19 lasta perheessä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Isojen lähteminen näkyy ison perheen arjessa siten, että auttavia käsiä on vähemmän. Isot tytöt olivat paimentaneet pienempiään, olleet aikuisia talossa."

No olihan tämä mainittu. Tulipas flashback omaan lapsuuteen sisarusten lastenhoitajana.

Kyllä. Olen katkera. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
"Isojen lähteminen näkyy ison perheen arjessa siten, että auttavia käsiä on vähemmän. Isot tytöt olivat paimentaneet pienempiään, olleet aikuisia talossa."

No olihan tämä mainittu. Tulipas flashback omaan lapsuuteen sisarusten lastenhoitajana.

Kyllä. Olen katkera. =)

:hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
"Isojen lähteminen näkyy ison perheen arjessa siten, että auttavia käsiä on vähemmän. Isot tytöt olivat paimentaneet pienempiään, olleet aikuisia talossa."

No olihan tämä mainittu. Tulipas flashback omaan lapsuuteen sisarusten lastenhoitajana.

Kyllä. Olen katkera. =)

Meillä oli naapurissa ikäiseni tyttö jolla ei ollut omaa lapsuutta, nuoruutta, ei aikaa. Olen suorastaan vihainen kusipäisille vanhemmille jotka pusaavat sisaruksia toisten harteille! Lisäksi tuota tyttöä koulussa hyljeksittiin ja tuskin hänellä oli edes aikaa kavereille.
Vanhemmat esittivät niin säteilevää ja onnellista.

Kyrsii pahasti kun ajattelen. :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
"Isojen lähteminen näkyy ison perheen arjessa siten, että auttavia käsiä on vähemmän. Isot tytöt olivat paimentaneet pienempiään, olleet aikuisia talossa."

No olihan tämä mainittu. Tulipas flashback omaan lapsuuteen sisarusten lastenhoitajana.

Kyllä. Olen katkera. =)

Tuohon muuten kommentti... Isot TYTÖT. Tässä perheessä ainakin tytöt ilmeisesti ovat tyttöjä ja pojat poikia, aika perinteiseltä työnjaolta kuulostaa :/ Oliko teilläkin noin?
 
Kyllä lasten pitäis saada olla lapsia eikä hoitaa pikkusisaruksia kun ovat sattuneet aikaisemmin syntymään. Vaikka kyllähän tuokin perhe voi olla onnellinen ja rakkautta täynnä, kukapa tietää.
 
Tytöt joutuvat lähes aina piian asemaan vanhimmasta päästä näissä perheissä. Pojilla saattaa olla hyväkin lapsuus. säälittää ne tytöt.

Ja sitten sanotaan että samankin perheen lapset saattavt olla erilaisia vaikka sama kasvatus. Ja paskat!
tottkai ovat erilaisia kun tytöt laitetaan ruotuun ja palvelemaan ja vahtimaan pikkusisariaan äidin apuna.

Jos mies haluaa tehdä lapsia, niin hoitakoon heidät ja ruokkikoot ja siivotkoon ja pyykätköön itse eikä lapsia siihen !
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tuohon muuten kommentti... Isot TYTÖT. Tässä perheessä ainakin tytöt ilmeisesti ovat tyttöjä ja pojat poikia, aika perinteiseltä työnjaolta kuulostaa :/ Oliko teilläkin noin?

Juuri näin. Todella perinteiset sukupuoliroolitukset. Muistan elävästi kuinka isä sanoi minulle joskus kun olin n. 12v, että "Mene auttamaan äitiä ruuanlaitossa, kun nuo on perinteisesti naisten hommia."

Olen ensimmäinen tyttö, neljäs koko parvessa. Minun jälkeeni on kolme poikaa, tyttö, poika ja kaksi tyttöä. Vanhin pikkusisko muistaa lapsuutensa ihan samanlaisena. Kaksi nuorinta ovat onneksi saaneet normaalimman lapsuuden, kun ei ole enää hoidettavia ja vanhemmat kai kokee syyllisyydentuntoa ja yrittävät sitä hyvitellä nuorimmille.

 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tuohon muuten kommentti... Isot TYTÖT. Tässä perheessä ainakin tytöt ilmeisesti ovat tyttöjä ja pojat poikia, aika perinteiseltä työnjaolta kuulostaa :/ Oliko teilläkin noin?

Juuri näin. Todella perinteiset sukupuoliroolitukset. Muistan elävästi kuinka isä sanoi minulle joskus kun olin n. 12v, että "Mene auttamaan äitiä ruuanlaitossa, kun nuo on perinteisesti naisten hommia."

Olen ensimmäinen tyttö, neljäs koko parvessa. Minun jälkeeni on kolme poikaa, tyttö, poika ja kaksi tyttöä. Vanhin pikkusisko muistaa lapsuutensa ihan samanlaisena. Kaksi nuorinta ovat onneksi saaneet normaalimman lapsuuden, kun ei ole enää hoidettavia ja vanhemmat kai kokee syyllisyydentuntoa ja yrittävät sitä hyvitellä nuorimmille.


Kenet niistä pienemmistä sisaruksista antaisit pois, pyyhkisit elämästäsi?
 
Jos perheessä on kolme lasta esim. 2 vuotias, 10 vuotias ja 15 vuotias niin luuletteko ettei sitä vanhinta käsketä koskaan "katsomaan pienempien perään"? Voi sitä raukkaa, kun nuoruus menetetään. ja sisaruksia vaan 2.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Jos perheessä on kolme lasta esim. 2 vuotias, 10 vuotias ja 15 vuotias niin luuletteko ettei sitä vanhinta käsketä koskaan "katsomaan pienempien perään"? Voi sitä raukkaa, kun nuoruus menetetään. ja sisaruksia vaan 2.

No minulla "pienempien perään katsominen" oli ihan kokopäiväistä. Kesälomallakin vain odotti koulun alkamista, että pääsisi hetkeksi lastenvahtihommista eroon.

Toki puran tässä vain omia kokemuksiania ja en väitä, että kaikissa isoissa perheissä olisi sama meininki.

 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Kenet niistä pienemmistä sisaruksista antaisit pois, pyyhkisit elämästäsi?

En ketään. Ei tässä siitä ollut kysymys.

Jos et tajunnut.

Jos olet katkera siitä että jouduit olemaan apuna kotona. Helpompaahan se ois varmasti ollu ainokaisena, ei ois tarvinu ketään hoitaa?

Jos se on fakta että oot isosta perheestä, tiedät varmasti että siellä vanhemmat tarvii apua isommilta. Joten elä sen kanssa, älä enää aikuisena levitä katreruuttas ympärille. Opi olemaan onnellinen siitä isosta sisarusparvesta joka sulla on! Vaikka minulla ei suurperhettä koskaan tule olemaan niin ihan varmasti oma 12v tyttö saa opetella pottujen kuorimisen ja poika leikata nurmikon.
 
Itse en ainakaan ikinä ole ajatellut niin että olisi jotenkin isommilta lapsilta pois jos joutuvat pienempiään katsomaan. :o Enkä tunne katkeruutta vaikka itsekkin olen niin joutunut joskus tekemään.
Olen aina ajatellut että sen takia meillä on siskojen kanssa läheiset välit, kun ollaan paljon oltu keskenään. Ja sitä samaa haluan omillekin lapsilleni joten kyllä meillä vanhemmat lapset, jotka kylläkin ovat poikia, hoitavat siskojaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Edna Birch:
Isojen lähteminen näkyy ison perheen arjessa siten, että auttavia käsiä on vähemmän. Isot tytöt olivat paimentaneet pienempiään, olleet aikuisia talossa.

jeps.

Ja veli kertoo, että hänellä on pikkuveli alivuokralaisena, siskot siivoavat kämppää kun kauniisti pyydetään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Jos perheessä on kolme lasta esim. 2 vuotias, 10 vuotias ja 15 vuotias niin luuletteko ettei sitä vanhinta käsketä koskaan "katsomaan pienempien perään"? Voi sitä raukkaa, kun nuoruus menetetään. ja sisaruksia vaan 2.

No minulla "pienempien perään katsominen" oli ihan kokopäiväistä. Kesälomallakin vain odotti koulun alkamista, että pääsisi hetkeksi lastenvahtihommista eroon.

Toki puran tässä vain omia kokemuksiania ja en väitä, että kaikissa isoissa perheissä olisi sama meininki.


Ymmärrän tietenki jos olet aamusta iltaan ollu pelkästään lastenhoitajana, mutta tuntuu vaikealta uskoa semmoista. Mutta, kai sitäkin sitte tapahtuu.

Anteeksi, jos olin liian hyökkäävä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Jos perheessä on kolme lasta esim. 2 vuotias, 10 vuotias ja 15 vuotias niin luuletteko ettei sitä vanhinta käsketä koskaan "katsomaan pienempien perään"? Voi sitä raukkaa, kun nuoruus menetetään. ja sisaruksia vaan 2.

No minulla "pienempien perään katsominen" oli ihan kokopäiväistä. Kesälomallakin vain odotti koulun alkamista, että pääsisi hetkeksi lastenvahtihommista eroon.

Toki puran tässä vain omia kokemuksiania ja en väitä, että kaikissa isoissa perheissä olisi sama meininki.

Onneksi olen ainoa lapsi :/ ... Muistan kavereita joilla oli näitä pieniä sisaruksia, ei näyttäny kovasti nauttivan viikonlopuista jne kun lapsenvahtina koko ajan. Lapsuus lapsille ja nuoruus nuorille. Pitäisi saada itse päättä millon haluaa omia lapsia, eikä että laitetaan "äidiksi" koska oma äiti haluaa enemmän lapsia. :(

 
Nii, juu olen edelleen katkera. Vanhemmilleni, en sisaruksilleni. Vanhempieni kanssa näistä asioista on puhuttu ja pääosin ovat kanssani samaa mieltä. Että väärin tekivät. Siinä nyt vaan ei ole mitää normaalia, että 6v kaitsee kotona 2v ja 1veetä, kun vanhemmat ja muut sisarukset on perunapellolla.

Et ollut liian hyökkäävä. Tämä vaan on mulle arka kohta.

Ps. Saahan poikasikin opetella kuorimaan perunoita ja se naispuolinen leikkaamaan nurmikon.
 
Lisätään vielä, että minun vanhemmilleni "tuli lisää lapsia", koska ehkäistä ei saa. Ja todellakin meni heidän omien huoltoresurssien yli se lapsimäärä. Eivät ole lestadiolaisia, ihan on joku oma sovellus Raamatusta heillä...

Jos joku tunnistaa, niin terkkuja. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Kenet niistä pienemmistä sisaruksista antaisit pois, pyyhkisit elämästäsi?

En ketään. Ei tässä siitä ollut kysymys.

Jos et tajunnut.

Jos olet katkera siitä että jouduit olemaan apuna kotona. Helpompaahan se ois varmasti ollu ainokaisena, ei ois tarvinu ketään hoitaa?

Jos se on fakta että oot isosta perheestä, tiedät varmasti että siellä vanhemmat tarvii apua isommilta. Joten elä sen kanssa, älä enää aikuisena levitä katreruuttas ympärille. Opi olemaan onnellinen siitä isosta sisarusparvesta joka sulla on! Vaikka minulla ei suurperhettä koskaan tule olemaan niin ihan varmasti oma 12v tyttö saa opetella pottujen kuorimisen ja poika leikata nurmikon.

ootko ihan terve? miksi ei saisi kertoa lapsuudestaan siinä kuin kuka tahansa?
 

Yhteistyössä