoajan varuillaan, koska jätetään taas yksin. Lisäksi hän on varmaan huomannut minun olevan ihan hermona. No, miehelläni on hermot rautaa. Hän on tosiaankin toista viikkoa jaksanut istua sängyn vieressä toista tuntia tekemättä mitään, ja lähtee tosiaankin pois vasta kun hornaus kuuluu. Ja nukahtaminen ei ole helpottunut, mutta poika nukkui viimeyönäkin klo 22-9 yhdellä heräämisellä!! Kannattaa kokeilla :)
 
Meillä on kanssa vähän parantunu tilanne. Ei enää tarvii vieressä yöllä nukkua, jipii! Nukuttaminen on edelleen sitä samaa, että ekat 15-20 min vahit ja komennat/viet takasin sänkyyn ja loppuajan (10-15 min) odottelet, että nukahtaa. Tänä odotteluaikana koitetaan aina hivuttautua kauemmas/pois huoneesta, ettei olis ainakaan ihan vieressä nukahtamiseen asti. Suoraan ei voi pois kävellä, kun alkaa parkua ja karkailu alkaa taas. Mutta yöllä on edelleen muutaman kerran heräilly ja jos itkee, niin on peittely ja varovasti pois lähteminen auttanut. Välillä on kipittänyt meidän sängyn luo (eri huoneessa), mutta siitäkin selvinnyt takaisin viemällä ja pois lähtemällä, samalla kuitenkin kuulostellen, että nukahtaa takasin. Että vähän parantuneet edes nuo yöt.

Ainoo vaan, että parina aamuna herännyt jo tosi aikasin, eilenkin jo 5.15! Menee siis sänkyyn 20 ja unessa tuon nukutusrumban jälkeen noin 20.30. Eilen sitten annoin nukkua vaan 2 h päivunia (ne nukkuu ulkona vaunussa ilman ongelmia, aiemmin annoin nukkua 2,5h), niin tänään nukkuin 6.30 asti, jee! Mutta sitäkään ei vielä tiedä, oliko sillä päivunien lyhentämisellä vaikutusta. Nyt aion ainakin pitää testinä vain nuita 2h päikkäreitä, jos sitten yöt ois parempia, kun tuleehan siitä vrk:n unimääräksi jo 12 h, jos nukkuis yöunet 20.30-6.30 ja 2h päikkärit.

Eli lähen tästä neitiä herättämään... :wave:
 

Yhteistyössä