19 lasta perheessä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huhhuh sentään, ei kyllä sopisi minulle tuo, yksi lapsi riittää vallan mainiosti. Tosin jos ei luonto olisi minun kohdallani lapsentekoa hankaloittanut, niin varmaan minulla saattaisi pari olla. Tuo määrä kyllä kuulostaa ihan hurjalta. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja minusta:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

Kotityöt kuuluu kaikille, että kaikki esim. siivoavat yhdessä kodin, joka ainoa tekee jotain. iäst riippumatta.
Mutta ei ole oikein että pitää palkatta vahtia pienempiään.

En käsitä että miksi omien sisarusten vahtimisesta pitäisi maksaa palkkaa, jos muuten kotitöistä ei makseta?

koska ne vanhemmat sisarukset eivät voi päättää kuinka monta pienempää sisarusta heille syntyy, ja näin ollen eivät voi vaikuttaa siihen miten suuri työtaakka heillä on..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

No ei tosiaan ole tuossa mitään pahaa, mutta kun todella suurissa perheissä ei ole kysymys mistään peräänkahtomisesta silloin tällöin vaan ihan oikeasti siitä että kymmenen tai jopa 20 vuotta sisaruksiaan vanhemmat sisarukset oikeasti hoitavat ne pikkusisarukset. Siis aina kun tulet koulusta on tiedossa se, että syötät pienimmille sisaruksille iltaruuan (jonka ehkäpä myös valmistat) tämän jälkeen leikit niiden kanssa ja teet iltapuuhat ja laitat nukkumaan. Ja sitten kun niitä jakajia ei välttämättä ole edes niin montaa kun poikia ei yleensä laiteta kaitsijoiksi, kokkaajiksi tai siivoojiksi.

Jossain muussa perheessä voisi ajatella, että tuo vastuu pyörii niin kauan kun pienin vauva kasvaa muutamaa kuukautta isommaksi eikä roiku tissillä koko ajan, mutta kun näissä perheissä se tarkoittaa yleensä sitä että seuraava vauva syntyy parin kuukauden päästä =(

Opettajana olen törmännyt myös tapauksiin jossa jopa vanhempainiltaan lähetetään joku isommista sisaruksista hoitamaan vanhemman virkaa =(
 
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja minusta:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

Kotityöt kuuluu kaikille, että kaikki esim. siivoavat yhdessä kodin, joka ainoa tekee jotain. iäst riippumatta.
Mutta ei ole oikein että pitää palkatta vahtia pienempiään.

En käsitä että miksi omien sisarusten vahtimisesta pitäisi maksaa palkkaa, jos muuten kotitöistä ei makseta?

minusta se on väärin. Itse olisin katkera siitä että olisin syntynyt vanhimmasta päästä jos näin olisi.

Se, että yhdessä tehdään kotitöitä, on reilua. Kaikki joutuvat. 1v esim. on tosi hyvä ojentamaan pyykkejä äidille ja tyhjäämään astianpesukonetta jne.

mitä pienempi lapsi sitä enemmän kotityöt kiinnostavat vielä eikä tarvitse pakottaa.

mutta se, että pitäisi hoitaa toista palkatta, on väärin. Kun vanhemmat eivtä itse hoida, he tekevät helposti liikaa lapsia, kun eivät joudu itse vahtia ja hoitaa ja leikittää. Jos kerrankäyttää vanhinta lasta, sitä useammin tuntee tarvetta ja menee tosi helposti överiksi. Tiedän alakoululaisen tosi hiljaisen ja aran tytön, jonka äiti kertoi, että tyttö eii voinut lukea kokeeseen, kun pienin sairastui ja jouti vahtia sitä. Eli koulu kärsi ja rankasti. On niin helppo sitten aina käyttää hyväksi sitä lasta kun siihen kerran ryhtyy, ei halua soittaa maksullista hoitajaa tai hankkia muuten, vaan alkaa olettaa että se on sen vanhimman tytön työ. vaikka näin ei ole.

se joka lapsia tekee se hoitaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja ae:
Alkuperäinen kirjoittaja minusta:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

Kotityöt kuuluu kaikille, että kaikki esim. siivoavat yhdessä kodin, joka ainoa tekee jotain. iäst riippumatta.
Mutta ei ole oikein että pitää palkatta vahtia pienempiään.

En käsitä että miksi omien sisarusten vahtimisesta pitäisi maksaa palkkaa, jos muuten kotitöistä ei makseta?

koska ne vanhemmat sisarukset eivät voi päättää kuinka monta pienempää sisarusta heille syntyy, ja näin ollen eivät voi vaikuttaa siihen miten suuri työtaakka heillä on..

hyvin sanottu. jos aikoo käyttää lapsia lastenhoitajina, niin varmaan pitäisi sitten konsultoida heidän kanssa miten monta he jaksavat paimentaa vai kiinnostaaako heitä enemmän esim. luonnossa kulkeminen jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minusta:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

Kotityöt kuuluu kaikille, että kaikki esim. siivoavat yhdessä kodin, joka ainoa tekee jotain. iäst riippumatta.
Mutta ei ole oikein että pitää palkatta vahtia pienempiään.

Meillä ei noin montaa lasta, mutta isommat katsovat mielummin pientä kuin imuroivat tai tyhjentävät tiskikoneen.
Aika noloa, jos joku sivullinen alkaa vänkyttämään. Kun ei asioiden oikeaa laitaa tiedä..

 
ja kun usein näissä suurissa perheissä on tosi perinteinen työnjako, vaikka käytännössä "poikien töitä "ei enää ole (kuten ennen vanhaan maataloissa joissa kaikki ruoka tuli omalta tilalta, polttopuut jne) mutta ruoanlaittoa, tiskiaä, lastenhoitoa, siivousta, se työ ei lopu koskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minusta:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

Kotityöt kuuluu kaikille, että kaikki esim. siivoavat yhdessä kodin, joka ainoa tekee jotain. iäst riippumatta.
Mutta ei ole oikein että pitää palkatta vahtia pienempiään.

Miksei sitten kotitöitä aleta laskemaan tarkkaan, ettei kukaan vaan joudu tekemään tippaakaan enempää kuin ainokainen lapsi? Koska isossa perheessä, jossa on myös useampi pieni, on kotitöitä enemmän kuin pienessä ja niistä pienistä ei nyt sanottavasti ole apua.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Morran:
Alkuperäinen kirjoittaja minusta:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

Kotityöt kuuluu kaikille, että kaikki esim. siivoavat yhdessä kodin, joka ainoa tekee jotain. iäst riippumatta.
Mutta ei ole oikein että pitää palkatta vahtia pienempiään.

Meillä ei noin montaa lasta, mutta isommat katsovat mielummin pientä kuin imuroivat tai tyhjentävät tiskikoneen.
Aika noloa, jos joku sivullinen alkaa vänkyttämään. Kun ei asioiden oikeaa laitaa tiedä..

helppohan se on puolustella. jospa se pienin imuroi ja isompi seuraavan kerran katsoo vaikka telkkaria.
 
aika järkkyä yleistystä täällä. Minusta nimenomaan on väärin että tytöt tekee melkein kaiken ja pojat ei tee juurikaan mitään. Minusta kotityöt ja lastenkaitseminen kuuluu sekä tytöille, että pojille. Jos joltakin pojalta ei luonnistu lasten hoito niin tehköön sen sijaan jotain muuta. Ei tyttöjen silti tarvi olla mitään työjuhtia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
aika järkkyä yleistystä täällä. Minusta nimenomaan on väärin että tytöt tekee melkein kaiken ja pojat ei tee juurikaan mitään. Minusta kotityöt ja lastenkaitseminen kuuluu sekä tytöille, että pojille. Jos joltakin pojalta ei luonnistu lasten hoito niin tehköön sen sijaan jotain muuta. Ei tyttöjen silti tarvi olla mitään työjuhtia.

tai mitä jos ne lapset ikänsä mukaan osallituisivat kodin hoitoon kuitenkin niin että heillä ei ole päävastuuta asiasta ja se lapsen kaitseminen ja hoito jää nille vanhemmille jotka ovat lapsia halunneet...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
aika järkkyä yleistystä täällä. Minusta nimenomaan on väärin että tytöt tekee melkein kaiken ja pojat ei tee juurikaan mitään. Minusta kotityöt ja lastenkaitseminen kuuluu sekä tytöille, että pojille. Jos joltakin pojalta ei luonnistu lasten hoito niin tehköön sen sijaan jotain muuta. Ei tyttöjen silti tarvi olla mitään työjuhtia.

Mutta kun aika moni varmaan esim. lestadiolaisten naapurina on nähnyt sen mitä se on.
Poikalauma riehuu aamusta iltaan pihalla, kurittomia, saavat tehdä mitä haluavat, erittäin villejä, ei vastuuta.

Tytöt noissa perheissä hiljaisia ja arkoja, ainakin vanhimmat, eivät ole oppineet kunolla puhumaan kun aamusta iltaan on työtä ja vastuuta. Harvoin ulkona näkyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän kyllä tuon katkeruuden:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
mitä pahaa on siinä, että isommat joutuu kaitsemaan pienempiä joskus???? Esim. kerran kuussa muutaman tunnin? Ja isossa perheessähän on monta kaitsijaa, ei vaan se yks iso ja muut pieniä. Se opettaa ottamaan vastuuta. Ja tietenkin kun ikää on riittävästi. Samanlailla kotityöt kuuluu kaikille, koska se on yhteinen koti, eikä hotelli.

No ei tosiaan ole tuossa mitään pahaa, mutta kun todella suurissa perheissä ei ole kysymys mistään peräänkahtomisesta silloin tällöin vaan ihan oikeasti siitä että kymmenen tai jopa 20 vuotta sisaruksiaan vanhemmat sisarukset oikeasti hoitavat ne pikkusisarukset. Siis aina kun tulet koulusta on tiedossa se, että syötät pienimmille sisaruksille iltaruuan (jonka ehkäpä myös valmistat) tämän jälkeen leikit niiden kanssa ja teet iltapuuhat ja laitat nukkumaan. Ja sitten kun niitä jakajia ei välttämättä ole edes niin montaa kun poikia ei yleensä laiteta kaitsijoiksi, kokkaajiksi tai siivoojiksi.

Jossain muussa perheessä voisi ajatella, että tuo vastuu pyörii niin kauan kun pienin vauva kasvaa muutamaa kuukautta isommaksi eikä roiku tissillä koko ajan, mutta kun näissä perheissä se tarkoittaa yleensä sitä että seuraava vauva syntyy parin kuukauden päästä =(

Opettajana olen törmännyt myös tapauksiin jossa jopa vanhempainiltaan lähetetään joku isommista sisaruksista hoitamaan vanhemman virkaa =(

ihan tosissaanko uskot, että kaikissa perheissä homma toimii noin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
aika järkkyä yleistystä täällä. Minusta nimenomaan on väärin että tytöt tekee melkein kaiken ja pojat ei tee juurikaan mitään. Minusta kotityöt ja lastenkaitseminen kuuluu sekä tytöille, että pojille. Jos joltakin pojalta ei luonnistu lasten hoito niin tehköön sen sijaan jotain muuta. Ei tyttöjen silti tarvi olla mitään työjuhtia.

tai mitä jos ne lapset ikänsä mukaan osallituisivat kodin hoitoon kuitenkin niin että heillä ei ole päävastuuta asiasta ja se lapsen kaitseminen ja hoito jää nille vanhemmille jotka ovat lapsia halunneet...

Tottakai päävastuu on vanhemmilla.

 
En nyt lukenut koko ketjua eikä periaatteessa ole minun asiani puuttua kenenkään lapsimääriin. Itselläni särähti sama korvaan kuin monella muullakin, eli juuri tuo että isommat hoitavat pienempiä.

Olen itse vanhin kolmesta sisaruksesta. Pienin veljeni on minua 6vuotta nuorempi ja syntyi kun vanhempani olivat muutenkin jo eron partaalla. Olin ala-asteella ja hain veljeni joka päivä koulun jälkeen tarhasta, vein kotiin ja tein ruokaa molemmille sisaruksilleni. Äiti tuli usein kotiin vasta iltapala-aikaan, hän teki pitkää päivää voidakseen todella jättää isämme... Isää nyt ei ollut juuri näkynyt muutenkaan.

Minulla ei ollut lapsuutta enää veljeni syntymän jälkeen. En toki väitä että kaikissa monilapsisissa perheissä näin olisi, eihän meitäkään kovin montaa ollut, huonot olosuhteet vain.

Itselleni on nyt kolmas lapsi syntymässä ja varon aivan hullun lailla etten pistä esikoista vahtimaan pikkusisaruksiaan! Varon ehkä liikaakin... Mutta parempi että hänkin saa vielä olla lapsi aivan rauhassa ja ihan niin kauan kuin tahtoo! :)
 
Itse olen ainoa lapsi mutta silti olen kantanut lapsena mielestäni ihan liikaa vastuuta, serkuista nimittäin...
Myöhemmin olen kauhuissani lukenut päiväkirjoistani että esim. 13-vuotiaana olen hoitanut 2-vuotiasta ja 5-vuotiasta yksin 2vrk kun lasten vanhemmat lähti ryyppyristeilylle..

Lisäksi muitakin serkkuja vahdin mitä pystyin, esim. parhaillaan 6 minusta pienempää ollut minun kanssa uimassa ja olen heistä ollut vastuussa, tämäkin yläasteikäisenä. Ruokaa heille tein, laitoin nukkumaan ja vahdin kun vanhemmat oli kuka missäkin, yleensä viihteellä.

Nyt aikuisena käyn näitä asioita läpi ja pakko sanoa että älkää ihmiset jättäkö lapsien vastuulle lapsianne!
 
Itse tässä tarkoitin lähinnä juuri tuota että isommat vahtii vaikka sen aikaa kun laitan pyykit kuivamaan tai siivoan. Homma voi myös toimia niin että isommat tekee ruokaa sillä aikaa kun minä taas touhuilen pienempien kanssa. Eli itse olen kokoajan läsnä. Ja tällaisesta minusta ei kuulu maksaa palkkaa sen enempää kun kotitöistäkään.
Pojat meillä yli 10 vuotiaita ja tytöt alle 4 vuotiaita.
 
pakko kommentoida tätä ketjua kun kaikilla tuntuu olevan niin negatiivinen kuva suurperheiden työnjaosta. Olen itse kymmenlapsisen perheen se vanhin tyttö, joka on aika paljon tehnyt kotitöitä pienestä asti ja vahtinut sisaruksiaan. Kuitenkaan en ole tippaakaan katkera enkä koe mitään menettäneeni sen takia. Meillä oli kotona tiskivuorot, siivousvuorot, nurmikonleikkausvuorot yms. ihan tasapuolisesti kaikilla, ei siinä sukupuolia katseltu. Kotitöistä ei maksettu palkkaa, mutta pikkusisarien vahtimisesta maksettiin pientä korvausta. Eikä kaikki pienten kanssa olo ollut mitään harmaata puurtamista, ihan mielellään niitä leikitti ja touhusi kaikkea ihan ilman palkkaakin! Joskus tietty tiskivuoro tms. pänni kun oli jotain menoa, mutta sisarusten kanssa vaihdeltiin vuoroja jos oli tarve.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pakko kommentoida tätä ketjua kun kaikilla tuntuu olevan niin negatiivinen kuva suurperheiden työnjaosta. Olen itse kymmenlapsisen perheen se vanhin tyttö, joka on aika paljon tehnyt kotitöitä pienestä asti ja vahtinut sisaruksiaan. Kuitenkaan en ole tippaakaan katkera enkä koe mitään menettäneeni sen takia. Meillä oli kotona tiskivuorot, siivousvuorot, nurmikonleikkausvuorot yms. ihan tasapuolisesti kaikilla, ei siinä sukupuolia katseltu. Kotitöistä ei maksettu palkkaa, mutta pikkusisarien vahtimisesta maksettiin pientä korvausta. Eikä kaikki pienten kanssa olo ollut mitään harmaata puurtamista, ihan mielellään niitä leikitti ja touhusi kaikkea ihan ilman palkkaakin! Joskus tietty tiskivuoro tms. pänni kun oli jotain menoa, mutta sisarusten kanssa vaihdeltiin vuoroja jos oli tarve.

mutta teillähän on ollut edistykseellinen perhe. suurperheissä kun ei yleensä lastenhoidosta makseta mitään vaan sen vanhimman van kuuluu hoitaa ne.
ja teillä kaikilla vuorot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mielestäni:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pakko kommentoida tätä ketjua kun kaikilla tuntuu olevan niin negatiivinen kuva suurperheiden työnjaosta. Olen itse kymmenlapsisen perheen se vanhin tyttö, joka on aika paljon tehnyt kotitöitä pienestä asti ja vahtinut sisaruksiaan. Kuitenkaan en ole tippaakaan katkera enkä koe mitään menettäneeni sen takia. Meillä oli kotona tiskivuorot, siivousvuorot, nurmikonleikkausvuorot yms. ihan tasapuolisesti kaikilla, ei siinä sukupuolia katseltu. Kotitöistä ei maksettu palkkaa, mutta pikkusisarien vahtimisesta maksettiin pientä korvausta. Eikä kaikki pienten kanssa olo ollut mitään harmaata puurtamista, ihan mielellään niitä leikitti ja touhusi kaikkea ihan ilman palkkaakin! Joskus tietty tiskivuoro tms. pänni kun oli jotain menoa, mutta sisarusten kanssa vaihdeltiin vuoroja jos oli tarve.

mutta teillähän on ollut edistykseellinen perhe. suurperheissä kun ei yleensä lastenhoidosta makseta mitään vaan sen vanhimman van kuuluu hoitaa ne.
ja teillä kaikilla vuorot.

Pienissä perheissä onneksi AINA maksetaan. Perheen kokohan sen määrää. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:
Alkuperäinen kirjoittaja mielestäni:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pakko kommentoida tätä ketjua kun kaikilla tuntuu olevan niin negatiivinen kuva suurperheiden työnjaosta. Olen itse kymmenlapsisen perheen se vanhin tyttö, joka on aika paljon tehnyt kotitöitä pienestä asti ja vahtinut sisaruksiaan. Kuitenkaan en ole tippaakaan katkera enkä koe mitään menettäneeni sen takia. Meillä oli kotona tiskivuorot, siivousvuorot, nurmikonleikkausvuorot yms. ihan tasapuolisesti kaikilla, ei siinä sukupuolia katseltu. Kotitöistä ei maksettu palkkaa, mutta pikkusisarien vahtimisesta maksettiin pientä korvausta. Eikä kaikki pienten kanssa olo ollut mitään harmaata puurtamista, ihan mielellään niitä leikitti ja touhusi kaikkea ihan ilman palkkaakin! Joskus tietty tiskivuoro tms. pänni kun oli jotain menoa, mutta sisarusten kanssa vaihdeltiin vuoroja jos oli tarve.

mutta teillähän on ollut edistykseellinen perhe. suurperheissä kun ei yleensä lastenhoidosta makseta mitään vaan sen vanhimman van kuuluu hoitaa ne.
ja teillä kaikilla vuorot.

Pienissä perheissä onneksi AINA maksetaan. Perheen kokohan sen määrää. ;)

no ei ilmeisesti. olihan tässä pieniäkin perheitä, lapset suurellaikäerolla, tai jopa yksilapsisia, jotka ajattelivat että tyttölasten kuuluu hoitaa pienempiään, olivat nämä sitten serkkuja tai naapureita.
 

Yhteistyössä