1v 8kk:n sanavarasto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pitäisikö huolestua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pitäisikö huolestua

Vieras
Meidän ton ikäisellä on käytössä noin 30 sanaa. Puhetta hän ymmärtää vielä enemmän, käytännössä kaiken mitä hänelle sanoo, mutta itse hän puhuu vaan noin vähän. Miten teillä muilla?

Jonkin verran laajempi sanavarasto oli tytöllä (tytöt kai yleensäkin oppii aiemmin puhumaan) mutta ihan normaalilta kuulostaa.. sitten voisi miettiä huolestumista jos ei yhtään sanaa tulisi.. ;)

Meillä lopetettiin sanojen laskeminen viimeistään 1v7kk koska niitä oli niin paljon ja lapsi puhui tauotta... Sitä ennen oli laskettu reilu parisataa varmasti. Puhuminen oli pojan erityisosaaminen. Hyppiminen ja kiipeily ei niinkään :)

Meillä poika 1v8kk ei osaa sanoa edes äitiä, mä olen siis äijä! Ihan oikein tulevia sanoja on vaan kakka, kakku ja kukka. Muut on sellasia joita vaan minä arvaten ymmärrän. Onneksi aloittaa päikyn tuossa kuukauden päästä, ehkä siellä oppii!!

Meillä puhuu kohta 1v 9kk kyllä aika paljon, mutta ihan normaaliahan se on jos ei vielä paljoa tän ikäsenä puhu. Monillahan on sellasia sanapyrähdyksiä että kerralla tulee sitten valtavat määrät uusia sanoja. Taapero varmastikin muulla tavoin elehtii mitä haluaa jne joten tarvetta pälpättämiseen ei välttämättä ole, eri asia sitten jos saa jatkuvasti raivareita siitä ettei häntä ikinä ymmärretä.

meillä on 1v 7kk ja ei sano kun oho, böö, äitii ja anna...ja mitään näistä ei kyllä toista perässä jos käskee...

mutat tulee kyllä ymmärretyksi ihan hyvin tai ehkä liiankin ja sen takia ei puhu?!

Yhteistyössä