15-vuotiaat 1 500 kg henkilöautoilla liikenteeseen mopoautokortilla. EU tyrmää tämän järjettömyyden

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
EU-komissio tyrmää Suomen kaavailemat kevytautot – useita turvallisuusongelmia

EU-komissio on lähettänyt Suomen hallitukselle huomautuksen kevytautohankkeesta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/291487b2-9c1d-4050-8795-c6d0ca700fba
"Euroopan unionin komissio on antanut Suomelle huomautuksen edellisen hallituksen aloittamasta kevytautouudistuksesta.

Kevytautoja koskevat lakimuutokset vahvistettiin alkuvuodesta ja lain on tarkoitus astua voimaan marraskuun alussa. Komission huomautus saattaa kuitenkin tuoda mutkia matkaan.

Kevytautosta on suunniteltu mopoauton korvaajaa. Kevytautot eivät eroa rakenteeltaan tavallisista henkilöautoista, mutta niiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Kevytautoiksi voitaisiin muuttaa enintään 1 500 kiloa painavat henkilöautot.

Uuden lain mukaan 15-vuotiaat voisivat kuljettaa niitä suoritettuaan AM-luokan ajokortin, jollaista vaaditaan tällä hetkellä mopoauton kuljettamiseen.

Vakavia turvallisuusongelmia

Huomautuksen mukaan komissio ei kuitenkaan hyväksy kevytauton kuljettamista AM-kortilla. Huomautuksen mukaan nopeusrajoitettu henkilöauto ei sisälly niihin ajoneuvoluokkiin, joita AM-kortin haltijoilla on oikeus ajaa.

Komissio esittää huolensa myös kevytautojen aiheuttamista turvallisuusongelmista. Jos AM-luokan ajokortin omistavat 15-vuotiaat nuoret ajavat kevytautoja, tästä saattaa seurata vakavia turvallisuusongelmia haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, joita ovat esimerkiksi pienet lapset, jalankulkijat ja pyöräilijät.

Nopeudenrajoitin altis käsittelylle

Huomautuksen mukaan kevytautojen huomattava massa, niiden suurempi nopeus, suurempi teho ja korostetusti riskejä ottava kuljettajaryhmä (15–17-vuotiaat) muodostavat merkittäviä turvallisuusongelmia liikenteeseen.

Lisähuolta aiheuttaa se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan elektronisella laitteella, joka saattaa olla altis luvattomalle käsittelylle.

Komissio katsoo, ettei kevytautolaki ole direktiivin 2006/126 mukainen ja pyytää Suomen viranomaisia ottamaan huomioon esitetyt huomautukset."


Järjetöntä antaa 15-vuotiaille enintään 1 500 kg painavat henkilöautot ja päästää keskenkasvuiset minimaalisella ajo-opetuksella teille, eiväthän he ole edes rikosoikeudellisessa vastuussa, joten ei tällaista vapautta ja riskiä tienkäyttäjille. Toivottavasti Antti Rinteen hallitus ottaa tämän porvarien tolkuttoman asian uudelleen harkintaan, ennen kuin vahingot ja liikennekuolemat räjähtävät käsiin.
 
Tulee pahaa jälkeä. Törmäysenergia nelinkertaistuu nopeuden kaksinkertaistuessa ja tässä vielä massa nousee yli nelinkertaiseksi pahimmillaan. Huh, huh.

15-vuotias pääsee ajamaan autoa, vaikkei ole edes rikosoikeudellisesti 18-vuotiaan tapaan vastuussa teoistaan.

45 km/h kulkevaa mopoautoa ei monikaan lähde ajamaan maanteille 80 km - 100 km nopeusalueille, mutta 65 km/h kulkeva kevytauto kunnollisine takapenkkeineen houkuttaa nuoret kaveriporukalla maanteille festareille, mökkimatkoille, laskettelemaan ym. Voi jälki olla pahaa kun rekat, kuorma-autot, yhdistelmäajoneuvot jne. ohittavat, tai kun 15-vuotiaat ilman ajokoulutusta alkavat ohitella traktoreita hitaalla ajoneuvolla jonka ohitusmatka vastaantulevien kaistalla on pitkä.

Reippaina käymme rekkain alle.
 
Nyt jo jopa alle kouluikäiset ovat ajoneuvon kuljettajina teillä, kun ajavat polkupyörällä ilman rikosoikeudellista vastuuta tai tajua edes perusliikennesäännöistä kuten oikealta tulevan väistämisestä.
 
Olisi valtio eli porvarihallitus kuunnelu asiantuntijoita.... Pää pensaaseen.

Jo ajankohdallisesti hirvitti hanke että 15-vuotiaat päästetään liukkaille tiellä 60 km/h
 
Meinaaks et ois fiksua antaa 15-17vuotiaalle 1500kg ajoneuvo haltuun yleisille teille missä on lapsia ja vanhuksia? 60km/h vauhissa 80kg painavan jalankulkíjan kuoleminen on 20% todennäköistä. Vanhus kuolee aika varmasti, niinkuin myös pieni lapsi. EU teki vihdoinkin jotain fiksua, viime hallituksen virheet korjataan ennenkuin on liian myöhästä.
 
Tehorajoitettu olisi ok. Nopeusrajoitin ei riitä. Eihän se nopeus tiellä 40 -> 60 nyt niin paha oo, mitä kaikki perustelee, vaikka sekin oikeesti on kineettisen energian kasvukaavan takia, mut ne tehot ja esim. kaupan pihalla kiihdytys - ei siinä nopeusrajoitin auta.
 
15-17 vuotiaille ei ole mitään järkeä antaa mopoa suurempia ajoneuvoja käyttöön. Merkittävä osa nuorista on päästä niin lahoja ja itsekkäitä, että mopollakin ajetaan aina kaasu pohjassa ja päästetään ajoneuvosta niin kovaa ääntä kuin mahdollista.
Sama näyttämisen halu koskee vielä osaa 18-20 vuotiaitakin. Liikenteessä kyseinen toiminta näkyvillä päivittäin.
Paitsi ei tietenkään kenenkään oma lapsi näin tee, ei meidän jani-petteri, ei ei... :-)

Mopojonnet
 
Tehorajoitettu olisi ok. Nopeusrajoitin ei riitä. Eihän se nopeus tiellä 40 -> 60 nyt niin paha oo, mitä kaikki perustelee, vaikka sekin oikeesti on kineettisen energian kasvukaavan takia, mut ne tehot ja esim. kaupan pihalla kiihdytys - ei siinä nopeusrajoitin auta.
Samaa mieltä, kevytautoissa voi olla 150 hevosvoimaa joten ne lähtee lapasesta herkästi kokemattomilla. Jotta kevytautot olisi mopoautoja turvallisempia tehoa ja vääntöä vain murto-osa. Esim. 50 hp / 120 nm.
 
EU-komissio tyrmää Suomen kaavailemat kevytautot – useita turvallisuusongelmia

EU-komissio on lähettänyt Suomen hallitukselle huomautuksen kevytautohankkeesta.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/291487b2-9c1d-4050-8795-c6d0ca700fba
"Euroopan unionin komissio on antanut Suomelle huomautuksen edellisen hallituksen aloittamasta kevytautouudistuksesta.

Kevytautoja koskevat lakimuutokset vahvistettiin alkuvuodesta ja lain on tarkoitus astua voimaan marraskuun alussa. Komission huomautus saattaa kuitenkin tuoda mutkia matkaan.

Kevytautosta on suunniteltu mopoauton korvaajaa. Kevytautot eivät eroa rakenteeltaan tavallisista henkilöautoista, mutta niiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Kevytautoiksi voitaisiin muuttaa enintään 1 500 kiloa painavat henkilöautot.

Uuden lain mukaan 15-vuotiaat voisivat kuljettaa niitä suoritettuaan AM-luokan ajokortin, jollaista vaaditaan tällä hetkellä mopoauton kuljettamiseen.

Vakavia turvallisuusongelmia

Huomautuksen mukaan komissio ei kuitenkaan hyväksy kevytauton kuljettamista AM-kortilla. Huomautuksen mukaan nopeusrajoitettu henkilöauto ei sisälly niihin ajoneuvoluokkiin, joita AM-kortin haltijoilla on oikeus ajaa.

Komissio esittää huolensa myös kevytautojen aiheuttamista turvallisuusongelmista. Jos AM-luokan ajokortin omistavat 15-vuotiaat nuoret ajavat kevytautoja, tästä saattaa seurata vakavia turvallisuusongelmia haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, joita ovat esimerkiksi pienet lapset, jalankulkijat ja pyöräilijät.

Nopeudenrajoitin altis käsittelylle

Huomautuksen mukaan kevytautojen huomattava massa, niiden suurempi nopeus, suurempi teho ja korostetusti riskejä ottava kuljettajaryhmä (15–17-vuotiaat) muodostavat merkittäviä turvallisuusongelmia liikenteeseen.

Lisähuolta aiheuttaa se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan elektronisella laitteella, joka saattaa olla altis luvattomalle käsittelylle.

Komissio katsoo, ettei kevytautolaki ole direktiivin 2006/126 mukainen ja pyytää Suomen viranomaisia ottamaan huomioon esitetyt huomautukset."


Järjetöntä antaa 15-vuotiaille enintään 1 500 kg painavat henkilöautot ja päästää keskenkasvuiset minimaalisella ajo-opetuksella teille, eiväthän he ole edes rikosoikeudellisessa vastuussa, joten ei tällaista vapautta ja riskiä tienkäyttäjille. Toivottavasti Antti Rinteen hallitus ottaa tämän porvarien tolkuttoman asian uudelleen harkintaan, ennen kuin vahingot ja liikennekuolemat räjähtävät käsiin.
Jokainen joka on nähnyt miten mopoilla ja mopoautoilla ajetaan jo nyt tietää mitä tappokoneita niistä rajoitetuista autoista tulee, kuka poliitikko niistä kuolonuhreista haluaa kantaa vastuun?
 
Juuri uutisoitiin että poikkeuslupia 17 -vuotiaiden ajokorttiin on haettu noin 1000 kpl.
Juuri myös uutisoitiin että Nastolan suunnalla oli tullut poliisipartiota vastaan 80 alueella reilu 160 lasissa tällainen poikkeusluvallinen. Ei jäänyt vielä silloin kiinni vaan myöhemmin kun paineli Lahdessa 50 alueella lähes 130. Nuoruuden hurmaa...

Järki ei pysy fysiikan mukana.
 
Erittäin, erittäin hyvä lausuma EU:lta. Olen täysin samaa mieltä näistä "kevyt"autoista.
Vielä kun kieltäisivät mopoautot kokonaan niin homma olisi täydellinen.
 
"...kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan elektronisella laitteella, joka saattaa olla altis luvattomalle käsittelylle."

Mitähän tuon sanoneen päässä on mahtanut liikkua. Voi sanoa että varmasti on altis "luvattomalle käsittelylle" joka on sekin aika kiero ilmaisu. Kuinka osaavatkaan ilmaista asioita näin. Vai onko se sitä että kun ei tiedä ei uskalla sanoa mitään jota ei sitten myöhemmin voi tulkita halunsa mukaan kun oikeaa faktaa lyödään pöydälle, esimerkiksi onnettomuustutkintalauitakunnan toimesta tai muualta.

100% varmuudella rajoitin voidaan joko eliminoida tai modifioida. Kaiken kukkuraksi senhän on sanottu olevan jälkiasenteinen rajoitin joka ympätään täysveriseen autoon.
Kuka luulee että halukas ei voi sitä sitä manipuloida, olkootkin sinettiä, GPS ja muuta jotka ei oikeasti estä yhtään mitään. Moponkin viritys kiellettyä - tekevät kuitenkin. Ohitseni 50 alueella >80 nopeudella useinkin sama mopoauto. Talon edestä ajaa usein mopo lähes sataa. Ei kaikki välitä...

Miksi asiaa ei ole selvitetty aiemmin lain valmistelun yhteydessä?
Ei varmaankaan olisi ollut ylivoimainen tehtävä?
 
Turvallinen kuskille, mutta ei lapsille, jalankulkijoille jne.

Näitä on myös hankalampi ohittaa 80 ja 100 tiepätkillä. Tulee vaaratilanteita kun ei haluta ajaa näiden perässä pitkiä matkoja.
 
Miten niin muu liikenne on todella turvattomia kulkuvälineitä? Perustele. Sinunko mielestäsi 15 vuotiaiden pää ja asenteet vastaavat 17 tai 18 ikäisten asenteita? Juuri tuossa iässä sitä kehitystä tapahtuu eniten.
 

Yhteistyössä