15-vuotiaat 1 500 kg henkilöautoilla liikenteeseen mopoautokortilla. EU tyrmää tämän järjettömyyden

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hyvä! Ei kaivata mitään kotteroita tukkimaan maanteitä.

"niiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa."

Ymmärtäähän nämä asian puoltajat ja hankkeen suunnittelijan, että tämä rajoitus tarkoittaisi sitä, että nuoret tulisivat ajamaan 60km/h ihan joka paikassa.
Nämä teinit eivät ymmärrä nopeusrajoituksia ja kaasupolkimella on vain kaksi asentoa...täysillä tai poissa. Tämä on huomattu mopoautoissa, ja miten h-tissä se mautojen nopeus on aina noin 60km/h, kun niiden ei pitäisi niin kovaa edes kulkea?
 
vierailija
EU-komissio tyrmää Suomen kaavailemat kevytautot – useita turvallisuusongelmia

EU-komissio on lähettänyt Suomen hallitukselle huomautuksen kevytautohankkeesta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/291487b2-9c1d-4050-8795-c6d0ca700fba
"Euroopan unionin komissio on antanut Suomelle huomautuksen edellisen hallituksen aloittamasta kevytautouudistuksesta.

Kevytautoja koskevat lakimuutokset vahvistettiin alkuvuodesta ja lain on tarkoitus astua voimaan marraskuun alussa. Komission huomautus saattaa kuitenkin tuoda mutkia matkaan.

Kevytautosta on suunniteltu mopoauton korvaajaa. Kevytautot eivät eroa rakenteeltaan tavallisista henkilöautoista, mutta niiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Kevytautoiksi voitaisiin muuttaa enintään 1 500 kiloa painavat henkilöautot.

Uuden lain mukaan 15-vuotiaat voisivat kuljettaa niitä suoritettuaan AM-luokan ajokortin, jollaista vaaditaan tällä hetkellä mopoauton kuljettamiseen.

Vakavia turvallisuusongelmia

Huomautuksen mukaan komissio ei kuitenkaan hyväksy kevytauton kuljettamista AM-kortilla. Huomautuksen mukaan nopeusrajoitettu henkilöauto ei sisälly niihin ajoneuvoluokkiin, joita AM-kortin haltijoilla on oikeus ajaa.

Komissio esittää huolensa myös kevytautojen aiheuttamista turvallisuusongelmista. Jos AM-luokan ajokortin omistavat 15-vuotiaat nuoret ajavat kevytautoja, tästä saattaa seurata vakavia turvallisuusongelmia haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, joita ovat esimerkiksi pienet lapset, jalankulkijat ja pyöräilijät.

Nopeudenrajoitin altis käsittelylle

Huomautuksen mukaan kevytautojen huomattava massa, niiden suurempi nopeus, suurempi teho ja korostetusti riskejä ottava kuljettajaryhmä (15–17-vuotiaat) muodostavat merkittäviä turvallisuusongelmia liikenteeseen.

Lisähuolta aiheuttaa se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan elektronisella laitteella, joka saattaa olla altis luvattomalle käsittelylle.

Komissio katsoo, ettei kevytautolaki ole direktiivin 2006/126 mukainen ja pyytää Suomen viranomaisia ottamaan huomioon esitetyt huomautukset."


Järjetöntä antaa 15-vuotiaille enintään 1 500 kg painavat henkilöautot ja päästää keskenkasvuiset minimaalisella ajo-opetuksella teille, eiväthän he ole edes rikosoikeudellisessa vastuussa, joten ei tällaista vapautta ja riskiä tienkäyttäjille. Toivottavasti Antti Rinteen hallitus ottaa tämän porvarien tolkuttoman asian uudelleen harkintaan, ennen kuin vahingot ja liikennekuolemat räjähtävät käsiin.
En olisi uskonut elämäni aikana kuulevani mitään näin älykästä EU:un suunnalta. Hatun nosto.
 
vierailija
Jos pelkää että lapselle käy ikävästi mopoauton ratissa, voi kyseisen kulkupelin sijaan ostaa mussukalle vaikka fillarin/bussikortin. On varmaan oikeasti äärimmäisen helppoa ohittaa joku ohjausyksikkö, jolla se 1500kg maantieraketti kulkeekin sen 200... vaikka tuskin nykyteinit sellaista tekis. Ovat kuulemma sen verran fiksua sakkia nykyään. Eihän ne mopojakaan virittele, saati ota riskejä liikenteessä.
 
vierailija
EU-komissio tyrmää Suomen kaavailemat kevytautot – useita turvallisuusongelmia

EU-komissio on lähettänyt Suomen hallitukselle huomautuksen kevytautohankkeesta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/291487b2-9c1d-4050-8795-c6d0ca700fba
"Euroopan unionin komissio on antanut Suomelle huomautuksen edellisen hallituksen aloittamasta kevytautouudistuksesta.

Kevytautoja koskevat lakimuutokset vahvistettiin alkuvuodesta ja lain on tarkoitus astua voimaan marraskuun alussa. Komission huomautus saattaa kuitenkin tuoda mutkia matkaan.

Kevytautosta on suunniteltu mopoauton korvaajaa. Kevytautot eivät eroa rakenteeltaan tavallisista henkilöautoista, mutta niiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Kevytautoiksi voitaisiin muuttaa enintään 1 500 kiloa painavat henkilöautot.

Uuden lain mukaan 15-vuotiaat voisivat kuljettaa niitä suoritettuaan AM-luokan ajokortin, jollaista vaaditaan tällä hetkellä mopoauton kuljettamiseen.

Vakavia turvallisuusongelmia

Huomautuksen mukaan komissio ei kuitenkaan hyväksy kevytauton kuljettamista AM-kortilla. Huomautuksen mukaan nopeusrajoitettu henkilöauto ei sisälly niihin ajoneuvoluokkiin, joita AM-kortin haltijoilla on oikeus ajaa.

Komissio esittää huolensa myös kevytautojen aiheuttamista turvallisuusongelmista. Jos AM-luokan ajokortin omistavat 15-vuotiaat nuoret ajavat kevytautoja, tästä saattaa seurata vakavia turvallisuusongelmia haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, joita ovat esimerkiksi pienet lapset, jalankulkijat ja pyöräilijät.

Nopeudenrajoitin altis käsittelylle

Huomautuksen mukaan kevytautojen huomattava massa, niiden suurempi nopeus, suurempi teho ja korostetusti riskejä ottava kuljettajaryhmä (15–17-vuotiaat) muodostavat merkittäviä turvallisuusongelmia liikenteeseen.

Lisähuolta aiheuttaa se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan elektronisella laitteella, joka saattaa olla altis luvattomalle käsittelylle.

Komissio katsoo, ettei kevytautolaki ole direktiivin 2006/126 mukainen ja pyytää Suomen viranomaisia ottamaan huomioon esitetyt huomautukset."


Järjetöntä antaa 15-vuotiaille enintään 1 500 kg painavat henkilöautot ja päästää keskenkasvuiset minimaalisella ajo-opetuksella teille, eiväthän he ole edes rikosoikeudellisessa vastuussa, joten ei tällaista vapautta ja riskiä tienkäyttäjille. Toivottavasti Antti Rinteen hallitus ottaa tämän porvarien tolkuttoman asian uudelleen harkintaan, ennen kuin vahingot ja liikennekuolemat räjähtävät käsiin.
Rinteen punamultahallitus saisi kumota tuon porvarien tolkunpurkulain, ennen kuin tulee ruumiita.

EU tyrmäsi kevytautot – Sanna Marin: Lainsäädäntö voidaan joutua kumoamaan
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006219269.html
15–17-vuotiaille suunnattujen max 1 500 kg:n 60km/nopeusrajoitettujen tavallisten henkilöautojen ns. kevytautojen oli määrä tulla liikenteeseen marraskuun alusta lähtien. EU ei ole innostunut uudistuksesta, pelkää tienkäyttäjien turvallisuuden puolesta, toisin kuin kevytautolain tuonut porvarihallitus.
 
vierailija
Mopoautothan ne vaarallisina pitäisi kieltää, eikä turvalliset kevytautot...höh!
Turvallisia törttöileville nuorille, kuolemanvaarallisia muille tienkäyttäjille esim. suojateiden ylittäjille. Tehorajoittamaton 1500kg ohjus esim. BMW tai Audi kiihtyy hetkessä 60km/h ja lähtee kokemattomalta 15-vuotiaalta käsistä. Paljon tuhoja ja turhia vammautumisia sekä kuolemia.
 
Mopoautothan ne vaarallisina pitäisi kieltää, eikä turvalliset kevytautot...höh!
Eikö noilla kevytautoilla pääse sen parikymmentä kilsaa kovempaa? Vai muistanko väärin.
Mopoautoilla vakavia onnettomuuksia sattuu suhteellisen vähän juuri sen tähden, että niillä ajetaan niin hiljaa. Nopeammalla vauhdilla myös vakavat onnettomuudet lisääntyvät heti.
 
vierailija
Eikö noilla kevytautoilla pääse sen parikymmentä kilsaa kovempaa? Vai muistanko väärin.
Mopoautoilla vakavia onnettomuuksia sattuu suhteellisen vähän juuri sen tähden, että niillä ajetaan niin hiljaa. Nopeammalla vauhdilla myös vakavat onnettomuudet lisääntyvät heti.
Nopeuden kaksinkertaistuessa liike-energia nelinkertaistuu ja tässä myös massa tuplaantuu.
45km/h -> 60km/h + massa 2 krt.
Tietenkin kiihdytys 0:sta 60km/h nopeuteen moninkertaistuu, koska kevytautoja ei tehorajoiteta.
 
vierailija
Onneksi tämä PersKeKon ajama 15-vuotiaiden päästäminen tehorajoittamattomien autojen rattiin sentään estettiin tolkun EU:sta käsin

Tutkimukset todistavat että nuorten ja erityisesti 17-vuotiaiden ja nuorempien törttöilyt ja onnettomuudet liikenteessä ovat paljon, paljon yleisempiä kuin kypsempien. Vuosi tekee jo kummia impulssihallinnassa ja mielellään voisi nostaa vaikka 20-vuoteen yli 50 km/h ajoneuvolla ajoiän.

Taas tuli ruumiita, "vaikka eihän meidän lapset.."

Silminnäkijä todisti kahden teinitytön hengen vaatinutta Audi-onnettomuutta Klaukkalassa – Kertoo nyt pysäyttävistä tapahtumista turmapaikalla
"Silminnäkijä sanoo turma-auton ajaneen huomattavan lujaa vauhtia mutkan takaa ennen kohtalokasta kolaria.

– He olivat nuoria.

Poliisi on kertonut aiemmin, että vuonna 2008 syntynyt auton kuljettaja oli paikallinen, ja hänellä oli ajokortti poikkeusluvalla. Poliisi kommentoi IS:lle, että toinen kuolleista olisi ollut vantaalainen samanikäinen tyttö.

Itä-Uudenmaan poliisin komisario, yleisjohtaja
Jere Pääkkönen kertoo, että keliolosuhteet onnettomuuspaikalla olivat hyvät. Pääkkösellä ei ole vielä tietoa, käytettiinkö turma-autossa turvavöitä.

– Keliolosuhteet ja nopeusrajoitus viittaisivat siihen, että on ollut ylinopeutta ja (liikaa) tilannenopeutta, mutta sitä selvitetään ja tutkitaan tarkemmin, Pääkkönen sanoo."


Kuusi kuollutta nuorta muutaman kuukauden sisään – Nurmijärven kunnanjohtaja kommentoi tilannetta
"Nurmijärvi esittää syvät osanotot kuolleiden nuorten omaisille ja läheisille."

Katuohjukset nuorten käsiin, joten tietäähän sen miten aivan liian usein käy.
 
vierailija
Nytkin tulee 17-vuotiaiden autokuskien takia ruumiita, mutta ajatelkaa jos Sipilän, Orpon, Soinin ja Bernerin kepu-kokoomus-persuporvarien tahto oltaisiin saatu läpi, että teille tehorajoittamattomat autot 15-vuotiaiden käsiin. :(

Näiden taksitolkunpurku-uudistus olisi pientä siihen verrattuna.
 

Yhteistyössä