Olisitko huolissasi, jos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
lapsella ikää 1 v ja 10 kk, eikä puhu vielä kuin alle 5 sanaa. Omaa kieltään kyllä mongertaa, mutta ei selkeitä sanoja tuon enempää.

Ymmärtää puhetta ja tekee pyydettäviä asioita, kuten hakee jonkun tavaran ym.

sanoo kyllä "hau hau", "ammuu" ja "piip piip" noiden viiden sanan lisäksi

Miten yleistä on että lapsella on vähäinen sanavarasto?
Tuntuu, että kaikki ympärillä on enempi huolissaan kuin minä itse, tunnen lapsen paremmin ja tiedän ymmärtävän asioita.
Odotukset ulkopuolelta on kovat...

Itse en ole ollu huolissani mutta neuvolassa kyllä täti ollu.
Esikko ei puhunu mitään oikeestaan mitää 2 vuotiaana ja ois pitäny puheterapiaan mennä ja sit kuopus puhui vähän 2 vuotiaana,mut kuulemma piti osaa jo lauseita =O Vaik esikolla olis riittäny edes muutama sana =O No ei viety puheterapiaan ja hyvin nuo tuntuu puhuvan!

Alkuperäinen kirjoittaja annu:
Itse en ole ollu huolissani mutta neuvolassa kyllä täti ollu.
Esikko ei puhunu mitään oikeestaan mitää 2 vuotiaana ja ois pitäny puheterapiaan mennä ja sit kuopus puhui vähän 2 vuotiaana,mut kuulemma piti osaa jo lauseita =O Vaik esikolla olis riittäny edes muutama sana =O No ei viety puheterapiaan ja hyvin nuo tuntuu puhuvan!

Aivan, ihmeellistä että aina on niitä ODOTUKSIA?!
Minäkin luotan, että ne sanat sieltä kyllä tulevat.
Terkkarikin ihan väkisin yritti kysellä "eikö sitä sano, eikö tätä?", näytteli kuvia ja kyseli lapselta... Niinkuin se pakon edessä alkaisi puhumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aivan, ihmeellistä että aina on niitä ODOTUKSIA?!
Minäkin luotan, että ne sanat sieltä kyllä tulevat.
Terkkarikin ihan väkisin yritti kysellä "eikö sitä sano, eikö tätä?", näytteli kuvia ja kyseli lapselta... Niinkuin se pakon edessä alkaisi puhumaan.

Kaikilta ei tule sanoja ajankaan kanssa. Siksi on mun mielestä parempi tutkia ajoissa, kuin liian myöhään: mitä aikaisemmin aloitetaan mahdollinen kuntoutus, sen parempi se on lapselle.

En huolestuisi, mutta jos sitä puhetta ei rupeaisi kunnolla tulemaan 2½ vuotiaaksi mennessä, niin silloin vaatisin puheterapeutille pääsyä. Seuraavan puolen vuoden sisään sitä kehitystä voi tulla hirmuisesti.

Meiltä löytyy hyvin aikaisin puhumaan oppinut lapsi, toinen jonka toivoi 2½ vuotiaana olevan joskus puhumatta, vaikkei 2 vuotiaana tuon enempää sanoja tullut sekä pahasta puheviivästymästä kärsivä lapsi, joka on käynyt monta vuotta puheterapeutilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
En, jos lapsi muuten tuo ilmi että ymmärtää mitä hänelle sanotaan vaikkei itse vielä osaakkaan ilmaista täysin itseään.

Näin tekee! :)

Mun mielestä ei tartte olla huolissaan jos kerran koet että lapsi kyllä ymmärtää mitä hänelle sanotaa ja saa tuotua asiansa muuten ilmi kuin puhumalla. Kyse on kuitenkin kohtuu pienestä lapsesta ja muistaakseni 3v on se missä sitten puututaan jos sanavarasto on kovin suppea.

En, jos lapsi muuten tuo ilmi että ymmärtää mitä hänelle sanotaan vaikkei itse vielä osaakkaan ilmaista täysin itseään.

Näin tekee! :)

Mun mielestä ei tartte olla huolissaan jos kerran koet että lapsi kyllä ymmärtää mitä hänelle sanotaa ja saa tuotua asiansa muuten ilmi kuin puhumalla. Kyse on kuitenkin kohtuu pienestä lapsesta ja muistaakseni 3v on se missä sitten puututaan jos sanavarasto on kovin suppea.

Kyllähän lapsi itseään ilmaisee, mutta tekee sen sitten huutamalla ja vaatimalla isoon ääneen. Juuri sen takia ettei osaa itseään ilmaista muuten, hermostuu herkästi.. Tämän takia perheenjäsenetkin toivovat sanavaraston "aukeavan", että kommunikointi olisi sujuvampaa. :)

Mun pojan serkkupojat ovat alkaneet puhua yli 2-vuotiaina, kun taas serkkutyttö puhui kolmen sanan lauseita vuoden ja 3 kk ikäisenä.

Oma poika nyt sen 1½-vuotta ja osaa kaksi sanaa; äiti ja isi. En ole, enkä osaa olla huolissani vielä pitkään aikaan. On serkkupoikiensa tavoin liikunnallisesti hyvin taitava ja kuitenkin ymmärtää käsittämättömän paljon asioita... Eri asia varmaan sitten, jos ei ymmärtäisi, mitä hänelle puhutaan...

Kyllähän lapsi itseään ilmaisee, mutta tekee sen sitten huutamalla ja vaatimalla isoon ääneen. Juuri sen takia ettei osaa itseään ilmaista muuten, hermostuu herkästi.. Tämän takia perheenjäsenetkin toivovat sanavaraston "aukeavan", että kommunikointi olisi sujuvampaa. :)

Onko teille ehdotettu tukiviittomia? Me alettiin käyttämään niitä kun poika oli 2 v, lapsi innostui niistä nopeasti ja ne myös tukevat puheen kehittymistä, puhumattakaan siitä miten paljon ne auttoivat kommunikoinnissa: pojan turhautumiset loppui kuin seinään.

En nyt koko ketjua jaksanut lukea...Meillä neuvolassa terkka tokaisi ainakin, että jos meidän neiti ei puhu kun on 2v neuvola niin mietitään sitten vasta että tehdäänkö asialle jotain vai ei. Pääasia että ymmärtää puhetta, sekin jo hieno juttu.

Ja lisäksi: itse myös olen aikoinaan aloittanut tasan sinä päivänä puhumaan kun täytin 2v ja hiljaa en ole osannut ollakaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja kattikati:
Mun pojan serkkupojat ovat alkaneet puhua yli 2-vuotiaina, kun taas serkkutyttö puhui kolmen sanan lauseita vuoden ja 3 kk ikäisenä.

Oma poika nyt sen 1½-vuotta ja osaa kaksi sanaa; äiti ja isi. En ole, enkä osaa olla huolissani vielä pitkään aikaan. On serkkupoikiensa tavoin liikunnallisesti hyvin taitava ja kuitenkin ymmärtää käsittämättömän paljon asioita... Eri asia varmaan sitten, jos ei ymmärtäisi, mitä hänelle puhutaan...

Meillä on myös motorisesti hyvin kehittynyt lapsi, liikkuvainen ja ketterä. Tämä puoli kehittyi hyvin aikaisin: tasapaino, kävely, kiipeily...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Onko teille ehdotettu tukiviittomia? Me alettiin käyttämään niitä kun poika oli 2 v, lapsi innostui niistä nopeasti ja ne myös tukevat puheen kehittymistä, puhumattakaan siitä miten paljon ne auttoivat kommunikoinnissa: pojan turhautumiset loppui kuin seinään.

Kerropas lisää, en ole kuullutkaan!
Lapsi yrittää kovasti sanoa sanoja perässä, mutta "epäonnistuu" siinä, sanat on "ei ymmärrettäviä".

Lapsi yrittää kovasti sanoa sanoja perässä, mutta "epäonnistuu" siinä, sanat on "ei ymmärrettäviä".

Onko lapsi päivähoidossa? Meillä tämän tukiviittoma-asian otti ensiksi esille kiertävä erityislastentarhanopettaja.

Tukiviittomia käytettäessä viitotaan ns. avainsanat. Niiden opettelu oli hauskaa ja nopsaan niitä oppi myös käyttämään. Papunet.net -sivuilta löytyy lisätietoa.

Meilläkin pojalla oli kova halu puhua, mutta taito ei riittänyt. Sitten häntä itketti ja harmitti, kun hän yritti selittää jotain mutta kukaan ei tajunnut. Viittomalla sitten kertoi esim. nähneensä traktorin tai helikopterin :). Ei me viitottu kuin muutaman kuukauden ajan, pojan puheen kehitys lähti nopeaan nousuun viittomien käyttöönoton jälkeen kuten usein kuulemma käy.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Puheen sijasta lapsi käyttää viittomia, toinen vaihtoehto on sitten kuvat. Viittomien opettelun voi aloittaa vaikka http://www.viivi.fi/lastenviittomasanakirja/lastenviittomasanakirja_web_content.html avulla. Ne viittomat jäävät sitten pois käytöstä, kun lapsi tuntee tulevansa ymmärretyksi ilmankin. Meillä on käyty tie viittomien kautta puheeseen. Tukiviittomissa viitotaan lauseen tärkeimmät sanat, käytänössä ne, mitä sattuu osaamaan :D Monet raivarit jäi väliin, kun sai jotenkin ilmaistua itseään.

Yhteistyössä