1v ruokailut?

xxx
Meidän yksivuotias syö pääasiassa purkkiruokia. Teen itsekin ruokia, mutta paremmin maistuvat purkit. Myös rintamaidolla ollaan vielä, tosin hapanmaitotuotteita syödään ja lehmänmaitoakin jo maisteltu.

Koko ajan enemmän yritän että siirryttäisiin koko perheen yhteisiin aterioihin, mutta jotenkin on jäänyt "vauvavaihe" päälle.

Leipää haukkaa tosi pieniä palasia, ei oikein tunnu maistuvan. Juureksia tai vihanneksia ei kiinnosta pureskella ja pieniä palasia en uskalla antaa tukehtumisvaaran vuoksi.

Maissinaksut ja banaani on herkkua. Samoin puurot (banaani-riisipuuro ja omena-kaurapuuro, jälleen siis lasten valmisruoat). Mitään makeaa (jäätelö, pullat tms.) en ole antanut.

Miten muilla, syökö lapset jo ihan samaa ruokaa kuin muu perhe? Onkos tässä äidillä vaan vaikeuksia orientoitua taaperoon? Voipi olla, kun ensin 6 kk täysimetyksellä, ja sitten seur. 6 kk pitäisikin jo kohdella kuin isoa poikaa!
 
Ippunen
Meidänkin tyttömme söi aluksi mieluummin purkkiruokia, mutta pari kuukautta sitten, noin 1 v 2 kk:n iässä alkoivat omatekoiset maistua hyvin. Ei silti voi sanoa, että hän söisi aina samaa ruokaa kuin muu perhe, koska itse syön vain yhden lämpimän aterian päivässä ja viikonloppuna ruoka ei joudu lounasajaksi.
Teen usein tytölle nopeatekoista keittoa, johon laitan valmiiksi kypsentämiäni liha- tai kanapaloja, lihapullia tai seitiä pakastimesta. Makaronilaatikkoa ja lohikiusausta laitan pakastimeen sopiviksi annoksiksi itselleni ja tytölle. Hienonnan ruoat edelleen haarukalla, mutta en toki mössöksi. Sormin naposteltavat keitetyt porkkananpalat ja leipäpalat ovat herkkua. Purkkiruokia syömme kylässä ja silloin, kun ruokaa pitää saada äkkiä.
Puurojauheista tehty puuro ja valmispuurot eivät ole koskaan maistuneet, ja puuron keittäminen itse on tosi nopeaa ja helppoa, ja puuro on kuitupitoista. Tyttömme syö puuron mielellään omenaraasteen tai marjakiisselin kanssa.
Kannattaa kokeilla ja tarjota erilaisia ruokia ja eri muodoissa, niin löytyy varmasti lapselle mieluisia.
 
simputtaja
Hei! Oma nuorimmaiseni on 1v2kk ja syö sekä samaa ruokaa kuin muu perhe että purkkiruokaa, riippuen mitä ja kuinka tulisesti maustettua sillä hetkellä syömme. Hän on noin 2 viikkoa syönyt itse ja maidon juo nokkamukista ja tuttipullosta myöskin. On kaikkein aikaisimmin lapsistamme alkanut itse syömään ja itsekin ihmettelemme sen sujumista. Sen olen huomannut että jos purkkiruoka on jotain makaronimössöä, ei sitä mielellään söisi, mutta oma tekemiä makaronipatoja mielellään kyllä syö.
 
Meidän vaavi 1v 1kk lopetti (tai lopetettiin) rintamaidon muutama viikko sitten, ja ruoka on alkanut maistua. Välillä tulee sellaisia iltoja ettei kerta kaikkiaan keksi mitä antaisi että poika tulisi täyteen kun nälkä vaivaa koko ajan. Ja vielä kuukausi viikko sitten tuntui että syöminen oli lähinnä leivänpalasten murentamista.

Meillä ongelmana taas on makeat herkut. Ei niitä oikein kaikkia voi piilottaakaan, erityisesti näin joulun alla kun pipareita ja muita on kaikki paikat täynnä. Ja hän löytää ne vaikka kivenkolosta. Eilen kiipesi itse kaappiin ojssa säilytetään sokeria ja kaatoi purkin päälleen. Tänään tuli kahvipöydästä ottamaan keksin mun lautaselta - ihan pokkana! Yritin olla niin tuima kuin osasin, mutta kyllä oli naurussa pitelemistä---

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2005 klo 22:10 eloveena kirjoitti:
Meidän vaavi 1v 1kk lopetti (tai lopetettiin) rintamaidon muutama viikko sitten, ja ruoka on alkanut maistua. Välillä tulee sellaisia iltoja ettei kerta kaikkiaan keksi mitä antaisi että poika tulisi täyteen kun nälkä vaivaa koko ajan. Ja vielä kuukausi viikko sitten tuntui että syöminen oli lähinnä leivänpalasten murentamista.

Meillä ongelmana taas on makeat herkut. Ei niitä oikein kaikkia voi piilottaakaan, erityisesti näin joulun alla kun pipareita ja muita on kaikki paikat täynnä. Ja hän löytää ne vaikka kivenkolosta. Eilen kiipesi itse kaappiin ojssa säilytetään sokeria ja kaatoi purkin päälleen. Tänään tuli kahvipöydästä ottamaan keksin mun lautaselta - ihan pokkana! Yritin olla niin tuima kuin osasin, mutta kyllä oli naurussa pitelemistä---


Kylläpä kuulostaa tutulle, imetyksen lopettamisen jälkeen poika veteli 3-4 lautasellista ruokaa ja kohta heti uudestaan.. no tasoittuu parissa kuukaudessa..

Noitten makeitten lisäksi meillä poika huutaa muroo - ainakun näkee muropaketin pöydällä, ja ottaa tuolin ja kiipee ottamaan niitä..
 
xxx
Meillä ei taas ole saanut juuri mitään makeaa eikä saakaan. Vehnä- ja kananmuna-allergia kun on niin ei voi mitään antaa. Paitsi gluteenittomia kaurakeksejä olen pikkuisen kastanut maitoon. Ja joulukalenterin suklaasta ottaa aina pikkuriikkisen kulman... :)

 
Meillä kanssa neiti 1v syö purkkiruokaa ja parhaiten niitä sileitä vauvasoseita, edelleenkin.Eipä ole äiti edes tarjonnut viime aikoina (lue:yrittänyt) saada alas omia kokkailuja. Yritän kuitenkin laittaa välillä "möykkysiäkin" annoksia mutta aika huonolla menestyksellä. Velipoika pisteli aikanaan paljon paremmin samassa iässä jo vastaavia ruokia. Banaani, makaroonit, maissinaksut, keksit ja puuro maistuvat neidille kyllä välillä. Imetän vielä, mutta olen miettinyt pikkuhiljaa vähentämistä ja sitten lopettamistakin. Samoin kuin kotiruokaan siirtymistä. Aika monessa kirjoituksessa on lukenut että imetyksen loppuessa ruokahalu paranisi?! Mutta älä murehdi, ei meilläkään vielä taaperonalku nauti samoja ruokia kuin muut. Mutta pikkuhiljaa, toivottavasti. :wave:
 
Meillä syö normi ruokaa ja sitä "oikeeta" maitoo eli sitä mitä mekin.
Olen antanut jo aika mausteisiakin kastikkeita mutta laittanut tavallista vähemmän perunan kanssa että tottuu.
meillä maitotuotteet alotettiin ennen suosituksia mutta ihan hyvin maistuu...ja täytyy tunnustaa että olen antanut kakkua ja pullaa ja jopa suklaata...ihan pikkasen noita karkkeja vaan ja pullastakin vaan palasen...keksiä on saanut parikin kerralla!!
Voileipää poika haluaa aina kun jollain näkee sellasen...ihan himona siihen!!
maksalaatikkookin oon aikas monta kertaa antanu vaikka se on kait aikas "tujua" tavaraa...tosin sitä poika syö normiannokseen verrattuna ehkä puolet.
sai se maistaa kebablihaakin jo vuoden ikäsenä!
kyllä se sitä hiukan söi mutta eipä tuo tainnut tykätä kun sai keksin jälkeen :x
 

Yhteistyössä