1v3kk lapsi isovanhemmille viikonlopuksi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miira"

Vieras
Isovanhemmat aiko ottaa lapsen luokseen viikonlopuksi jotta saamme miehen kanssa nukkua univelkoja pois, lapsi on tosi huono nukkuja ja käymme kumpiki töissä joten tarjous on hyvin houkutteleva.
Mutta kuinka lapsi sitte reagoi,voinko hyvillä mielin ottaa tarjouksen vastaann?

Kaksi yötä on liikaa tuon ikäiselle, etenkin jos ei ole tottunut. Yksi yö yksivuotiaalle riittää. Kaksi yötä kaksivuotiaalle, ja niin edelleen, on nyrkkisääntö jonka olen kuullut.

Meillä meni ihan hyvin. Kokeilkaa,, sitten sen näkee. Lapset on erilaisia ja reagoi eri tavalla. Kiukkua tulee ehkä sitten kun olette hänet kotiin hakeneet, hän on sitte tosi huomionkipeä ehkä.

Sen sijaa että tuijottaa loppuun asti tällaisia suosituksia kuin 1 yö per ikävuosi, voi myös käyttää ihan sitä omaa harkintakykyäkin. Minusta tuo on kiinni siitä, millainen lapsenne on ja millainen on hänen suhteensa isovanhempiin ja raaskitko itse hänet jättää.

Jos uskot viikonlopun mummolassa menevän hyvin niin käytä ihmeessä hyödyksesi mahdollisuus, saavat isovanhemmatkin laatuaikaa lapsen kanssa. Ja jos asutte lähellä, voithan tarvittaessa hakea lapsen kotiin vaikka sen yhden yön jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;21971022:
Sen sijaa että tuijottaa loppuun asti tällaisia suosituksia kuin 1 yö per ikävuosi, voi myös käyttää ihan sitä omaa harkintakykyäkin. Minusta tuo on kiinni siitä, millainen lapsenne on ja millainen on hänen suhteensa isovanhempiin ja raaskitko itse hänet jättää.

Jos uskot viikonlopun mummolassa menevän hyvin niin käytä ihmeessä hyödyksesi mahdollisuus, saavat isovanhemmatkin laatuaikaa lapsen kanssa. Ja jos asutte lähellä, voithan tarvittaessa hakea lapsen kotiin vaikka sen yhden yön jälkeen.

Juuri näin. Lapset on kovin erilaisia. Meillä oli joskus kaksivuotias viikon tuttavaperheessä, kun vanhemmat olivat matkalla (mies töiden takia, minä muuten mukana) eikä ollut moksiskaan. Oli myös matkan jälkeen rauhallinen ja tyytyväinen, ei kiukutellut tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti;21971022:

Peesi tälle.. Ilmeisesti sua itteäs mietityttää koska lapsi ei ole ollut siellä aikaisemmin. Voisko sitä kokeilla ennen sitä esim että viette pariksi tunniksi sinne hoitoon tai että mummo tulee teille kattomaan noi iltatoimet ja katot miten lapsi suhtautuu mummon läsnäoloon. Meillä 1v4kk oli viikon hoidossa (isomman sisaruksen kanssa tosin) kun olimme itse häämatkalla ja tosi hyvin meni.

Tottahan se pärjää, varsinkin kun isovanhemmat vielä itse haluavat. Me tehtiin samoin, tai siis pyydettiin mun vanhemmat meille viikonlopuksi. Itse mentiin hotelliin ja nukuttiin valehtelematta 15 h molempina öinä. Se auttaa, meillä alkoi hermot olla todella huonossa kunnossa ja en tänäkään päivänä kadu sitä. Parempi että vanhemmat palautuu ja virkistyvät kuin se että kituuttavat väsyneenä ja kiukkuisena.
Älä tunne syyllisyyttä, myös sinä olet tärkeä.

en jättäisi itse noin pientä noin pitkäksi aikaa mummolaan. meidän esikoinen oli pakon edestä 1v4kk ikäisenä yhden yön ja sekin oli mielestäni liikaa niin pienelle

Peesi tälle.. Ilmeisesti sua itteäs mietityttää koska lapsi ei ole ollut siellä aikaisemmin. Voisko sitä kokeilla ennen sitä esim että viette pariksi tunniksi sinne hoitoon tai että mummo tulee teille kattomaan noi iltatoimet ja katot miten lapsi suhtautuu mummon läsnäoloon. Meillä 1v4kk oli viikon hoidossa (isomman sisaruksen kanssa tosin) kun olimme itse häämatkalla ja tosi hyvin meni.

Mummo ja pappa on hoitaneet aina välillä kun ollaan oltu töissä:) tosiaan olisi ensimmäinen yöreissu lapselle ja minua se kieltämättä jännittää paljon:D tosi vaan on että olemme miehen kanssa todella väsyneet, minä varsinkin kun 1v3kk on nyt tullu huonosti nukuttua..

Joo, mäkin sanoisin, että nyt ekana yksi yö, ja vaikka ens viikonloppuna toinen (jos onnistuu isovanhemmille). Vasta kun on tottunut tuohon, ja monesti ollut yhden yön, niin sitten kaks putkeen.

Hyvin se menee. Olkaa onnellisia kun ottavat ja saatte nukkua!
Itse olen lähes lasten syntymästä asti antanut välillä yökylään mummulle ja papalle, jotka muutenkin usein hoitavat lapsia. Nyt kun ovat "jo" kohta 3 ja 1,5-vuotiaita menevät aina reippaasti hoitoon muuallekin kun ovat tottuneet olemaan vanhemmista välillä erossa. Päiväkoti alkoi nyt syksyllä ja sinnekin menevät aina riemusta kiljuen. Ja ihan tasapainoisia hyvin käyttäytyviä lapsia ovat.

Minä taidan saada niskaani kritiikkiä tästä, mutta minun mielestäni ei ole vain ok, vaan jopa Tärkeää ja Hyvä, jos lapset ovat jotakuinkin alusta asti välillä yökylässä isovanhemmilla, tädeillä, enoilla, sedillä, kummeilla tms. sen mukaan millainen se kunkin lapsen lähiverkko on.

On mielestäni lapsen oikeus saada rakentaa läheinen suhde mahdollisimman moneen läsnäolevaan, luotettavaan, rakastavaan aikuiseen.

Omia lapsenlapsia pyrin pitämään ihan vauvana vähintään yhden yön kuukaudessa luonani ja 1+ iästä eteenpäin yhden yön viikossa luonani.
Vanhempansa saavat silloin nukkua, hoitaa parisuhdettaan itseään tai vaikka seisoa päällään mojitoja juoden, ihan sen mukaan minkä itse kokevat itselleen tarpeelliseksi.

Samoin viettävät omat nuorimmaiseni (3 ja 4 v) yhden yön viikossa tai kahdessa viikossa jossain isosiskolassa, isoveljen luona tai vaikka mummilassa.

Käymme myös yhdessä miehen kanssa lomilla muutaman kuukauden välein; useimmiten vain viikonlopuksi johonkin lähelle kaksin (esim mökille), mutta aina joskus kun tilanne ja varat sallivat niin menemme pidemmällekin.
(Ensi viikolla Italiaan 6 päiväksi)

Sanotaan että vanhempien välinen parisuhde on lapsen koti. Siihen uskon ja aivan kuin on hoidettava sitä materiaalistakin kotia, on hoidettava tuota suhdetta - lastenkin vuoksi.

Toisaalta myös ne, joilla ei parisuhdetta ole, tarvitsevat aikaa akkujen lataamiseen. Ja silloin lie muutenkin tärkeämpää jotta lapsella useamman aikuisen turvaverkko, ihan jo senkin vuoksi, jos sille lähivanhemmalle tapahtuu jossain vaiheessa jotain odottamatonta.