17 o/o (prosenttia) ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epätietoinen"

Vieras
Hei! Olen vasta alkumatkalla kohti toivottua raskautta, mutta en voinut olla kirjoitta matta ja kysymättä erästä asiaa: Eräs naistentautien lääkäri kertoi että minulla on 17o/o(prosentin) mahdollisuus päätyä raskaaksi. Näin ensikertalaisena en oikein tiedä mitä se tarkoittaa, tiedän että mm.munasarjani ovat uinuvaiset aivolisäke leikkauksen seurauksena, mutta lääkäri on kuitenkin antanut toivoa että raskaus olisi mahdollista inseminaation tai koeputki hedelmöityksen avulla, riippuen mieheni sperma analyysin tuloksesta. Olen jo n.30-vuotias joutunut suomään 4 eri lääkitystä 12 vuoden ajan aivolisäke leikkauksen jälkeisen tilan takia mm.femoston lääkitys jotta kuukautiset tulevat. Olin 16 vuotias kun minulle tehtiinleikkaus, ennen sitä kuukautiset normaalit(4v.), olen pärjännyt verrattavan hyvin. Olenko jo liian vanha, heikkeneekö prosentti luku mitä vanhemmaksi tulen? Olisiko esim. 3 vuotta sitten ollut enemmän mahdollisuutta tulla raskaaksi kun olin nuorempi? Onko 17 prosenttia se määrä joten kehoni toimii, riippuen tietysti sperman laadusta ym. Miten lääkäri osaa sanoa että minulla on tasa 17prosentin eikä 19 tai 29 prosentin mahdollisuus? Kuinka monta kertaa kannattaa yrittää raskaus hoitoja ennen kuin luovuttaa? Jos Suomi haluaa lisää lapsia sen pitäisi kustantaa kalliimmatkin hoidot... Kumpa olisin jo raskaana.. Kiitos jo eukäteen vastausestanne ja ajastanne, teette korvaamatonta työtä! :) (Silti jaksan hymyillä ja luottaa huomisee). -Epätietoinen-

Hei "epätietoinen"!

Kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelen, että pääsen vastaamaan vasta nyt.

Normaalistikin naisella on noin 20% mahdollisuus kiertoa kohden tulla raskaaksi. Sinun kohdallasi tuo perussairaus varmasti vaikuttaa raskaaksi tulemiseen. Kehoittaisin sinua kyllä melko nopeastikin hakeutumaan lapsettomuuslääkärin vastaanotolle, vaikka raskaustoive onkin vasta alussa, että voit selvittää epäselviä asioita ja todennäköisyyksiä raskauden alkamisen kannalta.Todennäköisyys pienenee toki mitä vanhemmaksi tulee, mutta tilanteessasi varmasti vaikuttaa enemmän tuo perussairaus kuin ikäsi.
Onnea matkaan!

Yhteistyössä