16kk lapsi nukkuu levottomasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitiminä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitiminä

Vieras
Hei,

Mun poika on aina nukkunut tosi hyvin ja pitkään. Nyt on sitten viimeaikoina alkanut nukkua tosi levottomasti. Nukkuu ensin 2-3h ihan hyvin, mutta sitten alkaa sellainen pieni itkuinen tuhertaminen ja rauhoittuu vaan jos otan kädestä kiinni. Pahimpina öinä minun pitää nukkua käsi kädessä koko yö (eli käsi pinnasängyn pinnojen välissä).
Välillä itkuinen tuherrus muuttuu hieman isommaksi itkuksi ja poika saattaa nousta istualleen tai jopa seisaalleen. Hän on puoliksi unessa, mutta hakee selkeesti minua.

Onkos tämä joku uusi eroahdistusvaihe vai mikä mahtaa olla muuttanut yötapoja?

Nukkumisjärjestely tai mikään muukaan ei ole tässä muuttunut.

Oltiin muuten kylässä pari yötä jossa poika nukkui vieressäni. Ne yöt hän nukkui NIIIN hyvin ja aamulla pitkään....

Alkuperäinen kirjoittaja Äitiminä;11409806:
Hei,

Mun poika on aina nukkunut tosi hyvin ja pitkään. Nyt on sitten viimeaikoina alkanut nukkua tosi levottomasti. Nukkuu ensin 2-3h ihan hyvin, mutta sitten alkaa sellainen pieni itkuinen tuhertaminen ja rauhoittuu vaan jos otan kädestä kiinni. Pahimpina öinä minun pitää nukkua käsi kädessä koko yö (eli käsi pinnasängyn pinnojen välissä).
Välillä itkuinen tuherrus muuttuu hieman isommaksi itkuksi ja poika saattaa nousta istualleen tai jopa seisaalleen. Hän on puoliksi unessa, mutta hakee selkeesti minua.

Onkos tämä joku uusi eroahdistusvaihe vai mikä mahtaa olla muuttanut yötapoja?

Nukkumisjärjestely tai mikään muukaan ei ole tässä muuttunut.

Oltiin muuten kylässä pari yötä jossa poika nukkui vieressäni. Ne yöt hän nukkui NIIIN hyvin ja aamulla pitkään....

Ota lapsesi viereen niin alkaa rauhoittumaan. Ihminenkin on laumaeläin ja kaipaa läheisyyttä. Kumma ettei asiaa ymmärrä edes äidit. Siitäkin sen huomaat että lapsi tarvitsee läheisyyttä kun rahoittuu ottaessasi kädestä kiinni. Koetappa nyt ottaa se lapsi oikeasti viereesi niin kyllä lapsella sitten on jo turvallinen olo.

Ota lapsesi viereen niin alkaa rauhoittumaan. Ihminenkin on laumaeläin ja kaipaa läheisyyttä. Kumma ettei asiaa ymmärrä edes äidit. Siitäkin sen huomaat että lapsi tarvitsee läheisyyttä kun rahoittuu ottaessasi kädestä kiinni. Koetappa nyt ottaa se lapsi oikeasti viereesi niin kyllä lapsella sitten on jo turvallinen olo.

Olipas heti oikeen hyökkäävä palaute. Missä sanoin etten ota häntä viereeni rauhoittumaan?
Olen ottanutkin, mutta sekä minä että hän olemme kummatkin sellaisia pyörijöitä nukkuessamme, että JOS nukumme vierekkäin yön ei nukkumisesta tule mitään, ellemme potki miestä sängystä jolloin siellä on tilaa.

Enemmänkin ihmettelen miksi tälläinen läheisyydenkaipuu öisin nyt yhtäkkiä kumpuaa kun aiemmin on nukkunut hienosti omassa sängyssään (joka muuten on kiinni meidän sängyssä)? Nykyään hänen unensa on hyvin katkonaista, itkuista ja pyörii ja potkii kovasti.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä