16v. teini ja tupakointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja systeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

systeri

Vieras
Kyseessä siis oma veli, ei oma lapsi. Veli tuli nyt lomalle meille ja kysyi eilen illalla, saako käydä parvekkeella tupakalla. Sanoin, etten hyväksy sitä eikä saa käydä. Mies oli kuitenkin iltasella vielä hereillä ja kuuli, kuinka veli oli kiellosta huolimatta käynyt tupakalla.

Miten toimin nyt? Keskustelen tietysti, kunhan herää ja kerron faktat, kuinka tupakointi tulee vaikuttamaan myöhemmin ihan kaikkeen. Niin työpaikan saantiin, terveyteen, sosiaalisuuteen kuin taloudelliseen tilanteeseenkin. Mutta mikä asia olisi teinille se pahin juttu, mitä tupakointi voi aiheuttaa? Harvoinpa tuossa iässä mietitään omaa terveyttä kymmenien vuosien päähän vaan se "coolina"-olo kavereiden silmissä tällä hetkellä menee sen edelle.

Olin luvannut ostaa veljelle ja tyttöystävälleen leffaliput, mutta ne perun ja perustelen sen sillä, ettei mun taloudellista apua siihen kaivata, kun on kerta niin paljon ylimääräistä rahaa, että voi niitä poltella savuna ilmaan.

Vaikka sä löisit millaset faktat tupakoinnista teinin nenän eteen, niin jos halu on polttaa, niin mitä todennäköisemmin jatkaa polttamista.Näin ainakin oli oman poikani kohdalla 16 vuotiaana.Nyt hällä ikää 18v.

Mielestäni sen, minkä olet luvannut, on myös pidettävä eli jos olet leffaliput luvannut ostaa, niin osta ne.Ei se tupakointi siihen lopu, vaikka peruisit lupauksesi.

Tupakointia ei tarvi silti hyväksyä ja jos on kielletty parvekkeella tupakointi ja on siellä silti käynyt, niin puhuttelu paikallaan.Käyköön tupakalla ulkona, jos niin kova hinku on.

Lupasin nuo leffaliput sen takia, kun valitti ettei itsellään ole varaa ja haluaisi kuitenkin tehdä jotain kivaa lomalla tyttöystävänsä kanssa. Ilmeisesti kuitenkin varaa on kuitenkin noita sätkiä poltella.

Tupakointi ei lopu jos ei itse halua. Haluan vain, että tietää varmasti aivan täysin mihin nyt on ryhtymässä, ettei voi sitten myöhemmin sanoa, ettei tiennyt sen vaikuttavan esim. työpaikan saantiin.

Aion myös kertoa, että jos meinaa olla aikuinen ja tupakoida, on myös otettava aikuisten vastuu asioista. Kotonansa tämän teinin ei tarvitse mitään tehdä ja vasta tänä syksynä kävi itse ostamassa ekaa kertaa bensaa mopoonsa. Ja voi taivas sitä ihmetteleyä, kuinka vähän sillä parilla kympillä sitä saakaan! Isä kun aina on kantanut täyden kanisterin teinin nokan eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiPikkuInkkuli:
Alkuperäinen kirjoittaja hiljalleen:
Mutta alle 18-v tupakointia ei tarvitse hyväksyä! Vaikka kuinka tietäisi että polttavat joka tapauksessa niin hyväksyä sitä ei tarvitse

Joo, ei tarvitse hyväksyä, mutta tosiaan varmaan polttavat kumminkin

Mutta jos sen hyväksyy niin varmasti polttavat...mutta kun ei hyväksy niin ainakin saa rajoitettua vähän...alle 18-v ei edes myydä tupakkaa...jos tupakoinnin hyväksyy niin on sama ostaa heille tupakat ja näin rikkoo lakia....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lupasin nuo leffaliput sen takia, kun valitti ettei itsellään ole varaa ja haluaisi kuitenkin tehdä jotain kivaa lomalla tyttöystävänsä kanssa. Ilmeisesti kuitenkin varaa on kuitenkin noita sätkiä poltella.

Tupakointi ei lopu jos ei itse halua. Haluan vain, että tietää varmasti aivan täysin mihin nyt on ryhtymässä, ettei voi sitten myöhemmin sanoa, ettei tiennyt sen vaikuttavan esim. työpaikan saantiin.

Aion myös kertoa, että jos meinaa olla aikuinen ja tupakoida, on myös otettava aikuisten vastuu asioista. Kotonansa tämän teinin ei tarvitse mitään tehdä ja vasta tänä syksynä kävi itse ostamassa ekaa kertaa bensaa mopoonsa. Ja voi taivas sitä ihmetteleyä, kuinka vähän sillä parilla kympillä sitä saakaan! Isä kun aina on kantanut täyden kanisterin teinin nokan eteen.

Mun mielestä olet ihan oikeassa. Ei ensinnäkään kenenkään tarvitse suvaita tupakointia omassa kodissaan minkään ikäiseltä. Ja kyseessähän on nyt vielä alaikäinen. Ja aivan oikein jättää liput ostamatta koska näköjään rahaan röökiin riittää. Ja aivan oikein sekin että jos sitä ollaan sitten olevinaan noin aikuisia niin sitten pitää ottaa muukin aikuisen vastuu. Älä anna periksi. Et voit toista pakottaa lopettamaan, mutta ei sitä silti tarvitse myöskään hyväksyä...

Miehen muksut kun oli meillä viikonloppuja tai muita lomia, eivät saaneet täällä polttaa, ei ulkona, eikä muuallakaan.
Siitä pidettiin tiukasti kiinni, röökivehkeet jäivät kotiin, kun meille tuli.
Muutaman kerran asiasta ihan pähkäiltiinkin niiden muksujen kanssa, että miksi polttaa, kun kerran pärjää ilmankin, samaa miettivät itsekkin, mutta kun kavereiden mukana mennään, niin sitten mennään.

Tiedän, että polttaa, jos on polttaakseen. En kuitenkaan halua miettiä vuosien päästä, olisinko sittenkin voinut tehdä vielä jotain sen eteen, ettei olisi jatkanut tupakointia.

Keskustelin äsken veljeni kanssa ja kerroin kaikki ne asiat, joihin itse tiedän tupakoinnin vaikuttavan myöhemmin. Ensin kysyin, että mihin se hänen mielestään vaikuttaa ja hän luetteli ne kaksi asiaa, jotka koulussa opetetaan eli terveyteen ja raha-asioihin. Ei ollut tullut ajatelleeksi, kuinka se vaikuttaa mm. työpaikan saantiin tai sosiaalisiin suhteisiin myöhemmässä vaiheessa.

En perunut leffalippuja, se olisi ehkä ollut sittenkin liian yliampuvaa.

Sanoin veljelleni, etten aio enää saarnata ja hän tekee nyt sitten itse päätöksen, polttaako vai eikö. Todennäköisesti tulee jatkamaan. Harmittaa kyllä, sillä tupakoinnista on myöhemmässä vaiheessa todella vaikea päästä irti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tiedän, että polttaa, jos on polttaakseen. En kuitenkaan halua miettiä vuosien päästä, olisinko sittenkin voinut tehdä vielä jotain sen eteen, ettei olisi jatkanut tupakointia.

Keskustelin äsken veljeni kanssa ja kerroin kaikki ne asiat, joihin itse tiedän tupakoinnin vaikuttavan myöhemmin. Ensin kysyin, että mihin se hänen mielestään vaikuttaa ja hän luetteli ne kaksi asiaa, jotka koulussa opetetaan eli terveyteen ja raha-asioihin. Ei ollut tullut ajatelleeksi, kuinka se vaikuttaa mm. työpaikan saantiin tai sosiaalisiin suhteisiin myöhemmässä vaiheessa.

En perunut leffalippuja, se olisi ehkä ollut sittenkin liian yliampuvaa.

Sanoin veljelleni, etten aio enää saarnata ja hän tekee nyt sitten itse päätöksen, polttaako vai eikö. Todennäköisesti tulee jatkamaan. Harmittaa kyllä, sillä tupakoinnista on myöhemmässä vaiheessa todella vaikea päästä irti.

Toi viimeinen lause pitää todella hyvin paikkansa. Mä itse poltin varmaan samoista syistä hiemen vanhempanan vain koska se oli olevinaan tyylikästä. Tapa jäi kyllä silloin pois ihan omasta maalaisjärjen käytöstä. Monet kaverit ovat vaan sanoneet että onneksi älysin lopettaa ajoissa, sillä he itse eivät sitten enää päässeetkään vaikka niin luulivatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiPikkuInkkuli:
Sori mut mä en ymmärrä tollasta hoilhoomista....... mä asuin jo 16v omillani.

olen ihan samaa mieltä tuosta holhoomisesta "eksyin tälle palstalle" itse olen aloittanut 14-15 vuotiaana ja 15veenä tuli tavaks nyt olen kohta 20v ja sanon että kun kerran tupakkaa polttaa on siitä vaikee päästä eroon se tulee tavaks kuin myös riippuvaiseks parikertaa olen koittanut lopettaa ja pystyinkin olemaan puolisen vuotta mutta siihen se sitten loppu. Nyt surettaa ja harmittaa kun koittais lopettaa niin harmaita tuntuu tulevan.

Mutta jos sen hyväksyy niin varmasti polttavat...mutta kun ei hyväksy niin ainakin saa rajoitettua vähän...alle 18-v ei edes myydä tupakkaa...jos tupakoinnin hyväksyy niin on sama ostaa heille tupakat ja näin rikkoo lakia....[/quote]

Anteeksi mutta tässä tapauksessa on väärässä. kolme tuntia olen tässä lukenut tupakka lakia ja missään lakipykälässä/kohdassa ei kielletä alaikäiselle tupakkatuotteiden ostamista.

"1) elinkeinotoiminnassa myy tai muutoin luovuttaa tupakkatuotteen tai tupakointivälineen kahdeksaatoista vuotta nuoremmalle henkilölle 10 §:n 1 momentin vastaisesti
"

(Elikkäs?)

Mun 16v polttaa. Aikanaan kielsin ja juoksin perässä vakoilemassa mutta tosiasia on ettei sitä pysty estämään vaikka mitä tekisi. Nykyään polttaa ihan kotona parvekkeella. Tuomitkaa jos haluatte mutta ette kenenkään polttamista pysty estämään.

Itse olen päättänyt sen että kun minä saan lapsia niin kehotan heitä kun siihe ikään kasvaa ettei kannata aloittaa tupakanpolttoa ja kerron heille tupakan vaarallisuuden ja kuinka paljon myrkkyjä siinä on.

Toivottavasti se auttanee.

Yhteistyössä