16 kuukautta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eikä syö!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eikä syö!

Vieras
Moi,

meillä on tullut tässä parin kolmen viikon aikana sellainen ongelma, että emme saa tyttöämme syömään kunnolla.
Hampaita ei ole tulossa, en ainakaan nähnyt kun suun tarkastin.

Hänen pitää saada syödä itse, auttaa ei saa. Ja sitten kun hän syö itse niin hän syö vain pikkiriikkisen, eli sen verran että pahin nälkä lähtee.

Meillä syödään säännöllisesti kolmen tunnin välein, ei välipaloja syöntien välissä. Tästä neidin syömisestä tulee sellainen ongelma, että jo parin tunnin päästä hänellä on uudestaan nälkä. Ja sitten huudetaan kurkku suorana ruokaa...

Olen ollut kovana enkä ole antanut ruokaa ennenkuin on ruoka-aika ja joskus hän jopa syö vähän enemmän.

Aamuisin ei mene puuroa ollenkaan, hän syö mielummin palan leipää ja jogurttia. Päiväruuaksi menee korkeintaan 1dl ruokaa. Välipalaksi palanen banaania, pala leipää tai viili. Siis joko tai.
Iltaruuaksi menee taas 1 dl ruokaa ja iltapuuroa ehkä 2-3 LUSIKALLISTA!

Ennen tyttö söi todella hyvin ja siksi tämä huolestuttaakin kovasti. Neiti on muutenkin laiheliini eikä olisi hyväksi laihtua enempää. Neuvolasta sanottiin, että jos tyttö leikkii ja on virkku niin ei syytä huoleen. Vaan minua huolestuttaa silti, tämä ei ole mikään muutaman päivän huonosti syönti-juttu vaan jo pitempi aikainen painajainen.

Eilenkin tyttö söi vain aamupalan eikä suostunut syömään päiväruokaa ollenkaan. Meni nälkäisenä nukkumaan ja söi vasta 16 aikaan jolloin nousi päikkäreiltä. (nukkui meilkein 3 tuntia!)

Onko muilla samoja ongelmia?
Onko mikään auttanut?
Onko huolestumiseni aiheellista?

Mari

Hei Mari!
Meillä tyttö 15kk ja listasi vaikuttaa niin tutulta. Meillä myös kovin hoikka tyttö (1v,8kg), ja syönyt on vaihtelevalla menestyksellä. Joskus on kausia, että mikään ei mene alas. Nyt on taas kausi, että kaikki uppoaa. Lapsi syö, kun hänellä on nälkä ja tarvitsee enemmän ravintoa. Älä huoli, tulee aika, kun ruoka maittaa ja määrät mitä kerroit on mielestäni ihan hyviä. Flunssat ja hampaiden tulokin vähentää ruokahalua. Meillä on alkanut tämä puuro jo tökkimään ja usein tarjoankin esim. viiliä, leipää, jugurttia ja muroja, ja joskus iltasella ei mene nekään. Mielestäni toimit oikein, kun annat ruokaa ruoka-aikana ja luota itseesi myös jatkossa. Meidä neiti ainakin osaa jo testata...

Jakselemista, äläkä suotta stressaa! :)
anna

Hei Anna ja Mari!

Sama juttu meillä, tyttö 15 kk ja syö kanssa tosi vähän ja joskus ei sitäkään... Tai sitten taas on päiviä että tuntuu syövän ihan valtavasti. Puuro hedelmäsoseella maistuu kyllä usein aamulla ja illalla, mutta ei aina. Lounas ja päivällinen on vähän niin ja näin, yleensä jompi kumpi menee, kerralla 1/2 -1 prk valmisruokaa (eipä juuri viitsi itse kokkailla noita määriä varten). Onneksi jogurtti, viili, hedelmät ja leipä menee ainakin useinmiten. Joskus kyllä hirvittää, kun neiti menee ihan tyhjällä masulla nukkumaan.

Pikkuhiljaa on alettu uskomaan, että syö sitten kun on nälkä... Meillä vaan oli 6 kk tienoilla vaihe jolloin ei syöty käytännössä ollenkaan kiinteitä ja silloin paino ei noussut ollenkaan. Tuosta on jäänyt sellainen ""kammo"" että pakkohan sen on syödä, että kasvaisi. No, nyt on neiti jo reilusti yli 9 kg ja reipas ja puuhakas!

Yhteistyössä