1v3kk?

Meillä tyttö 1,3 v, seisomaan nousi 8 kk iässä, ilman tukea seisoi 10 kk ja käveli taaperokärryn kanssa ja kävelemään lähti 11 kk iässä. Tyttö kiinnostui itse syömisestä vajaa kuukausi sitten, ja nyt sujuu hyvin jos vaan kiinnostusta lusikoimiseen riittää.

juuliska
meillä ukkeli nousi 8kk iäs seisomaan jaalkoi kävelemään vajaa 10kk iässä.nyt kova kiipeilemään ja juoksemaan.ei ole halukas syömään ite,kun en viitsi antaa sotkea =)ehtiine myöhemminki...sanoo sanoja pari esim auto ja äiti ja mammaa=maito.

Meillä tyttö lähti kävelemään reilun 12kk ikäisenä. Kiipeillä alkoi melkein heti kun nousi tukea vasten seisomaan n. 10,5kk. Syö itse, jos ruoka on jotain sormin syötävää, lusikalla muutama suupala osuu suuhun, mutta siihen ei vielä niin jaksa keskittyä. Juo nokkamukista itse. Sanoja: kissa, hauva, mammaa=maitoa, tettä=vettä, pappa, hauaa=haluaa, kiija=kirja, aato=auto, ista=iskä, äittä=äiti, baabaa=nukkumaan, tytti=tutti, puppu=pupu, hiijaa=hiljaa, komentaa kun koirat haukkuvat

12kk neuvolassa ei vielä kävellyt, joten kontrollissa käytiin 1v2kk iässä, jolloin jo käveli vähän liiankin lujaa ;) Muutenkin on ollut melko hidas liikkeellelähdössä, ainakin neuvolan tätin mukaan.. Kontrolleissa käytiin kääntymisestä ja konttaamisesta ainakin kävelyn lisäksi.

Meidän neiti lähti kävelemään 11kk:n ikäsenä. Selviä sanoja ei kauheesti sano, puhuu sellaista omaa pälpätystään taukoamatta. Juuri oppi sanomaan "kato". Koittaa kyllä kovasti sanoa jotain, ehkä se sitten aikanaan.
Ymmärtää kovasti mitä hälle puhutaan ja vaikka jos jotain pyytää tekemään (esim. vie roskiin, mennään vaihtaan vaippa jne.)
Uhmaa havaittavissa (jo nyt?!) ja veljen kanssa "tappelee" välillä. Hermostuu jos ei jokin mene niinkuin haluaa, vetää itsensä pitkäksi lattialle makaamaan ja huutaa!
Tyttö tulee muuten juuri tänään 1v3kk!! =)

Neiti on isin tyttö ihan selvästi!

Tällä hetkellä neitokainen on mahataudissa :/

piax

poika kohta 1.3kk. kävelemään oppi 1.2kk, nyt mennään toinen käsi ojossa..mutta konttaamaalla pääsee nopeampaa. auto.äiti ja pappa tulevat välillä selkeesti, mutta välillä vähän niin kun sinne päin. ymmärtää paljon asioita mitä puhutaan. juo nokkamukista,lusikalla syömistä harjotellaan..sotkuista hommaa kun ei taho suuhun asti keretä tai sitten lusikka lentää lattialle! kasaa palikoista pikku torneja ja kaataa niitä. tykkää kattoo tomi traktoria, muut ei kelpaa.. tykkää laittaa renkaita tappiin ja kasata "kirahvia". erillaisia palikoita ei vielä hokaa laittaa oikeisiin reikiin, mut aikanaan nekin. nyt tullu omaa tahtoa esiin. kauhee huuto kun kielletään tai jotain ei sallittua otetaan pois. tämä on ihan uusi piirre hänessä, olen ajatellut että on rauhallinen poika... mutta niin nää lapset vaan kasvaa ja muuttuu.

Helmus
Kävellyt noin kaksi ja puoli kuukautta. Portaat kulkee ylös ja alas sujuvasti, alaspäin "aikuisten tyylillä" yhdestä kädestä tukien. Juoksee ja kiipeilee sujuvasti esim. liukumäkeen, josta heittäytyy pää edellä alas... :LOL:
On syönyt noin kuukauden suurimmaksi osaksi itse. Joskus joku lusikallinen autetaan suuhun. Sotkuista on, mutta menee siinä sivussa, kun on isompikin syöjä vielä vähän harjoitteluvaiheessa.
Tekee mielellään pikku hommia, vie oman lautasen tiskipöydälle pyytämättä, omat kengät kenkähyllyyn, pyykkiä koneeseen ja narulle jne.
Matkii joitakin eläimiä, kuten ankkaa, possua ja lammasta. Sanoo äiti, kaakkaa (kiikkaa), ei, kukkuu, kukko, kenkä, käsi ja satunnaisesti monia sanoja sinnepäin.
Leikkii isosiskon kanssa sujuvasti mielikuvitusleikkejä ja tuo äidille vähän väliä näkymätöntä syötävää... :LOL:
Tahtoikä on kova, kaarella huutamista on meilläkin, mutta onneksi on vielä aika helppo höynäytettävä...
Ihania aikoja, nautitaan yksivuotiaistamme! :heart:

moi
meidän neiti. alkoi kontata ja nousi itse istumaan 6kk. tukea vasten nousi 7kk. käveli tukea vasten 8kk. ilman tukea käveli 9kk. itse alkoi syömään n.13kk ikäisenä.

Meidän poika (huomenna 1v3kk) nousi tukien vasta seisomaan 8kk ikäisenä ja lähti kävelemään 10,5kk ikäisenä. Nyt sitten juostaan ja hypitään jo kovaa =) Kiipeileminen on tullut kuvioon vasta reilu kuukausi sitten.
Hän ei paljon puhu, ainut selvä sana on kiitos. Mutta omaa pälpätystä ja sormella osoitusta on koko ajan. Ja sitten kun jotais osoittaa sormella, niin poika kysyy se on? Puhen ymmärtäminen on varsin vaihtelevaa ;)
Itse syömisestä kiinnostui jo muutama kuukausi sitten ja hän on alusta pitäen syönyt yllättävän siististi. Mutta itse syötään vain silloin, kun kiinnosta. Jos ei oikein jaksaa, niin on äidin syötettävä.
Lempileikkeijä on kissojen takaa-ajo (vaikka onkin kiellettyä), mopolla huristaminen, kirjojen katseleminen, tornien rakentaminen. Lempparipiiretty on myös Tomi Traktori (taisi olla jollakin toisellakin =) )

tyttönen
opin seisomaan 8kk, käsikädessä kävelin vuoteen asti sitten rohkaisin mieleni ja läksin yksin ja kyyti onkin jo aika kovaa...syön sormin itte, harjoittelen lusikalla.Puhun kovasti, mutta selviä sanoja on äiti, kiitti, anna, hauva, mitä..ja eläimiä matkitaan kirjoja lukiessa mää, kvakkvak,kotkot,hau,mau...Ja potalla käyn!

Yhteistyössä