16-vuotiaan viikkoraha

• Viestiketjun aloittaja vierailija-ap
  • Ensimmäinen viesti
vierailija-ap
Meidän 16-v lukiolaispoika siivoaa oman huoneen perusteellisesti kerran viikossa, tyhjentää ja täyttää tiskikoneen, laittaa pyykkejä kuivumaan ja ottaa ne myös pois, kaupassa esim. pakkaa ostokset ja muita juoksevia asioita.

Onko 10 euron viikkoraha mielestänne sopiva hänelle? Viikkorahan saa joka sunnuntai, jos käytös on ollut hyvää ja huone on siivottu. Koulu sujuu erittäin hyvin (keskiarvo tällä hetkellä muistaakseni 9,4), maksamme vaatteet, koulutavarat ja puhelinlaskun jne, tuo raha on siis tarkoitettu sellaisiin hömpötyksiin (mm. ravintolakäynnit, leffat, satunnaiset herkuttelut jne.).

Vierras
Ensinnäkin tuon ikäisen voisi jo totuttaa siihen että rah tulee kerran kuussa, niinkuinnjatkossa opintotuki, palkka jne kun muuttaa omilleen. Kannattaisi nyt jo opetella säännöstelemään rahojaan koko kuulle. Toisekseen jotta sitä rahankäyttöä oppisi kuukausiraha voisi olla semmoinen josta esim maksetaan kännykkälasku, omat vaattet, ja ne hömpötykset ja jos haluaa niin hoi säästääkkin johonkin suurempaan hankitaan. Juuri että oppisi rahankäyttöä.

"mie vaan"
Minusta 10 euroa on pieni raha. Ei taida saada edes leffalippua.

Meillä tuon ikäiset saavat 15 - 25 euroa viikossa. Siitä ostavat sitten mm. leffaliput, karkit , limut , kahvilakäynnit yms.

"femin"
[QUOTE="mie vaan";29541096]Minusta 10 euroa on pieni raha. Ei taida saada edes leffalippua.

Meillä tuon ikäiset saavat 15 - 25 euroa viikossa. Siitä ostavat sitten mm. leffaliput, karkit , limut , kahvilakäynnit yms.[/QUOTE]

No kyllä 25€ viikossa on PALJON rahaa herkkuihin ja turhuuteen... Laskeppa huvikses paljonko tekee vuodessa! :O

"mie vaan"
25 e / vk - nuorisoni maksaa siitä mm. jos käyvät kavereiden kanssa keilaamassa yms.

Eikä se ole nuorellekaan kiva olla aina pa - joten mukava että siellä kukkarossa on AINA jokunen euro.

Ja kun talouteni sen hyvin toimeentulevana yh : nä kestää , niin miksi en antaisi riittävästi rahaa nuorelle ?

"femin"
[QUOTE="femin" ille;29541176]Se tekee vuodessa 1300 euroa.[/QUOTE]

Tiedän kyllä. Osaan itsekin laskea. :)

Mutta melkoinen summa tuhlattavaksi herkkuihin ja humputuksiin... Tuollahan kävis jo ulkomailla reissun!

Meillä on jäänyt koko viikko/kuukausiraha systeemi kokonaan pois ihan itsekseen. Poika 16v saa rahaa, kun sitä tarvitsee. Me maksetaan toki vaatteet, puhelin yms kulut lisäksi. Täytyy sanoa, että ei tuo poika liikoja kuluta, muutaman kympin kk. :)

"femin"
Mutta eihän kympillä saa.mitään! Pelkkä leffalippu maksaa sen.
Meidän 14v saa 100€/kk ja 11v saa 10€/vko
No eihän sitä joka viikko tarvikaan elokuvissa käydä? Sitä saa nuori opetella ennakoimaan ja säästää osan rahoista, että on sitten varaa mennä elokuviin ja ostaa siellä se poppariloota tai mitä sitten ostaakaan. :)

Mielestäni on järkevää opettaa lapsi suunnittelemaan taloutta hieman pidemmälle, kuin sen viikon eteenpäin...

100e/kk on meillä tuonikäisen kuukausiraha. Omat kulkemisensa (bensat mopoon/kevariin aikaisemmin ja autoon tällä hetkellä) maksaa tuosta rahasta ja lisäksi viikonlopun ruoat tyttöystävänsä luona sekä huvitukset.

15v tyty saa 50e/kk, mutta sekin on nostettava sataseen, kunhan suorittaa teiden sulamisen jälkeen mopokortin ja saa mopon, johon sitten hänkin ostaa bensat. Tällä hetkellä käyttää tuota rahaa mm. bussi-/junalippuihin tarvittaessa.

Lisäksi 13v saa 5e/vko, jonka käyttää pelkästään karkkiin.

Saa laskea, paljonko tekee vuodessa, mä en jaksa. Mä vaan maksan, ja toivon sen joskus loppuvan :D

Viimeksi muokattu:
16v tyttö
Mielestäni 16vuotiaan täytyisi jo pitkälti itse opetella hankkimaan rahansa.
Tuo on vanhemmilta paljon jos kustantavat kaiken tarvittavan elämiseen ja joskus antaa rahaa vaikka elokuviin.
Itse olen kohta 17vuotta, enkä ole saanut minkäänlaista viikko/kuukausi rahaa ainakaan 10vuoteen.
En myöskään pyydä rahaa vanhemmilta vaan hankin kaiken itse. Vaatteista-koulutarvikkeisiin.
Myös isommat ostokset kuten tietokoneet yms hankin itse.
Ei ole lellitty olo, en myöskään kateellinen näille nuorille joille perhe tuuppaa rahaa "osta sitä osta tätä", vaan olen tyytyväinen itseeni kun ei ole tarvinnut rahaa pyydellä perheeltä vaan itse saanut aikaiseksi tarvitsemansa rahan..
Vinkkinä vanhemmille, antakaa nuoren kokeilla ns. yksin toimeentuloa, täytyyhän sitä jokaisen oppia elättämään itsensä.. :)

"viola"
Meillä ei ole mitään kuukausirahaa tai viikkorahaa, teinit saavat rahaa kun sitä tarvitsevat, eivät pyytele turhuuksin vaan ihan tarpeellisiin hankintoihin tai sitten ulkonasyömisiin/leffaan/keilaamiseen silloin tällöin. Mielestäni ovat ihan järkeviä ja harkitsevia kuluttajia. Rahan vastikkeeksi ei myöskään ole määrätty mitään tiettyjä töitä, vaan jokainen osallistuu meillä kotitöihin oman ehtimisensä, jaksamisensa ja tarpeen mukaan. Toimii meillä hyvin.

bin
eka reaktio: herranjestas, edes mulla ei oo niin paljon rahaa turhuuksiin (no turhuuksiin ja turhuuksiin) ja mä käyn sentäs töissä :O

mut 16-vuotiaana sain lapsilisät kokonaan ja jotain syrjäytymisnestotukea ja olin rikas kuin peikko :D kun mä olin pieni, ja tästä ei oo kauheesti aikaa, mä sain lapsilisäpäivänä kuukausirahaa 20mk ja se riitti. no ok, sillon oli kaikki halvempaa ja sillä saiki oikeesti jotain...siis oikeesti, mä kävin shoppailemassa sillä rahalla! vaatekaupassa! saisko sillä edes sukkapakettia tänäpänä?

kuukausiraha on ihan hyvä systeemi. ja sen ei todellakaan tartte olla niin paljon että sillä pärjää, vaan himpun verran vähemmän niin oppii käyttämäänkin sitä rahaa :) toimi ainaki mulla.

gheta
Tulee oma lapsuus/nuoruus mieleen. Kaverit ihmetteli miksi meillä oli pieni viikkoraha tai ei viikkorahaa ollenkaan, mutta eivät tietysti ymmärtäneet että vanhemmat maksoivat kaiken tarpeellisen, antoivat viikkorahaa jos oli näin sovittu (vähän kylläkin) ja sitten jos oli jotain leffaan menoa tai muuta toimintaa, niin ostivat liput yms. Eli itselle jäi se raha niihin herkkuihin tai turhuuksiin. Kaiken mitä tarvitsi kyllä sain.

[QUOTE="femin";29541179]Tiedän kyllä. Osaan itsekin laskea. :)

Mutta melkoinen summa tuhlattavaksi herkkuihin ja humputuksiin... Tuollahan kävis jo ulkomailla reissun![/QUOTE]

Oletko itse laskenut paljonko sinä "tuhlaat" viikossa herkkuihin ja humputuksiin? Ja muista laskea kaikki ns. turha mukaan lehdistä, namuista, erikoiskahveista lähtien hajuvesiin ja muihin turhiin juttuihin.

"kolmen äiti"
Meillä 8. ja 9. luokalla olevat teinit saavat noin 50-60€ / kk kumpikin. Vanhempi saa se kuukausirahana, nuorempi vielä viikottain viikkorahana. Myös hänen kohdallaan on tarkoitus siirtyö piakkoin kuukausirahaan, jotta oppii säästämään rahaa koko kuukaudelle, on aikamoinen humputtelija.
Mikäli heillä on jotain perusteltuja ostoja, saatamme lisäksi osallistua niiden maksamiseen puoliksi (esim uudet kuulokkeet tietokoneeseen hajonneiden tilalle). Osan maksavat itse.

Apua, mä niin tuun romahtaa jos joudun antamaan meidän jokaiselle neljälle 200e kk :D

Itse en saanut koskaan lapsena viikorahoja, kuukausi rahoista puhumattakaan. 16v meninkin sitten ihan päivätöihin ja niistäkin rahoista annoin aina puolet palkasta yh isälleni.
Omia lapsiani haluan toki kannustaa omien rahojen tienaamiseen mutta kyllä sitä rahaa kuuluu vanhempienkin antaa!!

Tuo 60e kk kuulostaa mielestäni sopivalta, ja jos noin hyvin menee koulussa ja kotonakin auttaa niin extra palkitseminenkin välillä ei pahitteeksi

taamu
Tuo kuukausiraha olisi hyvä systeemi. Meillä myös samanikäinen poika ja viikkoraha ollut kympin. Lisäksi on maksettu mopon kulut, kännykkälaskut, vaatteet, dödöt jne.
Meillä on lisänä tapana antaa melko iso jouluraha tai synttäriraha (taisi olla jouluna 300e)

Mutta ongelmana meillä kk rahassa oli se, että nyt viikkoraha on sidoksissa noihin juttuihin, eli huone siivottu (bensarahan saa kun päivittäinen kotityö on tehty, sen voi valita esim. roskapussin vienti/tiskarin tyhjennys/takkapuiden haku)...

mutta jos on kk raha, niin on vaikeampi valvoa että miten esim. huone on siivottu. jos sen siivoaa vaan kerran kk niin se on kyllä meidän pojan tapauksessa täysin kaatopaikka.

Kannattaisin myös ajatusta, että poika saisi vaikka sen 60 e/kk ja sillä maksaisi puhelinlaskut, mopobensat yms. Mutta eipä hän saa maksettua kännykkälaskua kun se tulee mun verkkopankkiin ja on oltava mun tietääkseni mun nimissä kun lapsi on alaikäinen.

Hyviä vinkkejä täällä silti oli, kiitos niistä!

Yhteistyössä