1v 9kk ei syö!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuputtaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuputtaja

Vieras
Mitä tehdä, kun 1v 9kk kieltäytyy kokonaan syömästä? Viimeinen kuukausi on ollut hankalaa, viikko sitten tyttö sairastui influenssaan ja nyt ei käytännössä syö enää ollenkaan.Suostuu juomaan velliä tuttipullosta ainoastaan. Oltiin lääkärissä toissapäivänä kuumeen takia, mutta syömättömyyteen lääkäri ei kommentoinut juuri mitään. Influenssa alkaa nyt jo olla parempaan päin, mutta ruuasta kieltäytyminen on jäänyt päälle.
Ruokapöydässä istuminen on painajaista, tyttö kitisee, mölisee, äyskii äkäisellä äänellä. Heittelee ruokaa ja hieroo sitä hiuksiin ja vaatteisiin.Yhtään ainoaa lusikallista ei suostu nielemään. Jos työnnän lusikan suuhun, ruoka syljetään heti rinnuksille. Huomasin tänään että tyttö on laihtunut tosi paljon, maha on aivan litteä ja kylkiluutkin erottuvat. Mitä ihmettä voin tehdä??? Kaikenlaisia ruokia on kokeiltu, säännölliset ruoka-ajat on. Mikään muu kuin velli ei kelpaa.

Älä anna sitä velliä. Luulenpa, että protestoi osaksi siksi, että tietää saavansa tuttipullon. Valtataistelua nääs. ;)

Ei terve lapsi itseään nälkään tapa.

Kerran kokeilin puoli päivää niin, että tarjosin vain muita ruokia. Annoin lopulta periksi kun pelkäsin, että tyttö kuivuu. Vettäkään ei suostu juomaan ja maidon kanssa on niin ja näin. Kai tässä pitäisi ottaa tiukka linja. Tuntuu että syömisestä on tosiaan tullut mainitsemaasi valtataistelua, uhma nostaa päätään... vai voiko tämän ikäisenä olla vielä uhmaa..?

Meillä oli justiinsa noin (1v.9kk) poika. Oli menny influenssa korviin eli oli korvatulehdus. Kuumekin oli jo laskenut, mutta syömättömyyden takia mentiin lääkäriin.

onko lapsi ihan terve? onko aikaisemmin syönyt normaalisti? osaako syödä? siis ettei suussa ole mitään motorisia ongelmia? Tai voiko olla hampaita tulossa ja suu kipeä?

Meillä ainakin tun ikäisellä oli jo kivasti tuota omaa tahtoa. Jos hänen tahtoaan olisi toteutettu, meillä ei olisi syöty, vaihdettu vaippoja, opittu potalle, eikä harjattu hampaita ;)

Ehdottaisin kysymään neuvolasta, kannattako huolestua tuosta laihtumisesta. Saattaa olla merkki jostain vakavasta, vaikka toisaalta laihtuminen on hyvin todennäköistä jos syö vain vellejä.

Tuon puolipäivää jaksaa kuka tahansa lapsi olla syömättä. Varsinkin jos on tottunut siihen, että saa sen vellinsä huudettuaan tarpeeksi... :)

Alkuperäinen kirjoittaja tuputtaja:
Kerran kokeilin puoli päivää niin, että tarjosin vain muita ruokia. Annoin lopulta periksi kun pelkäsin, että tyttö kuivuu. Vettäkään ei suostu juomaan ja maidon kanssa on niin ja näin. Kai tässä pitäisi ottaa tiukka linja. Tuntuu että syömisestä on tosiaan tullut mainitsemaasi valtataistelua, uhma nostaa päätään... vai voiko tämän ikäisenä olla vielä uhmaa..?

Ei se lapsi niin nopsaan kuivu. Mä olen käynyt samat taistelut meidän neidin kanssa (nyt 2 v 2 vkoa), ensin tuttipullon kanssa, sitten nokkamukien. Pari-kolme päivää menee tosi heikolla nesteellä ja sitten se loppuu ja alkaa tilanne normalisoitumaan. Ei siinä ajassa kukaan kuivu, jos muuten on terve. Alkaa se ruoka maistumaan varmastikin jo seuraavana nälkäpäivänä. ;)

Uhma on meillä molemmilla alkanut pikkuhiljaa juuri tuossa iässä, lapset on pirun sitkeitä, varsinkin jos tietävät, että äiti antaa periksi aikanaan. ;) Mun vinkkini on, että heitä ne pullot roskiin ihan kylmästi ja tarjoa sitä velliä vaikka mukista, jos siitä tykkää.

Siis katsottiinhan korvat tulehduksen varalta? Miellä kun tuo syömättämyys on varma merkki korvatulehduksesta.

Voi kyllä mennä uhmankin piikkiin tuo temppuilu. Yrität nyt vaan olla sitkeempi sissi, ei lapsi päivässä kuukahda vaikkei söisikään. Kyllä sille viimeistään iltapäivällä tai illala sen verran nälkä tulee, että joku ruoka maittaa ;) Ruokaa ja juomaa siis nenän eteen vain ruoka-aikoina ruokapöydässä, jos ei syö saa poistua pöydästä ja that's it. Toiminut ainakin meillä jo kahden tinttaran kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Siis katsottiinhan korvat tulehduksen varalta? Miellä kun tuo syömättämyys on varma merkki korvatulehduksesta.

Voi kyllä mennä uhmankin piikkiin tuo temppuilu. Yrität nyt vaan olla sitkeempi sissi, ei lapsi päivässä kuukahda vaikkei söisikään. Kyllä sille viimeistään iltapäivällä tai illala sen verran nälkä tulee, että joku ruoka maittaa ;) Ruokaa ja juomaa siis nenän eteen vain ruoka-aikoina ruokapöydässä, jos ei syö saa poistua pöydästä ja that's it. Toiminut ainakin meillä jo kahden tinttaran kanssa =)

Peesailen tätä ihan täysin. Meilläkin tuo korvatulehdusten sairastaminen aiheuttaa tuota syömisongelmien pahenemista, mutta täysin terveenäkin sitä temppuilua on riittämiin. :D

No eri asia jos johtuu vielä sairaudesta mutta mun 2v1kk ei tänä päivänäkään syö kun tasan sillon ku huvittaa ja paino huitelee ties missä miinuskäyrillä :| Säännölliset ruoka-ajat on enkä anna mitään pikku välipaloja vaikka usein huutakin kun edellinen ateria jäänyt syömättä.Kyllä tuo syö kun nälkä on tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
No eri asia jos johtuu vielä sairaudesta mutta mun 2v1kk ei tänä päivänäkään syö kun tasan sillon ku huvittaa ja paino huitelee ties missä miinuskäyrillä :| Säännölliset ruoka-ajat on enkä anna mitään pikku välipaloja vaikka usein huutakin kun edellinen ateria jäänyt syömättä.Kyllä tuo syö kun nälkä on tarpeeksi.

Näin siis meilläkin. Neiti painoi kesällä 13,5 ja nyt 12,8 ja käyrät pystysuoraan alaspäin. Nirso nirppanokka on ja tuntuu, että ilma riittää usein ravinnoksi. :whistle:

Kyllä sekin varmaan vielä vaikuttaa, että on ollut sairaana... Mutta syömisen kanssa temppuilu alkoi kuitenkin jo kauan ennen influenssaa, ja on vain pahentunut ja pahentunut. Tosi hankalaa, kun en voi pakottaa tyttöä syömään ja laihtuu silmissä. Pitäisikö häntä totuttaa kiinteisiin ruokiin uudelleen? Ottaa kuvioihin puolivuotiaiden porkkanaperuna-soseet..? Tosin vaikea totuttaa niihinkään, kun ei itse suostu lusikoimaan. Jos minä yritän syöttää, niin suuta lähestyvä lusikka huistaistaan pontevasti sivuun, jotta ruuat lentää kaaressa pitkin seiniä.

Odota että paranee, ja vielä niin että lasket siihen pari viikkoa päälle. Ajatellaan niin että hyvä kun juo sitä velliä -siinä on energiaa+ nestettä samassa. Kun tyttö on toipunut lisäät ulkoilua jne siirrytte tavan ruokaan. Ruokaa ei saa pakottaa syömään, mutta pöytätapoja voi neuvoa... Meillä oli muksut kanssa kipeenä hiljattain, meni tosi vähän ruokaa. Nyt kun siitä on aikaa 3viikkoa ruokaa menee ihan mahdottomasti, kirivät takaisin menetettyä painoa :D

Alkuperäinen kirjoittaja tuputtaja:
Kyllä sekin varmaan vielä vaikuttaa, että on ollut sairaana... Mutta syömisen kanssa temppuilu alkoi kuitenkin jo kauan ennen influenssaa, ja on vain pahentunut ja pahentunut. Tosi hankalaa, kun en voi pakottaa tyttöä syömään ja laihtuu silmissä. Pitäisikö häntä totuttaa kiinteisiin ruokiin uudelleen? Ottaa kuvioihin puolivuotiaiden porkkanaperuna-soseet..? Tosin vaikea totuttaa niihinkään, kun ei itse suostu lusikoimaan. Jos minä yritän syöttää, niin suuta lähestyvä lusikka huistaistaan pontevasti sivuun, jotta ruuat lentää kaaressa pitkin seiniä.

En todellakaan suosittele elämään ja kokkaamaan lapsen ehdoilla jos siis pelkästä uhmasta johtuu syömättömyys.Minä en jaksa enää stressata tyttöni painoa kun ei kuitenkaa hengenvaarallisen laiha ole ja muutenkin eläväinen ja hyvinvoiva tyttö.Minä annan ruokaa sillon ku sitä on tarjolla ja jos ei kelpaa niin oottaa seuraavaan kertaan.kyllä se ruoka maistuu ihan kaikille ku tarpeeks kova nälkä on.

Korvat katsottiin lääkärireissun yhteydessä ja niistä ei löytynyt mitään. Myös keuhkot ok, tyttö on selvästi nyt parempaan päin. Ainoastaaan yskä vaivaa vielä. Yksi hammas näyttää olevan tulossa, joten ehkä se voi vaikuttaa osaaltaan.Muuten tyttö on terve ja söi vielä kuukausi-pari sitten normaalisti. Neuvola on ensi viikolla, siinäpähän sitten kuullaan että millä käyrillä mennään.

Kiitokset tosi paljon vastauksista, ,monilta olen saanut hyviä neuvoja ja vastauksia lyhyessä ajassa :-)
Vielä kysyisin, mistä ruuista teidän lapset tykkäävät eniten? Onko nirsoilijoiden äideillä jotain hyväksi havaittua reseptiä?
Lusikan lisäksi olen antanut syödä myös haarukalla, mutta tyttö lähinnä leikkii haarukan kanssa.

Yhteistyössä