1v10kk tyttö ei osoita mitään merkkejä kuivaksi oppimisesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"juu"

Vieras
Pitäskö olla huolissaan. Tyttö pian 1v10kk eikä mitään merkkejä siitä että oppisi kuivaksi. Saattaa sanoa "kakka", mutta kun potalle mennään, tulee joskus pissa, joskus (erittäin harvoin)kakkakin mutta yleensä kun ei tule mitään! Missä mättää nyt?

On tilanteita, joissa vien lapsen potalle, esim. aamulla heti herättyään. Mitään ei tule. Laitetaan vaippa ja siinä samalla heti tunnen kun pissaa vaippaan :O Siis miksi ei tajunnut pissata sinne pottaan :O

On nyt alkanut kiinnostumaan enemmän pöntöllä käymisestä, ja siinä saakin käydä, tottakai. Mutta kun tytön siihen nostan, malttaa hän olla siinä ehkä 10 sek. ja heti haluaa pois. Alkaa kallistamaan itseään minuun päin, joten siinä ei edes kannata yrittää puhua että josko nyt pissattaisiin. Potalle ei mielellään sen jälkeen mene. Kirjat auttaa joskus, nykyisin ei enää juurikaan kiinnostu niistä potalla. Taitaa tajuta, että niillä vain yritetään pitkittää hieman sessiota.

Aina on kehuttu kun pissa ja kakka tulee pottaan, ei mitenkään yli olla siinä kehumisessakaan menty, mutta ihan normaalisti sanottu että "katsoppas, pissa/kakka tuli, hienoa" tms. Kun ei ole tullut mitään, ollaan oltu ihan hiljaa vain. Ei siis mitenkään reagoitu siihen

Alkaa jo usko loppumaan sen asian suhteen että tuosta tytöstä tulisi joskus päiväkuiva, saati sitten yökuiva! En vaadi lapselta kuivaksi oppimista, mutta olisihan se kaikille osapuolille paljon helpompaa.

Nyt on neuvot kalliit. Onko monien muiden lapset tässä iässä jo olleet kuivia? No ei varmaankaan ihan kaikkien, mutta onko tilanteita, ettei tuossa iässä ole vielä ollut mitään MERKKEJÄKÄÄN kuivaksi oppimisesta/yrittämisestä?

Huokaus.
Kysele vuoden päästä jos ei vieläkään "osoita merkkejä kuivaksi oppimisesta".
Poikani, 2v9kk, käyttää edelleen vaippaa. Varmaan ihan jälkeenjäänyt sitten.

Meillä 2 vee ja 1kk poika ja ei myöskään ole kuiva... kaikkea muuta. Hoidossa kuulemma käy potalla, mutta kotona ei saa kirveelläkään potalle. En ole huolissani, lähinnä mua ärsyttää asia.

Varmaan saat täältä paljon vastauksia, kuinka heidän lapsensa on jo ollut täysin kuiva tuossa vaiheessa. Heille sattuu vaan niitä vahinkoja aika tiuhaan tahtiin :laugh: :laugh: :laugh:

Meillä ei yksikään ole osoittanut kiinnostusta kuivuuteen tuossa vaiheessa, hyvällä onnella pissat sai pottaan sopivasti istuttamalla, keskimmäisen taas kakkaamaankin, kun oli niin selvät merkit, milloin tulee. Kolmen vuoden kieppeissä nuo ovat sitten olleet kuivia, melkein samantien myös yökuivia. Tuo keskimmäinen saattoi lirauttaa pissat ihan mihin vaan 10 minuuttia sen jälkeen kun oli ne pottaan tehnyt vielä lähempänä kolmea vuotta. Kaikista noista on kuivat tulleet, älä turhaan stressaa ja ota paineita.

Ihan normaalia, että alle 2v käyttää koko ajan vaippoja. Meillä keskimmäinen 2v3kk ja vasta nyt suostunut potalle istumaan. On kyllä aina väliin sinne houkuteltu, mutta ei ole suostunut. Esikoisen pidätyskyky kehittyi 2v7kk iässä, vaikka pottailtu 7kk iästä. Kehitys tapahtuu korvien välissä, joskin tätä kehitystä voi tukea. Opettaa ei kuivaksi voi.

No kuivaksi ei opi, ellei vaippoja jätetä pois. Kyllä ne ensimmäiset pissa- ja kakkavahingot housuihin pitää joka tapauksessa kestää, vaikka kuivaksi opeteltaisiin vasta 3-vuotiaana.

Meillä 2vee ja 7kk tyttö. Käy potalla joskus.
Ei todellakaan ole kuiva vielä. En meinaa ottaa mitään stressiä asiasta. Luonto hoitaa kuivaksi oppimisen. Lapsen pitää osaa pidättää, ja se tulee luonnostaan. EI oppimalla..

Lapset ovat yksilöitä tässäkin. Älä ota stressiä jokapäiväisestä potalla käymisestä. Pidä vaikka taukoa jonkun aikaa ja aloita sitten siitä, että joka päivä samoihin aikoihin tyttö käsisi potalla esim. ennen ruokailua tai ruuan jälkeen. Jos ja kun tulosta alkaa tulla niin lisää sitten toinen kerta potattamiseen. Mutta uutta kesää kohden mennään, silloinhan on hyvä opetella kokonaan päiväkuivaksi.

mulla on viisi lasta ja isoimmat(nyt 8 ja 10v)olivat päiväkuivia vasta joskus2v6kk tienoilla,kolmas(nyt 3v)poikaoppi itsekseen 1v9kk ikäisenä päiväkuivaksi sitä ennen en saanut potalle kuin muutamaksi sekunniksi ja koskaan ei mitään tehnyt siihen!lopetin pottailuyritykset ja tosiaan yhtäkkiä vaan alkoi käymään potalla ja meni reilu viikko niin vaipat saatiin jättää kokonaan pois.tuo meidän just 2v täyttäny tyttö oppi reilu kk sitten potan idean(sitä ennen ei mitään kiinnostusta ollu),mutta ei halua olla ilman vaippaa:(.
älä ota stressiä pottailusta ja kysäise aina välillä josko potalla käytäis ja jos tekee jotain niin hyvä mutta jos pissa tulee sit vaippaan niin toteat vaan että oisko se pitäny tuohon pottaan tehdä(et siis toruvasti vaan silleen neutraalisti;) )

Tämä on varmaan monen mielestä turha kommentti, mut kesä on se parasta aikaa opetella kunnolla kuivaksi. Matot lattioilta pois, jos vahinkoja sattuu ja ulkona ei haittaa kun käy vahinko kun on lämmintä.
Se vaatii vaan kärsivällisyyttä ja jokainen lapsi oppii omaan tahtiin ja on valmis kuivaksi omaan tahtiin.

Siis ihan oikeasti, ootko tosissasi. Todellakaan ei ole mitenkään myöhässä eikä oo vielä MIKÄÄN kiire. Sitä paitsi kun lapsi hokaa sen asian, ja jos fyysinen pidätyskyky on jo olemassa, niin se kehitys on silloin hyvin nopeaa, voi ollakin ihan yks kaks kuiva vaikka edellisella viikolla olis tilanne ollut ihan toivoton.

No kuivaksi ei opi, ellei vaippoja jätetä pois. Kyllä ne ensimmäiset pissa- ja kakkavahingot housuihin pitää joka tapauksessa kestää, vaikka kuivaksi opeteltaisiin vasta 3-vuotiaana.

Totta tuokin. Lapsi menee ymmälleen siitä, jos välillä voi luvan kanssa tehdä vaippaan (ulkoilu, kauppareissu) ja välillä ollaan ilman vaippaa ja potalle on mentävä. Eli kerralla vaippa pois, ei soutamista ja huopaamista sen asian kanssa. Ja lapsesta kyllä näkee, milloin on vessahätä. Silloin vaan kiiruusti ohjataan potalle tarpeille. Vähitellen lapsi oppii sinne itsenäisestikin menemään. Lasta täytyy opastaa ja ohjata asiassa kuin asiassa. Ei lapsi tiedä, jos häntä ei neuvota tai näe esimerkkiä.

Muksut kehittyy ihan eri tahtii ja sen näkee myös kuivaks opettelemisessa. Kyllä sen aika tulee kuha on muksu valmis :) Kärsivällisyyttä tosin tarvitaan,mut se päivä tulee viellä :)

Sanokaa nyt, miten mä reagoin siihen, kun lapsi sanoo sen "kakka"? Se on ehkä 1 kerta kymmenestä kun sinne pottaan sitten tulee jotain. Ja lapsi kun saattaa sen sanoa 5 minuttin välein?!? Pitääkö mun oikeasti vain joka hemmetin kerta viedä se sinne potalle ja todeta ettei mitään tullut?

Ja talvella ei ainakaan onnistu se että vaippa vain otetaan pois, sekä ulkona että sisällä. Eihän ulkona voi antaa pissan tulla housuihin, joutus kaikki pesemään aina, haalareita myöten.

[QUOTE="a p";22586073]Sanokaa nyt, miten mä reagoin siihen, kun lapsi sanoo sen "kakka"? Se on ehkä 1 kerta kymmenestä kun sinne pottaan sitten tulee jotain. Ja lapsi kun saattaa sen sanoa 5 minuttin välein?!? Pitääkö mun oikeasti vain joka hemmetin kerta viedä se sinne potalle ja todeta ettei mitään tullut?

Ja talvella ei ainakaan onnistu se että vaippa vain otetaan pois, sekä ulkona että sisällä. Eihän ulkona voi antaa pissan tulla housuihin, joutus kaikki pesemään aina, haalareita myöten.[/QUOTE]

Käytä sellaista vaatetusta ja housuvaippaa, että saa ne itsekin laskettua alas. Pyydä häntä itse menemään potalle välillä, josko se turha ramppaaminen sitten loppuisi. Hyvä se mun mielestä on, että haluaa siellä käydä. En tukahduttaisi potalla käymistä, mutta yritä selittää, että siellä ei tarvitse jatkuvasti käydä. Jos hän ei osaa tunnistaa kakkahätää kuitenkaan vielä?

[QUOTE="tinttamari";22586111]Käytä sellaista vaatetusta ja housuvaippaa, että saa ne itsekin laskettua alas. Pyydä häntä itse menemään potalle välillä, josko se turha ramppaaminen sitten loppuisi. Hyvä se mun mielestä on, että haluaa siellä käydä. En tukahduttaisi potalla käymistä, mutta yritä selittää, että siellä ei tarvitse jatkuvasti käydä. Jos hän ei osaa tunnistaa kakkahätää kuitenkaan vielä?[/QUOTE]

Ei varmaan osaakaan tunnistaa, tai erottaa kakka ja pissahätää. Useinkin sanoo kakka, ja saattaa tulla vain pissa, harvoin kuitenkin. Yleensä kun ei sitten tulekaan mitään.

Ja lapsi ei osaa riisua eikä pukea, ei osaa vetää housuja alas. Vaikka on koitettu harjoitellakin.

[QUOTE="a p";22586073]Sanokaa nyt, miten mä reagoin siihen, kun lapsi sanoo sen "kakka"? Se on ehkä 1 kerta kymmenestä kun sinne pottaan sitten tulee jotain. Ja lapsi kun saattaa sen sanoa 5 minuttin välein?!? Pitääkö mun oikeasti vain joka hemmetin kerta viedä se sinne potalle ja todeta ettei mitään tullut?

Ja talvella ei ainakaan onnistu se että vaippa vain otetaan pois, sekä ulkona että sisällä. Eihän ulkona voi antaa pissan tulla housuihin, joutus kaikki pesemään aina, haalareita myöten.[/QUOTE]

Mie olen samaa mieltä, että kesällä kannattaa opetella. Esikoinen kyllä oppi just 1v10kk-ikäisenä päiväkuivaksi, vaikka olikin helmikuu, mutta tuo johtui paljolti siitä, että kuopus oli tuolloin vasta vajaa pari kuukautta ja oli tosi kylmä talvi, joten oltiin just tuolloin paljon sisällä. Kuopuksella taas kävi niin hyvä tuuri, että oli just kesä, ja oppikin kuivaksi 1v6kk ilman erityisempää potatusta, mutta hällä oli kova motivaatio, kun halusi olla yhtä "iso" kuin isosisko Silleen kyllä kuiteskin suosittelen pottailun jatkamista, että lapsilla on herkkyyskausi kuivaksioppimiseen tuossa kaksivuotiaana, joten silloin oppimisen pitäis olla helpompaa. Yökuivaksihan ei voikaa opettaa.

Yhteistyössä