1v 4kk ja maito pullosta, muita?

Meillä 2v. juo iltamaidon pullosta ennen hammaspesua. Ei aina edes muista sitä pyytää, mutta tarjoan- meneepähän siinä ainakin osa päivän maidosta ja muutenkin kiva rauhoittumishetki sängyllä, kun samalla imetän vauvaa.

Tutti ja muut pulloilut jäi vähän yli vuoden ikäisenä.

pupujussikka
Meillä 1,5v juo kaiken mukista, nokkamukeilu jäi kokonaan välistä, kun halusi mukin ja juokin siitä ihan siististi. öisin saa tuttipullosta vettä jos on jano, muuten ei tuttipulloa käytetä. Tarkoituksena on jättää yöpullokin pois nyt lähiaikoina. Olen muuten siinä samaa mieltä, että niin siitä pullosta pääsee kun sitä ei vaan enää anneta, sama koskee nokkamukiin. Lapsentahtisesti voi mennä, mutta aikuisethan ne päätökset tekee.

Vuosi ja neljä kuukautta tyttö. Juo pullosta aamu- ja iltamaidon, muulloin nokkamukista tai lasista.

Päätettiin, ettei päivällä anneta pulloa vaikka haluaisi. Kohta jätetään aamupullo pois ja sitten iltapullo. Ihan omaa viitseliäisyyttähän se on. Helppo antaa iltapullo, kun sen lussutus rauhoittaa ja valmistaa sopivasti unille.

Meillä kolmoselta jäi pullo pois n. kuukaus sitten, ikää oli sillon 1v7kk. Esikon ja vielä kakkosenkin aikaan minäki stressasin sitä että voivoi kun tuo on jo niiiiiiiiiiiin vanha että pitää saada pullo pois, pojat oliki sitten reilun vuoden kun se jätettiin ja kyllähän se perään huudettiin välillä. Nyt odotin enemmän sitä että tyttö olisi itse valmis ja vieroitus kävisi lempeästi, meillä tosin takana sekin että tytöstä tuli 1v3kk ikäisenä isosisko. Ja nyt kun oottelin oikeaa aikaa, jäi pullo pois huudotta, ikäänkuin vahingossa.

Tyttömme 1v 5 kk päätti sit olla juomatta melkein kokonaan n. 4 päivää, kun en antanut hänelle tuttipulloa. Tyttö osaa juoda hyvin nokkamukista ja hörppii myös ihan tavallisesta mukistakin, mutta jostain syystä ne eivät vaan kelpaa. Kun tytöltä ei tullut iltapissiä eikä seuraavana aamunakaan pissiä kuulunut niin annoin pullon takaisin. En viitsinyt sairaalaan viedä tenavaa tippaan sen takia, ettei suostu vielä tuttipulloa jättämään pois. Temperamenttiä ja omaa tahtoa siis löytyy.

Annan nyt päivisin aina kokeiltavaksi taikamukin, josta neiti voisi ottaa vähän janojuomaa. Eilen suostui pari hörppyä ottamaan (ilman venttiiliä pitää olla muuten ei juo ollenkaan) ja tänään otti ennen päikkäreille menoa myös pari hömpsyä vettä. Jospa se tästä lähtisi pikku hiljaa tämä eroon tuttipullosta-homma toimimaan....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2007 klo 14:04 mutsi kirjoitti:
Meillä kasikuinen juo suoraan lasista enkä aio edes kokeilla nokkamukia, pullosta puhumattakaan. Aloitin lasista juottamisen kuukausi sitten ja onnistui jo silloin suhteellisen hyvin. Nyt ei edes valu paidalle yhtään. Illalla ja aamulla annan vielä rintaa, mutta totuttelen päiväsaikaan lasista juontiin, kun on kohta töihin meno edessä. Välillä juo enemmän, välillä vähemmän. Kyllä jano tekee tehtävänsä.
Siis sun 8-kuinenko juo itse lasista? Nostaa itse pöydältä huulille ja laittaa takaisin ilman että valuu paidalle? Taitava mukula!

Siinähän se nokkamukin taika taitaa olla, että lapsi saa itse harjoitella kallistamista ja mukin käsittelyä ilman että kastuu joka kerta läpimäräksi. Kyllä minunkin lapset on juoneet 6-kuisesta asti lasista kun olen auttanut ja juovat vieläkin autettuna siististi, mutta kyllä itse juodessa nokkamuki on kätevämpi, lasista vielä helposti livahtaa paidalle. Onneksi kohta tulee kesä, ja kesä kuivattaa!

Meillä samanikäinen poju. Jätin päiväpullon pois vuoden iässä. Iltamaidon juo vielä pullosta.

Kuten joku jo sanoi, kannattaa oottaa sopivaa hetkeä vieroituksiin kuin vieroittaa väkipakolla.

Esikolta iltapullo jäi ppois 1 vee ja 10kk ongelmitta. Tutti otettiin väkipakolla 2 vee 4 kk. Ja siitä seurasi 4 kk iltahelvetti. :eek:

Joten tän kakkosen kohdalla kuuntelen herkemmin tota tuttiasiaa.

en viitsi kirjautua
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2007 klo 20:04 Greippi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2007 klo 23:03 Maamikki kirjoitti:
Jos te odotatte sitä aikaa, et lapsi sanoo et pannaan pullot pois ja alan juoda mukista niin ehkä joskus koulussa kun nolottaa muille kertoa...
Kaikissa asioissa ei neuvotella, vaan vanhemmat päättävät mikä on lapselle parasta. Ja parasta on, että pullot ja tutit lopetetaan tuossa 1 vuoden tienoilla. Ja aivan sata varmaa on, että lapsi oppii juomaan nokkamukista tai suoraan tavallisesta mukista, jos vaihtoehtoja ei ole. Koskaan en ole lukenut iltalehden lööpistä että " 3-vuotias kuoli koska nokkamuki ei kelvannut".

Anteeksi ivaileva/tiukka sävy mut oikeesti kyllä olen juuri tuota mieltä. Olkaa aikuisia...
Meillä poika 1 v 9 kk käyttää unilla tuttia ja juo iltavellin pullosta. Mikä kiire tässä on? Miksei pieni lapsi saa olla lapsi? Koska kyllähän tuollainen alle 2 v on vielä aika vauva.

Ja tosi aikuisia ollaan, ikää jo 36 v.
Meillä myös samanikäinen tyttö ja juo aamu- ja iltamaidon pullosta ja saattaapi juoda päivälläkin vielä pullosta :eek: . Juo kyllä myös nokkamukista, lasista ja pillimukista sekä erityisesti tykkää juoda puolen litran limupullosta vettä. Ja enpä ole vielä ajatellut että olisi mikään kiire ottaa pulloa pois. Niin ja ajatelkaas sitä että tytöllä on vielä yöllä tutti! :eek: Soittakaa nyt joku äkkiä jonnekin ja ilmiantakaa tämä huono äiti :kieh:

Salkkis
Poika on nyt 1 v 2 kk ja pullosta juodaan aina unille mentäessä. Tissittely jätettiin pois vuoden iässä ja siirryttiin pulloon. MIKSI OI MIKSI se on niin kamalaa jos vuoden, kahen ikänen juo tuttipullosta??? En ymmärrä sitten millään... pieniähän ne vielä on.. muutenkin tuntuu että nykypäivänä on joku kauhea pakonomainen tarve saada pienet ihmiset käyttäytymään isojen lailla. Ei saa herätä yöllä tai ainakaan mitään palveluja ei saa olla, vaikka suurin osa meistä aikuisista kyllä itse käy juomassa yöllä jos janottaa yms. potalle pitää opettaa mahd. aikaisin, tuttia ei saa syödä enää vuoden vanhana ja herranjumala se tuttipullo vasta paha onkin!

No jokainen tietenkin taaplaa tyylillään..

pupujussikka
No eihän tässä nyt ollutkaan kyse siitä, että liian pieneninä yritettäisi pullosta vierottaa, eikä annettaisi pienien olla pieniä. Vaan siitä, että minkäikäisenä ihmiset ovat yleensä niin tehneet. Sitäpaitsi tässä oli kyse tuttipullosta, eikä mistään yöpalvelusta. Meillä ei saa enää tuttipulloa, mutta kyllä yöllä annetaan vettä jos tyttö sitä haluaa. Kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin ensinäkemältä näyttää. Niin, ja vaikka ei lapsi saakkaan enää tuttipulloa niin kyllä hän meille vielä ihan vauveli on. :heart:

Meillä nyt eka päivä ilman pulloa 1,5v pojulla. Aamulla en vaan enää antanut pulloa ja pakkasin pullot pois. Meillä on ollu lähinnä siksi käytössä, kun nuo apteekin korvikkeet on helppo pulloon sekoittaa, kun vesi pitää mitata. Nyt annetaan kaupan soijamaitoa ja samalla heitin pullot pois. Päikkäreille meni helposti ilman pulloa, vaikka ennen on ollu tosi tärkeä. Samalla rajoitan tutin käyttöä vain nukahtamishetkiin. Eilen oli vähän itkuinen päivä, kun ei saanu tuttia silloin ku halusi, mutta tänään ei oo enää itkeny tutinkaan perään. Tutti otetaan viimeistään kesällä pois kokonaan.

Tytöillä jäi pullot pois n. 1v:nä.

muoks.. Jätettiin sittenkin tutti samalla pois. Mitäpä tuota pitkittämään. Puoli tuntia meni, et rauhottu yöunille, mut nyt nukkuu ihan tyytyväisenä. Jospa se tästä.. =) <br><br>

salkkis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 12:20 pupujussikka kirjoitti:
No eihän tässä nyt ollutkaan kyse siitä, että liian pieneninä yritettäisi pullosta vierottaa, eikä annettaisi pienien olla pieniä. Vaan siitä, että minkäikäisenä ihmiset ovat yleensä niin tehneet. Sitäpaitsi tässä oli kyse tuttipullosta, eikä mistään yöpalvelusta. Meillä ei saa enää tuttipulloa, mutta kyllä yöllä annetaan vettä jos tyttö sitä haluaa. Kaikki ei ole niin mustavalkoista kuin ensinäkemältä näyttää. Niin, ja vaikka ei lapsi saakkaan enää tuttipulloa niin kyllä hän meille vielä ihan vauveli on. :heart:
Tuo kommenttini oli hieman kärkäs mutta se vaan tuli kun luin tuon Maamikin viestin.. ei siis ollut tarkoitus olla ihan noin äksy.. :ashamed: Ja kyllä tuo meidänkin poika taitaa vielä kolmikymppisenäkin olla äidin oma vauveli =)

salkkis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.03.2007 klo 23:03 Maamikki kirjoitti:
Jos te odotatte sitä aikaa, et lapsi sanoo et pannaan pullot pois ja alan juoda mukista niin ehkä joskus koulussa kun nolottaa muille kertoa...
Kaikissa asioissa ei neuvotella, vaan vanhemmat päättävät mikä on lapselle parasta. Ja parasta on, että pullot ja tutit lopetetaan tuossa 1 vuoden tienoilla. Ja aivan sata varmaa on, että lapsi oppii juomaan nokkamukista tai suoraan tavallisesta mukista, jos vaihtoehtoja ei ole. Koskaan en ole lukenut iltalehden lööpistä että " 3-vuotias kuoli koska nokkamuki ei kelvannut".

Anteeksi ivaileva/tiukka sävy mut oikeesti kyllä olen juuri tuota mieltä. Olkaa aikuisia...
Miksi on parasta että pullot ja tutit lopetetaan 1 vuoden tienoilla?

meillä 1v 7kk tyttö joka ei suostu oikeasti juomaan mistään muusta kuin pullosta ja ainoastaan velliä ja siinäkin vain kahta merkkiä. kaikki erikois mukit ja systeemit kokeiltu. tällä hetkellä todettu krooninen ummetus ja sairaalahoidossa ollut kolme päivää ja kolme vielä ainakin edessä. ummetus synnynnäistä ja siihen hoitona kuuluisi vedenjuominen. eivät saa sairaalasskaan ottamaan mitään muuta kuin velliä, ruoka onneksi alkanut maistumaan se onkin ainut asia joka on säästänyt meidät tällä kertaa nenä maha letkulla (aluksi ei mennyt, nyt kun mhaa saatu tyhjemmäksi alkaa ruokakin mennä). olemme joutuneet nesteyttämään lasta ruiskulla jotta saadaan tarvitta vesi määrä sisälle. saan jatkaa ruiskuttelua kotona, se se on hidasta ja vaivanloista puuhaa!!!!! joten olen ihan tyytyväinen että saan edes pullolla nesteitä menemään. vaikkei lapsi kuolisikaan nestehukkaan voi siitä olla seurauksena monenlaisia muita terveys ongelmia. olemme olleet monet kerrat osastolla nenä maha letkussa kun ei kukaan saa lasta juomaan tai ottamaan ylipäätänsä mitään jotain kertoo se että jouluna meni rikki 8 kilon maaginen raja ja nyt 4kk kuluttua painoa on 8135!!!!! voimia kaikille oikutteleville, tempperamenttisien muksujen äideille! :hug:

Meillä sama ongelma ollu molemmilla muksuilla. Täytyykö teillä maito lämmittää?
Minä joudun kuopukselle lämmittämään maidon vielä vaikka mukista juo! (alkoi viikko sitten juomaan nokkamukista)

Täällä on tyttö 1 v 10 kk ja juo iltamaidon pullosta ja sitten menee omaan sänkyynsä nukkumaan.Jos yöllä ei muuten rauhoitu niin pieni vesi/maitotilkka pullosta on ainut mikä rauhoittaa!En ole imettänyt,joten varmasti pullo hänelle suuri lohtu,vaikka sylissäni lohdutan ym.niin paljon kuin haluaa ja tarvii :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 21:27 2äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2007 klo 14:04 mutsi kirjoitti:
Meillä kasikuinen juo suoraan lasista enkä aio edes kokeilla nokkamukia, pullosta puhumattakaan. Aloitin lasista juottamisen kuukausi sitten ja onnistui jo silloin suhteellisen hyvin. Nyt ei edes valu paidalle yhtään. Illalla ja aamulla annan vielä rintaa, mutta totuttelen päiväsaikaan lasista juontiin, kun on kohta töihin meno edessä. Välillä juo enemmän, välillä vähemmän. Kyllä jano tekee tehtävänsä.
Siis sun 8-kuinenko juo itse lasista? Nostaa itse pöydältä huulille ja laittaa takaisin ilman että valuu paidalle? Taitava mukula!

Siinähän se nokkamukin taika taitaa olla, että lapsi saa itse harjoitella kallistamista ja mukin käsittelyä ilman että kastuu joka kerta läpimäräksi. Kyllä minunkin lapset on juoneet 6-kuisesta asti lasista kun olen auttanut ja juovat vieläkin autettuna siististi, mutta kyllä itse juodessa nokkamuki on kätevämpi, lasista vielä helposti livahtaa paidalle. Onneksi kohta tulee kesä, ja kesä kuivattaa!

Kyllä meidänkin 8-kuinen juo myös jo itse lasista kastumatta,toki vahinkojakin sattuu,meillä siirryttiin suoraan tissistä(5,5kk iässä)mukiin,ensin äiti autteli ja nyt juo itse,meillä myös lusikka laitettiin heti käteen kun vain osasi syöttötuolissa istua vaikka ei itse vielä sillon syönytkään,tuli lusikasta tuttu ja siinä 8kk iässä myös alko itse lappaa ruokaa suuhun sillä lusikalla,äiti tietty syötti toisella lusikalla siinä sivussa että nälkä lähti myös.
Mulle on ihan sama kuin kauan toisten lapset juo pullosta,juokoon vaikka kolmen vanhaksi,mutta monesti vanhemmat ovat lapsen kehittymisen esteenä kun pidetään ihan vauvoina vaikka valmiudet oppia jo olisi.

Yhteistyössä