16v ja raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuori ja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lapsi ei voi kasvattaa lasta:
Anteeksi nyt tämä mielipide mutta minusta kukaan ei voi olla valmis äidiksi 16-vuotiaana. Varmasti joku näin tuntee mutta äidiksi tuloon tarvitaan muutakin kun munasarjat. On hyvä nähdä ja elää elämää ennen äitiyttä, kokea ja kasvaa ihmisenä.

Juuri näin, luulen että moni teini "kokee ja tuntee" olevansa valmis äidiksi, mutta heillä ei ole elämän realiteetit aivan selvillä.

Anteeksi nyt tämä mielipide mutta minusta kukaan ei voi olla valmis äidiksi 16-vuotiaana. Varmasti joku näin tuntee mutta äidiksi tuloon tarvitaan muutakin kun munasarjat. On hyvä nähdä ja elää elämää ennen äitiyttä, kokea ja kasvaa ihmisenä.

Juuri näin, luulen että moni teini "kokee ja tuntee" olevansa valmis äidiksi, mutta heillä ei ole elämän realiteetit aivan selvillä.

Tää on kyllä jännä palsta, iso osa palstailijoista tuntuu olevan kovin nuorena lapsensa saaneita ja vähän sivussa kaikesta. En tarkoita nyt syrjäytymistä, mutta jotenkin huolestuttavia tarinoita saa välillä lukea. Sitten täällä melkeinpä kannustetaan lapsentekoon viimeistään parikymppisenä, huh.

Toki vaikka 17 tai 18-vuotias voi ollakin hyvä äiti, mutta mm. koulutuskin on aika tärkeä juttu ja lapsen kanssa se ikävä kyllä on aina työläämpää kuin ilman lasta. Kuinka moni esim. 18-vuotias on sitten oikeasti kypsä? Tokihan lapsen myötä kasvaa, mutta onko se se paras vaihtoehto, johon kannattaa hankkiutua.. jos mulla olisi teini-ikäinen lapsi, joka ilmoittaisi odottavansa, niin en voisi siitä luultavasti iloita.

Jos joskus saan lapsia (ei vielä pitkään aikaan, vaikka olenkin "jo" 27), toivon, että he eivät tietämättöminä nuorina hankkiutuisi raskaaksi nuorena. Jotenkin toivoisin heille aikaa tutstustua itseensä ja elää nuoruutta ja kouluttautua.

Siskoni oli 16v. kun sai esikoisen ja yhtä järkevältä tuntuvia ajatuksia hänelläkin oli. Ei kaikki 16 vuotiaat ole keskenkasvuisia. On niitä yli 35 vuotiaitakin jotka eivät olisi valmiita vanhemmiksi vielä silloin. Itse sain esikon kun juuri täytin 21v. Mutta siis siskoni pärjäsi hienosti.

Tsemppiä ja voimia, jos pikkuinen teille on tulossa! :) <3

Alkuperäinen kirjoittaja jadesoturi:
Tää on kyllä jännä palsta, iso osa palstailijoista tuntuu olevan kovin nuorena lapsensa saaneita ja vähän sivussa kaikesta. En tarkoita nyt syrjäytymistä, mutta jotenkin huolestuttavia tarinoita saa välillä lukea. Sitten täällä melkeinpä kannustetaan lapsentekoon viimeistään parikymppisenä, huh.

Toki vaikka 17 tai 18-vuotias voi ollakin hyvä äiti, mutta mm. koulutuskin on aika tärkeä juttu ja lapsen kanssa se ikävä kyllä on aina työläämpää kuin ilman lasta. Kuinka moni esim. 18-vuotias on sitten oikeasti kypsä? Tokihan lapsen myötä kasvaa, mutta onko se se paras vaihtoehto, johon kannattaa hankkiutua.. jos mulla olisi teini-ikäinen lapsi, joka ilmoittaisi odottavansa, niin en voisi siitä luultavasti iloita.

Jos joskus saan lapsia (ei vielä pitkään aikaan, vaikka olenkin "jo" 27), toivon, että he eivät tietämättöminä nuorina hankkiutuisi raskaaksi nuorena. Jotenkin toivoisin heille aikaa tutstustua itseensä ja elää nuoruutta ja kouluttautua.

Totuus on etta alemman keskiluokan lapsista tulee juuri naita teiniraskautujia. Ja tama palsta on tosiaan kummallinen koska taalla suurin osa porukkaa on juuri tuosta alemmasta keskiluokasta/vahavaraisia. Samaa olen ihmetellyt minakin.

sitähän ei etukäteen tiedä kuinka jaksaa ja millainen lapsi on. Voi olla helppokin tapaus kuten kaikki omani. Aikaisin jättäneet yösyönnin ja siihenkin saakka vain äkkiä syöneet ja nukahtaneet.
Riippuu kuinka kypsä ja johdonmukainen jaksat olla kasvattajana. 16veet harvoin vielä kovin johdonmukaisia itselleenkään. Paljon tarvitset onnea jos todella vauva tulossa mutta hyvää en povaa. Ehkä alkuun menee mutta kun täysi-ikäiseksi tulet alkaa menojalka vipattaa. Katsooko miehesi sitä suosiolla?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihminen on fiksuimmillaan siinä 16 - 18 -vuotiaana. Hän osaa ja tietää kaiken.
Siinä mielessä se on hyvä ikä tulla äidiksi.

Kun ikää karttuu, alkaa huomata ettei tajua tästä elämästä vielä yhtään mitään. Puhun ihan omasta kokemuksestani. Vuosien mittaan olen kasvanut vain tyhmemmäksi ja tietämättömämmäksi.
Anssi Kelalla on muuten hyvä sanoitus aiheesta :D

Voi olla että silloin on uskoa elämään. Entäs kun ikää jo 50+ ja odottaa edelleen sitä koskas arvokkuus astuu kehiin ja on oikein hillitty ja viisas.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Vanhempasi ovat elatusvelvollisia sinuun siihen asti, että olet 18, joten kysypäs äiteeltä lupa, saatkohan tehdä vauvan! :xmas: Tietysti jos on jo tärpännyt, niin myöhäistä se on enää järjellä miettiä.
Ehkä se äiti sanoo, että ota kissa.

Tietenkin vanhempien täytyy antaa sitten lapsilisät ja mahdolliset elatusmaksut nuoreen perheeseen ja avustaa muutenkin. Jos opiskelee 18-vuotiaana elatusmaksut kuuluvat edelleen maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja joku oli:
Vanhempasi ovat elatusvelvollisia sinuun siihen asti, että olet 18, joten kysypäs äiteeltä lupa, saatkohan tehdä vauvan! :xmas: Tietysti jos on jo tärpännyt, niin myöhäistä se on enää järjellä miettiä.
Ehkä se äiti sanoo, että ota kissa.

Tietenkin vanhempien täytyy antaa sitten lapsilisät ja mahdolliset elatusmaksut nuoreen perheeseen ja avustaa muutenkin. Jos opiskelee 18-vuotiaana elatusmaksut kuuluvat edelleen maksaa.

Siis ennustaja ja toivotonta, sori!

Alkuperäinen kirjoittaja inhimillinen:
Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:
Kyllä sitä pärjää jos vain haluaa pärjätä, ja muiden mielipiteistä viis. Itse sain esikoiseni 15-vuotiaana, sain peruskoulun juuri alta pois ennekuin pikkuinen tuli maailmaan. Nyt 18-vuotiaana odotan toista syntyväksi alkutalvesta ja sitten kun kuopus on tarpeeksi kasvanut niin menen oppisopimuksella opiskelemaan itselleni ammatin, tässä lasten välissä on ollut hyvin aikaa miettiäkin sitä oikeaa ammattia :). Ja ei se arki aina ole todellakaan mitään ruusuilla tanssimista, mutta mä en ainakaan ikinä vaihtais näitä päiviä!

Ai ihan _menet_ opiskelemaan. Taitaa jollain olla vähän ruusunpunaiset lasit edelleen silmillä. Millä sitten maksat kahden lapsen päivähoitomaksut tai jos lapsille ei löydykkään kunnon hoitopaikkaa etkä voi aloittaa opiskeluja? Ei kaikki mene aina niin kuin suunnittelee. Jokaisen pitäisi kokea lapseton aikuisuus ilman lapsia.

Opiskelija ei välttämättä paljon hoitomaksuja maksele..Ja parempihan se on,että on se suunnitelma kuin,että huitelis menemään kahden lapsen kanssa ilman mitään mietintää seuraavasta etapista..

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja 2 lasta:
Ei nämä kommentit mitään v*ttuilua ole vaan ihan realismia. Jos sitä ei ymmärrä, ei ole valmis. Lasten saaminen on iso kriisi, vaikka siihen olisi kuinka valmistautunut mielestään. Ja jos on vielä lapsi itsekin (kyllä, 16-v on lapsi vaikka olisi kuinka kypsä ikäisekseen) niin rankkaa tulee olemaan. Ihan turha tätä asiaa on sievistellä.

Mutta tasan yhtä rankkaa on sillä 32vuotiaalla uusavuttomalla, ei se siitä mikskään muutu :laugh:

No entä jos 32 v uusavuton olisi saanut lapsen 16-vuotiaana! Yhtä paha?

Yleensä kun ne 16vuotiaat ei niitä muksuja tee jos eivät koe olevansa valmiita siihen, kun taas 32v tekee koska on pakko. Biologinen kello tikittää ja kohta on jo liian vanha :D

Tuo oli aika viisaasti sanottu:)

Onnea vaan. Kaikki ei ole ihan samanlaisia tiedätkö. Sinä elät vielä idealistista teini-ikää jolloin kaikki on mahdollista. Mut yks juttu. Kun kerran olet niin ajatteleva ja tietävä, etkö tiedä että 16 ja 30 ikävuoden välillä on 14 VUOTTA myös aikaa tehdä niitä lapsia? Ja ihmettelet miksi teiniäitejä paheksutaan. Itse omassa jutussasi epäsuorasti naurat partaasi 30v lapsia saaville. Toivon elämääsi avaria näkökulmia ja kärsivällisyyttä. Terv. 30v äidiksi tullut.

Toivon samaa sinullekin, vaikka en olekaan ap. Nimittäin avaria näkökulmia ja kärsivällisyyttä. Aloin itse odottaa esikoistani 18-v, eli sen 14 mainitsemasti väälivuoden alkupäässä. Niin minäkin ihmettelen, miksi teiniäitejä paheksutaan? Tai yh-äitejä? Tai miksi paheksutaan niitä äitejä, ketkä vievät lapsensa alle 1-vuotiaana hoitoon, kun jatkavat nousevaa uraansa? Miksi paheksutaan äitejä, ketkä hankkivat lapsensa ennen kuin ehtivät saada itselleen koulutukksen, miksi heitä paheksutaan entistä enemmän, jos he päättävätkin perustaa oikein suurperheen ja ennen 30 ikävuotta perheestä löytyykin 10 lasta? Miksi paheksutaan äitejä, ketkä uran huipulla 40-vuotiaana hankkivat esikoisensa ja ainokaisensa? Miksi äitejä ylipäätään paheksutaan???!!! Eikö olisi parempi keskittyä vain siihen omaan äitiyteen ja omaan elämään ja olla omille lapsille se maailman paras äiti ja antaa myös muiden äitien olla tai ainakin yrittää olla se maailman paras äiti omalle lapselleen? Voimia, teille Naiset, kärsivällisyyttä, rauhaa, viisautta, rohkeutta ja rakkautta olla paras äiti omille lapsillenne! :heart:

Ap:lle Paljon-paljon onnea! Sulla on juuri oikea asenne, jotta varmasti onnistut. Olet paras äiti omalle lapsellesi, pidä se mielessä älläkä välitä siitä, mitä muut sanoo. Rakasta aina, silloin kaikki menee hyvin. :) :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ennustaja:
sitähän ei etukäteen tiedä kuinka jaksaa ja millainen lapsi on. Voi olla helppokin tapaus kuten kaikki omani. Aikaisin jättäneet yösyönnin ja siihenkin saakka vain äkkiä syöneet ja nukahtaneet.
Riippuu kuinka kypsä ja johdonmukainen jaksat olla kasvattajana. 16veet harvoin vielä kovin johdonmukaisia itselleenkään. Paljon tarvitset onnea jos todella vauva tulossa mutta hyvää en povaa. Ehkä alkuun menee mutta kun täysi-ikäiseksi tulet alkaa menojalka vipattaa. Katsooko miehesi sitä suosiolla?

Ja taas tämä. Kuka helvetti sen sanoo että kaikilla sen jalan täytyy vipattaa??? :headwall:

Ja kuka muuten sanoo sen, ettei sitten vois enää käydä baarissa kun on lapsia? Miksi se 30v saa käydä kavereiden kanssa kaljalla silloin tällöin, mutta se alle 20v äiti ei?

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Taitaa olla kirjoittaja yli 16-vuotias. ;)

Sama tulli mulle mieleen, ei 16v noin kirjoita.

Kyllä mun 16 v voisi noin kirjoittaa. Eilen luin hänen ainekirjoituksensa ja oli todella hyvä, eli uskoisin hänen ainakin saavan tuollaisen kirjoituksen aikaan. Mutta hän ei kylläkään ole raskaana joten eipä ole hänen kirjoitus.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma:
Onnea vaan. Kaikki ei ole ihan samanlaisia tiedätkö. Sinä elät vielä idealistista teini-ikää jolloin kaikki on mahdollista. Mut yks juttu. Kun kerran olet niin ajatteleva ja tietävä, etkö tiedä että 16 ja 30 ikävuoden välillä on 14 VUOTTA myös aikaa tehdä niitä lapsia? Ja ihmettelet miksi teiniäitejä paheksutaan. Itse omassa jutussasi epäsuorasti naurat partaasi 30v lapsia saaville. Toivon elämääsi avaria näkökulmia ja kärsivällisyyttä. Terv. 30v äidiksi tullut.

Toivon samaa sinullekin, vaikka en olekaan ap. Nimittäin avaria näkökulmia ja kärsivällisyyttä. Aloin itse odottaa esikoistani 18-v, eli sen 14 mainitsemasti väälivuoden alkupäässä. Niin minäkin ihmettelen, miksi teiniäitejä paheksutaan? Tai yh-äitejä? Tai miksi paheksutaan niitä äitejä, ketkä vievät lapsensa alle 1-vuotiaana hoitoon, kun jatkavat nousevaa uraansa? Miksi paheksutaan äitejä, ketkä hankkivat lapsensa ennen kuin ehtivät saada itselleen koulutukksen, miksi heitä paheksutaan entistä enemmän, jos he päättävätkin perustaa oikein suurperheen ja ennen 30 ikävuotta perheestä löytyykin 10 lasta? Miksi paheksutaan äitejä, ketkä uran huipulla 40-vuotiaana hankkivat esikoisensa ja ainokaisensa? Miksi äitejä ylipäätään paheksutaan???!!! Eikö olisi parempi keskittyä vain siihen omaan äitiyteen ja omaan elämään ja olla omille lapsille se maailman paras äiti ja antaa myös muiden äitien olla tai ainakin yrittää olla se maailman paras äiti omalle lapselleen? Voimia, teille Naiset, kärsivällisyyttä, rauhaa, viisautta, rohkeutta ja rakkautta olla paras äiti omille lapsillenne! :heart:

Ap:lle Paljon-paljon onnea! Sulla on juuri oikea asenne, jotta varmasti onnistut. Olet paras äiti omalle lapsellesi, pidä se mielessä älläkä välitä siitä, mitä muut sanoo. Rakasta aina, silloin kaikki menee hyvin. :) :hug:

Saanko kysyä, että käytkö töissä ja onko sinulla koulutusta, ja jos on, niin minkä tasoinen?

Alkuperäinen kirjoittaja ennustaja:
Alkuperäinen kirjoittaja 2 lasta:
Ei nämä kommentit mitään v*ttuilua ole vaan ihan realismia. Jos sitä ei ymmärrä, ei ole valmis. Lasten saaminen on iso kriisi, vaikka siihen olisi kuinka valmistautunut mielestään. Ja jos on vielä lapsi itsekin (kyllä, 16-v on lapsi vaikka olisi kuinka kypsä ikäisekseen) niin rankkaa tulee olemaan. Ihan turha tätä asiaa on sievistellä.

Mutta tasan yhtä rankkaa on sillä 32vuotiaalla uusavuttomalla, ei se siitä mikskään muutu :laugh:

No entä jos 32 v uusavuton olisi saanut lapsen 16-vuotiaana! Yhtä paha?

Yleensä kun ne 16vuotiaat ei niitä muksuja tee jos eivät koe olevansa valmiita siihen, kun taas 32v tekee koska on pakko. Biologinen kello tikittää ja kohta on jo liian vanha :D

Tuo oli aika viisaasti sanottu:)

Viisaasti? Naiivisti lähinnä. Kukaan tuskin tekee pakosta lapsia, mutta nuorena ne vahingot sattuu, kun ollaan vielä vähän tunnottomia.

Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Tässä paljon tuttua. Ite sain lapsen 17-vuotiaana, ja mielestäni olin tosi kypsä kun ei alkoholi yms. kiinnostanut. Mut se äitiys on niiiiin paljon enemmän kuin sitä että on kotona eikä baarissa..
En kadu että lapsen tein silloin kun tein, muuten hän ei olisi juuri tämä kyseinen persoona, mutta en suosittele muille lapsen tekoa teininä. Toki ihmiset on erilaisia ym, mutta teinillä vaan ei ole vielä se henkinen kapasiteetti vielä niin kehittynyt kuin myöhemmin. Sitä on vielä arka ja kypsymätön (ja älkää nyt tarttuko tähän niin, että minä en ainakaan ole arka, äitikin sanoi niin. Se vastuu voi välillä olla nuorelle aivan musertava, tästä ei vaan puhuta). Sitähän se teini-ikä on vielä, kehitystä (kuten koko loppuikä). Sitä vielä kehittyy aikuiseksi. Aikuisena sitten aikuisten asiat.

Samoilla linjoilla. Hyvin olen pärjännyt, toisen 21-vuotiaana mutta se oli aivan eri tilanne vaikka olinkin vain 4 vuotta vanhempi. On sama mies, oma asunto ostettu, koulutus hankittu, töissä käyty ja käydään jne mutten siltikään suosittele teiniäitiyttä kenellekään. Ei asioita kannata tehdä hankalimman kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja uteliaisuus:

Saanko kysyä, että käytkö töissä ja onko sinulla koulutusta, ja jos on, niin minkä tasoinen?

Saathan sinä toki kysyä. Käyn töissä (vakipaikka + keikkatyöt) ja on koulutus, tosin mikä koulutus, niin se ei taida olla kenenkään muun asia kuin minun ja työnantajan, kuka mut palkkaa töihin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja uteliaisuus:

Saathan sinä toki kysyä. Käyn töissä (vakipaikka + keikkatyöt) ja on koulutus, tosin mikä koulutus, niin se ei taida olla kenenkään muun asia kuin minun ja työnantajan, kuka mut palkkaa töihin. :)

Niin, tää juuri. Harvemmin teiniäidit sitten jaksavat kouluttautua kovinkaan "hyvin". Yleensä jäävät johonkin hommaan,mihin sattuvat pääsemään. Jossain vaiheessa saattavat vaivautua hommaamaan oppisopimuspaikan, ehkä.

Ja kyllä se koulutus vain on tärkeää, ja työ, jossa on haastetta, hyvä palkka ja että viihtyy. Niin se vain on. Voihan sitä olla vaikka siwan kassalla loppuelämänsä ja elättää sillä itsensä, mutta onko se kivaa? Tuskin.

Teinit, älkää lisääntykö nuorina, se on rankkaa hommaa eikä kenenkään etu, ihan oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja selvä homma:
Niin, tää juuri. Harvemmin teiniäidit sitten jaksavat kouluttautua kovinkaan "hyvin". Yleensä jäävät johonkin hommaan,mihin sattuvat pääsemään. Jossain vaiheessa saattavat vaivautua hommaamaan oppisopimuspaikan, ehkä.

Ja kyllä se koulutus vain on tärkeää, ja työ, jossa on haastetta, hyvä palkka ja että viihtyy. Niin se vain on. Voihan sitä olla vaikka siwan kassalla loppuelämänsä ja elättää sillä itsensä, mutta onko se kivaa? Tuskin.

Teinit, älkää lisääntykö nuorina, se on rankkaa hommaa eikä kenenkään etu, ihan oikeasti.

Mitenkäs kaikki ne ihmiset jotka tekevät pienellä palkalla erittäin vähän arvostettua työtä, esim. ne lukuisat sairaanhoitajat, jotka kuitenkin ovat korkeakoulutuksen hankkineet, mutta joutuvat tekemään epäsäännöllistä vuorotyötä, pätkätöitä, epäkiitollista hommaa huonolla palkalla.. Ovatko he sun silmissäsi huonompia ihmisiä? Mitä jos näitä "paskaduunien" tekijöitä ei olisi tai kaikille pitäisi maksaa 5000e/kk? Miten luulet että yhteiskunta toimisi? Sen enempää kantaa teiniäitiyteen ottamatta..

Alaikäinen ei saa äänestää eli antaa mielipidettä yhteisten asioiden hoitamisesta, ei ole täysivaltainen (vaan esim. taloudelliset asiat kuuluvat huoltajien hoidettavaksi) eikä mm. saa laillisesti ajaa autoa. Niin miten voisi olla vastuussa uudesta elämästäkään? Ja edelleen ihmettelen, miten vähän näitä teininä äidiksi tulleita päälle kolmekymppisiä on vastaamassa näissä ketjuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja selvä homma:

Teinit, älkää lisääntykö nuorina, se on rankkaa hommaa eikä kenenkään etu, ihan oikeasti. [/quote]

Sä nyt oikeasti ihan vääntämällä väännät tuota asiaa miten haluat. Minulla on työ, jossa en voisi paremmin viihtyä ja palkka on paska. Sama juttu miehelläni. En ymmärrä miksi palkan pitäisi olla hyvä, jos vähempikin riittää mainiosti. Teiniäitiyttä en todellakaan edelleenkään suosittele, mutta aika moni mun tuntemistani on sen koulutuksen hankkinut itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Ja edelleen ihmettelen, miten vähän näitä teininä äidiksi tulleita päälle kolmekymppisiä on vastaamassa näissä ketjuissa.

Mä tulin teininä, tosin olen edelleen "vain" 24. Mihin haluat vastauksen?

Samoilla linjoilla. Hyvin olen pärjännyt, toisen 21-vuotiaana mutta se oli aivan eri tilanne vaikka olinkin vain 4 vuotta vanhempi. On sama mies, oma asunto ostettu, koulutus hankittu, töissä käyty ja käydään jne mutten siltikään suosittele teiniäitiyttä kenellekään. Ei asioita kannata tehdä hankalimman kautta.

Ja tässä aiempi vastaukseni.

Yhteistyössä