1v nukahtaa vasta klo. 23-24 aikaan. Voisiko jo tehdä jotain.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kirsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuulkaapas nyt taas mammat. Miten tästäkin aiheesta saadaan noin ilkeitä kommentteja aikaiseksi! Te olette uskomattomia!

Ensinnäkin on ihan normaalia, että 1v nukkuu kahdet päikkärit. Toisekseen meilläkin on ollut ihan samanlainen ongelma, kun ulkoillaan koirien kanssa ja meidän nuorin 1v2kk nukahtaa aina rattaisiin, samoin autoon. Olen yrittänyt nyt laittaa aamupäivisin aikaisemmin unille esim. 10-11 aikaan ja sitten päivällä 14-16 aikaan. Sitten nukkuukin illalla jo 21 aikoihin.

yritä siirtää ensimmäisiä unia aikaisemmaksi.

Meillä esikoinen nukkui kahdet unet vielä 1v5kk vanhana, toinen lapsi taas vaihtoi yksiin päikkäreihin reilusti ennen 1v. Eli lapsia on erilaisia.

Mä en silti teidän tapauksessa antaisi enää nukkua noin myöhään tai pitkään noita toisia unia, jos nukahtaa autoon niin herättäisin kun ollaan perillä. Sama juttu rattaiden kanssa. Jos kotona nukahtaisi klo 17, herättäisin vartin päästä.

Sille joka sanoit ettei lasta saa herätää niin se on käsittääkseni niin että VAUVAA ei saa olla herättelemässä turhaan. Vaikea uskoa että rauhallisesti nukahtamaan oppinutta lasta voisi jollain tavalla vahingoittaa se, että hellästi herättää.

Siis koirathan voi lenkittää vaikka keskellä päivää?Sama se on millon sen 10km lenkin päivän aikana vetää, kunhan pääsee sit illalla vielä pissalle..

Mä ite kävisin iltapäivällä sen lenkin vetäsee jolloin se laps saiskin sit vaikka torkahtaa sinne vaunuihin, se loppu iltapäivä vois sit olla aktiivista touhuamista..

Valot pois illalla aikaisin, ei telkkaria päällä ja pimennysverhot makuuhuoneeseen ja muuallakin verhot kiinni. Tähän vuoden aikaan tulee pimeä niin myöhään, että se häiritsee unen tuloa (valo estää melatoniinia).

Kuulkaapas nyt taas mammat. Miten tästäkin aiheesta saadaan noin ilkeitä kommentteja aikaiseksi! Te olette uskomattomia!

Ensinnäkin on ihan normaalia, että 1v nukkuu kahdet päikkärit. Toisekseen meilläkin on ollut ihan samanlainen ongelma, kun ulkoillaan koirien kanssa ja meidän nuorin 1v2kk nukahtaa aina rattaisiin, samoin autoon. Olen yrittänyt nyt laittaa aamupäivisin aikaisemmin unille esim. 10-11 aikaan ja sitten päivällä 14-16 aikaan. Sitten nukkuukin illalla jo 21 aikoihin.

yritä siirtää ensimmäisiä unia aikaisemmaksi.

Kiitos! Tämä voisi toimia meidänkin pojalle.

meillä jätettiin toiset päivä unet(iltapäivän)alle vuosikkaana.Keksit illaksi esim.ulkoilua jos näyttää siltä,että meinaa nukahtaa.Kahdeksan aikaan on valmis yöunille.

[QUOTE="viera";26692587]Eikös ap:lle ehdotettu jo lukuisia ratkaisuja mutta ei suostu kokeilemaan mitään?[/QUOTE]

Eiköhän ap ole aika paljon yrittänyt. Sehän lukee noissa vastauksissa. Minusta ihan ymmärrettävää. Suostuuhan hän kokeilemaan.

Jos et ole yksin lastesi kanssa niin älä ota sitä pienintä mukaasi tai käytä koirat kun muksu on nukkumassa yöunia..

Tää alkaa menee tähän perinteiseen "mitä teen" ja "mutta kun, mutta kun, mutta kun, miten sä kuvittelet et mä ja ja ja ja" keskusteluun, ei millään pahalla..

Älkää kysykö neuvoa jos mikään ei kelpaa.

Kyllä neuvoa saa kysyä. Onhan se totta että aina ratkaisut ei ole helppoja. Koirat on ulkoilutettava, eikä nukkuvia lapsia ainakaan yksin kotiin jätetä. Minä ymmärrän varsin hyvin ap:tä, koska meillä on välillä samaa sumplimista.

Kyllä neuvoa saa kysyä. Onhan se totta että aina ratkaisut ei ole helppoja. Koirat on ulkoilutettava, eikä nukkuvia lapsia ainakaan yksin kotiin jätetä. Minä ymmärrän varsin hyvin ap:tä, koska meillä on välillä samaa sumplimista.

Kyllä minäkin ymmärrän, koira se on meilläkin ja itekseni oon yleensä aina..Mut kun vähän järkeilee ja puljaa niitä asioita niin ne saa kyllä sujumaan ja jos siinä on toinenkin aikuinen vähän enemmän paikalla kun meillä niin ei noista pitäis hirveän isoa ongelmaa saada..

Kysyä saa aina, mut mulla tökkii se et mikää ehdotus ei sitten kelpaa..

[QUOTE="vieras";26692469]Kerroit omassa viestissäsi ongelman syyn. Kuka hullu antaa lapsen nukkua 17-19??[/QUOTE]

Samaa mieltä. Myöhentäisin päiväunia, enkä antais illalla nukkua.

Minusta sulla on kaks vaihtoehtoa. Kello 17-19 välillä ette tee mitään sellaista, missä lapsi istuu paikoillaan 3 minuuttia kauempaa ilman tosi mielenkiintoista tekemistä. Ei autoilua, pyöräilyä, vaunulenkkejä. Viette sen vaikka kuuden aikaan suihkuun leikkimään. Tai sitten annat sen nukkua max. puolentunnin tirsat ja herätät sitten. Kuuntelet huutoa ja kiukuttelua illan ja laitat sen sitten ajoissa yöunille.

Näin minäkin tekisin. Mielummin kuunnella pari iltaa huutoa ja tosiaan yrittää muuttaa rytmiä ennen ku valvoa nuin myöhään!
Ei seitsemältä illalla nukuta enää mitään päiväunia.
Kun meidän tytär nukkui 10kk iässä kahdet päiväunet 11-13 ja 15-17 niin ei mennyt kauaa kun oli jätettävä nuo toiset unet pois kun yöunille meno alkoi vaikeutumaan ja meni tosiaan niin myöhäiseksi. Olihan se eka viikko melkoista,ja huutoa tuli silloin tällöin iltaisin mutta lopussa kiitos seisoo. Nyt viimeiset 5kk hän on nukkunut lähes poikkeuksetta aina 21-08 yöunia ja 12-14.30 päiväunia.

Minusta sulla on kaks vaihtoehtoa. Kello 17-19 välillä ette tee mitään sellaista, missä lapsi istuu paikoillaan 3 minuuttia kauempaa ilman tosi mielenkiintoista tekemistä. Ei autoilua, pyöräilyä, vaunulenkkejä. Viette sen vaikka kuuden aikaan suihkuun leikkimään. Tai sitten annat sen nukkua max. puolentunnin tirsat ja herätät sitten. Kuuntelet huutoa ja kiukuttelua illan ja laitat sen sitten ajoissa yöunille.

toki tämä vaatii sen viikon verran (enemmän tai vähemmän) kärsivällisyyttä, mutta kyllähän se rytmi siitä sitten kääntyy. Ja tämähän vaatii sen, että suunnitelmat tehdään sen lapsen mukaan tuon viikon verran. Eli juuri kuin Glenn sanoi, kokoajan lapselle tohinaa, eikä mitään vaunulenkkejä iltasella jne.

Itse tekisin niin (kuin täällä on varmaan jo ehdotettukin) että herättäisin aikaisin, valvottaisin niin pitkään kun saisin, sitten päikkäreille ja illalla ei enää päikkäreitä vaan aikaisin nukkumaan. Ja sama sen viikon verran, sitten uskoisin jo rytmin toimivan itsestään.
En usko tähän, mihin näköjään moni, että lapsi siitä hajoaa jos herätetään kesken unien. (kun siis rytmin siirryttyä toki taas saa nukkua ja nukkuu pitkiä pätkiä ja riittävästi eikä tuo herättäminen ja hereillä roikottaminen ole mikään lopullinen juttu).

Enempi se lapsi kärsii siitä, jos äiti on ihan vittuuntunut ja väsynyt kun ei saa nukkua tarpeeksi.

-> meilä ainakin se pitää tehdä nimenomaan niinpäin, että herätetään ja valvotetaan. Jos yrittää vaihtaa rytmiä sieltä nukkumaanmenopäästä (että yrittäisi nukuttaa yhtäkkiä aiemmin) niin ei tosiaan onnistu millään. Ei auta mitkään lämpimät maidot ja pimennysverhot jos ei nukuta.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä