miten harjoitella nokkamukia?

• Viestiketjun aloittaja äitä
  • Ensimmäinen viesti
äitä
meidän 1v. tytsy ei osaa itse juoda pullosta eikä nokkiksesta. miten teillä opittiin nokkiksesta juonti ja minkä ikäisenä? osaa kyllä ottaa kiinni siitä mut ei juoda.

Me ensin opeteltiin juomaan nokkamukista niin, että pidin itse siitä kiinni. Hoksasi poika, että sieltähän tulee jotain hyvää :) . Sitten vaan pikku hiljaa annettiin omaankin käteen mukia ja ohjattiin suuhun. Siitäpä se sitten pikkuhiljaa lähtee menemään. Se taikamuki oli hyvä tässä opettelu vaiheessa nottei ihan joka paikka ollu sitten märkänä.

Oikeanlainen nokkamuki oli meillä SE JUTTU. Taikamukista tuli liian hitaasti pojan mielestä ja ilmareiällisestä liian nopeasti. Ainakin meillä paras on siis ollut sellainen perusnokkamuki (meidän mukit Emma-merkkisiä) jossa ei ole venttiiliä eikä reikiä muualla kuin nokassa. 11 kk ikäisestä on poika osannut hyvin juoda nokkiksesta.

Meillä poika on 1 v 8 kk ja vielä vaan juo tuttipullosta! Vaikka minkälaista nokkamukia kahvoilla ja ilman, normaali mukia, taikamukia, tupperin mukia, pillimukia on hankittu, mutta vastustus on vaan kova....käsi on heti edessä, jos vaan yrittää tarjota!!!!ja ei ota lasistakaan; joskus ehkä hörpyn tai kaksi, mutta siihen jää...plääh...ihan hävettää jo kaikissa lapsi-äitikerhoissa, miten muut mammat meitä katsoo, kun esiin tulee tuttipullo vesi- tai vellipullona...tähän tarvittaisiin jo "ammattiapua" - huh!

Meilläkään ei nokkis aluksi kelvannut. Sitten huomasin, että Prismassa myytiin sellaisia nokkia tuttipulloon ja kokeilin niitä ja johan alkoi homma sujumaan. Tuttipullo istuu jotenkin paremmin käteen ja on entuudestaan tuttu kapine, niin tutin vaihtaminen nokkaan ei niin kovasti sitten varmaan poikaa edes kummeksuttanut.

Joo, meikä on kokeillut ko. nokkaa tuttipulloihin kaikenmaailman muiden eri mallien kanssa ja vaan ei toimi - päätä käännetään pois, käsi laitetaan eteen ja lopulta suututaan ja mikään ei enää mene alas ruokailussa............meinaa jo mennä hermot asian suhteen...

tyttö on juonut hörpyttämällä ja nokkamukista 4kk iästä asti koska söi vaan rintaa eli ei huolinut koskaan pulloa.
taikamukista alkoi itse juomaan 8kk iästä.

mitään ohjetta en osaa antaa mutta kyllä oppii kun sitkeästi tarjoaa.

Meidän pojalle aloin hörpyttää nokkamukista 6- tai 7-kuisena vettä ruokailun yhteydessä, samaan aikaan kun totuteltiin kiinteisiin ruokiin. Tuolloin sai maitonsa vielä rinnasta, tai tuttipullosta, jos en syystä tai toisesta ollut itse paikalla. Taikamukista otin venttiilin pois ja hörpytin, jolloin kaveri tajusi, että mukista tulee juotavaa. Sen venttiilin avulla imemisen hokaamiseen meni jonkin aikaa, mutta kyllä hän sitten eräänä päivänä alkoi juoda mukista ihan itse, noin 8-kuisena. Nykyisin poika on 1 v 4 kk ja venttiili on käytössä edelleen, koska kaveri tykkää viskoa mukiaan minne sattuu. Päiväkodissa hän on silloin tällöin, ja siellä ei taida venttiilejä olla :) Olen joskus hörpyttänyt ihan tavallisesta mukista. On innostunut siitäkin juomaan, mutta mun on pakko pitää pohjasta kiinni, koska muuten voi maidot lentää maahan hyvinkin äkkiä. Pitäis varmaan kyllä useammin harjoitella tavallisen mukin kanssa, koska ihan hyvin hän reunasta hörppii, kun vain saa tilaisuuden. Hyvin vähän menee ohi suun.

No minä opetin juomaan 6kk iässä kaksi ensimmäistä tavallisella nokamukillaja kolmonen taikamukilla.7kk iässä kaikki ovat osanneet juoda ite.Vettä saivat sen ajan kun imetin ja sitten kun lopetin imetyksen ollaan sitä juoto myös maito.
Kaippa tuo harjoitusta harjoituksen perään niin jossain vaiheessa hoksaa mitä kuuluu tehdä.

Aloin opettamaan tyttöä jo 6 kk iästä nokkikseen. Viikko meni Emman venttiilimukilla harjoitellessa, ehkä kerran päivässä otti hörpyn. Sitten tuli täys stoppi, kun näkikin nokkiksen sai raivarit.

Jätin siis koko nokkiksen pois hetkeksi. Kun tyttö oli 11 kk aloitettiin taas silloin tällöin nokkiksella ja kun tuli vuosi täyteen juo vain nokkiksesta.

Mielestäni ei tarvii hätäillä, joillakin se menee heti hyvin ja toisilla ottaa aikaa eli tarvii vielä enemmän imeskellä. Varsinkin jos paljon alle vuoden, tärkeintä maidon saanti kun se että pullo pois nopeasti. Nokkiksesta ei välttämättä juoda niin paljoa kun pullosta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 21:59 äippä63 kirjoitti:
Meillä poika on 1 v 8 kk ja vielä vaan juo tuttipullosta! Vaikka minkälaista nokkamukia kahvoilla ja ilman, normaali mukia, taikamukia, tupperin mukia, pillimukia on hankittu, mutta vastustus on vaan kova....käsi on heti edessä, jos vaan yrittää tarjota!!!!ja ei ota lasistakaan; joskus ehkä hörpyn tai kaksi, mutta siihen jää...plääh...ihan hävettää jo kaikissa lapsi-äitikerhoissa, miten muut mammat meitä katsoo, kun esiin tulee tuttipullo vesi- tai vellipullona...tähän tarvittaisiin jo "ammattiapua" - huh!
Heitä murhe ja nokkamukit hetkeksi pois. Meillä tyttö joi tuttipullosta lattialla pötkötellen kaksivuotiaaksi asti, enkä edes yrittänyt vierottaa kun pullo oli niin tärkeä. Anna pojan unohtaa hetkeksi nokkamuki ja sitten kerta heitolla laitat tuttipullot pois ja otat nokkamukit esille. Me heitettiin varmuuden vuoksi pullot kokonaan pois ettei tule vahingossakaan haettua takaisin. Tyttö teki kuukauden lähes totaalisen juonti lakon, mutta antoi sitten periksi ja alkoi juoda kunnolla nokkamukista. Lääkärit oli aluksi huolissaan, mutta kun parin viikon yrittämisen jälkeen neiti alkoi juoda jo 3 dl päivässä niin tilanne alkoi helpottaa. Huutoa riitti kun neiti vaati pulloa, mutta emme olleet ymmärtävinämme ja tarjosimme vain nokkamukin. Aluksi väkisin ja sitten neiti alkoi vähitellen ottaa mukin käteesä ja juoda ihan itse. Sitten yhtenä päivänä kuukauden taiston jälkeen tyttö sanoi juotuaan ekaa kertaa mukillisen kerrallaan että "lisää maitoo". Silloin oli kyllä juhlan aihetta. Meillä tosin on harvinaisen voimakastahtoinen neiti, mutta onneksi äiti voittaa vielä. ;)

harmuska
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2006 klo 10:40 äitä kirjoitti:
meidän 1v. tytsy ei osaa itse juoda pullosta eikä nokkiksesta. miten teillä opittiin nokkiksesta juonti ja minkä ikäisenä? osaa kyllä ottaa kiinni siitä mut ei juoda.
Meillä tyttö oli jotain 7kk kun ekaa kertaa annoin juotavaa muusta kuin rinnasta. Me oltiin saatu lahjaksi Tupperwaren nokallinen muki, joka osoittautui tosi hyväksi (suosittelen! :) ) Tyttö hoksasi heti alkuunsa mikä on homman juju ja joi siitä vettä. Mukin nokkaosalle sanottiin hyvästit yhden vuoden tietämillä kun juoma pysyi mukissa hienosti läikkymättä alun paria kastumista lukuun ottamatta. =)

KIITOS nim. Käpylehmä =) !!!!

Huh, jo helpotti viestisi- luulen, että tuttipullo on siksi niin tärkeä, koska rintamaitoa ei koskaan kunnolla tullut ja heti laitoksella sai ekana maidon pullosta (mulle tehtiin sektio) -> ja muutenkin rintamaidon tulo oli semmoista tipottamista, vaikka lypsin -> lopulta jo 4 kk kohdalla poika itse kieltäytyi rinnasta, joten se jäi siihen. Joten luulenpa, että tuo tuttipullo on myös rinnankorvike. Tuttiakin on öisin syönyt, mutta sekin opetettiin neuvolan neuvosta pakolla 3 kk kohdalla - ja tutti jäi pois nyt syksyn alussa, kun oli kova nuha...se vaan unohtui ja sen jälkeen sitä ei ole kaivattu...
ehkä tuohon tuttipulloonkin tulee kyllästyminen jossakin vaiheessa tai sitten teemme sinun ohjeittesi mukaan! Vielä isot kiitokset!

onkohan meijän liianpieni siirtymään tuttipullosta nokkamukiin (1v3kk)... nokkista juo ruokaillessa mutta kun en uskalla muuten antaa kun lentää muki sienille ja vedet.. tai sit meen jonkun taikamukin ostaa mitä kerhuitte tippalukolla.. kun nyt pitäs toi unikoulu alottaa eli et poika nukahtaa ilman tuttipulloa kun ei ilmankaan niin että jos kertaheitolla kaikki pois kun ei enää oo tuttiakaan. niin ehkä se uni juttu toimis paremmin jos ei enää lainkaan saa tuttipulloa ja saisi nokkamukin.. niin ehkä uni maisytuisi ja tuttipullo unohtuis..

(meijän pojulle kans pullo tosi tärkee kun vauvasta asti vaan pulloa syöny ,se on ninku tuki ja turva kai )

meillä
Meillä ppika 1v3kk ja juonut nokkamukista yli puol vuotta. Nyt osaa juoda jo tavallisestakin mukista. Meillä on neljä lasta ja kaikki ovat viimeistään vuoden iässä siirtyneet nokkamukiin. Vanhimman kans meni jonkun verran pidemmälle ja pullosta oli sitten huomattavasti hankalampi päästä eroon. Mutta kaikki tollasethan on aina lapsi kohtasia juttuja, mitään ei voi yleistää.

Ei meilläkään juoda nokkamukista, neiti reilu 1v. Välillä meni jo kivasti, mutt näköjään riippuu niin päivästä, millon sitä menee. Ennemmin neiti juo mehua tai vettä nokkiksesta, kuin maitoa. Kääntää yleensä vaan pään pois...Meillä kuitenkin maitoallergia, joten ei saa muualta kalsiumia, niin en ole vielä viittinyt ressiä ottaa pullojen pois saamisesta.Pakko siis saada sitä maitoa uppoamaan...

Yhteistyössä