1v syö sormin

Hei!

Meidän 1v poikamme on alkanut syödä lähes kaikki ruokansa sormin. Aikaisemmin syötimme häntä, mutta nyt hän kieltäytyy kokonaan syöttämisestä ja haluaa syödä ruuat itse. Puurot/jogurtit olen vielä sinnikkäästi pitänyt kauempana ja syöttänyt pienestä vastustelusta huolimatta.
Pojalla on lautasella lusikka ja muutaman lusikallisen saataa suuhunsa sillä laittaakin, mutta pääasiassa kaikki menee suuhun sormin. Hän pitääkin enemmän kunnon palaruuasta eikä esim. perunamuussi maistu lainkaan.
Onko muilla sormin syöjiä? Tai ollut?
Esikoinen meillä ei ollut kovin kiinnostunut syömisestä tuossa iässä ja aloittikin "opettelun" paljon myöhemmin. Hän söi lusikalla ja sitä häneltä "vaadittiinkin" sillä hänen lempipuuhaansa oli ruuan heittäminen lattialle. Mutta tämä kuopus rakastaa syömistä ja syö tosi siististi sormin.
Lähinnä kiinnostaa, jos jollakulla on ollut samanlainen lapsukainen, että onko hän jossain vaiheessa innostunut enempi myös lusikalla syömisestä? Emme ole halunneet kieltää sormin syöntiä, sillä poika tosiaan syö suht siististi ja innolla. Toki lusikan käyttöäkin opetellaan joka ruokailulla ja kehutaan kovasti.
 
Minun yksivuotiaani on myös hanakka sormisyömäri B) . Pojalla on aina ollut hyvä ruokahalu, ja nyt muutaman viikon sitä on sävyttänyt tämä itsesyömisen tahto. Annan leipää, keitettyjä kasviksia, hedelmänpaloja yms. (pala kerrallaan) itse syötäväksi ja törkin lusikkaa sitten joka väliin.

Lusikkaan pojallanikaan ei ole vielä muuta kuin pöydänhakkaamiskiinnostusta. Silti lähes joka ruokailulla sen annan, ja malliksi katsotaan, miten se suuhun oikein menisi. Siitä se varmasti sitten ajallaan kiinnostus herää! En epäile ollenkaan etteikö lusikkavaihekin olisi tulossa - sitten kunhan se vaan on ajankohtainen.
 
Meillä syötiin aluksi pääpainotteisesti sormin. Vielä senkin jälkeen, kun selvästi olisi osannut lusikallakin syödä. Mie olen ajatellut, että se on pienelle lapselle helpompaa hahmottaa suun paikka sorminsyödessä. Lusikan käyttö vaatii jo enemmän taitoa hahmottaa sekä lusikan kärjen, että suun paikka. Lusikankärki kun monesti on ihan eri suunnassa kuin sitä pitelevä käsi :D
Aluksi meillä syötiinkin vain sellaisella lusikalla, jossa se varsi on käyrä. Pojalla on siinä ote lähempänä lusikkaosaa, joten oli helpompaa hahmottaa sen sijainti. Nykyään meillä syödään enimmäkseen lusikalla (poika on 1½v), välillä tuo vaatii jopa aikuisten lusikkaa ennenkuin suostuu syömään. Sen kanssa menee välillä vähän sottaiseksi touhu. Välillä haluaa syödä sormin ja sen sallimme, kunhan tosiaan syö eikä pelleile.
Se kuinka pitkään lapset haluavat syödä sormin ennen kuin lusikalla syönti alkaa sujua on varmaan yksilöllistä. Me ollaan huomattu, että varsinkin silloin, kun koko perhe on yhdessä syömässä, poika syö mieluiten lusikalla. Joko syynä on aikuisten esimerkki tai matkiminen.
 
Minunkin poikani alkoi syödä sormin alle 1-vuotiaana. Halusi syödä itse eikä osannut vielä lusikkaa käyttää. Aluksi syötin hänelle puuron mutta pian hän halusi senkin syödä itse, tosin lusikalla ja jälki oli sen mukaista :LOL: Keittiö piti aina pestä syönnin jälkeen. Sormin syömistä kesti siis jonkin aikaa, ehkä ½ vuotta ja sitten lusikan käyttö alkoi kiinnostaa enemmän. Poika myös halusi aluksi syödä "sormiruokaa" eli kaikki "kuivina" palasina, ei voinut sietää mitään kastiketta tai keittoja. Sitten lusikan käytön myötä alkoi syödä mitä vain. Paitsi perunaa ei sietänyt ollenkaan mutta sitkeän yrityksen myötä alkoi 2v syödä jonkin verran perunaa ja nyt syö sitä ihan normaalisti. Poika muuten syö vieläkin joskus sormin kun oikein kire on syödä vaikka ikää on kohta 3 =) Niin ja ollaan aina pyritty perheenä syömään yhdessä mutta ei se tuohon sormin syömiseen auttanut.
 
Hauska kuulla, että muillakin on ollut sormiruokailijoita. Meidän poika syö tosiaan keitot ja riisit+kastikkeetkin sormin=) Yllättävän siististi se käy! Suun pitää kiinni, jos syöttää yritämme. Ne puurot olen juuri ja juuri saanut menemään lusikalla.
Luulen, että meilläkin on kyse siitä että poika on niin nälkäinen ettei ehdi oikein edes lusikalla kokeilla. Ruoka hupenee suuhun sormin aikamoisella vauhdilla.
Tiedän -omasta ystäväpiiristänikin- että toiset eivät oikein ymmärrä tällaista sormin syömistä.. Mutta meille tämä nyt kuitenkin sopii ja eiköhän se lusikkaruokailukin sieltä tule.
Kiitos vastauksistanne=)
 

Yhteistyössä