14kk ikäisellä paha ihottuma käsissä

Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. Meidän taaperolla (atoopikko ja allergikko) on ihottuma käsissä päässyt tosi pahaksi; ranteet, kämmenselät ja sormet on ihan veresnahalla, kutisevat kovasti. Huomasin aamulla, että lakanassakin oli verinaarmuja, kun oli taas yöllä raapinut niin kovasti. Luulen, että taustalla on viikko sitten pari päivää kestänyt viljakokeilu, sen jälkeen kutinasta ei ole tullut loppua. Pahimpina öinä olen antanut Ataraxia, on hetkellisesti auttanutkin, mutta uskaltaako sitäkään kovin usein antaa?

Kun kyse on käsistä, olen joutunut pesemään niitä useita kertoja päivässä. Arvaahan sen, missä kunnossa tuon ikäisen kädet on esim ruokailun jäljiltä :) Joka pesun jälkeen rasvataan kovasti. Minkäänlaisia tumppuja en ole saanut pysymään käsissä, edes yöllä. Ja mikään rasva ei enää tunnu auttavan; on kokeiltu mm. Ceralan, Novalan ja Bepanthen. Bepanthen on aikaisemmin auttanut ihovaurioita paranemaan nopeammin, mutta nyt näyttää, että käsissä vain pahentaa kutinaa. Kortisonia en edes uskalla laittaa, kun sormet varsinkin on ihan avohaavoilla.

Pesuaineita ei lapsella käytetä ollenkaan, pyykinpesuaine on nestemäinen hajusteeton, huuhteluainetta ei käytetä. Mitä ihmettä voisin vielä tehdä/yrittää/kokeilla?
 
Meillä käytetään sibicorttia (saa vain reseptillä ) ja se on ainut joka on auttanut jos on sormet päässeet tosi pahaksi. Meilläkin myös nimenomaan tuo pojan itse käsillä syöminen pahensi,nyt käyttää jo enemmän lusikkaa. (1v 7kk) Ja oon huomannut että pahimmat ajat koittavat n.2krt vuodessa,keväällä ja syksyllä. Silloin sormet aivan halki ja tulehtuneet.
Huomenna vaan soitto lekuriin että saatte reseptin,muutamassa päivässä pitäisi olla jo parempi.
 
Tumput tms. kannattaa yrittää teipata. Apteekista saa metritavarana putkiloa (tubifast?), jonka voisi vetäistä vaikka kyynärpäiden yli (ei saa/yletä hampailla ottamaan teippejä pois). Sibicort kuulostaa tosiaan ainoalta vaihtoehdolta.

Mielikuva on, että kyllä Ataraxia voi antaa, jotta saa nukuttua. Ainakin kunnes löytyy muualta apua. Itse tuossa tilanteessa antaisin, koska on tiedossa mistä ongelma on tullut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vexi:
Meillä käytetään sibicorttia (saa vain reseptillä ) ja se on ainut joka on auttanut jos on sormet päässeet tosi pahaksi. Meilläkin myös nimenomaan tuo pojan itse käsillä syöminen pahensi,nyt käyttää jo enemmän lusikkaa. (1v 7kk) Ja oon huomannut että pahimmat ajat koittavat n.2krt vuodessa,keväällä ja syksyllä. Silloin sormet aivan halki ja tulehtuneet.
Huomenna vaan soitto lekuriin että saatte reseptin,muutamassa päivässä pitäisi olla jo parempi.

Kyllä Sibicort on ihan käsikauppalääke eli ei vaadi reseptiä. Tuubikoot on 20 g, 50 g ja 100 g. Isommista tuubeista saa kela-korvauksen, jos ovat reseptillä, mutta ensi hätään saat sitä kyllä ihan ilman reseptiä. Sibicort on myös ainoa kortisonivoide, jota voi laittaa haavaiselle ja rikkoutuneelle iholle. Toivottavasti saatte sillä ainakin ihottuman jonkin verran rauhoittumaan.
 
Protopic on myös tehokas voide pahaan ihottumaan. Tytöllä hoidettiin ensin Sibicortilla niin että saatiin ihorikot kiinni ja sen jälkeen protopicciä, hyvin parani. Tuo protopic on reseptillä oleva voide.

Yksi konsti on ottaa puolipotkuhousut ja leikata haaraosaan reikä päälle ja pukea ne väärinpäin päälle puseron tyylisesti, vaikka yöpuvun alle jos ei muuten pysy päällä ja lapsi osaa itse riisua.

niin ja todellakin antaisin Ataraxia säännöllisesti joka yötä vasten niin kauan että alkaa helpottaa.
 
No niin, tilanne on jo paljon parempi, kiitoksia paljon vinkeistä :) Sibicortin ja Ataraxin voimin saatiin rikot umpeen, kortisonilla hoidettiin loput. Nyt iho näyttää ja tuntuu paljon paremmalta. Ainut vain, että nyt taisi jäädä kortisonikierre päälle... Kun kortisonin lopettaa, kutina ja punoitus palaavat parissa päivässä... Mutta sitten taas, kortisoni auttaakin yhtä nopeasti. Mitään uusia ruokia ei nyt ole edes kokeiltu. Onkohan tuo nyt sitten sitä tyypillistä atooppisen ihon käyttäytymistä? Kyllä itselläkin tähän aikaan vuodesta iho kuivuu ja kutiaa paljon helpommin. Toivottavasti kyseessä ei ole joku vähäisistä vakioruuista, joka olisi pitkän ajan jälkeen alkanut allergisoida :(
 

Yhteistyössä