1v.5kk tyttö ei kakkaa pottaan muutakuin itkun kanssa

Heip!

Meillä 1v. 5kk tyttö, joka rakastaa potalla käyntiä.
Kuitenkin joka kerta kun on kakka tuloillaan joko "pidättää" sen
tai nousee seisomaan ja lähtee "karkuun". Muutaman kerran olen pitänyt tytön istumassa vaikka onkin itkenyt (siis en väkivalloin, mutta pitänyt kuitenkin kiinni) ja silloin kakka on tullut pottaan.

Osaa itse sanoa kun kakka on tulossa, mutta ei halua sitä istuen jostakin syystä tehdä...

Vinkkejä?! Kovalla kakka ei ole, eli jostakin muusta kysymys...<br><br>
 
kuulostais vähän siltä että jännittää tota kakkaamista. Onko kakkaamisessa tullu huonoja kokemuksia, esim. onko joskus käyny kipeetä? mun siskon tytölle kävi sillain. ensin kakkas hienosti pottaan, mut kerran meni maha kovalle ja oli sit kakkaaminen kivuliasta. siitä tuli niin kova pelko, että rassukka saattoi viikonkin pidätellä, ei potalle eikä pytylle millään. lopulta kakka tuli väkisin itkun ja huudon kanssa ja sen jälkeen tyttö tokaisi " ei sattunut yhtään". tätä jatkui useamman vuoden ajan ilman fyysistä syytä. vaiva oli siis yksinkertaisesti kivun pelkoa.
yritä saada lapsi rentoutumaan potalle mentäessä, juttele ja rohkaise. Älä yritä pakottaa potalle, mutta ole päättäväinen. sitten kun kakka tulee rauhoittele ja kerro että se ei tee kipeää. anna lapselle vaikka sormi että voi puristaa ja saada voimaa tynnäykseen. Kehu paljon onnistuneesta tuloksesta, palkitse vaikka jollain kivalla asialla. pottailuhan on kivaa hommaa.
toivotan sulle erittäin pitkää pinnaa ja jaksamista tän asian kanssa. kyllä se helpottaa jossain vaiheessa.
 
Meillä on "kakkavaivainen" tyttö, ja kaiken maailman temput ollaan kokeiltu, että alkaisi kakata pottaan. N. reilun vuoden vanhasta yritin kans pitää häntä potalla yms. mutta se varmaan vain huononsi tilannetta. Tytöllä on kova vatsa, jonka takia syö ulostuslääkkeitä jatkuvasti. Parhaaseen tulokseen olemme varmaan päässeet sillä, että olemme antaneet tytön tehdä kakat vaippaan, jos siltä on tuntunut ja vähitellen rohkaiseet istumaan potalle kakkaamaan, kun olemme huomanneet, että kakka on tulossa. Joka pienikin kakka, joka on tullut pottaan, on ihmetelty ja kehuttu maasta taivaaseen ja nyt tyttö kakkaa pottaan lähes poikkeuksetta. Yli puoli vuotta tässä onkin jo "taisteltu", mutta rauhallisuudella ja lapsentahtisuudella varmaan saatiin tuloksia aikaan. Meillä syy pottaan kakkaamattomuuteen oli osittain kivun pelko ja osittain varmaan se, että halusi istua omassa rauhassa. Meidän tytöllä kakka ei yleensä tule, jos joku istuu vieressä vahtimassa. Kukapa nyt haluaisi, että joku seuraa omia kakkatouhuja vierestä.
 
käymässä
Meillä vajaa kaksi vuotias poika pelkää myös tuota pottaan kakkaamista. Haluaa ehdottomasti tehdä kakan vaippaan. Joskus istuu vartinkin potalla, mutta kun kakka on tulossa, niin juoksee äkkiä hakemaan vaipan ja pyytää että se puetaan päälle. Muuten tulee huuto. Joskus olen yrittänyt pitää poikaa potalla, mutta siitä tuli vaan sellanen huuto ja rähinä, niin luovuin siitä suosiolla. Lattiallekin tekee kakan mieluummin, kuin pottaan. Kerran kauan kauan sitten oli pojalla vatsa niin kovalla, että se täytyi tehdä itkun kanssa, mutta silloin ei yritettykään tehdä sitä pottaan, joten en usko, että juuri kyseisestä asiasta olisi tullut pottakammo. Ollaan yritetty myös tehdä kakkaa pönttöön, mutta yhtä huonolla menestyksellä. Olen yrittänyt rohkaista, lupailla tarroja, niinkuin joku joskus on tällä palstalla ehdotellut, mutta mikään ei auta. Pissa tulee myös tosi harvoin mihinkään muualle kuin matolle tai vaippaan... En tiedä milloin tämä loppuu...........
 

Yhteistyössä