19-VUOTIAS ÄITI??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä asuin kotona 23-vuotiaaksi asti ja neitsyytenikin menetin vasta parikymppisenä... En olisi voinut kuvitella tulevani äidiksi. Mutta jos asiat olisivat olleet toisin, ja olisin tullut äidiksi, niin varmasti olisin ihan hyvä äiti ollut, vastuntuntoinen olen ollut hyvin nuoresta.

En todellakaan ajatellut että olisin äiti, en kuvitellut itseäni äidiksi koskaan. äidiksi kuitenkin tulin 37-vuotiaana :D .

Jokainen saa olla äiti sen ikäisenä kuin tahtoo, oma äitini oli 16-vuotiaana äiti.

olisin ollut valmis mutta onneksi en tullut silloin äidiksi. No siis mikä muu se voi olla kuin nuori äiti, 19-vuotias, kun paljon nuorempikaan ei enää voi olla äiti.

Tulin 18 vuotiaana äidiksi pitkäaikaisen poikaystävän kanssa, mutta vahingossa. Oli rankkaa, mutta sisulla olin päättänyt selvitä. Silloin tuntui ihan hyvältä iältä, nyt reilu kolmekymppisenä voi todella sanoa, että olin aivan liian nuori! Mutta monelle varmasti äitiys jo 19 -vuotiaana sopiikin. Minulle ei olisi sopinut, mutta lapsen myötä kasvoin. Pojallani on kyllä erilainen äiti kuin tällä nuorimmallani nyt, tunnen olevani äitini hyvin erilainen -ja olosuhteetkin ovat nyt aivan erilaiset.

se riippuu niin paljon sen ihmisen luonteesta, ikä on vain numeroita. henkinen ikä kertoo enemmän.
on olemassa monia 19-vuotiaita jotka ovat viellä täysin "teinejä" siis käyttäytyy hyvin lapsellisesti ja elämän arvot ovat todella nuoren tasoa.
ja on olemassa myös niitä 19-vuotiaita jotka ovat jo aikuistuneet ja elämänarvot erillaisia.

Siskoni sai esikoisensa 17 vuotiaana. Nyt kolmen lapsen alle nelikymppinen äiti, opiskellut itsensä merkonomiksi ja tietokoneinsinööriksi (mikä lie oikea nimike). Aborttia oli jo sairaalassa odottamassa mutta perui eikä ole katunut. Itse en varmaankaan olisi tuossa iässä ollut kovin valmisi äidiksi.

Herranjumala, olis ollu kova koulu käytävänä niin äidillä ku lapsellakin, jos oisin 19 v. raskaaksi pamahtanut. Olis ollu isäkin sitä luokkaa, että huhhuh.

Ystäväni tuli raskaaksi 20-vuotiaana. Liian aikaisin, sanoisin. Ei mitään vikaa, hyvin pärjää nykyäänkin ja rakastaa lastaan yli kaiken, mut jotenki tuntuu, et se on eläny liian lujaa, liian pitkälle. Mitä sille enää jää jos ens keväänä menee naimisiinki?

Itse en todellakaan olisi ollut valmis siinä iässä. Olen sellainen ihminen, etten suin päin ryntää mihinkään, vaan harkitsen ja mietin asioita.

Tahdon, että talous on hyvässä kunnossa ennen lasta. Samoin haluan, että on oma koti (on jo), vakituiset työpaikat molemmilla (on jo) turvaamassa tulevaisuutta ja myös helpottamassa äidin paluuta työelämään. Lisäksi en tekisi lapsia, jos äiti tai isä olisi sairas henkisesti tai fyysisesti. Myös tasapainoinen parisuhde on elinehto.

Tahdon vain varmistella asiat kuntoon ennen lasta, sillä eihän sitä koskaan tiedä, mitä sitten tapahtuu, kun lapsen saa... Että pystyn tarjoamaan lapselleni parasta mahdollista hoitoa, jos hän on sairas ja tarjoamaan kaikki muutkin mahdollisuudet, mitä itse en mahdollisesti lapsena saanut.

Itse en 19-vuotiaana ollut niin vakaassa parisuhteessa, että olisin lapsia edes harkinnut. Samoin talous oli todella kuralla, hyvä kun itseni pystyin opintotuella elättämään. Eli itseni kohdalla vastaus on EI, en voisi kuvitella olevani 19-vuotias äiti. Muiden kohdalla, miksi ei, jos nuo luettelemani asiat täyttyvät.

Itse olin 21v kun esikoisen sain ja mielestäni en yhtään liian nuori :)
Nyt kyllä joku älähtää kun huomaa et isukki tuolla lapsella oli 19v kun lapsi syntyi :o Ajatelkaapa kun me ollaan nyt 27 ja 29-vuotiaat kolmen lapsen vanhemmat :D

Alkuperäinen kirjoittaja BigFatMama:
Nyt kyllä joku älähtää kun huomaa et isukki tuolla lapsella oli 19v kun lapsi syntyi :o Ajatelkaapa kun me ollaan nyt 27 ja 29-vuotiaat kolmen lapsen vanhemmat :D

No kyllä te voisitte olla useammankin lapsen vanhempia tuossa iässä, ihan vaikka ette noin ajoissa olisi aloittaneetkaan... ;)

olen ollut 19 vuotiaana kahden lapsen äiti, 21vuotiaana kolmen lapsen äiti. Ja niin moni minulle sanonut kuinka hyvä äiti olen. en ravaa baareissa, meillä ei juoda alkoholia lainkaan. Koti on aina puhdas, silitän kaikkien kolmen vaatteet, leikin lasten kanssa. Meillä ei käytetä minkäänlaista väkivaltaa, mutta silti on rajat. Autossa kaikilla on istuimet viimeisen päälle ja pyöräillessä käytetään aina kypärää, eli turvallisuus asiatkin on hyvin.

MINUA RAIVOSTUTTAA kun aina nuoret äidit saavat paskan leiman otsaansa!!!

En ikinä olisi ollut valmis äidiksi 19 vuotiaana, en edes 24 vuotiaana.

Ei nuori äiti ole yhtäkuin huono äiti. Huonoja äitejä löytyy varmasti ihan joka ikäluokasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja BigFatMama:

No kyllä te voisitte olla useammankin lapsen vanhempia tuossa iässä, ihan vaikka ette noin ajoissa olisi aloittaneetkaan... ;)
No juu...en mie sillä.
Lähinnä vain et ku porukka epäili meidän vanhemmuutta ja suhteen kestoa kun "niin nuorina" alettiin leikkiä perhettä.Minä 16-vuotiaana menin ja vein 14 kesäsen pojanklopin ja sille tielle se poika,nyt jo mies,jäi.Kovin moni oli sitä mieltä että 19v jäbä ottaa jalat alle ku alkaa vauva-arki
:whistle:
Silti jo 13 vuotta taaperrettu ja väki lisinyt :D (ihan oma päätös oli jättää kolmeen toi lapsiluku,ainakin toistaiseksi)

Mullakin oli 19-vuotiaana 2 lasta
Ja nyt on tulossa 9:s
Jokainen lapseni on toivottu ja rakas. Nyt alkaa olla sellainen tunne että en ehkä jaksa enempää suunnitella, alkaa ikää olla jo sen verran, ja elimistö ei enää toimi yhtä sulavasti kuin silloin nuorempana.
Vaan onnellinen olen että tämänkin vielä sain. aina se ei ole niin yksinkertaista.

Yhteistyössä