1v2kk piti mennä viikonloppuna yöksi mummille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden vaiheilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kahden vaiheilla

Vieras
Nyt arveluttaa kun lapsi on yhtäkkiä tullut kovin araksi, oltiin mummilla kylässä eilen, lapsi ei tykänny yhtään, mummin syliin ei suostunut ja keräsi vaan ulkovaatteensa, kulki niiden kanssa ulko-ovelle, päivysti siellä koska lähdetään, tai sitten mun lahkeessa tai sylissä :-(
Tavallisesti mummilla kyläillään 1-2 kertaa viikko ja on tykännyt olla.
Pelkää kotonakin nykyään vaikka ulkona haukkuvaa koiraa, keskeyttää leikin ja haluaa syliin. Muutenkin tuntuu ettei kelpaa kukaan muu kuin minä syliksi ja lohduttajaksi. Tälläistä nyt 2-3 viikkoa ollut.
Tämä siis selvästi joku vierastusvaihe, ei yleensä ole näin arka.
Tavallisesti leikkii iloisena ulkona tai sisällä, mutta jos vain tulee joku perheen ulkopuolinen meille kylään niin nökötetään sylissä eikä katsota vierasta päinkään.
Onko tämä siis huono aika viedä yökylään?
Mummin mukaan kun taas lapsi nimenomaan tuotava, että tottuu olemaan muuallakin kuin kotona ja tottuu muihinkin ihmisiin, "se tekee vaan hyvää lapselle ja äidille".
Aika ei olisi kovin pitkä lauantaina vietäisiin kello 16 ja sunnuntaina takaisin kello 13, isompi sisaruskin on siellä mukana (7v)

No mä en veisi. Ei taida mummi tietää, että ei tuollaisessa kehitysvaiheessa olevalle lapselle auta "karaiseminen", vaan päinvastoin, tilanne pahenee ja roikkuis sun puntissa kahta pahemmin tuon yökylän jälkeen. Olisi kova stressi lapselle olla noin pitkä aika siellä. Olisko vielä eka kerta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No mä en veisi. Ei taida mummi tietää, että ei tuollaisessa kehitysvaiheessa olevalle lapselle auta "karaiseminen", vaan päinvastoin, tilanne pahenee ja roikkuis sun puntissa kahta pahemmin tuon yökylän jälkeen. Olisi kova stressi lapselle olla noin pitkä aika siellä. Olisko vielä eka kerta?

Höpö löpö! Tanssitko sinä aina lapsen pillin mukaan? Kokemus tuo varmuutta lapsellekin ja mikäs mukavampaa, kuin olla mummon luona!

Alkuperäinen kirjoittaja kahden vaiheilla:
Nyt arveluttaa kun lapsi on yhtäkkiä tullut kovin araksi, oltiin mummilla kylässä eilen, lapsi ei tykänny yhtään, mummin syliin ei suostunut ja keräsi vaan ulkovaatteensa, kulki niiden kanssa ulko-ovelle, päivysti siellä koska lähdetään, tai sitten mun lahkeessa tai sylissä :-(
Tavallisesti mummilla kyläillään 1-2 kertaa viikko ja on tykännyt olla.
Pelkää kotonakin nykyään vaikka ulkona haukkuvaa koiraa, keskeyttää leikin ja haluaa syliin. Muutenkin tuntuu ettei kelpaa kukaan muu kuin minä syliksi ja lohduttajaksi. Tälläistä nyt 2-3 viikkoa ollut.
Tämä siis selvästi joku vierastusvaihe, ei yleensä ole näin arka.
Tavallisesti leikkii iloisena ulkona tai sisällä, mutta jos vain tulee joku perheen ulkopuolinen meille kylään niin nökötetään sylissä eikä katsota vierasta päinkään.
Onko tämä siis huono aika viedä yökylään?
Mummin mukaan kun taas lapsi nimenomaan tuotava, että tottuu olemaan muuallakin kuin kotona ja tottuu muihinkin ihmisiin, "se tekee vaan hyvää lapselle ja äidille".
Aika ei olisi kovin pitkä lauantaina vietäisiin kello 16 ja sunnuntaina takaisin kello 13, isompi sisaruskin on siellä mukana (7v)

Tottakai viet :)

Höpö löpö! Tanssitko sinä aina lapsen pillin mukaan? Kokemus tuo varmuutta lapsellekin ja mikäs mukavampaa, kuin olla mummon luona!

No mä kyllä kuuntelen lastani. Jos lapseni käyttäytyisi noin, mulla ei tosiaankaan olisi sydäntä viedä, jos ei olisi pakko

Meillä 1v3kk poika jolla on nyt sama vaihe. Ukon sisko tuli häntä ja siskoaan hoitamaan jotta päästäisiin käymään ukon kanssa ulkona..öö.. viime viikonloppunakohan se oli..? Kerettiin olla 45 minuuttia ulkona, onneksi oltiin ihan lähellä, kun ukon sisko soittaa ettei saa poikaa rauhoittumaan millään. Tässäkin kyseessä siis lasten kanssa paljonkin tekemisissä ollut täti. Tultiin kotiin niin täällä oli vauva itkeskellyt ja herättänyt veljensä, joka sitten oli vaan saanut hirveän slaagin kun äiti tai isi ei ollut tullut laittamaan takas nukkumaan.. Hysteerisenä huusi omassa pinnasängyssään.

peesaan, että vie ihmeessä! hyvin ne pärjää ja lapsikin saa onnistumisen kokemuksia. miksi asia pitää aina ajatella negatiivisesti, siis puhua karaisemisesta tms.? voihan sen ajatella niin, että vahvistaa lapsi-isovanhempi-suhdetta.

Mikäs mukavampaa, kuin olla mummon luona?
Oletko tosissasi? Lapsi selvästi osoittaa tällä hetkellä että mummon luona ei ole mukava olla, niin miten ihmeessä se mukavaksi lapsen kokemuksen mukaan muuttuisi sen takia että aikuisella on sellainen käsitys että on mukavaa?
Lapsella on nyt henkisesti rankempi vaihe, en hieroisi suolaa haavoihin pakottamalla lasta hänelle selvästi epämukavaan ja ahdistavaan tilanteeseen.

Todellakin veisin. Tiedän, että mummomme jaksavat antaa PALJON enenmmän aikaansa lapsille, koska eivät ole niiden kanssa 24/7. Meidän 7 vkoinenkin on ollut jo kerran yökylässä mummon luona kun oltiin miehen kanssa ulkona ja kaverilla yötä! Ja silloin kun keskimmäinen oli 1v 2 kk niin silläkin oli noita "en halua mennä" jne.. Eipä ole mitään traumoja jäänyt.

Minusta lapsi oppii luottamusta ja turvallisuutta kokemalla niitä tunteita, ei karaisemalla. Jos ei ole ihan pakollinen meno, niin sinuna odottaisin. Tuossa iässä on usealla aika voimakas eroahdistusvaihe.

Alkuperäinen kirjoittaja inhimillisyys:

Mikäs mukavampaa, kuin olla mummon luona?
Oletko tosissasi? Lapsi selvästi osoittaa tällä hetkellä että mummon luona ei ole mukava olla, niin miten ihmeessä se mukavaksi lapsen kokemuksen mukaan muuttuisi sen takia että aikuisella on sellainen käsitys että on mukavaa?
Lapsella on nyt henkisesti rankempi vaihe, en hieroisi suolaa haavoihin pakottamalla lasta hänelle selvästi epämukavaan ja ahdistavaan tilanteeseen.

Jep, oletpa varsinainen kasvattaja :)

Yleensä lapsi on äidin läsnä ollessa aina äidin helmoissa. Meillä on tyttö tismalleen samanikäinen, ja on kotona ja vieraissa aina mun lahkeessa, jos siis olen mukana. Mummulassa on kuitenkin ollut lähes aina reippaasti, ja itkuun on ollut yleensä joki selkeä syy kuten väsy. Todennäköisesti teillä on samoin, lahkeessa roikkuminen vaan kuuluu vaiheeseen. Tietysti jos itsestä tuntuu pahalta, niin älä vie mummulaan, mutta lapsen takia tarvii tuskin olla huolissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja No joo:
Yleensä lapsi on äidin läsnä ollessa aina äidin helmoissa. Meillä on tyttö tismalleen samanikäinen, ja on kotona ja vieraissa aina mun lahkeessa, jos siis olen mukana. Mummulassa on kuitenkin ollut lähes aina reippaasti, ja itkuun on ollut yleensä joki selkeä syy kuten väsy. Todennäköisesti teillä on samoin, lahkeessa roikkuminen vaan kuuluu vaiheeseen. Tietysti jos itsestä tuntuu pahalta, niin älä vie mummulaan, mutta lapsen takia tarvii tuskin olla huolissaan.

Meilläkään ei ennestään tutussa paikassa ole ollut ongelmia, kun lapsi on siellä yksin. Muuten on kyllä aika takiainen...

Yhteistyössä