13 vuotias,mustasukkainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muuhahainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

muuhahainen

Aktiivinen jäsen
04.02.2007
4 844
0
36
Hei!
haluaisin kysyä että onko muilla vanhin lapsista ,kokenut mustasukkaisuutta?Meillä vanhin 13 vuotta ja ollut sellainen "äidinpoika".
Nyt koulunumerot hieman laskussa ja isällensä oli sanonut että on kyllästynyt tohon vauvan itkuun..Meillä kohta 3kk ikäinen iltatähti.
Keskimmäinen lapsista ikäänkuin raivaa itsellensä tilaa ja huolehtii siitä, että hänet huomioidaan myös.

Olen jotenkin ollut suruissani ,koska 13-vuotias lapsemme on kovin rakas ,ja nyt tuntuu että vain huoneessaan pelailee ja vastaa kun kysytään, ei oma-aloitteisesti turhia haastele.

tietysti poika kyllä jo murrosikäinen..Mutta selkein muutos kyllä tapahtunut tässä 3kk sisällä.

13v? paha ikä.varsinkin pojille.siinä tulee lähellä murrosikä ja tunteet. Ehkä hän ois halunnu pikkuveljen,jolle saa opettee isompien poikien juttuja. Ehkä hän tuntee jääneensä ns.ulkopuoliseksi. eli. tajua itse,ettei välittäminen ja rakkaus mihinkään häviä,se vain jakaantuu munelle. ja kerro tuo myös pojallesi :hug:

Juu kuullostaa tutulta.ollaan uusioperhe johon syntyi poika nyt reilun vuoden. miehellä ennestää 3 muksua. vanhin poika 14v ei ole kertaakaan sanonut veljensä nimeä, ottanut syliin, leikkinyt saatikka huomannut kun pikku veli toimittaa jotain veljelleen aivan vieressä. vaaratilanteissakaan ei korvaansa lotkauta. ei vaan kerta kaikkiaan näe pikkuveljeään. isänsä on kyllä huomauttanut 14 vuotiasta asiasta mutta ei. ja minulla menee hermot. mitä sitten kun tämä pikkuveli alkaa puhua ja ymmärtää että veli ei ole kiinnostunut? joskus kun olen sanonut että kuuntele kuka tulee, tuleeko sami kotiin. pikku veli on heilauttanut kättään ja nyrpistänyt nenäänsä. ei voi muuta sanoa kun ikävä juttu. kertokaa jotain hyviä vinkkejä tilanteen laukaisuun. miehen 2 muuta lasta ovat luonamme viikonloppuiisin ja tulevat pikkuveljen kanssa erinomaisesti toimeen.

joo .eipä oo sartsa sullakaan helppoa..nyt olen ikään kuin väkisin vienyt pikkuista pojan huoneeseen ja ollaan hetkiä siinä,aattelin et niin vois lähentyä.ihan samalla lailla puhun kans ,et kuunteles,isoveli tuli tai meni ,,
mut eipä vieläkään ole syliin ottanut..

olen kyllä koittanut kysellä pojan toiveita ja jotain pientä kivaa hankkinut,viimeksi jätin apulannan levyn pöydälle ja viestin ,hyvää alkanutta viikkoa t.äiti..

ei oikein suostu mihinkään yhteiseen tekemiseen vaikka kovasti olen ehdotellut..eikai nyt äidin kanssa voi mennä esim.elokuviin

terve vaan sussu 74!
jos nimimerkkisi 74 on syntymävuotesi niin samanvuotisia äippiä ollaan. tuntuu vaan niin oudolta-ikävältä asialta tämä juttu. tarkennan vielä että kyseessä ovat velipuolet mutta ei se minun mielestäni asiaan vaikuta. mä oon kans yrittäny et jos pieni ottaa isomman jonkuin jutun niin sanonu vie veikalle tai ei saa ottaa se on veikan. siis ei minkään näköistä elettä tapahdu. olen myös ajatellut asiaa tämän 14 vuotiaan kantilta mitä tällainen tekee hänen tunne elämälleen. ajattelin että kun on tilanteita jossa pieni tekee jotain suurta katseet kääntyy, oooh upeeta hihkutaan, ei silloinkaan mitään.
14 vuotias on isälleen todella tärkeä ja isä haluaa jotenkin miellyttää häntä. ettei vaan tule pojalle komennoista paha mieli. nyt täytyy vielä sanoo että kyllä ketuttaa.

joo.on syntymävuosi ja musta kans ei mitään merkitystä tolla puolikas jutulla .itellä on niin sanottu sisko-puoli mut kyllä ihan siskona pidän 100%.

Mut tosiaan ei helpolla mennä tätä vaihetta .kun toi vauvakin vaatii huomionsa pakostakin ja koltiainen muuttunut tollaseksi.

Nytkin koko viikonlopun ollut huoneessaan.suihkussa ja jääkaapilla poikennut vaan. :(
mut onneks nää on vaan vaiheita ja muuttuu tilanteet.mutta sitten kun vauveli on siinä parhaassa touhu-iässä( 3-4vuotias)on poika jo kenties kotoa muuttamassa.kamalaa ,jos niille ei kehity minkäänlaista sisaruus-suhdetta :(

yläasteen open näkökulmasta: En sinänsä tohon asiaan osaa kommentoida, vaikka uskon, että mustasukkanen voi olla vielä 18-vuotiaanakin, mutta murrosiästä: 7 luokalla yleensä ollaan vielä aika lapsia, kevätlukukaudella alkaa näkyä merkkejä pojilla murrosiästä, tytöillä aikaisemmin. 8 lk on open näkökulmasta pahin kausi ja sitten ysillä onkin jo helpottanut. Tytöillä ainakin. Pojat kun tulevat jälkijunassa.

Meillä pojilla ikäeroa 10 vuotta eli vanhempi oli 10v kun vauva syntyi. Ihan selvää mustasukkaisuutta oli havaittavissa. Sanoin kaikille että huomioivat isomman aina ensin ja sitten vasta vauvan. Paras ystäväni ei ison pojan neljän päivän Lontoon reissulle että saa extra huomiota kun tultiin sairaalasta kotiin. Olen alusta lähtien laittanut pojat olemaan tekemisissä. Ja se todella on kannattanut, nykyisin poika hoitaa pikkuveikkaa ihan mielellään. Ja niitä kakkavaippojakin on vaihtanut vuoden päivät.

Meillä oli vastaava tilanne parivuotta sitten. Velipuoli syntyi ja poika oli 13 ei minkäänlaista kiinnostusta pienempään, samoin vaaratilanteet oli itse vahdittava.Viime jouluna kävi yllätttävä käänne tai silloin sen huomasin (pojat olivat 1v9kk ja 14v 5kk)he leikkivät hippaa keskenään ja kikattelivat, nyt pojat leikkivät peuhaus leikkejä päivittäin.Ja voin reilusti luottaa iso veljeen.Toivon että sinullakin tilanne muuttuu kun pikkunen kasvaa hiukan, voihan olla et murrosikäinen kokee itsensä myös epävarmaksi pienen lapsen kanssa.Neuvoni älä painosta anna mennä omalla painolla.

Kiitos vastauksistanne! Meillä tilanne hieman parempi nyt ,eli isoveli jo suo edes hymyn ohikulkiessaan ja olen jättänyt vauvaa "hoitoon " kun käynyt suihkussa esim.
eiköhän tää tästä , :\| :)

Tuttua touhua minullekin. Kun nuorempi tytär syntyi, vanhempi tytär oli just tuossa maagisessa iässä ja sen kyllä huomasi että näytti mieltään joka asiasta ja ovia paiskottiin ja tuotiin kavereita silloin kun ei olisi saanut kun tulin vauvan kanssa kotiin sairaalasta.

Kyse siis taisi olla todella tuosta mustasukkaisuudesta,sillä kesän aikana isoveli on löytänyt siskonsa aivan uudella tavalla.nyt puhelee ja syliin ottaa ilman sen erityisempää syytäkin ja kovin huolehtivaiselta vaikuttaa. ihanasti lämmittää mamman sydäntä.murrosikä sitten taas ei.. :( se meillä kyllä pukkaa tuloaan todella.
oikein hyviä syksynpäiviä.

Yhteistyössä