1v3kk ihan vauva, mitä mä teen väärin?

  • Viestiketjun aloittaja "Jasmiini"
  • Ensimmäinen viesti
"Jasmiini"
Meidän 1v3kk lapsi on ihan vauva. Kaikki sanoo että ei tämänikäinen ole enää vauva mutta kyllä on. En tiedä mitä teen väärin kun hän kehittyy niin hitaasti muihin tietämiini lapsiin esim. kerhossa.

Lapsi on kontannut viimeiset 6kk eikä edelleenkään ole aikomusta kävellä ilman tukea. Taaperokärryn kanssa osaa kävellä mutta ei suostu edes yrittämään ilman tukea. Yritetty on, niin että isän luota äidin luo tai jonkun tavaran kurottelua pöydältä tai tuolien avulla mutta ei. Vetää raivarit nykyisin jos edes yritän seisottaa ilman tukea, menee heti istumaan tai kaatuu. Pysyy pystyssä ehkä 2sekuntia jos tuijottaa telkkaria eikä ns. huomaa tilannetta. Usein vetää jalat spagetiksi kun yritän edes kävelyttää kainaloista tai yleensä pistää seisomaan.Kontata tykkää ja on kova kiipeämään.

Vaipanvaihdossa haluaa mieluiten olla makuultaan, ei olla päästy edes hoitopöydästä eroon. Makoilee siellä mielellään vaippaa vaihtaessa. Olen yrittänyt nyt vaihtaa vaippoja sylissä , kiemurtelee minkä kerkeää ja vetää itseään kaarelle tai jos laitan seisomaan, vetää jalat spagetiksi tai istuu. Pottailusta ei tule mitään, pitää pottaa leluna ja laittaa sen lähinnä päähän. Ei suostu siinä istumaan.

Leluja lähinnä heittelee tai pistää kaiken suuhun. Palikkalaatikosta ei osaa laittaa palikoita oikeisiin paikkoihin eikä osaa sitä renkulatornia tehdä. Ei tee palikoista tornia, turhautuu kun ei heti mene ja sitten alkaa heitellä palikoita. Palapeliä yritetään tehdä niin osaa ottaa nuppipalat pois palapelistä mutta ei laittaa takaisin. Turhautuu ja heittelee palikat lattialle. Kirjoja repii ja syö. Jaksaa välillä niitä hetken kuunnella jos näyttää vain kuvia/sanoja. Puhui ennen 1v synttäreitä 6 sanaa. Nyt yhtäkkiä kaikki sanat on hävinneet eikä ole puhunut kuin vauvakieltä viimeiset 3kk. Uusia sanoja ei ole tullut.

Ruokailukaan ei suju. Lusikkaa annettu alusta pitäen kun aloitettiin kiinteät 4kk iässä, mutta heittää sen lattialle, kääntää lautasen väärin päin. Näin tapahtuu joka kerta. Mitään intoa ei ole syödä itse. Tunkee kädet ruokaan ja viskoo ruokaa. Sormiruokaa esim. hedelmää tai naksuja sentään itse syö, muuten on täysin syötettävä. Syö vai jos on viihdykettä esim. lelua näpertää kun syöttää tai katsoo ipadia. Ei juo maitoa itse, juo sen sylissä. Nokkamukista osaa juoda vettä. Hampaita on 7, syö vain sosemaista ruokaa, muista yökkii/kakoo.

Yöt menee hyvin että nukahtaa itsekseen pinnasänkyyn ja aamulla ilmoittelee kun on herännyt. Todella paljon sairastellut pienestä lähtien, jatkuvasti ollut flunssia, korvatulehduksia jne ja pienenä oli koliikkivauva.

En tiedä kuulostaako tämä ihan normaalilta lapselta ? Miten toimisiitte? Vinkkejä, koska tuntuu että kehitys junnannut paikallaan.
 
.......
Kuulostaa normaalilta vauvalta, jonka äiti nyt vähän pingottaa liikaa ja odottaa lapseltaan liikoja. Relax, ei tuon ikäisen oikeasti tarvi osata vielä juur mittään.
 
oxy
Kuulostaa minustakin ihan normaalilta lapselta. Ehkä hieman rauhalliselta tapauksesta. :) Jos taaperokärryn kanssa kävelee, en olisi siitäkään huolissani. Usein kehitys tapahtuu ryöpsähdyksinä. Antaa pienen olla pieni vielä. :)
 
Hmm...
Mulla kaksi poikaa, joista kumpikaan ei kävellyt tuossa iässä. Motorisesti lahjakkaita lapsia nykyään. Ei kyllä ollut noin paljon sanojakaan alle yksivuotiaana, ja verbaalisesti lahjakkaita ovat nykyään myös. Olivat vaan tosiaan vauvoja pitkään, semmoisia sylikissoja. Hienomotoriikka heillä oli varhain hallussa, osasivat syödä aikaisin.

Jokainen omaa vauhtiaan. Muista että konttaus fiksuntaa!
 
viera.s
Taitotaso ei sinänsä minusta ole huolestuttava, vaan ihan normaalin rajoissa. Mutta se on pikkaisen huolestuttavaa, jos kehitystä ei ole tapahtunut juuri lainkaan puoleen vuoteen ja joissain asioissa lapsi on jopa taantunut. Ei välttämättä kuitenkaan mitään vialla ja ei se nyt siitä ainakaan ole kiinni, että sinä tekisit jotain väärin.
 
Vierras
Älä tuhoa lapsen liikkumisen iloa sillä että yrität pakottaa kövele ään tms. Lapsi kävelee kyllä kun haluaa, temperamentistä on paljon kiinni miten nopeasti sukaltaa askeleita ottaa. Mutta jos lapsi kokee kävelyttämisen epämukavaksi niin eihän se sitten edes halua yrittää. Kävellä pitäisi osata 1,5v mennessä, lapsesi ei ole mitenkään myöhässä sen suhteen.

Potan voit laittaa kaappiin vaikka puoleksi vuodeksi jos se tuntuu vaikealta, sen pitäisi olla kivaa niin lapsi voisi oppia idean jo tuossa iässä mutta jos se on väkisin tekemistä niin ei missään nimessä kannata, saa vain kammon pottaa kohtaan. Mä oon kuopuksen kanssa toiminu silleen että aina jos nään pissan tulevan (vaikka suihkuun tai jos on ilman vaippaa ja ehtii pissimään lattialle) niin kehun että hyvä, tuli pissa. Silleen se sitten on oppinu mikä se pissa on ja että se on kiva juttu. Aika usein tiristelee niitä sitten nykyisin pottaankin( on siis 1v4kk) mutta aina on istunu siinä vaan sen hetken minkä on ite halunnu, usein tulee mun mukaan vessaan ja haluaa potalle niin istuu sitten potalla sen aikaa kun mä pissin ite.


Anna lapsen syödä sormiruokaa jos lusikkahommat ei kiinnosta. Tuossa iässä kannattaa kyllä viimeistään luopua kaikista leluista ja muista harhautuksista. Terve lapsi syö kyllä kun sillä on nälkä ja jos ei tee mieli ruokaa niin ei kannata syödäkkään. Ihan siis tavallista ruokaa, vaikka makaroonilaatikkoa tai kanaa/kalaa ja perunoita+ Keitettyjä vihanneksia voi hyvin syödä sormin. Aluksi tietysti vain muutama pala kerrallaan lautaselle jos on taipumusta heitellä ruokaa. Keitotkin voi syödä hyvin sormin kun et laita lientä lapsen lautaselle vaan pelkkiä sattumia. Lapsesi on varmaan vaan tottunu että lusikkaruoan voi niellä pureskelematta ja sen vuoksi kakoo jos on karkeampaa, sormiruokailun avulla oppii paremmin pureskelemaan kun palat on tarpeeksi isoja.

Meillä isommat lapset on syöny yksvuotiaasta ite lusikalla mutta tuo kuopus on eri maata, ihan vastikään oppi lusikan käytön. Yksvuotiaana vaan ojensi mulle lusikkaa ja itki kun halusi että minä syötän. Lähinnä siis puuroa, sormiruokia toki itse söi silloinkin.
 
Vierras
Niin noista sanoista vielä, meillä on kahdella lapsella ollu useampia sanoja 1vuotiaana mutta ne on tavallaan välillä unohtunu, sitten 1,5v iässä on alkanu tulla paljon sanoja.
 
Ööh, ihan samanlainen oma muksu on sillä erolla että kävelee. Plus hoitopöytä on aivan helvetisti kätevämpi ku vaipan kans tappelu karkuun painelevalle lapselle. Eikä tuo oma kun vasta tavalla ekoja sanojaan. Älä hermoile.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kaksoset kohta 2-vee ja ei ne vieläkään osaa nuppipalapelejä :D Niitä ei kiinnosta edes yrittää. Mä olen huomannut sen, että lapsi oppii tasan sen mikä sitä kiinnostaa oppia. Ei auta vaikka vanhempana tekis mitä... Kaikissa oppaissa esim. käsketään lukemaan, mutta minkäs teet jos yhet ei jaksa kuunnella kuin sekunnin :D

Onko lapsi oppinut uusia juttuja lähiaikoina? Siis mitä tahansa mikä sitä itseään kiinnostaa, ei mitä äiti haluaisi hänen oppivan. Jos on niin en olisi huolissaan.
 
-.-
Ainoa mistä huolestuin niin äidistä.

Mikä kiire sulla on saada lapsi isoksi? Tuon ikäinen ei ole enää virallisesti vauva mutta voi herranjestas, pienihän toinen vielä on :O Monikaan ei kävele tuossa iässä. Monikaan ei puhu tuossa iässä. Yms. Yms. Yms.

Lopeta se vertailu toisiin lapsiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
akava
meillä oli hoitopöytä käytössä 2v asti kun isi ja äiti halus :D pikkasen kätevämpi kun jossain lattialla möyriä.
puhetta alkoi tulla lähempänä 2v ja huimaa vauhtia.
pois kaikki padit ja lelut ruokapöydästä!!!!! ja lapsi pois pöydästä jos ei syö. ja topakka kielto heittelyyn.
ja meillä ei ole tuon ikäisenä nukuttu noin hyvin ;)
 
Meillä tuli ensi sanat ja kävelemään lähtö 1 v 6 kk. Vaipat jätettiin pois vajaa 3 v. En ollut missään vaiheessa huolestunut kehityksestä. Syöminen sitten sujuikin itsenäisesti jo 1 v, ja jo 6 kk lähtien kun annoin soselusikan käteen, vauva pisti sen siististi suuhunsa. Saimme tästä maininnan neuvolakorttiinkin 6 kk: "Syö itse lusikalla"
 
....
Väärin teet vain turhaa murehtimalla ja huolehtimalla. Eiköhän nuo neuvolassa ota kantaa jos vaikuttaisi liikaa kehityksen viivästyvän. Jos tuo meno jatkuu vielä 2 vuoden vanhana eikä ole mitään kehitystä tapahtunut niin ehkä silloin voisi alkaa huolestumaan. Luultavasti lapsi vain kehittyy omaan tahtiinsa ja tulee sitten nopeasti uusia juttuja, jotka kiinnostaa ja humps vaan niin edistystä tapahtuukin. :)
Jotkut kehittyy nopeammin ja toiset taas hitaammin. Yksilöitä me kaikki olemme pienestä pitäen.
Ruokailessa en antaisi leluja tai Padia, ei sitten syödä jos ei maistu ilman "virikkeitä". Tosiaan helppoa sormiruokaa nyt tarjolle vain sitten ja eiköhän tuo lusikka ala jossain vaiheessa lasta itseään kiinnostavan. Tulee se "minä-itse-vaihe" varmasti sinnekin ;) Potan jättäisin huomiotta nyt. Antaisin olla vessan nurkassa odottamassa mutta ilman siihen pakottamista. Eiköhän sekin ala kiinnostamaan ajallaan sitten..
 
Eihän lapsen tarvitsekaan osata kävellä ennenkuin 1,5 vuotiaana. Peppukiijät oppivat vielä myöhemmin. Lapsesi kuitenkin kävelee jo tukea pitkin eli ihan normaali kehitys.
Harva lapsi ymmärtää pottailun päälle vielä tuon ikäisenä. Joku ymmärtää -hyvä, toinen ei -ihan yhtä ok.
Puhetta odotetaan kaksivuotiaaksi.

Jos lapsi tykkää leikkiä, ymmärtää mitä hänelle puhutaan (tule tänne jne), on kiinnostunut ympäristöstään ja kasvaa hyvin kaikki on todennäköisesti ihan ok. Lopeta vertailu ja nauti lapsestasi! Kohtahan teillä on taas neuvola jossa tarkistetaan että kehitys kulkee kuten pitää. Lapset oppii tuossa iässä tosi eri tahtiin juttuja. Varaudu siihen että jos saat toisen lpsen niin hänen kehityksensä menee aivan eri tavalla. ;)
 
aaapeee
Ehdin tähän vastaamaan, lapsi kipeänä taas flunssassa niin yöt menee vähän valvoen.

Mielestäni kuulee ja on lääkärikin niin sanonut. Nyt kun on putket korvissa niin pitäisi kuulo olla vielä
parempi kuin ennen, liimakorva ollut ja tulehduksia paljon. Korvia seurataan putkien takia.

Uusia asioita on varmaankin jatkuva kiipeily joka paikkaan ja polvikävely ja kieriminen lattialla. Tuota kierimistä teki viimeksi joskus ihan puolivuotiaana.

Olen vaan huolissani ollut kehityksestä kun kaikki muut tämänikäiset joita tiedän osaa enempi asioita, esim. juuri muskarissa ja perhekerhoissa missä käydään, niin olen nähnyt että samanikäset ja jotkut nuoremmat tekevät näitä nuppipalapelejä ja palikkalaatikoita ja kävelevät, jotkut jopa juoksee. Ja sitten oon lukenut netistä blogeja joissa kerrottu lapsen vaiheista mitä he osaa. Jostain syystä tässä meidän pihapiirissäkään ei ole yhtään tämänikäistä joka ei vielä kävelisi,
juuri viime viikolla tapasin yhtä tuttua jonka 11kk ikäinen lapsi käveli ilman tukea.

Neuvolassa ei 1v tarkastuksessa sanottu mitään poikkeavaa. Huoli on tullut juuri siitä vertailusta muihin lapsiin ja kun jatkuvasti kysellään pihapiirissä tai näissä kerhoissa eikö tuo vieläkään kävele tai syö itse tai käy potalla.
 
orfg
Lopeta se vertailu ei lapsi ole mikään koira jonka täytyy osata tietyt temput. Lapsi on hyvä juuri tuollaisena, opettele hyväksymään se että lapsi ei ole mikään osoitus sinun taidoistasi vanhempana. Hän on ihan oma ihminen ja oppii asiat kun siltä tuntuu. Ihan normaali se lapsi silti on.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku ja leijona76
Ehdin tähän vastaamaan, lapsi kipeänä taas flunssassa niin yöt menee vähän valvoen.

Mielestäni kuulee ja on lääkärikin niin sanonut. Nyt kun on putket korvissa niin pitäisi kuulo olla vielä
parempi kuin ennen, liimakorva ollut ja tulehduksia paljon. Korvia seurataan putkien takia.

Uusia asioita on varmaankin jatkuva kiipeily joka paikkaan ja polvikävely ja kieriminen lattialla. Tuota kierimistä teki viimeksi joskus ihan puolivuotiaana.

Olen vaan huolissani ollut kehityksestä kun kaikki muut tämänikäiset joita tiedän osaa enempi asioita, esim. juuri muskarissa ja perhekerhoissa missä käydään, niin olen nähnyt että samanikäset ja jotkut nuoremmat tekevät näitä nuppipalapelejä ja palikkalaatikoita ja kävelevät, jotkut jopa juoksee. Ja sitten oon lukenut netistä blogeja joissa kerrottu lapsen vaiheista mitä he osaa. Jostain syystä tässä meidän pihapiirissäkään ei ole yhtään tämänikäistä joka ei vielä kävelisi,
juuri viime viikolla tapasin yhtä tuttua jonka 11kk ikäinen lapsi käveli ilman tukea.

Neuvolassa ei 1v tarkastuksessa sanottu mitään poikkeavaa. Huoli on tullut juuri siitä vertailusta muihin lapsiin ja kun jatkuvasti kysellään pihapiirissä tai näissä kerhoissa eikö tuo vieläkään kävele tai syö itse tai käy potalla.
korvista sisään ja ulos. Kuulostaa aivan normilapselta sun mukulasi. Vertailemalla teet vaan hallaa itelles. Ruokapöytäkäytöstä voi kyllä jo opettaa ja kannattaa. Ruokia ei viskota jne. Työskentelen itse pikkulasten kanssa ja voi sanoa että kirjo tuonikäisissä on suuri mitä tulee taitoihin jne.
 
Chill mama:P
Juuh, tuon takia en jaksa kerhomammojen kanssa jutella lapsista. Tai ylipäätään kerhoihin mennä. Minusta on kivempi jutella äitien kanssa vaikka kumppareista. Hard core kerhomammoilla keskustelu menee aina lapsen taitojen vertailuun. Meidän Kultapallero osaa jo kokata viiden ruokalajin illallisen, ai teilläkö vielä syötetään taaperoa! Arvaapa vaan miten ne kiemurtelee kotona miettien miten sinä olet saanut lapsen nukkumaan niin hyvin. On meidän hitaasti kävelemään lähtenyttä muksua vähän sääliskellen kommentoitu. Ehkä se ensimmäisen kohdalla helpotti, kun tuttavapariskuntien miehet lipsauttivat niitä heidän superlapsiensa vähän hitaammin ilmaantuvia taitoja, niistä ei muuten kerhomamat ääneen hiisku ;)

Tiedätkö, jos on motivoitunut taapero niin sille voi opettaa vaikka mitä. Jos ei ole niin se kehittyy kun haluaa. Äitinä sinä voit itse miettiä pidätkö koirakoulua temppuharjoitteineen vai keskitytkö lapsen omaa tahtia ilmaantuvien taitojen ihasteluun. Leikkiä voi, jos se on molemmille mukavaa, mutta hei oikeasti jotkut kävelyharjoitteet... Niitä pöytätapoja toki kannattaa alkaa hioa. Meillä on tosin lautasia viskoneiden lapsien eteen laitettu sormiruoka ihan pöydälle, sitten kun alkaa ruokailu sujua niin on keskitytty lentävien lautasten karsimiseen.
 
hjhjhj
Meillä nousi sama huoli, ei edes tosin puhunut tuossa iässä muuta kuin omia kiljahteluja. 1,5v neuvolassa lähetettiin sitten lasten neurolle tutkimuksiin kun ei edelleenkään kävellyt tai puhunut edes tavuja kuin vähän. Monimuotoinen kehityshäiriö saatiin diagnoosiksi, puheterapia ja fyster aloitettu. Alkoi kävellä 1v7kk, vieläkään kahden vuoden iän ylittäneenä ei jaksa kiinnostua palikoiden pinoanisesta ja keskittyminen on nollassa, jos asia ei kiinnosta. En halua pelotella, mutta monesti vanhempien huoli on jo neuvolassa sellainen asia, että laitetaan jatkotutkimuksiin. Tsemppiä ap ja toivon, että teillä on vaan hieman perässähiihtelijä joka kyllä kutoo muut kiinni! Ja jos ei ole, niin oma rakas lapsi se on silti <3 :)
 
-.-
Tiedätkö, monen oppaan ja monen äidin kokemuksen perusteella lapsi oppii itse istumaannousun puolen vuoden hujakoilla. Meidän poika oppi sen vasta 11 kuukauden iässä. Yläkerran naapurin muksu oli jo kävellyt 3 kuukautta siihen ikään mennessä. Meidän muksu oppi aika myöhään nuo tietyt jutut, mutta ne tulikin sitten vauhdilla. Lapset vaan nyt oppii eri vaiheissa asioissa.

Lopeta se vertailu ja nauti lapsestasi ja tuosta ajasta kun toinen on vielä pieni. Vertailu on typerintä mitä voit tehdä.
 
Vierras
Ainahan se huomio kiinnittyy niihin jotka on keskimääräistä kehitystä edellä, ei kannata vertailla muihin.
Tuolla esim on realistisesti kerrottu eri kehitysvaiheista:
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/1_2-vuotias/
 
akava
eikö siellä kerhoissa ole muuta puhuttavaa kun potta-asiat ja syöminen. älä kerro niille sellaista mitä et halua. itse olet muiden kanssa vertaillut, sen siitä saa. joutavia tuollaiset juorupiirit. ne on lapsia varten, lapsen harrastus. en ikinä menisi mihinkään perhekerhoon jossa lauma kotiäitejä paapattaa....
 

Yhteistyössä