1v lapsen suihkussa käynti?

1v lapsen suihkussa käynti? Meneekö lapsella vettä korviin jos hän seisoo yksin suihkussa??? tyhmä kysymys mutta neiti tykkää seisoa suihkussa itse ja on alkanut askarruttamaan moinen asia? ja jos vettä menee korviin voiko aiheuttaa korvatulehdusta?kuinka useinmuuten käytätte 1v lasta pesulla ?2 kertaa viikossa yhä hyvä???

Ei kai sitä vettä sinne mene sen todennäköisemmin kuin itselläkään. Ja lapsi varmaan pitelee korvaansa jos siellä tuntuu oudolta suihkun jälkeen. Meillä käydään kylvyssä/suihkussa 2 krt viikossa. Varpaat, kainalot, nassu ja pylly jne. pestään päivittäin.

Suhinalempi harmaana
Heip!
Ulkoiseti tuleva vesi ei aiheuta korvatulehduksia. Ihmiset sanovat, etä vauvauinnista alkoi korvakierre, mutta todellisuudessa jos näin on käynyt on saatu pöpö, josta tulee nuha ja sitä kautta tulehdus siirtyy korviin.
Meidän 1-vuotias on käynyt n.2kk:n iästä asti joka ilta kylvyssä tai suihkussa.

Kylvetin vauvaani heti pariviikkoisesta myös korvat veden alla (siis selällään!) enkä ole muutenkaan niitä korvia vedeltä varonut. Korviin on siis mennyt paljon vettä, myös suihkussa, eikä meillä ole ollut kuin yksi korvatulehdus. Sekin tuli, kun lähdettiin kuumeyön jälkeisenä aamuna korvien punoituksesta huolimatta lentsikkakyytiin. Tyttö on siis nyt vuoden.

Himpula harmailee
Meilläkin suihkutellaan joka ilta, ostin sellaisen liukuestematon suihkun alle, ettei lapsi mene nurin liukkaalla lattialla. Korviin menevä vesi ei haittaa, on vain hyvä jos korvakäytäviä välillä huuhdellaan lämpimällä vedellä.

Unetar
Onko sitten samanlaista pulmaa muilla: meidän 1v3kk pelkää kuollakseen suihkua. Kylvyssä siis käydään suihkun sijaan, vaan miten kummassa totutan lapsen suihkuun? Nyt saa hysteerisen kohtauksen heti, kun laitan suihkun päälle. Ja vauvasta asti pelännyt samalla tavalla. On kokeiltu istuttamalla lattialla lelujen kanssa, sylissä jne... Ja muuten ei ole luonteeltaan mikään arka.

Jos pelkää niin eihän sille mitään voi. Kyllä se ohi menee.. voihan sitä yrittää totuttaa vaikka siten, ett lapsi on ammeessa ja äiti/isä käy hänen nähden suihkussa niin näkee ett mitä siinä tapahtuu. Mutta jos sekin pelottaa, niin ei kai sitä tartte vielä väkisin. Meilläkin poika nauttii aidosti suihkusta vasta nyt, kun ikää on 1v 8kk, aikaisemmin pelkäsi. se meni ohi ihan itsestään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2005 klo 19:43 Unetar kirjoitti:
Onko sitten samanlaista pulmaa muilla: meidän 1v3kk pelkää kuollakseen suihkua. Kylvyssä siis käydään suihkun sijaan, vaan miten kummassa totutan lapsen suihkuun? Nyt saa hysteerisen kohtauksen heti, kun laitan suihkun päälle. Ja vauvasta asti pelännyt samalla tavalla. On kokeiltu istuttamalla lattialla lelujen kanssa, sylissä jne... Ja muuten ei ole luonteeltaan mikään arka.
Mun tyttö on kohta parivuotias, mutta inhoaa yhä suihkua. Mä laitankin lapsille aina kylvyn molemmille omiin muoviammeisiin. Saavat siinä leikkiä ja touhuta, joten pesutuokio on mukava hetki. Hiukset huuhtelen lopuksi aina suihkulla hyvin, koska tytöllä on paksu, kihara tukka ja shampoo pitää saada kunnolla pois. Se on kaikkein "ilkeintä" hänen mielestään, huutaa joka kerta ihan tosissaan. Tietenkin yritän, että katsois ylöspäin (ei menisi silmiin) ja selitän rauhassa mitä tehdään, mutta aika kammotus tuo suihku on. Ehkä se pelottaa, kun vesi valuu kasvoille, eikä saa kunnolla hengitettyä. Ajan kanssa se varmaan helpottaa... kun ymmärtää paremmin mitä tehdään ja miksi. Meilläkin 4,5v. välillä sanoo, ettei halua nyt kylpyyn, että pestään vaan suihkussa. :)

duhunu pikana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2005 klo 19:43 Unetar kirjoitti:
Oletko kokeillut, että jos laitat normaalisti kylvyn, mutta otat siihen suihkun mukaan?
Eli lapsi kylpyyn normaalisti, ja kun viihtyy niin ota suihku käteesi ja laita se päälle. Jos antaa suihkun olla päällä, niin vie suihku ammeen päälle muttei siis vielä lapsen päälle.
Lasta saattaa hyvinkin kiinnostaa, kun näkee miten vesi menee ammeeseen. Ja anna vaikka käsillä sitten kokeilla.
Jos näyttää viihtyvän, niin voit vaikka masua suihkutella, ja hyvällä säkällä myös päätä.
Itse voi olla iloinen asiasta, eikä alkaa lasta voivoittelemaan jos onkin hieman epämukava olo hällä. Ja istu vaikka lattialla siinä ammeen vieressä ja suihkuttele itseäsi aina välillä.

Sanonpa vielä, että minulla ei siis kokemusta ole himmuisesta suihkukammosta. Ainoastaan uimahallissa poika on vaikiana. Ilmeisesti ei tykkää kun siellä kaikuu ja on niin ankean näköistä.

Mutta tälläin minä tekisin, jos suihku olisi ongelma =)

Unetar
Jeps; kiitoksia vastauksista! Ja kaikella todennäköisyydellä meillä lapsonen pelkää juuri sitä suihkun ääntä, kun kaikuu vielä seinistä. Täytyy tasaisin väliajoin kokeilla, ja jos mahdottomalta tuntuu, niin pitää pitempikin tauko. Mahtuuhan ainakin vielä ammeessa olemaan, eli kylpeminenkin sujuu.

Mukava kuitenkin kuulla, ettei meillä ole ainoata suihkukammoista maailmassa! :p

Meillä käydään joka toinen ilta suihkussa/kylvyssä, saunavuoro on kerran viikossa. Mikäs meidän tytöstä sen hauskempaa kuin isin tai äidin kanssa suihkussa käynti, ei meinais pois haluta tulla millään. Saunassa käyntikin on alkanut sujua ihan mukavasti. Olen itsekin miettinyt tuota samaa asiaa että meneekö vettä korviin suihkussa ja onko siitä haittaa pienille korville, mutta nyt sain vastauksen minäkin!

Tuli tosta suihkussa käynnistä mieleen vielä semmonen juttu että meille opetettiin vauvauinnissa, että kun suihkun vesi tulee lapsen päähän takaapäin niin ei niin säikähdä ja ehtii "varautua" jottei vedä henkeä samalla. Eli vettä päälle selän puolelta alkaen, vähän vaikeesti selitetty.. Meillä toiminu hyvin kolmekuisesta alkaen.

Ainut paikka missä poika istuu 15min paikoillaan on suihkussa. Meillä on vielä suihkukaappi niin poika sinne ja antaa suihkun käteen niin istuu tyytyväisenä siellä. Kovasti on nauttinut aina suihkusta ja nyt on hyvin tärkeää että saa itse pitää suihkusta kiinni. Jos vain kylppärin ovi unohtuu auki niin heti on suihkukaapissa odottamassa suihkuun pääsyä. Onneksi ei saa vielä itse hanaa auki...

meillä puoltoistavuotias poika joka huutanu melkein aina kylvyssä ja suihkussa käydessä,muutama kuukausi meni hyvin,näytti jopa tykkäävän ja kesällä rannalla oikein pärski mutta nyt taas ihan hirveet huudot,ei suostu menemään ammeeseen ja suihkuunkin tulee vähän matkan päähän seisomaan ja siinä sitte pikku hiljaa aina hivuttaudutaan letkun kaa lähemmäs ja houkutellaan"tuu pesee lelua"
uskon kuitenkin lapsen ehtoiseen kasvatukseen
ja toivon tämänkin pian helpottuvan,koska mielestäni saa vaan kammon jos alan häntä väkisin huutamalla pesemään..

ipatii
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2005 klo 16:00 äiti kirjoitti:
1v lapsen suihkussa käynti? Meneekö lapsella vettä korviin jos hän seisoo yksin suihkussa??? tyhmä kysymys mutta neiti tykkää seisoa suihkussa itse ja on alkanut askarruttamaan moinen asia? ja jos vettä menee korviin voiko aiheuttaa korvatulehdusta?kuinka useinmuuten käytätte 1v lasta pesulla ?2 kertaa viikossa yhä hyvä???
Meidänkin 1vee neiti tykkää seisoa suihkussa...ja pukkiikin muut pois sieltä aina pyllyllään :heart: :D ...Muut saa sitten värjyytellä kylmissään ja odotella että millonka sitä suihku vapautus..
Meillä käydään päivittäin suihkussa (nti tosin menossa joka kerta suihkuun,kun joku muu perheestä on siellä)ja rasvaillaan,ettei iho kuivu.

Yhteistyössä