1v2kk syö öisin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaahterapuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaahterapuu

Vieras
välillä jopa 3 kertaa eli siis n. kolmen tunnin välein..
Alan olla jo väsynyt, uusi raskaus vie voimia ja lisäksi kun heräilen 3 kertaa yössä niin yöunet menevät todellakin hukkaan.

Kertokaa kaikki vinkit millä saisimme nämä syönnit pois, kannattaako yrittää vähentää yhteen vai kertaheitolla lopettaa kaikki? Huudattamalla vai lopettamalla pikkuhiljaa, kokemuksia että montako yötä huutoa jatkuu jos vain päätän jättää pullon antamatta?

Sen verran vielä että syö 5-6 kertaa päivässä mutta maitoa en saa juomaan päivisin tuttipullosta muulloin kun päikkäreille mennessä. Aamupuuro ei maistu yön syöntien jälkeen joten syö aamuisin jugurttia, mutta illalla kyllä puuron.+ välipala ja ruoat tietysti päivän aikana.

väsyttäää... \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2006 klo 13:51 ansku kirjoitti:
Ei tuon ikäinen tartte enää yöllä syödä. Tankkaa illalla hyvin, muutama yö menee varmaan huutaessa mut kyllä se siitä rauhottuu. Kertalaakista yö syötöt pois.

ei tarvi ei, se on tässä jo tiedetty.On vain ollut helpompaa hakea se pullo kuin menettää yöuniaan mutta nyt tuli mitta täyteen.
Jos kertahuudolla pois niin antaako lapsen vain huutaa sängyssään vai nostaa sieltä pois vai yrittää rauhoittaa vieressä olemalla?

mä lopetin 3 vkoa sitten yösyötöt eli tissin tytön ollessa 10kk.välillä rauhoittui itsekseen ja välillä otin viereen.viikko siinä meni mutta tosiaan vaan kerran yössä vaati maitoa.oltiin jo pitkään mentykin yhdellä syötöllä joten helpompi katkaista kun 3 syöttöä.

kyllä sun on aika ajatella itseäsi ja lopettaa syötöt.et siinä menetä yöunia yhtään sen enempää kun nyt jos syötät 3 kertaa.

Vaikka viereen sitten tai voi yrittää ensin ihan hiljaa ja rauhallisesti sanoa että yöllä ei syödä vaan nukutaa ja silitellä rauhallisesti. Minä teen niin että illalla syödään puuro ja vielä ennenkuin käy unille laitan pullollisen velliä.

Hei!
Kaikki aina korostavat, ettei taapero enää tarvitse yösyöntiä, eikä varmasti kolmea kertaa tarvitsekaan, mutta minä ainakin annan maitoa kerran yössä enkä tunne, että olisin epäonnistunut. Tyttö (1 v 4 kk) juo 2 dl maitoa aamuyöllä ahneesti ja nukahtaa sitten välittömästi. En usko, että kyse on hänellä vain tavasta. Illalla hän ei nimittäin suostu syömään paljon.

Meillä lopettiin yösyöminen 6kk iässä kun neuvolassa puhuin että tyttö syö tosi monta kertaa yössä,1½ tunnin välein. Terkka sano et siitä on tullu jo tapa, ei tarvi enää yöllä ruokaa. Päätin vaan yksi ilta että ens yönä ei syödä kun kerran. Tyttö taas heräs pari tuntia nukkuunmenon jälkeen. Annoin vettä. Huutohan siitä tuli kun ei maitoa saanutkaan. No sama homma sit kun taas heräs. Kolmannen kerran sinä yönä heräs viiden maissa ja silloin annoin maitoa. Sama homma jatku seuraavana yönä eli heräili mut en antanu kun vettä ja sit viiden aikaan maitoo. Kolmas yö olikin jo helppo. Tyttö heräs neljän jälkeen ja annoin maitoa. Neljäntenä yönä se jätti sen yhen syönnin itse pois ja nukkui aamuun saakka. Olihan se aika inhottavaa kuunnella sitä itkua mutta kun näin jälkeenpäin aattelee niin kyllä se kannatti. Tyttö on päivisin paljon paremmalla tuulella kun ei heräile jatkuvasti öisin.
Kysyin muistaakseni myös että "huudatetaanko" omassa sängyssä vai otetaanko syliin. Mä eka yritin sitä että kun olin antanut vettä niin laitoin takas omaan sänkyyn. Siitä alko ihan hysteerinen itku joten otin syliin ja näin tein aina jatkossa. Rauhoittui syliin nopeammin. Tosi hyvänä apuna oli mieheni joka myös tyynnytteli lasta.

Eli kyllä se yösyönti kannattaa yrittää jättää pois, se on 1v2kk ikäisellä vain tapa josta pääsee kohtuullisen helpolla eroon kunhan vain jaksat muutaman yön itse valvoa.

Tsemppiä toivottelee äiti jonka tytär on kohta 1v2kk :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2006 klo 14:13 Äiti-04 kirjoitti:
Meillä lopettiin yösyöminen 6kk iässä kun neuvolassa puhuin että tyttö syö tosi monta kertaa yössä,1½ tunnin välein. Terkka sano et siitä on tullu jo tapa, ei tarvi enää yöllä ruokaa. Päätin vaan yksi ilta että ens yönä ei syödä kun kerran. Tyttö taas heräs pari tuntia nukkuunmenon jälkeen. Annoin vettä. Huutohan siitä tuli kun ei maitoa saanutkaan. No sama homma sit kun taas heräs. Kolmannen kerran sinä yönä heräs viiden maissa ja silloin annoin maitoa. Sama homma jatku seuraavana yönä eli heräili mut en antanu kun vettä ja sit viiden aikaan maitoo. Kolmas yö olikin jo helppo. Tyttö heräs neljän jälkeen ja annoin maitoa. Neljäntenä yönä se jätti sen yhen syönnin itse pois ja nukkui aamuun saakka. Olihan se aika inhottavaa kuunnella sitä itkua mutta kun näin jälkeenpäin aattelee niin kyllä se kannatti. Tyttö on päivisin paljon paremmalla tuulella kun ei heräile jatkuvasti öisin.
Kysyin muistaakseni myös että "huudatetaanko" omassa sängyssä vai otetaanko syliin. Mä eka yritin sitä että kun olin antanut vettä niin laitoin takas omaan sänkyyn. Siitä alko ihan hysteerinen itku joten otin syliin ja näin tein aina jatkossa. Rauhoittui syliin nopeammin. Tosi hyvänä apuna oli mieheni joka myös tyynnytteli lasta.

Eli kyllä se yösyönti kannattaa yrittää jättää pois, se on 1v2kk ikäisellä vain tapa josta pääsee kohtuullisen helpolla eroon kunhan vain jaksat muutaman yön itse valvoa.

Tsemppiä toivottelee äiti jonka tytär on kohta 1v2kk :)

Kiitos kannustavasta viestistä!
Vielä sen verran kysyisin että hylkäsikö tyttö kuitenkin veden, eikä juonut sitä? meillä tätä veden antamista kokeiltiin jokunen kk sitten ja siinä kävi niin että poika joi kaiken veden mitä pullosta sai ja sitten jatkui huuto maidon perään.. eli taidan joutua vain huudattamaan ilman mitään :/

meidän neiti myös yösyöjä... huutaa maitopulloa ainakin kerran yössä... muutaman kerran jo vieroitettu, saman tien noussut korkea kuume, taas yömaitoa ja kierre jatkuu... nyt en jaksa enää, hiljenee nopemapaa ku antaa pullon... nukkua tahdon itsekin (toista odotan rv 27). neidillä ikää 1v 7kk

Meillä poika juuri täytti 2v ja edelleen tarvii joskus maitopullon yöllä. Varmaan on vaan tapa, joskus kyllä oikeasti nälkäkin, kun ei illalla syö kunnolla. On yritetty olla antamatta pulloa, mutta tahdon myös itse nukkua kun aamulla on mentävä töihin ja poika hiljenee huomattavasti nopeampaa kun antaa pullon ja taas saadaan kaikki nukkua. Muuten ei nuku kukaan kunnolla, kun poika huutaa pullon perään vähän väliä vaikka välillä nukahtaisikin. Mulla RV23 ja kaikki uni on tarpeen.

Moralisoikaa vaan, mutta jokainen toimii tavallaan ja meille tämä nyt sopii että poika saa pullon silloin tällöin. Kyllähän sitä on huolissaan hampaista jne... Mutta eiköhän tuosta pullosta kohtapuoliin päästä eroon. Tarkoitus oli n.2 vuotiaana vieroittaa pullosta, päivisin ei pulloa ota, vain iltamaito ja mahdollisesti yöllä. Että kunhan tästä saisi itseään niskasta kiinni ja energiaa että jaksisi vieroituksen tehdä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2006 klo 14:09 Ippunen kirjoitti:
Hei!
Kaikki aina korostavat, ettei taapero enää tarvitse yösyöntiä, eikä varmasti kolmea kertaa tarvitsekaan, mutta minä ainakin annan maitoa kerran yössä enkä tunne, että olisin epäonnistunut. Tyttö (1 v 4 kk) juo 2 dl maitoa aamuyöllä ahneesti ja nukahtaa sitten välittömästi. En usko, että kyse on hänellä vain tavasta. Illalla hän ei nimittäin suostu syömään paljon.

ei minullakaan mitään olisi yhtä kertaa vastaan mutta kolme on jo liikaa! en kertakaikkiaan saa nukuttua tarpeeksi yöllä kun heräilen monta kertaa. Se kostautuu aamulla pahan tuulisuutena yms. Poitsu on aina välillä yllättänyt ja saattanut juoda vain sen kerran niin eron huomaa hänessäkin aamulla. Viime yönä joi kaksi kertaa...

Meidän poika on 1v5kk. Meilläkin tuskailtiin yöpullojen kanssa vielä kuukausi sitten.. Heräsi kolme kertaa yöllä, eikä rauhoittunut kuin pullolla. Aamulla sitten oli pisassa poika ja sänky.
Miehen kanssa oltiin kauan puhuttu siitä, että pitäisi päästä eroon pullottelusta, mutta aina tuntui olevan jotain..

Kerran sitten otettiin itseämme niskasta kiinni ja tehtiin se: vuoroöinä nukuttiin alakerrassa, toinen hoiti pojan yöheräilyt - kun poika itki, istuttiin vaan vieressä ja taputeltiin pepulle tai pidettiin kättä vaan pepun päällä. Näin jäi yömaito pois...MUTTA

Nyt poika ei meinannut osata nukahtaa syvään uneen ilman vanhemman kättä. Pienikin rasahdus, lattian narina, sägyn kitinä herätti juuri uneen vaipuneen uudestaan, eikä itkusta tullut loppua ennen kuin vanhempi taas istui vieressä..

Näin sinniteltiin monta viikkoa uskoen, että kyllä se siitä muuttuu.. Yhtenä yönä mitta sitten tuli lopullisesti täyteen. Poika oli juoksuttanut meitä jo yli tunnin ajan. Päätettiin, että nyt alkoi meidän perheen unikoulu! Käytiin vain rauhoittamassa poikaa unikouluohjeiden mukaan tietyin väliajoin ja lähdettiin sitten heti omaan sänkyyn. Tätä kesti tunnin ja poika nukahti! Seuraavana yönä vain viisi minuuttia huutoa ja sitten nukuttiinkin aamuun saakka.

Nyt on menossa viides yö "yökoulun alkamisesta" ja ihmeellistä kyllä meillä nukutaan yö läpeensä puoli kahdeksasta seitsemään!
IHANAA!

toivon sinullekin sitkeyttä tai viimeistään sitä, että mitta tulee vain täytteen. Silloin alkaa tapahtua ja kohta kaikki nukutte paremmin yönne.

voimia!

Meillä poika 1v 4kk ja nyt on päästy siihen että saa vellin kun herää eka kerran kuudelta huutamaan. Eli Meni pitkän aikaa että heräili pitkin yötä ja pulloon rauhoittui.
Olen eri mieltä siitä ettei muka 'tämänikäinen' tarvitse ruokaa yöllä, meidän pojalla ainakin usein maha murisi kun heräili. Ihan rauhassa annoin aina pullon, nyt helpottaa, ainakin näyttäs siltä. Ja itse sai heti jatkettua unia. Yksi syy heräilyihin saattoi olla myös nuhat, hampaat, matkat yms. Kaikki sotkee pienen rytmiä. Minä tein rauhassa sen päätöksen että saa mitä haluaa niinkauan kuin haluaa ja meillä näytti toimivan: nyt nukuttu pari viikkoa 20-06, jolloin sit annan vellin ja jatkaa unia kahdeksaan. Ja herää muuten tyytyväisenä kun ei heti karmiva nälkä!!!

meillä myös poika 1v2kk ja edelleen herää öisin, ja useimmiten ei myöskään rauhoitu kun maitopullolla... Vuoden iässä aloitettiin maidoton ruokavalio ja silloin kun vatsa rauhoittui poika nukkui muutaman yön kokonaan, mutta sitten taas ilo irti ja heräilyt jatkui..pahimmas tapauksessa poika herää 5 kertaa parhaimmassa kerran.
Nyt teen niin että haen pojan viereen kun alkaa huutamaan ja toisina öinä nukahtaa viereen heti, toisina ei ilman pulloa rauhoitu vaikka mitä tekisi.
Melkoisesti on alkanut ärsyttämään nuo katkonaiset yöunet, koska päivälläkään ei ole mahdollisuutta levätä..voimia kuluttavaa puuhaa, varsinkin kun tässä mennyt jo reilu vuosi.
Mutta voimia kaikille jotka yövalvomista joutuvat harrastamaan :hug:

meillä myös poika 1v2kk ja edelleen herää öisin, ja useimmiten ei myöskään rauhoitu kun maitopullolla... Vuoden iässä aloitettiin maidoton ruokavalio ja silloin kun vatsa rauhoittui poika nukkui muutaman yön kokonaan, mutta sitten taas ilo irti ja heräilyt jatkui..pahimmas tapauksessa poika herää 5 kertaa parhaimmassa kerran.
Nyt teen niin että haen pojan viereen kun alkaa huutamaan ja toisina öinä nukahtaa viereen heti, toisina ei ilman pulloa rauhoitu vaikka mitä tekisi.
Melkoisesti on alkanut ärsyttämään nuo katkonaiset yöunet, koska päivälläkään ei ole mahdollisuutta levätä..voimia kuluttavaa puuhaa, varsinkin kun tässä mennyt jo reilu vuosi.
Mutta voimia kaikille jotka yövalvomista joutuvat harrastamaan :hug:

Oli pakko nostaa tämä koska viime yönä se raja sitten tuli täyteen! Lapset olivat mummolassa vko:nloppuna ja kun sain itse keräillä kotona voimia ja nukkua kokonaisia öitä niin viime yönä sitten tosiaan päätin ettei sama heräilyrumba voi jatkua loputtomiin.

hain pojalle maitopullon kylläkin joskus yhden aikoihin mutta seuraavan kerran kun huusi puoli kolmelta päätin vain käydä 2 minuutin välein hyssyttämässä ja tunti siihen meni kunnes poika takaisin nukahti.
Heräsi uudestaan varttia vaille neljä(oli siis nukahtanut puoli neljä) ja annoin huikan vettä. Ensin meinasi aloittaa huudon uudestaan mutta sitten rauhoittukin ja nukkui aamuun asti. Puoli kahdeksalta noustiin ylös.

Puuro ei kyllä maistunut tänä aamuna yhtään sen paremmin vaikka luulisi että nälkä olisi ollut. Mutta siinäkin pysyin tiukkana enkä tarjonnut muuta puuron jälkeen. Aamumaidon kuitenkin annoin.

Periaatteessahan meillä ei siis ollut vielä täysin maidoton yö, mutta hyvä alku. Ensi yönä en siis aio hakea yhtään maitoa. Antaa huikan vettä ja tutin perään ja niin ees päin.

Pitäkää peukkuja että meillä nukuttaisi vaikka jo ensi viikolla kokonaisia öitä!

Hei

Meillä oli tismalleen sama tilanne n. kuukausi sitten! Eli joi noin 3 kertaa maitoa yöllä ja päivällä söi erittäin huonosti!

Tein näin; Päätin ensin, että annan maitoa yhden kerran yöllä. Olin päättänyt että yön pitää olla ainakin puolivälissä ennen kuin haen sen maidon. Tietysti pikkasen itkeskeli, kun maitoa ei aina tilauksesta tullut. Silittelin, taputtelin,lohduttelin. Tarpeen tullen annoin pullosta vettä.

Kun alkoi mennä hyvin tuon yhden syötön kanssa, päätin jatkaa jonkun aikaa ja jättää sitten sen viimeisenkin yösyötön pois.

Halusin tehdä tämän lempeästi ja huudattamatta. ja se onnistui! Nyt nukutaan n10h yöunet suht. hyvin.

Kerron mielelläni lisää jos haluat :hug:

Meillä myös samanikäinen poika, joka ei ole syönyt öisin 8 kk iästä lähtien. Eli jätin yösyötöt pois, kun alkoi tissutella tunninkin välein, eli joka kerta kun havahtui halusi tissiä. Kertalaakista jätettiin syöminen yöllä, muutaman yön huusi ruokaa,sen jälkeen on tyytynyt tuttiin ja silittelyyn. Samalla siirryttiin juomaan kaikki päivämaitokin nokkamukista ja kummasti on tottunut juomaan tarpeeksi mukistakin. Mutta meillä kyllä heräillään yhä 3-10 kertaa yössä, joten ei täälläkään nukuta mitenkään kovin häävisti, vaikka ei syötetäkään. Eli ei se syöttöjen lopettaminen varsinaisesti tarkoita sitä, että sitten nukutaan täysiä öitä, valitettavasti... Meillä tosin pojalla paljon allergioita, jotka aiheuttavat mahakipuja jne. joten ne haittaavat unia.
Sen verran kommentoisin vielä eräälle kirjoittajalle (nimimerkkiä en nyt muista), että kyllä varmasti lapsi yöaikaan syö vaikka kuinka paljon, jos tarjotaan. Kyllähän aikuisiakin alkaa nälättämään, jos herää pitkäksi aikaa yöllä ja ruoka maistuu hyvältä, jos joku sitä eteen tuo. Eli sillä ei periaatteessa voi selittää yösyömistä, että lapselle maistuu ruoka hyvin yöllä.

Mutta tsemppiä yösyöttöjen lopettamiseen, toivottavasti teillä yöunet muuttuvat paremmiksi kuin meillä täällä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2006 klo 12:29 Minä kirjoitti:
Hei

Meillä oli tismalleen sama tilanne n. kuukausi sitten! Eli joi noin 3 kertaa maitoa yöllä ja päivällä söi erittäin huonosti!

Tein näin; Päätin ensin, että annan maitoa yhden kerran yöllä. Olin päättänyt että yön pitää olla ainakin puolivälissä ennen kuin haen sen maidon. Tietysti pikkasen itkeskeli, kun maitoa ei aina tilauksesta tullut. Silittelin, taputtelin,lohduttelin. Tarpeen tullen annoin pullosta vettä.

Kun alkoi mennä hyvin tuon yhden syötön kanssa, päätin jatkaa jonkun aikaa ja jättää sitten sen viimeisenkin yösyötön pois.

Halusin tehdä tämän lempeästi ja huudattamatta. ja se onnistui! Nyt nukutaan n10h yöunet suht. hyvin.

Kerron mielelläni lisää jos haluat :hug:

mietin myös tuota yhden syötön jättämistä mutta taidan pysyä päätöksessä että ei kertaakaan. Poika syö nimittäin todella huonosti sekä aamu että iltapalan. Vellin annan illalla vaikka puuro ei olisi maistunut mutta esim. tänä aamuna en antanut muuta kuin puuroa. Söi sitä kolme lusikallista :whistle:

Molemmat isoveljet ovat syöneet kerran yössä 1½ vuotiaaksi asti kunnes sänkyyn riitti pelkkä vesimuki mutta he ovat kuitenkin syöneet päivällä hyvin, kaikki puurot ja ruoat yms.

En tiiä, katsotaan mihin tilanne menee ensi yönä. Siitä tosin olin yllättynyt ettei sen enempää huutanut. ja kuitenkin kävin rauhoittelemassa 2 minuutin välein. En halua opettaa siihen että nukahtaa silittelyyn.

ehkäpä se päivä paistaa meillekin tässä asiassa!

:heart: :heart:

\[quote="20.02.2006 klo 08:57 vaahterapuu kirjoitti"

Puuro ei kyllä maistunut tänä aamuna yhtään sen paremmin vaikka luulisi että nälkä olisi ollut. Mutta siinäkin pysyin tiukkana enkä tarjonnut muuta puuron jälkeen. Aamumaidon kuitenkin annoin.

Periaatteessahan meillä ei siis ollut vielä täysin maidoton yö, mutta hyvä alku. Ensi yönä en siis aio hakea yhtään maitoa. Antaa huikan vettä ja tutin perään ja niin ees päin.

Pitäkää peukkuja että meillä nukuttaisi vaikka jo ensi viikolla kokonaisia öitä!
[/quote]

...meillä tuli täydellinen puurolakko tässä taannoin (1v 3kk), täytyy muistaa myös se, että lapsetkin saattavat kyllästyä ainaiseen puuroon... Sitten syötiin välillä aamupalaksi munakokkelia, karjalanpiirakkaa jne.

Mutta hyvä että olette edenneet maidottomissa öissä! Itse en usko lainkaan mihinkään "kerrasta poikki" -touhuiluun, kärsivällisesti eteneminen on mun juttu. Ja sitäpaitsi, jotkut lapset heräilevät öisin monta vuotta, vaikka eivät maitoa tmv. haluaisikaan! Jokainen on yksilö :attn: :wave:

Meillä myös syödään useaan otteeseenkin yöllä.
Olen väsynyt siihen ja toisaalta kuulemaan neuvoja, että ei tarvitse enää syödä ton ikäinen öisin.
Olen kokeillut unikoulua jo useampaan otteeseen ja erilaisia... hetken auttaa ja kaikki hyvin, sitten palaamme taas alkuun....
mitä ihmettä tekisin ja miten jaksaisin... :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.02.2006 klo 19:14 harmaana kirjoitti:
Meillä myös syödään useaan otteeseenkin yöllä.
Olen väsynyt siihen ja toisaalta kuulemaan neuvoja, että ei tarvitse enää syödä ton ikäinen öisin.
Olen kokeillut unikoulua jo useampaan otteeseen ja erilaisia... hetken auttaa ja kaikki hyvin, sitten palaamme taas alkuun....
mitä ihmettä tekisin ja miten jaksaisin... :(

Hei! Minkä ikäinen lapsi? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun meillä vähän sama homma

Yhteistyössä