1v2kk ei syö itse..

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pikkubertta:
Meillä söi 10kk kaiken itse - suurin piirtein sotkematta :) Lusikka oli kädessä heti kun kiinteät aloitettiin 6kk:n iässä.
Mutta, kaikki ovat yksilöitä - kyllä se teidän lapsikin syömään oppii - ennemmin tai myöhemmin :) Meidän täydellinen syöjä oppi kuivaksi vasta 2v 9kk:n iässä :)
harjoitus tekee mestarin :flower:
Totta, kuten kaikki varmaan on huomannut niin lapset kehittyy eritahtiin. Ryömiminen 4-11kk välillä, erot on isoja, käveleminen 8-18kk välillä, puhe 1-3v välillä. Kaikki on normaalia ja 4 vuotiaasta enää ei useinkaan huomaa missä iässä kukakin on oppinut minkä asian. Motoriikka ja herkkyyskaudet tulee eritahtiin, ja erijärjestyksissä, kaikille ei ole mahdollista oppia kuivaksi 1,5 vuotiaana eikä kaikille syöminen onnistu 10kk:na :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkubertta:
Meillä söi 10kk kaiken itse - suurin piirtein sotkematta :) Lusikka oli kädessä heti kun kiinteät aloitettiin 6kk:n iässä.
Mutta, kaikki ovat yksilöitä - kyllä se teidän lapsikin syömään oppii - ennemmin tai myöhemmin :) Meidän täydellinen syöjä oppi kuivaksi vasta 2v 9kk:n iässä :)
harjoitus tekee mestarin :flower:
Totta, kuten kaikki varmaan on huomannut niin lapset kehittyy eritahtiin. Ryömiminen 4-11kk välillä, erot on isoja, käveleminen 8-18kk välillä, puhe 1-3v välillä. Kaikki on normaalia ja 4 vuotiaasta enää ei useinkaan huomaa missä iässä kukakin on oppinut minkä asian. Motoriikka ja herkkyyskaudet tulee eritahtiin, ja erijärjestyksissä, kaikille ei ole mahdollista oppia kuivaksi 1,5 vuotiaana eikä kaikille syöminen onnistu 10kk:na :)
Mistä nämä suuret erot johtuvat? Siis meilläkin esikoinen ei tehnyt juuri mitään ennen kuin oli 1-v. (paitsi puhua päpätti kuin puuropata). Tämä toinen on tosi varhain lähtenyt liikkeelle, mutta sanoja ei tule vielä kovinkaan montaa.
 
En mä tiedä missä vaiheessa se sen oppi, ehkä jossain 1v4kk tietämillä..

Mutta nyt se on 1v8kk eikä se silti syö itse..
Se kyllä osaa, mutta kun siinä käy sit niin että ensin syö ihan nätisti muutaman lusikallisen ja sit alkaa se sössääminen joka on niin kivaa että se syöminen unohtuu ihan kokonaan.
Sen takia meillä edelleen avustetaan ruokailussa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä kiire aina on?? Kyllä ne lapset jossain vaiheessa oppii syömään itse, mutta ei nyt vielä tuossa vaiheessa tarvitse.
en ole missään vaiheessa sanonut et ois kiire, kunhan kysyin että mites teillä muilla..
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Die Schornsteinfeger:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkubertta:
Meillä söi 10kk kaiken itse - suurin piirtein sotkematta :) Lusikka oli kädessä heti kun kiinteät aloitettiin 6kk:n iässä.
Mutta, kaikki ovat yksilöitä - kyllä se teidän lapsikin syömään oppii - ennemmin tai myöhemmin :) Meidän täydellinen syöjä oppi kuivaksi vasta 2v 9kk:n iässä :)
harjoitus tekee mestarin :flower:
Totta, kuten kaikki varmaan on huomannut niin lapset kehittyy eritahtiin. Ryömiminen 4-11kk välillä, erot on isoja, käveleminen 8-18kk välillä, puhe 1-3v välillä. Kaikki on normaalia ja 4 vuotiaasta enää ei useinkaan huomaa missä iässä kukakin on oppinut minkä asian. Motoriikka ja herkkyyskaudet tulee eritahtiin, ja erijärjestyksissä, kaikille ei ole mahdollista oppia kuivaksi 1,5 vuotiaana eikä kaikille syöminen onnistu 10kk:na :)
Mistä nämä suuret erot johtuvat? Siis meilläkin esikoinen ei tehnyt juuri mitään ennen kuin oli 1-v. (paitsi puhua päpätti kuin puuropata). Tämä toinen on tosi varhain lähtenyt liikkeelle, mutta sanoja ei tule vielä kovinkaan montaa.
Ei sitä kai oikestassn tiedä mistä suuret erot johtuu, selityksiä voi olla siinä että erilapsia kiinnostaa erilaiset asiat. Ne oppii tietysti nopeammin ne mitkä kiinnostaa. ja sitten vaikka kiinnostusta olisi, ei ole se "herkkyyskausi" uhjennut mikä mahdollistaa oppimaan. Eli lapsille tulee ne kaudet jonka ajan sisällä on mahdollista edes oppia esim kävely, ne voi viivästyä jos lapsella on menossa jokin toinen oppimisvaihe. Ja toisilla alkaa motoriikka kehittyä viiveellisesti, silloin yleensä kaikki asiat tulee vähän perässä, pitää oppia yksi asia kunnolla loppuun :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pikkubertta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
5½ kk iässähän tuo aloitti =)
Ai, siis sinun ei tarvitse enää auttaa? Kuorii perunatkin varmaan?

Hei, huoh... Tarviihan jos vaikka minkä ikäsistä auttaa. Kyllä meidän 6kk vanha ainakin sai lusikan ja ruuan omaan suuhunsa. Ei tietysti kaikkea mutta osan kuitenkin.
Joo, ymmärsn kyllä pointin. Ärsyttää vain tuon tietyn nimimerkin "mukafiksu" kommentointi. Ei ole ensimmäinen kerta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
5½ kk iässähän tuo aloitti =)
Ai, siis sinun ei tarvitse enää auttaa? Kuorii perunatkin varmaan?
o_O

Siis kyllä mä sille ruokaa laitan, mutta en mä sitä syötä. Ton 3 veen voi jo ottaa mukaan ruonlaittopuuhiin. Sillekin pitää tosin kuoria ja mielellään leikata ne perunat pienemmiksi paloiksi. Mut ei me sitä syötetä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
5½ kk iässähän tuo aloitti =)
Lusikalla syönnistä oli kyse. Lusikkaa lautaselle ja suuhun, ja lisää. Niin että nälkä lähtee. Lähes kaikki lapset oppii sormiruokailun ennen sitä vaihetta. Yleensä 6-9kk välillä viimeistään alkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
5½ kk iässähän tuo aloitti =)
Lusikalla syönnistä oli kyse. Lusikkaa lautaselle ja suuhun, ja lisää. Niin että nälkä lähtee. Lähes kaikki lapset oppii sormiruokailun ennen sitä vaihetta. Yleensä 6-9kk välillä viimeistään alkaa.
Ai, en mä kässänny =) Kyllähän lusikka ap:n kysymyksessä minitaan, mutta ei siinä kysytty "Milloin lapsesi oppi käyttämään lusikkaa", vaa "milloin lapsesi oppi syömään itse".

Ja kyllä tältä tytöltä nälkä lähtee syömällä ;)
 
Meillä tyttö alkoi syömään lusikalla itse vuoden vanhana. Sitä ennen pisteli annokset suuhunsa sormin. Nyt syö sujuvasti haarukalla ja ikää on 1v2kk ja hiukan päälle :) Ja nyt kun itse syöminen sujuu, on kuvioihin tullu kaikki muu häslääminen kun se syöminen menee siinä sivussa... rasittavaa :)

Juo myös itse valvottuna tavallisesta lasista, nokkamuki kyllä yleensä käytössä.

Ja peesi tuolle että kysyttiin milloin oppi syömään, ei milloin käyttämään lusikkaa...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
5½ kk iässähän tuo aloitti =)
Lusikalla syönnistä oli kyse. Lusikkaa lautaselle ja suuhun, ja lisää. Niin että nälkä lähtee. Lähes kaikki lapset oppii sormiruokailun ennen sitä vaihetta. Yleensä 6-9kk välillä viimeistään alkaa.
Ai, en mä kässänny =) Kyllähän lusikka ap:n kysymyksessä minitaan, mutta ei siinä kysytty "Milloin lapsesi oppi käyttämään lusikkaa", vaa "milloin lapsesi oppi syömään itse".

Ja kyllä tältä tytöltä nälkä lähtee syömällä ;)
Argh, sä OLET fiksu..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
5½ kk iässähän tuo aloitti =)
Lusikalla syönnistä oli kyse. Lusikkaa lautaselle ja suuhun, ja lisää. Niin että nälkä lähtee. Lähes kaikki lapset oppii sormiruokailun ennen sitä vaihetta. Yleensä 6-9kk välillä viimeistään alkaa.
Ai, en mä kässänny =) Kyllähän lusikka ap:n kysymyksessä minitaan, mutta ei siinä kysytty "Milloin lapsesi oppi käyttämään lusikkaa", vaa "milloin lapsesi oppi syömään itse".

Ja kyllä tältä tytöltä nälkä lähtee syömällä ;)
Argh, sä OLET fiksu..
Mä tiedän :D :saint:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
5½ kk iässähän tuo aloitti =)
Lusikalla syönnistä oli kyse. Lusikkaa lautaselle ja suuhun, ja lisää. Niin että nälkä lähtee. Lähes kaikki lapset oppii sormiruokailun ennen sitä vaihetta. Yleensä 6-9kk välillä viimeistään alkaa.
Ai, en mä kässänny =) Kyllähän lusikka ap:n kysymyksessä minitaan, mutta ei siinä kysytty "Milloin lapsesi oppi käyttämään lusikkaa", vaa "milloin lapsesi oppi syömään itse".

Ja kyllä tältä tytöltä nälkä lähtee syömällä ;)
Joo no miten vaan jaksat viisastella. Pakkohan se on jokapaikkaan mainita että oma vauva tekee, nyt kaivattiin n. 1v ikäisten kokemuksia lusikan käytön oppimisesta, eli motorinen taito, eikä 5kk:n vaisto tunkea suuhun mikä käteen tarttuu :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
5½ kk iässähän tuo aloitti =)
Lusikalla syönnistä oli kyse. Lusikkaa lautaselle ja suuhun, ja lisää. Niin että nälkä lähtee. Lähes kaikki lapset oppii sormiruokailun ennen sitä vaihetta. Yleensä 6-9kk välillä viimeistään alkaa.
Ai, en mä kässänny =) Kyllähän lusikka ap:n kysymyksessä minitaan, mutta ei siinä kysytty "Milloin lapsesi oppi käyttämään lusikkaa", vaa "milloin lapsesi oppi syömään itse".

Ja kyllä tältä tytöltä nälkä lähtee syömällä ;)
Joo no miten vaan jaksat viisastella. Pakkohan se on jokapaikkaan mainita että oma vauva tekee, nyt kaivattiin n. 1v ikäisten kokemuksia lusikan käytön oppimisesta, eli motorinen taito, eikä 5kk:n vaisto tunkea suuhun mikä käteen tarttuu :)
Ootko muuten ajatellu miksi se vaisto on olemassa? :whistle: Kun täällä noita herkkyyskausia toitotetaan...

On tämä lusikkaakin kokeillu pari kertaa. Se on kätevä dippiväline.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
5½ kk iässähän tuo aloitti =)
Lusikalla syönnistä oli kyse. Lusikkaa lautaselle ja suuhun, ja lisää. Niin että nälkä lähtee. Lähes kaikki lapset oppii sormiruokailun ennen sitä vaihetta. Yleensä 6-9kk välillä viimeistään alkaa.
Ai, en mä kässänny =) Kyllähän lusikka ap:n kysymyksessä minitaan, mutta ei siinä kysytty "Milloin lapsesi oppi käyttämään lusikkaa", vaa "milloin lapsesi oppi syömään itse".

Ja kyllä tältä tytöltä nälkä lähtee syömällä ;)
Joo no miten vaan jaksat viisastella. Pakkohan se on jokapaikkaan mainita että oma vauva tekee, nyt kaivattiin n. 1v ikäisten kokemuksia lusikan käytön oppimisesta, eli motorinen taito, eikä 5kk:n vaisto tunkea suuhun mikä käteen tarttuu :)
Ootko muuten ajatellu miksi se vaisto on olemassa? :whistle: Kun täällä noita herkkyyskausia toitotetaan...

On tämä lusikkaakin kokeillu pari kertaa. Se on kätevä dippiväline.
kyllä se vaisto on alkeellinen aste mahdollistaa kehittyä tällaiseksi ihmiseksi kuin sinä tai minä :) Jos tuota vaistoa ei ole, voit mennä katsomaan tuloksen lähimmästä vaikeavammaisten vuodeosastolta, jossa syötetään nämä kun eivät itse ymmärrä.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
neuvolan tädin mukaan 1veen pitäisi syödä jo itse, mutta ei meillä tosiaankaan syönyt.
vasta nyt kun 2v2kk niin välillä haluaa syödä itse mutta enimmäkseen syötetään edelleen
Meille oma th sanoi 2-v neuvolassa että mikäs siinä syöttämisessä jos viittit ite syöttää :D
 
Moroshka
Niin meidän poju osaa kauhata, lusikoida mutta suun sijaan se latoo muonaa lautaselta pöydälle ja takaisin. Siis leikkii kaivuriako? Hänellä on ollut aina oma lusikka kädessä 6kk alkaen. Kun yritän laittaa hänen käden lusikan suuhun, kovasti pistää vastaan. Myös Välillä yrittää ottaa minunkin lusikan (käytän aina samanlaisen lusikan kuin annan hänelle käteen). Jos en anna, pultit - ja suu suppuun. No annan sitten oman lusikan ja jatketaan taas syömistä/kauhaamista. Ikää nyt 1v2vk. Joskus 11kk iässä otti purkin, jossa oli lämmintä pinaatti-mössöä ja kauhas lusikalla suuhun sotkematta nätisti ja hymyilli kiittäen että olipas hyvä =) Hän siis osaa, mutta leikkii ruualla eikä suostu syömään itse. Miks mulla on kiire? No kun mä vaan haluan nauttia aamukahvit sillä aikaa =))
 
1v4kk
Esikoinen oli 1v4kk, kun itse syöminen alkoi sujua. Noin 8kk ikäisestä osallistui ruokailuun hoitelemalla juomat itse (siis tuttipulloa piti itse juodessaan syöttötuolissa).

Kuopus on nyt tasan 1v, eikä ole ilmeisesti vielä tullut mieleenkään, että voisi edes sitä pulloa itse pidellä.

Ja kun kuopusta syöttää, haluaa esikoinenkin vieressä (nyt 2v5kk) syötettäväksi ja juotettavaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Moroshka:
Niin meidän poju osaa kauhata, lusikoida mutta suun sijaan se latoo muonaa lautaselta pöydälle ja takaisin. Siis leikkii kaivuriako? Hänellä on ollut aina oma lusikka kädessä 6kk alkaen. Kun yritän laittaa hänen käden lusikan suuhun, kovasti pistää vastaan. Myös Välillä yrittää ottaa minunkin lusikan (käytän aina samanlaisen lusikan kuin annan hänelle käteen). Jos en anna, pultit - ja suu suppuun. No annan sitten oman lusikan ja jatketaan taas syömistä/kauhaamista. Ikää nyt 1v2vk. Joskus 11kk iässä otti purkin, jossa oli lämmintä pinaatti-mössöä ja kauhas lusikalla suuhun sotkematta nätisti ja hymyilli kiittäen että olipas hyvä =) Hän siis osaa, mutta leikkii ruualla eikä suostu syömään itse. Miks mulla on kiire? No kun mä vaan haluan nauttia aamukahvit sillä aikaa =))
Tää on hyvä pointti :) Meillä tyttö siis nyt 1v3kk ja syö lähes kaiken itsenäisesti. Aamupuuroa pitää syöttää, muut ruuat popsii ite lusikalla/haarukalla tai joskus sormin vielä lisäksi. On se tosiaan mukavaa kun saa itse syödä siinä samalla kun vaan perään kattoo kun toinen syö ite.

Ja ei mitenkään opettamalla ole opetettu, aina on saanu lusikan kun siitä on ollut kiinnostunut ja tuossa vuoden paikkeilla alkoi vaan lapioida ruokaa suuhun :) Ja tosi tarkasti tyhjentää lautasen, rapsuttaa ruokaa reunoilta takas alas ja poimii sieltä ruuasta herkkupalat kuten maissit ja herneet :)
 

Yhteistyössä