18 v poika ei päässyt vieläkään opiskelemaan

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Jos kerran aina pääsee, niin miksi meillä sitten on paljon työttömiä joille kaikki työ kelpaisi mutta silti kukaan työnantaja ei huoli?
Koska heille ei työ kelpaa. Lehdissä on usein juttuja työnantajista, joilla olisi töitä, mutta työnhakijat katsovat olevansa parempaa väkeä, joiden ei tarvitse käsiää työssä sotkea.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Koska heille ei työ kelpaa. Lehdissä on usein juttuja työnantajista, joilla olisi töitä, mutta työnhakijat katsovat olevansa parempaa väkeä, joiden ei tarvitse käsiää työssä sotkea.
Onhan noitakin silloin tällöin, ja toki tilanteet ovat erilaisia. Perheellisen on huomattavasti vaikeampi esim parin viikon pätkätyörumbaan ryhtyä, mutta 18-v jannu joutaa kyllä etsimään uuden työn vaikka joka viikko, etenkin jos vielä kotona asustaa.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Koska heille ei työ kelpaa. Lehdissä on usein juttuja työnantajista, joilla olisi töitä, mutta työnhakijat katsovat olevansa parempaa väkeä, joiden ei tarvitse käsiää työssä sotkea.
Minäkin olen joskus lukenut tuollaisen lehtijutun. Yksi niistä käsitteli muistaakseni väitettyä taksikuskipulaa Kuopiossa. Mutta sitten kun menin työkkärin nettisivuille katsomaan, niin olisiko ollut yksi ainoa ilmoitus vapaasta taksikuskin paikasta Kuopiossa...

Paljon useammin on niitä juttuja, missä joku kertoo olleensa vuosia työttömänä ja hakeneensa kaikkia mahdollisia paikkoja, mutta missään vaiheessa ei tärppää.
 
Alkuperäiseen palaten totean, että poika ilmeisesti hakee paikkaa aloilta, joihin hänen paperinsa eivät riitä. Kannattaisi hieman löysätä vaatimuksia koulutuspaikan suhteen, vielä nytkin jotkin ammattioppilaitokset täyttelevät peruutuspaikkoja. Niitä pitää itse aktiivisesti kysellä - kukaan ei tule tarjoamaan. 18-vuotias voi mennä opiskelemaan muuallekin kuin kotipaikkakunnalle.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Ei suomessa pääse opiskelee mä oon tästä sanonu ennen. Porukka on vaan että bla bla sun lapset ei lue. Mun keskimmäinen vähn ajalehtii mut se tulee toimeen ja on keksiny kaikkea miten pärjää. Ulkomaille lähtee kun talvi tulee mut kauhee painostus on ollu sille työkkäri ja sellasta.
 
Ei suomessa pääse opiskelee mä oon tästä sanonu ennen. Porukka on vaan että bla bla sun lapset ei lue. Mun keskimmäinen vähn ajalehtii mut se tulee toimeen ja on keksiny kaikkea miten pärjää. Ulkomaille lähtee kun talvi tulee mut kauhee painostus on ollu sille työkkäri ja sellasta.
Kummallista - eihän se työkkäri ketään painosta, paitsi jos haluaa ilmaista rahaa...

Lähteekö ulkomaille töihin, esim. kalatehtaalle Norjaan? Vai etelään juomaan halpoja juomia sen painostavan työkkärin piikkiin?
 
vierailija
Onko oikeasti? Harva korkeastikoulutettu lähtee siivoojan hommia tekemään. Mutta 18-vuotiaan, vailla koulutusta olevan kannattaisi.
Aika moni yliopisto-opiskelija teki siivouskeikkoja iltaisin opiskeluaikaan ennen. Tarkoitus oli saada rahaa elämiseen ja saada koulutus, ettei niitä hommia tarvitse tehdä muulloin.

Marketissa tuli lattioita mopattua ja myyntitiskejä puunattua muutama tunti iltaisin. Kesätöinäkin tuli siivoushommia tehtyä, mutta täytyy sanoa, että ne oli jo silloin ihan suhteilla saatuja, henkilökunnan lapsia siellä oli hommissa. Yleisen huvituksen aiheena oli yksi, joka ei edes imuroida osannut töihin tulessaan. Teollisuudessa noista hommista maksettiinkin ihan hyvin ja osin oli jopa vuorotyötä.
 
vierailija
Aika moni yliopisto-opiskelija teki siivouskeikkoja iltaisin opiskeluaikaan ennen. Tarkoitus oli saada rahaa elämiseen ja saada koulutus, ettei niitä hommia tarvitse tehdä muulloin.

Marketissa tuli lattioita mopattua ja myyntitiskejä puunattua muutama tunti iltaisin. Kesätöinäkin tuli siivoushommia tehtyä, mutta täytyy sanoa, että ne oli jo silloin ihan suhteilla saatuja, henkilökunnan lapsia siellä oli hommissa. Yleisen huvituksen aiheena oli yksi, joka ei edes imuroida osannut töihin tulessaan. Teollisuudessa noista hommista maksettiinkin ihan hyvin ja osin oli jopa vuorotyötä.
Onhan siitä aikaa?
 

Yhteistyössä