13kk lapsi kävelee perässä ja itkee, koko ajan. Mikä sillä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "annne"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"annne"

Vieras
Tosiaan tuo 13kk lapsi on alkanut kulkea mun (äidin) perässä koko päivän kotona ja kitistä. Kitinä loppuu kun pääsee syliin. Kenenkään muun syli ei kelpaa, paitsi ihan päivällä. Aika harvoin leikkii itsekseen, siis mun lähellä samassa huoneessa tietenkin. Lähinnä tarkoitan tilanteita, kun mun pitäisi laittaa ruokaa tai ripustaa pyykkiä tai vastaavaa. Kitisee koko ajan. Välillä onnistun laittamaan ruokaa kitinöittä, kun lapsi saa istua vieressä syöttötuolissa. Ja siis viihtyy, jos saa osallistua, joten mehän ripustetaan pyykkikin usein jo yhdessä. On vaan tilanteita, joissa lapsi ei voi auttaa, eli perunoiden kuoriminen. Kun minä tarvitsen molemmat kädet. Ainua jossa silloin voi viihtyä on se syöttötuoli.

Vietämme lähes kaiken aikamme kaksin, kun lapsen isä joutuu tekemään pitkää päivää töissä ja muutimme juuri toiselle paikkakunnalle, josta emme tunne vielä ketään. Aamuisin käymme leikkipuistossa, jossa näemme muita ihmisiä ja lapsia. Vieraita meillä käy viikottain, silloin kun mieskin kotona, ovat hänen kavereitaan tai sukulaisiaan. Sylittelen lasta paljon päivisin ja leikin hänen kanssaan aktiivisesti, joten minun mielestäni ei voi olla siitäkään kyse, että saa liian vähän läheisyyttä.

Öisin tilanne onkin sitten ihan hullu. Ehti nukkua monta kuukautta yöt heräilemättä ja nyt heräilee vähintään 4 kertaa, ja joskus aamuyöllä on pakko ottaa lapsi viereen nukkumaan, kun en muuten itse ehdi levätä ollenkaan. Lapsi nukkuu eri huoneessa omassa sängyssä, sillä olemme molemmat todella herkkäunisia ja kun nukuimme samassa huoneessa, oli heräilyä vielä enemmän puolin ja toisin. Tämä järjestely toimi aiemmin siis loistavasti, mutta nyt on tilanne tosiaan tämä.

Tuleeko lapsilla tässä vaiheessa joku kehityksellinen vaihe, että äidistä olo ahdistaa vai mitä tämä on? Onko normaalia? Eroahdistusta poti 10kk vanhana ja koskaan ei ole vierastanut ketään. Ei vierasta siis edelleenkään. Apuja kaipaan! Iso kiitos vastanneille!

No voisko olla että haluaa läheisyyttä ÄIDILTÄ? Ai kamala, lapsi just vuoden täyttäneenä haluaa äitin syliin. Ohhoh ja hupsista vallan!!! :O
Pahan pistit ja tuntuu että lapsesi on sairas jotenkin. Eihän lapset halua äidin lähellä, tai varsinkaan sylissä, olla. NÖÖÖYYYY!!!!

Joo, tuttua. Vaikka se onkin normaalia niin molempien lasten kohdalla olin hyppiä seinille kun p******e voinut mennä ilman että toinen kirkuu oven takana. Enkä ottanut mukaan vessaan, rauha jokaisella niissä asioissa.
Kantelin muuten paljon, otin liinaan kun laitoin ruokaa ja pyykkejä. Hermoja raastava, mutta onneksi menee ohitse.
Nyt lapsia tuskin kotona edes näkee (ovat murkkuja).

[QUOTE="viekku";27595966]No voisko olla että haluaa läheisyyttä ÄIDILTÄ? Ai kamala, lapsi just vuoden täyttäneenä haluaa äitin syliin. Ohhoh ja hupsista vallan!!! :O
Pahan pistit ja tuntuu että lapsesi on sairas jotenkin. Eihän lapset halua äidin lähellä, tai varsinkaan sylissä, olla. NÖÖÖYYYY!!!![/QUOTE]

Hoh hoijaa.... revi se pääsi sieltä p*rseestäsi ja lue ap:n teksti uudestaan

Eipä tohon oikein mikään auta kun aika..
Kyllä mä olin esikoisen kanssa helisemässä kun KOKO AJAN oli tota kitinää, kyllä muutakin pitäis saada tehtyä kun lasta pitää koko päivän sylissä.
Odotan "innolla" sitä että tuo kuopus alottaa saman.. Mutta kai mä olen kamala mutsi, koska en todellakaan pidä lapsiani sylissä 24/7, vaan ihan todella myös siivoan, teen ruokaa, istun paskalla, käyn suihkussa, JNE. Lapsi ei kitinään ja käninään kuole, kunhan vaan omat hermot kestää.

[QUOTE="viekku";27595966]No voisko olla että haluaa läheisyyttä ÄIDILTÄ? Ai kamala, lapsi just vuoden täyttäneenä haluaa äitin syliin. Ohhoh ja hupsista vallan!!! :O
Pahan pistit ja tuntuu että lapsesi on sairas jotenkin. Eihän lapset halua äidin lähellä, tai varsinkaan sylissä, olla. NÖÖÖYYYY!!!![/QUOTE]

Onpas kannustava, asiallinen ja kantaaottava viesti. Toivottavasti tunnet nyt tyytyväisyyttä itsestäsi kun noinkin asiallisesti itseäsi osasit ilmaista.

Ei sillä lapsella mitään hätää oikeasti ole vaikkei koko aja sylissä olisikaan, jos saa kuitenkin olla samassa huoneessa. Sanot lapselle että äiti tekee nyt tämän jutun ja sitten ollaan yhdessä. Jos lapsi kitisee, annat kitistä. Ja kun homma on hoidettu keskityt lapseen. Ei se lapsi kuole, vaikka hetken itkee/kitisee (siis jos muuten on asiat kunnossa).

että tulee TODELLAKIN vaiheita kun lapselle ei riitä "sylittely" päivisin ja kuvailemasi päivärutiini. Tulee kausia kun lapsi haluaa olla äitinsä kanssa 24/7 ja niistäkin tunneista jokaikinen minuutti. Hassua, eikö?

Anteeksi nyt vain, mutta en jaksa käsittää miksi jonkun mielestä lapsi "kitisee" kun "ripustat pyykkiä tai kuorit perunoita". Lapsi ILMOITTAA et mutsi hei, tarvin huomiota JUST NYT ja et anna sitä minulle. Antamalla esim. aiemmin vastanneen tavoin oman kattilan missä on oma peruna mitä keittää - ihan varmasti saat siinä sivussa kuorittua ne potut. Kumma on jos et saa. Lapsi ei "kitise" aiheetta.

Mun lapsissa on varmasti häikkää kun kukaan seitsemästä ei ole taaperona känissyt noin, jos se kitinä kerta noin normaalia on? :) Tosin olen rinkassa ja liinassa pitänyt hommissa mukana keikkumassa. Ovat muuten kiivenneet hyllyihin, pöydille, sohvan selkänojalle jne. joka mukulalla on omat kommervinkkinsä. Turhautuminen, nälkä ja seurantarvekin kitisyttää. Väsymys ja jopa uudet taidot.

Meillä on 15 kk ikäinen, ja vuoden ikäisestä ollut JUST tuota! Kun sylistä annoin isän syliin, itku tuli,
Ekat 2 kk odotin että koska se hammas puhkeaa, mutta ei sieltä mitään hammasta tullut. Nyt alkaa helpottaa, toivottavasti teilläkin! Luin jostain että tän ikäisenä on joku kausi, eroahdistus tai uudelleen leimautumisen vai mikä se oli. Heräileekin yöllä, yritin yövieroitustakin tässä, oli virhe. Odotan että tää roikkuminen helpottaa, josko olisi niin täysi järkytys.

Kiitos asiallisista vastauksista :) IHanaa kuulla ettei todellakaan olla ainoita ja että tää kuuluu tähän kehitysvaiheeseen. Tiedän kyllä, ettei lapsi aiheetta kitise, mutta jos ruoka on oltava ennen 16.30 että isäntä ehtii syödä ennen töihin (uudelleen) lähtöä, niin pakko se ruoka on tehdä. Nyt vaan malttia itselle. Kiitos tosiaan vertaistuesta <3

Yhteistyössä