14v poika sai sitten veljeni perheeltä syntymäpäivälahjaksi lakritsipatukan.

  • Viestiketjun aloittaja ihmettelevä äiti ov
  • Ensimmäinen viesti
.....
Mulle tulis tuollaisesta lahjasta mieleen, että tuo on huumorilahja ja lähiaikoina pojalle on sitten luvassa jokin kalliimpi ja hienompi lahja enonsa perheeltä. En siis sano tätä sillä, että ap. alkaisi nyt toivoa ja odotella veljeltään kallista lahjaa, mutta mulle tuli tuollainen ensimmäinen ajatus. :D

Ja tosiaan kuten joku sanoi, kannattaa tarkistaa se lakupötkön kääre, ettei sinne olisi sujautettu seteliä. Tuo salamyhkäinen hymyily vois viitata siihenkin... tai sitten veljelläsi on vain huono huumorintaju ja tuo on tosiaankin olevinaan joku hyvin vitsikäs lahja.
 
Ai että syntymäpäivä kutsuille voi mennä lahjatta? Mun mielestä kutsuille aina viedään lahja, mutta jos ei kutsuja järjestetä tai niihin ei mennä niin sitten.

Viedään aikuisillekin kukkia tai keksiä yms. vaikkei kymmeniä täytäkään. Mielestäni 14 vuotiaallekin voisi kukkapuskan viedä tai keksipaketin, jotenkin vain toi yksi patukka kuulostaa loukkaavalta.
mun mielestä on kummallista että tuon ikäsille edes järjestetään synttäreitä!! eri asia jos kavereitten kesken viettäisivät synttäreitä, mutta en kyllä ymmärrä sitä että yli 10v synttäreitä vietetään isoin juhlin.
En tiiä onko mut kasvatettu jotenki oudosti mutta, meillä päin synttäreitten pitäminen on lopetettu siihen kymmeneen ikävuoteen, ja juhlia ei olla järjestetty. kaveri synttärit on voitu pitää (max. 5 parasta kaveria) ja sinnekään ei ole enää leivottu kakku vaan on ollut kaikkea "pientä kivaa" syötävää, mutta ne on pitänyt itse järjestää (vanhemmat tietenkin maksoivat esim. tarjottavat) ja itse siivota jäljet.
ja vain lähimmät sukulaiset on muistanu sen jälkeen lahjoilla (perhe ja isovanhemmat) kummit toivottaneet onnea ja toisinaan antaneet ehkä 20e rahaa.
Seuraavan kerran on juhlittu sitten rippi/valmistujais ym. juhlia jotka on kunnolla järjestetty ja joissa on jotain lahjoja saanut.

ja tämä toimii siis myös toisin päin. mekään emme ole antaneet sukulaislapsille synttärilahjoja sen jälkeen kun ovat kymmenen täyttäneet.

eikä tästä ole koskaan kukaan sukulainen tms. loukkaantunut. kummaa hommaa jos synttärit järjestetään vain sitä varten että pitää saada lahjoja, ja mielellään tietenki mahdollisimman kalliita, tai sitten rahaa vähintään 50 .. :attn:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;21154676:
Ilmeisesti palstalla on useampiakin ihmisiä, joiden mielestä on ok mennä kutsuttuna syntymäpäiväjuhlille ilman viemisiä.

Minut on ainakin kasvatettu niin että aina viedään lahja ( ja ei siis mitään lakupatukkaa) tai vähintäänkin kukkasia. Mielestäni se kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Kuinka moni teistä oikeasti menisi esim. sukulaisen 50v juhliin ilman mitään viemisiä?
hei älyhoi älä jätä!! 50 vuotis juhlat on ehkä pikku hiukkasen eriasia kun 14v synttärit??
tottakai silloin viedään lahja jos on oikeasti pyöreitä vuosia täyttävä, ja varsinkin jos pyöreitä vuosia on yli 30.. se kuuluu hyviin käytös tapoihin, samaten kun juhlava pukeutuminen esim, häissä!

mutta se että 14-vuotiaalle järjestetään synttärit vain sitä varten että saadaan vierailta kärkyttyä lahjoja/rahaa on pöljää.

ja hyviin käytöstapoihin kuuluu myös olla kiitollinen kaikista lahjoista! ja vaikka ei olisikaan niin minusta on törkeää mennä ilmaisemaan lahjan antajalle!!
 
Kyllä mä vien päivänsankarille jotain jos mut juhliin kutsutaan, ihan ikään katsomatta. Jos ei ole lahjaa niin sitten pahoittelen, että ei ole viemisiä. Lakupötkö on vittuilua! Korttiin yhdistettynä se olis ehkä voinu mennä lahjasta...? Ei ole kyse ahneudesta vaan hyvästä käytöksestä, minut on ainakin kasvatettu niin, että on kohteliasta viedö tuomisia juhliin kun juhliin... Tosin esimerkiksi oma anoppini toi lapseni nimiäisjuhliin pienen käytetyn pehmolelun lahjaksi, mutta ei korttia, sen sijaan minun synttäreille olivat ostaneet 4 isoa koristeellista lasia... :D Kaikilla ei vaan ole ehkä tilannetajua... :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelevä äiti ov;21152659:
Poikani täytti muutama päivä sitten 14 vuotta ja hänellä oli syntymäpäivä-juhlat. Meillä kävi kylässä veljeni eli poikani eno vaimonsa ja kolmen lapsensa (5v, 3v ja 1v) kanssa. Lahjaksi poikani sai enonsa perheeltä sellaisen pienen lakritsipatukan, joita myydään kaupassa noin 20-30 centin hintaan. Poika ol lahjan saadessaan aika ihmeissään ja kyllä se ihmetytti meitä vanhempiakin. Ei tässä tiedä, mitä ajatella. Eihän se lahja tietenkään tärkein ole, mutta jotenkin tuollainen ihmetyttää. Ennen poika on saanut veljeni perheeltä esim. vaatteita, cd-levyjä, kirjoja, dvd-levyjä, lapsena tietenkin leluja jne. Veljeni ja tämän vaimon mukaan heidän lapsensa olivat saaneet tänä vuonna valita pojalleni lahjan ja päättäneet, että tuo lakritsipatukka on sopiva lahja.

Mitä te ajattelisitte, jos oma lapsenne saisi vastaavan syntymäpäivälahjan sukulaisperheeltä? Veljeneni perheellä ei ole edes pulaa rahasta, jotenkin en jostain syystä tajua, että ennen veljeni perhe on antanut pojalle jotain 20-40 euron lahjoja, nyt lakritsipatukan vai olenko minä jotenkin tyhmä tms?
Ajattelisin, että pojalla on harvinaisen typerä ja ahne mutsi.
 
Joissakin suvuissa on tapana juhlia syntymäpäiviä ihan joka vuosi, jokaisen kohdalla. Yhtälailla isoäidin 72-vuotispäiviä, isän 41-vuotispäiviä ja lapsen 13-vuotispäiviä. Kokoonnutaan yhteen pitkienkin matkojen päästä, se on itsestäänselvyys, suvun tapa. Myös vanhemman sukupolven pitkiä avioliitoja juhlitaan, isovanhempien hääpäivä on suvun yhteisen juhlan paikka joka vuosi. Meillä ei ole ollut niin, enkä välittäisikään, mutta olen ystäväperheen tapa seuranneena todennut, että hienoahan se on, että suvussa on välittämistä ja yhteenkuuluvuutta. Eikä niitä juhlia järjestetä lahjojen vuoksi, vaan siksi että he haluavat olla tekemisissä toistensa kanssa. Jopa minä erilaisena ihmisenä kykenen ymmärtämään sen ja arvostamaankin sitä.
 
......
Jokaisella perheellä ja suvulla on oma tyylinsä. Meidän perheen kohdalla lähimmät sukulaiset halusi tuoda lahjan ainakin postilaatikkoon vielä kun oltiin 17-vuotiaita, joten pitihän ne sitten kahville kutsua. Mitään virallisia syntymäpäiviä ei kyllä järjestetty, mutta kakkua oli ja lahjoja saatiin. Sitten kun muutettiin kotoa pois, niin ei enää tullut sukulaisilta lahjoja tai ollut synttärikahveja.

Monille sukulaisille on ainakin vielä pidetty ne 14-vuotissynttärit ja ne on olleet sitten viimeiset vanhempien järjestämät synttärijuhlat ennen rippijuhlia. Ripille pääsyn jälkeen ei ole enää juhlia ollut.
 
......
Ajatus on tärkein lahjassa, mutta silti aika noloa tuoda noin mitätön lahja, jos perhe ei ihan kovassa rahapulassa ole. Ja mun mielestä kun syntymäpäiväjuhliin kutsutaan, niin sinne myös viedään lahja. Jos sotii jotain omia periaatteita vastaan että tuon ikäiselle vielä järjestetään juhlat, niin sitten voi olla menemättä niihin juhliin ja täten olla myös muistamatta. Tökerömpää on koko perheen voimin mennä syömään kakkua ja olla tuomatta kunnon lahjaa, kuin yksinkertaisesti boikotoida koko juhlia. Jokaisella perheellä on oma tyylinsä ja tapansa toimia. Jos haluaa vielä järjestää tuon ikäiselle juhlat ja saada sukulaiset kerrankin koolle ja kahville, niin mitä väärää siinä on?
 

Yhteistyössä