1v2kk ja syöminen yhtä sirkusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitikokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitikokki

Vieras
Hiukset tippuu kohta päästä tämän meidän neidin syömisen kanssa. Muutaman lusikallisen saattaa ruokaa ottaa, auttaa ei saa. Sitten loput ruoat taputellaan äidin käteen, housuihin milloin minnekin ja viimein viskotaan lattialle ruoan muruja sekä hyvässä lykyssä koko lautanen Lattialla komeilevan ruokakeon kruunaa vielä sinne läikytelty maito, jota hierotaan myös pöytään, kasvoihin ja siinä uitetaan myös hiukset. Kuulostaako tutulta vai onko meillä ainut sottapytty ja ruoalla leikkijä? Jonkinlaiset pöytätavat olisi opittava, mutta miten? Jos lapsi on viskannut ruoat lattialle niin uutta en anna, mutta ei edes tämä tapa opeta Tyttö syö useimmiten samaan aikaan muun perheen kanssa ja saa mallia isosisaruksistaan, mutta ei näytä oppi menevän perille. Muiden kanssa ei ole tällaisia hankaluuksia ollut. Neuvoja siis kaipailen

Mulla on nyt poika 1v3kk mut syötän kyllä ruoan vielä sille, en ole antanut itse syödä. Joskus annan lusikan käteen ja saa kokeilla, mut muuten käy kun teillä jos annan lautasen pojulle kokonaan :) Saa nähdä oppiiko ikinä ite syömään... Tosin meillä on koira joka ei ole yhtään pahoillaan jos ruoat lentää lattille!

Kannattaa kokeilla et ottaa heti lautasen pois kun alkaa mennä ruokailu leikiks, et laps oppii sen et kun syö nätisti niin sit se lautanen pysyy edessä... näin olen itse ajatellut lähteä asiaa menemään eteenpäin, tosin en vielä hetkeen kun mun mielestä on poju vähän turhan nuori vielä ite syömään. kyllä sit taas jätskit, leivät yms. annan käteen, mut ne onkin hieman eri asia syödä kun itse kunnon ruoka...

Minä antaisin kyllä syödä itse vaikka sotkisikin. Meillä on ollut lusikka pojalla noin vuoden ikäisestä ja nyt 1,3v saattaa syödä kaikenkin ihan hienosti itse. Lusikalliset saattaa olla hieman suuria ja kuormasta tippua pöydälle, mutta se on vahinkoa. Välillä meilläkin roiskitaan, mutta sitten otan lautasen itselleni ja syötän. Haluaa itse syödä, joten lopettaa yleensä pelleilyn. Jos syöttää kaiken kokonaan niin saa syöttää tosi kauan...Ei ne oppimatta opi eikä mitään yhdessä päivässä.

Älä anna leikkiä ruualla,tuon ikäinen osaa jo pelleillä.Meillä 1 v 2 kk saa harjoitella lusikalla samalla kun itse syötän toisella.Heti kun alkaa heitellä lautasia niin oma harjoittelu loppuu.Kyllä oppii syömään itse ajan oloon,vaikka otetaanki lusikka pois välillä.

kyllähän lapsen pitää antaa itse harjoitella, eihän sitä muuten opi, mutta tosiaan jos menee ihan leikiksi ja ranttaliksi niin sitten vihelletään peli poikki.
Meidän neidin 1v2kk on nykyään pakko saada oma lusikka käteen ja äiti välillä omalla lusikalla avustelee. Sotkuahan siitä toki syntyy varsinkin kun ei se taito ole vielä hyppysissä ja välillä otetaan sormet avuksi. kyllä mä sitten aina vetäsen sen lautasen pois ulottuvilta jos rupeaa esim sillä lusikalla sitä ruokaa hakkaamaan tms. Sitte neiti rupee sitä lautasta vaatimaan takasin ja syö sitten hetken aikaa taas ihan nätisti.

Mutta varmaahan se on ettei sitä ihan tosta noin vaan saada lusikkaa nätisti suuhun, tai ainakaan niin että se ruoka pysyisi siinä lusikassa. Mutta harjoitus tekee mestarin. Kärsivällisyyttähän se vaatii.

Vaan täytyy sitä tähän loppuun todeta että kyllä sitä välillä on itellänikin hermot mennyt kerran jos toisen noihin syömäpuuhiin.

Yhteistyössä