11 vkoa ja kasvaa hitaasti?

Hei

Mulla tyttö 11vko vanha. Syntymämitat ol 4040g ja 49cm ja nyt 5226g ja 57cm

Nyt viimeisen kahden viikon aikana painoa on tullut vain n. 70g/vko ja se on vissiin aika vähän? Pituus ja paino ovat molemmat tippuneet koko ajan käyrillä. Täysimetyksellä ollaan oltu, nyt viime päivät söisi tunnin välein mutta vain muutaman minuutin. Muuten on ollut ihan tyytyväinen ja pirteä vauveli.

Olen koettanut nyt parina päivänä antaa lisämaitoa, mutta ei tuo edes yritä imeä pullosta. Joko vaan suuttuu, tai sit antaa maidon valua ulos suupielestä.

Luulis että maistuis korvike jos on nälkä?

Olen koettanut huijata harson avulla (oman maidon hajuinen rätti tissien peitoks ja pullo suuhun, on yrittänyt mies ja anoppi molemmat ilman tulosta... ei vaan ymmärrä alkaa syömään pullosta.

pumpulla eikä lypsämällä tisuista tule mitään... tai tulee 1-5ml... ku oikein tiristää.

Mikähän tässä nyt mättää...
 
rullapulla
oiskos syynä että maitoa tullee nii vähä.lypsämällä pitäis kyllä saada myös ateria. onko sulla sähköinen vai käsipumppu? ootko kokeillut erillaista pullontuttia?
 
Mulla samanikäinen tyttö (kesäkuisista minäkin :D ) ja pienenä tyttönä kasvaa hänkin, vaikka oli keskimääräistä isompi syntyessään (4080g 52 cm). 2 kk neuvolassa tämän viikon alussa painoa oli 5200g ja pituutta 60 cm.
Esikoistyttö oli hyvin samankokoinen syntyessään ja hän on kasvanut aivan samalla tavalla kuin tämä kuopuskin. Kasvu haki molemmilla jonkin aikaa paikkaansa ja lähti sitten kulkemaan nätisti omaa käyräänsä, pituus +1 ja paino -5. Neuvolassa ei olla huolestuttu, näin alussa on vähän seurailtu onko kasvu tasaista ja todettu että tämä on meidän tyttöjen tapa kasvaa :) Ei ole esikoinen iso vieläkään painonsa puolesta, pituutta on kyllä kasvanut hyvin alusta asti.

Kasteleeko vauva 5-6 vaippaa/vrk? Jos pissaa tulee ja vauva on yleensä ottaen tyytyväinen, kaikki on todennäköisesti hyvin =)
 
asiastatuedän
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
jos paino on tippunut koko ajan tasaisesti, niin se on ihan normaalia. yksi raju pudotus on huonompi merkki.
höpö höpö

Kyllä jos paino koko ajan tipuu se on huono.
Tietenkin jos se lasku suunta on vaan ollut hetken voi sitä viel katsoa.
Niin se mun tutullekin sanottiin että ei hätää. Sitten paino ihan tipui.
Ei siis käyrällä laskenut vaan lähti elopainoa pois.

En oo koskaan livenä nähnyt niin laihaa lasta, ainoastaan TVssä kun afrikan lapsia näytetään.
Luut loisti läpi ja pää oli super iso kroppaan nähden.

Nyt tilanne korjaantunut.
Maito oli liian laihaa, lapsi kyllä itki nälkää mutta äiti ei tajunnut antaa lisä ravintoo???

En tarkoita että APllä on näin kriittinen tilanne mutta ihan höpö höpöä sanoa että ei huolta jos paino pikkuhiljaa tippuu käyriltä.

Jos huolettaa niin ottaa yhteyttä neuvolaan, siellä ne kertoo varmasti että kauanko tilannetta katotaan.

Joskun voi johtua esim allergiasta ja ravinteet ei suoliston läpi imeydy, jolloin ei niitä ravinteita saa.
Mutta sitä varten ne käyrät on että jokaisen tulee olla omalla käyrällä.

Mutta kannattaa huomioida että non pienellä se hakee vielä sitä omaa käyrää eli muutoksia voi olla.

Mutta soita neuvolaan ja pyydä heitä selvittämään että missä mennään
 
jamppa
Pumppaaminen ei kerro mitää maidon määrästä. Jotkut ovat täysimettäneet vaikka eivät ole saaneet pumpattua paria tippaa enempää. Jos korviketta on pakko saada menemää, niin kannattaa kokeilla aventin pulloja, missä hitaan virtauksen tutti. Tutti muistuttaa rinnanpäätä, ni voi olla että juo siitä helpommin.
 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja rullapulla:
lypsämällä pitäis kyllä saada myös ateria.
höpö höpö. olen täysimettänyt kaksi lasta, mutta en saa rintapumpulla mitään irti.

olen kokeillut sähköisiä ja käsikäyttöisiä pumppuja, ei onnistu.

 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja asiastatuedän:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
jos paino on tippunut koko ajan tasaisesti, niin se on ihan normaalia. yksi raju pudotus on huonompi merkki.
höpö höpö

Kyllä jos paino koko ajan tipuu se on huono.
Tietenkin jos se lasku suunta on vaan ollut hetken voi sitä viel katsoa.
Niin se mun tutullekin sanottiin että ei hätää. Sitten paino ihan tipui.
Ei siis käyrällä laskenut vaan lähti elopainoa pois.

En oo koskaan livenä nähnyt niin laihaa lasta, ainoastaan TVssä kun afrikan lapsia näytetään.
Luut loisti läpi ja pää oli super iso kroppaan nähden.

Nyt tilanne korjaantunut.
Maito oli liian laihaa, lapsi kyllä itki nälkää mutta äiti ei tajunnut antaa lisä ravintoo???

En tarkoita että APllä on näin kriittinen tilanne mutta ihan höpö höpöä sanoa että ei huolta jos paino pikkuhiljaa tippuu käyriltä.

Jos huolettaa niin ottaa yhteyttä neuvolaan, siellä ne kertoo varmasti että kauanko tilannetta katotaan.

Joskun voi johtua esim allergiasta ja ravinteet ei suoliston läpi imeydy, jolloin ei niitä ravinteita saa.
Mutta sitä varten ne käyrät on että jokaisen tulee olla omalla käyrällä.

Mutta kannattaa huomioida että non pienellä se hakee vielä sitä omaa käyrää eli muutoksia voi olla.

Mutta soita neuvolaan ja pyydä heitä selvittämään että missä mennään
No joo. oot oikeassa. mun teksti oli tosi puutteellinen. Pointti oli se, että hetkellistä painonlaskua voi tulla. Mulla molemmilla vauvoilla ollut muutaman kuukauden jälkeen painonlaskua, joka on tasaantunut muutaman kuukauden aikana. laskua on ollu keskikäyrän yläpuolelta alimman käyrän alapuolelle. Sinne se on sitten jäänyt. kummatkin lapset on tosi hoikkia. silti normaaleja.
 

Yhteistyössä