1v ruoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä välttää?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä annetaan 1-vuotiaalle jo ihan kaikkea samaa, mitä itsekin syödään. Karkkia ei anneta ollenkaan. Jotain keksejä ja mehua on annettu, jos itsekin istutaan kahvipöydässä. Välinaposteluja vältetään ja ruoka-ajoista yritetään pitää kiinni.

Mä oon antanut pinaattilettuja meidän 1-vuotiaalle tytölle ja tuntuvat olevan suurta herkkua! Syö pitkälti samaa ruokaa vähitellen kuin mekin, mutta allergiariskin takia oon ollut varovainen muutamien ruoka-aineiden suhteen. Oon itse ollut todella pahasti allerginen lapsena kalalle, kananmunalle ja herneille, joten niitä en oo vieläkään tytölle antanut. Voisi hyvin kokeilla jo, oon vaan ollut niin arka noiden suhteen. :)

Jotain sellasia uusia kannattaa aina kokeilla varovasti, mitkä saattaa olla allergisoivia. Ja liikaa sokeria ja rasvaahan nyt toki kannattaa aina välttää.

liikaa suolaa kannattaa kans välttää.
Mut kaikkee mitä itekkin syödään syö 1v. jo.
Mut just niinkuin joku kertoikin jo et uusia juttuja tietty vähän varovaisesti kattoo aluksi, jos jotain tulee. Mut jollei mitään allergioita ole niin turhaan ei kannata välttää jotain tiettyä.

Nakkeja tai makkaraa en vielä antaisi kovin paljoa kerralla niiden sisältämän runsaan suolan ja nitraattien takia. Eli siis maksimissaan 2 nakkia päivässä. Enkä suosittele muitakaan eineksiä ihan jokapäiväiseksi ravinnoksi edellämainituista syistä. Satunnaisesti pinaattiletut ovat varmasti herkkua, eikä siten ollenkaan pahasta.

Aivan totta, viikossa ei päivässä! Ajatuskatko :). Enkä minäkään vuosikkaalleni nakkeja anna ollenkaan, mutta jos joku nyt välttämättä haluaa antaa, niin antaisi edes rajoitetusti.

On muuten ihan sama koittaa kaikki mahdolliset ruoka-aineet heti, sillä että viivyttää esim. kalan antamista myöhemmäksi, ei tutkimuksen mukaan voi estää kala-allergiaa. Jos lapsi on kalalle allerginen, hän on sitä vaikka saisi kalaa eka kerran 6 kk tai 6 vuoden ikäisenä.

Meillä vuosikas syö yhä vain terveellistä, suolatonta, sokeritonta ruokaa. Eineksiä en missään nimessä antaisi! Eihän niitä suositella aikuisellekaan lisäaineiden ja suolamäärien vuoksi, niin entäs sitten 1 vuotiaalle. Pinaattilättyjäkin voi tehdä itse terveellisesti!

Yhteistyössä