1v hampaiden pesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palezzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

palezzu

Jäsen
09.02.2010
275
0
16
Oletteko havainneet jotain hyviä konsteja, miten saisi 1vuotiaalta helpoiten pestyä hampaat? Meillä poika on alkanut vastustella eikä millään haluaisi aukaista suutaan. Aiemmin toimi se kun itse hinkkasin hampaita siinä vieressä näytiksi. Mut nyt ei mene enää siihen. x)

Meillä lapsi saa harjata/imeskellä harjaa itse sen jälkeen kun vanhemmat ovat ensin harjanneet hampaat. Ja tästä ei tingitä. Yritän myös aina tehdä niin, että minä päätän milloin olen harjannut hampaita tarpeeksi enkä lopeta harjausta siihen jos lapsi alkaa itse tarttua harjaan kesken harjauksen vaan harjaan sen jälkeen vielä vähän ja itse sitten annan harjan lapselle. Jos on huono päivä harjaan hampaat tosi pikaisesti ja annan harjan sitten pojalle, jotta säästytään taistelulta, mutta pääasia on että lapsi ei pääse tässä "niskan" päälle =)

Meillä on ollu ongelma, miten saan harjattua hampaiden takapinnat, kun poju laittaa aina hampaat yhteen. Keksin laulaa "hampaidenpesulaulua", jossa sanat ja sävel vähän vaihtelee, mutta johon kuuluu aina joku hihkaisu tms. yllätys, joka saa hymyn/naurun naamaan ja sillä välin tietysti harja heilahtaa... :) jos harjaus jää kesken, niin uusi hihkaisu... Aika rauhallisella meiningillä kuitenkin, ettei tule ihan show:ta koko hampaiden pesusta! =)

Tän ikäisten hampaiden pesu on varmaan kaikilla aika meininkiä... =) Ihan pienenä hampaiden pesu onnistui. Sitten tuli joku ihme vaihe, että oli pakolla pestävä. Joka ikinen kerta. Poika väkisin kainaloon, toinen käsi mun kainalon alle, toinen mun käteen ja toisella kädelläni harjasin. Lapsi huusi ja koitti nostaa päätään. Rauhallisesti puhellen tein pesut. Ainiin ja olihan se vaihe, kun piti väkisin sormin avata suu... Joka aamu ja ilta sama rutiini, periksi en antanut. Minä tai iskä pestiin. Sen jälkeen harja lapsen omaan käteen ja toisinaan halusi imeä hanan alla kastelemaansa harjaa, toisinaan harja lensi vain kauas. Jonkun mielestä pakottaminen voi toki kuulostaa pahalta, mutta meillä tämä toimi. Nyt ei ole enää itkua. Sama kainaloon otto tehdään vielä kylläkin. Poju avaa suun ja "rallattaa" samalla kun pestään. Välillä saattaa purra harjaa, mutta niin kauan harjataan, että saadaan kaikki pinnat harjattua. :)

Meillä poika on siitä hauska tapaus, et mikään "järkevä" ei mene suuhun. Et esim mitään ruokaa eil laita suuhun millään, mut kaikki lelut menee. Hammasharjaakaan ei itse laita suuhun, mut eiköhän se ajan kanssa senkin opi. x) Joudun varmaan ottamaan vähän noita pakkokeinoja käyttöön, kun kaikki laulut ym on kyl kokeiltu. Ajattelin vain et alkaako vauva sit kammoksuun hampaidenpesua. Mut jos Sorayalla se on toiminut, niin eiköhän sitä uskalla kokeilla. =) Mahdollisimman rauhallisesti tietty.

Meillä saa hampaiden pesun jälkeen hyvänmakuisen d-vitamiinin ja xylitol-pastillin, antaa siksi pestä kunnolla, koska muuten ei pastillia heru. Annan itse ensin harjata, jotta käsien ja suun motoriikka kehittyy, mutta sen jälkeen pesen itse ja komiasti aukeaa suu :)

Meillä lapsi saa harjata/imeskellä harjaa itse sen jälkeen kun vanhemmat ovat ensin harjanneet hampaat. Ja tästä ei tingitä. Yritän myös aina tehdä niin, että minä päätän milloin olen harjannut hampaita tarpeeksi enkä lopeta harjausta siihen jos lapsi alkaa itse tarttua harjaan kesken harjauksen vaan harjaan sen jälkeen vielä vähän ja itse sitten annan harjan lapselle. Jos on huono päivä harjaan hampaat tosi pikaisesti ja annan harjan sitten pojalle, jotta säästytään taistelulta, mutta pääasia on että lapsi ei pääse tässä "niskan" päälle =)

Joo, meillä sama systeemi ja vähän vaihtelevasti on mennyt, useimmiten kuitenkin on ne kahdeksan hammasta tullut pestyä. Tosin en herätä nukkuvaa lasta hampaidenpesun takia, sen verran meillä joustetaan.

Yhteistyössä