Olin 16-vuotias, kun sain ensimmäisen ja toinen syntyi vajaa viikkoa ennen 19-vuotis syntymäpäivää. Tiesin aina, että haluan äidiksi mahdollisimman nuorena. Tosin näin jälkikäteen ajateltuna ymmärrän, miksi ihmiset sitä silloin niin kovasti ihmetteli. Itselleni se oli maailman luonnollisin asia. Ehkä se johtuu siitä, ettei raskaus tullut täytenä yllätyksenä ja oltiin miehen kanssa asiasta puhuttu siitä lähtien, kun alettiin seurustelemaan. Jotenkin se oli meille itsestäänselvyys, että itsenäistymisen ja yhteenmuuton lisäksi meistä tulee perhe. Ajatukset oli silloin hyvin positiivisia. Uskon senkin olleen osasyynä siihen, että me ei ajauduttu samantien suuriin kriiseihin. Ei pelätty mitään etukäteen vaan otettiin kaikki vastaan sellaisenaan. Raskausaika oli ihanaa. Mies oli armeijassa, mikä vähän väliä kyllä ärsytti. Asuin suurimman osan ajasta omassa kodissamme, mutta loppuraskaudesta "muutin" kotikotiini. Lapsen synnyttyä oltiin omassa yhteisessä kodissamme ja isyysloman jälkeen palattiin pojan kanssa muutamaksi viikoksi vanhempieni luo. Vauva-aika meni ilman suurempia murheita.
Kaikki omaan elämäämme, elämiseen, olemiseen, parisuhteeseen ja lapseemme liittyvä meni erittäin hyvin. Ainut hankaloittaja oli ihmisten asenteet, jonka uskonkin olevan monen nuoren äidin kompastuskivi. Yritin olla välittämättä kaikesta siitä, mutta kyllähän se välillä mieltä hiukan myllerti. Vähitellen aloin saamaan positiivista palautetta äitiydestäni, kun ihmiset sitten huomasivat, että me eletään ihan normaalia lapsiperheen elämää. Useimmiten ympäristö odottaa saavansa taas yhden kivan skandaalin pyöriteltäväksi, kun alaikäisestä tulee äiti.
Poikamme täyttää pian 5 vuotta ja tyttö 3 vuotta. Ollaan miehen kanssa vielä yhdessä ja ostettiin vuosi sitten omakotitalo. Olen kuullut ihmisiltä pahoitteluja, kun eivät heti uskoneet meihin. Olisihan tässä voinut toisinkin käydä. Tavallaan tämä on ollut rankkaa, vähän todisteluakin muille siitä, että olen ihan normaali äiti iästäni huolimatta. Nyt 5 vuoden jälkeen se todistelu on tainnut mennä perille ihan jokaiselle. Vaikka en ole päässyt kouluttautumaan, en käymään töissä, en elämään sitä ihannoitua nuoruutta, niin enemmän mä olen tässä saanut, kuin menettänyt. Nyt tässä istuessa tuntuu siltä, että näinhän tämän pitikin mennä. Ja se on hyvä se.