11/08 masunkasvattajien murut *marraskuussa*



Jatkoja marraskuun masunkasvattajat la:t 1-15.11.2008- pinosta tuolta odotuspuolelta!

Ilmoittautukaa tänne halukkaat, en siirtele automaattisesti odotuspinosta jos kaikki eivät jatka kirjoittelua tällä enää! Toki myös uudet ovat tervetulleita!





08.10.2008
Keiju (rv36+0) klo. 10.36 poika, 2640g ja 47cm, py 33,5cm

10.10.2008
lonelylily (rv36+3) poika, 3590g ja 50cm

14.10.2008
Hari Mao (rv35+5 ) klo. 13.01 tyttö, 2500g ja , py 33,5cm
¨¨¨¨¨¨¨¨klo. 13.35 poika 2740g, py 33cm

16.10.2008
Luminka (rv37+5) tyttö, 2870g ja 48cm

20.11.2008
maikki79 (rv37+2) klo.3.41 poika, 4085g ja 52cm

22.10.2008
helmi79 klo.01.13 poika, 4000g ja 51cm

24.10.2008
JennyAdelina (rv37+4) klo.13.30 tyttö, 3190g ja 48cm
korppinen(rv38+5) poika 4240g ja 53,5cm, py 36cm

25.10.2008
KuuttiPieni poika, 3760g ja 51cm

02.11.2008
sarppa70 (rv40+1) poika, 3495g ja 49cm
daya (rv 39+6) klo1.13 tyttö, 3190g ja 49cm
Kuunkulta (rv39+1) klo.18.54 poika, 3260g ja 53cm

03.11.2008
Tanjuska2 (rv 39+1) klo 23.00 tyttö, 3515g ja 49,5cm
Yamini poika, 3485g ja 50cm

04.11.2008
Rinzessa klo.08.15 poika, 3160g ja 49cm, py 34cm

05.11.2008
Pöppiäinen82 (rv40+3) klo.6.29 tyttö, 3100g ja 48cm, py 34cm

06.11.2008
Möökö89 (rv40+0) klo.11.40 tyttö, 2970g ja 45cm

07.11.2008
Anzkuli klo.2.18 poika, 3850g ja 50cm
äityliini76 klo.16.53 poika, 3215g ja 49,5cm
Maotao klo.17.59 tyttö, 4075g ja 53cm

08.11.2008
hansu73 (rv39+6) klo.11.29 poika, 3470 ja 50cm
maxi, tyttö
mammukka75 (rv39+2) tyttö, 3540g ja 50cm

10.11.2008
Red Dragon (rv41+1) klo.11.55 tyttö, 3990g ja 51cm, py 38cm
reginarento klo.22.15 tyttö, 3630g ja 51cm
manna- (rv 40+19 klo. 7.55 tyttö, 3435g ja 50cm, py 34cm

11.11.2008
paula83 klo.19.39 poika, 4010g ja 50cm, py 36,5cm
Mailou (rv41+0)klo.6.45 poika, 3675g ja 51,5cm
maitooo tyttö, 3900g ja 51cm
leofis klo.3.15 poika, 4180g ja 51cm

15.11.2008
kutmula klo.10.54, tyttö 4140g ja 52cm

18.11.2008
HotCoffee (rv41+5) klo.21.56 tyttö, 4650g ja 54cm, py 38cm
Sanse klo.11.52, poika 4690g ja 54cm, py 36,5cm

19.11.2008
äiti88 klo.04.24 poika, 4630g ja 53cm, py 37,5cm

21.11.2008
noonie(rv42+2) klo 04.56 poika 3550g ja 51cm , py 36cm
 
minä kans:wave: =)

Luminka sie oot kyllä paras tähän hommaan!

Helmi: meillä taitaa noilla pojilla mennä samalla lailla tämä päivä, ei millään meinaa rueta nukkuu tuo isompi nytkin maannu ties kuinka kauan hereillä tuolla sängyssä. Hyvähän tuon ois vähän nukkuu ku ei sitä illalla jaksa kuunnella ku vaan kitisee ja narisee joka asiasta.
 
Minä!!

Eli meidän muruliini syntyi 7.11. klo 2.18. Poika ei ollukka niin siro, mitä painoarvion mukaan piti olla. 50 cm ja 3850g.

Synnytyksestä - yritän lyhyesti: Supisteli siis koko torstain hyvinki vaihtelevasti ja kipeesti. Miehen sisko tuli meille sit yöks ihan kaiken varalta ja puol kasin aikaan miusta alkoi tuntua siltä että joo, kyllä lähetään! Välit oli sillon 4-6 minuuttia. Syötiin vielä iltapalaa ja laitettiin hyvin vastahakoinen esikoinen hirmuisen huudon kans nukkumaan. Käyrillä oltiin n. 21.40. Mennessä oli kohdunkaula pois ja 2,5 cm auki. Varauduttiin jo pitkään odotukseen, mutta supistukset oli napakoita ja tehokkaita. Vähän ennen yhtä sit oli 4,5 cm auki, kalvot puhki ja kohdunkaulan puudute. Tunnin päästä alko painostaa ja oli 8 cm auki. Kohdunsuu oli pehmyt ja kätilö sai sen kahella supistuksella sit kokonaan auki ja päästiin ponnistamaan. Ponnistusvaihe oli nyt tosi tukala ja kipeä ja tuntui että ei tuu millään (esikoinen hulahti vaan!).

Aluks tuli hyvin parilla ponnistuksella ja sit vähän rupes kanittamaan, hälytettiin toinen kätilö paikalle ja vähän rupes paniikkia tulemaan että mikäs siellä nyt on vikana oikein. Pikkukaverilla oli napanuora kaulan ympäri kerran ja vartalon ympäri kainalon alta kerran eikä riittäny sit pituus syntyä. Joutuivat leikkaamaan ensin napanuoran ja sit hieman kiskoen tuli loppumatkan. Toinen käsi oli hänellä levällään kun se napanuora meni sieltä alta, niin vähän sit repesin - oisko 6 tai 7 tikkiä. Ei se ponnistus kestäny onneks kuin 8 min, mutta oli kyllä tiukkaa työtä!! Pisteet Leevillä 8/9/9.

Vuodeosastolla oli rauhallista. Menin neljän hengen huoneeseen ensin kolmanneks ja sit muutaman tunnin päästä tuli neljäs vauva siihen myös. Yks lähti heti sit pois ja lauantaina toinenki kotiutu. Saatiin sit olla kahestaan sen toisen äitin kans siinä isossa huoneessa. Vauvat oli kaikki tosi rauhallisia siinä huoneessa, kukaan ei yöllä itkeny eikä mitään, saatiin kaikki nukuttua tosi hyvin! Ja aivan ihanat hoitajat, varsinki se meidän omahoitaja!!

Leevillä oli vähän pissin kans ongelmia, siis kun sitä ei meinannu tulla. Kerran päivään vaan pissas aina. Sit eilen rupes tuntumaan että ei maito oikeen riitä ja mittailivat sokereita ja syöttöpunnituksia tehtiin ja piti lypsää ja oli välillä unelias poika. Ennen puolta päivää jo lupasivat että päästään kotiin, mutta sit vielä meni tuossa hässäköidessä iltaan saakka. Lopulta saatiin sit isot pissat aikaseks ja syöttöpunnituski näytti hyvää lukemaa. Seittemän aikaan oltiin eilen sit kotona! Ihanaa!

Illalla oli vähän paniikinomainen tunne, kun isoveli oli ihan intona ja mie en oikeen päässy mihinkä hommaan kiinni ja koti oli ihan mahottoman sotkuinen. Oisin vaan halunnu siivota kodin kuntoon. :) Keskityttiin sit kuitenki olennaiseen ja oon tänään koittanu pikkuhiljaa laitella tavaroita paikoilleen.

Leevi on onneks helppo tapaus ainaki toistaseks. Tänään jaksoi olla jo pidemmän pätkän hereilläki. Ja tuore isoveli on niin avulias ja innoissaan hoitamassa. Mie oon tänään saanu olla ihan rauhassa kotosalla. Isi käytti pojan ulkoilemassa ja kävi päiväuniaikaan ruokakaupassa. Nyt menivät uimahalliin ja käyvät rokutuksessa tullessa sit. Ihanan hiljaista. Kohta pitää tosin Leevi herätellä syömään, pitää nyt alkuun olla tarkkana että varmasti saa tarpeeks syödä! Pissiä on kyllä nyt tullu ihan normaalisti - jo eilen illalla kotona.

Viime yönä nous maitoki ja piti lypsää yöllä ja oon jo päivälläki lypsäny ihan ihme määriä: esim. päivällä syötön jälkeen pumppasin vielä tissistä 80ml pulloon. HUH! Toivottavasti tasaantuu tästä... No sinänsä kiva että saa vähän jotain pakkaseenki!

Lopuks vielä onnittelut pöppiäiselle, maotaolle, tanjuskalle ja äityliineille vauveleista - jos tekin tänne puolelle eksytte! :)

Anzkuli ja Leevi
 
Ilmoittaudun mukaan.

Täällä vauvantuoksuisessa maailmassa yritetään saada selvää Sulon päivärytmistä ja lähinnä ruokailutottumuksista. Eli mitenkäs paljon herra oikein haluaa ruokaa, oma ei meinaa riittää millään ja korviketta pitää antaa jatkoksi.
Mutta seuraillaan tilannetta. Taas oltiin aamulla neuvolassa ja keskiviikkona uudelleen punnitukseen.

Sarppa ja Sulo 8 vrk
 
mä tulin vaan kurkkimaan ja tuun sit mukaan kun tää ipana suostuu tulemaan ulos=)joutuu siis viel hetken ravaa 2 pinon väliä.
jaksuja teille vauvan tuoksuiseen arkeen :flower:

LUMINKA-kiitos kun jaksat päivitellä pinoja :flower:

tietämätön ja muru rv 39+3
 
Minä myös!

Kiitos Luminka, kun jaksat edelleen jatkaa 'ketjunpitäjänä' :)

Onnea kaikille vauvan saaneille!

Meillä tuo pikkuaapeli on melkoinen syömämies.. Koko ajan roikkuisi tissillä ja silti saa pakkaseen päivittäin 1-3dl maitoa..
Rytmiä ei ole oikeastaan vielä minkäänlaista, paitsi, että arvon herra valvoo yöt ja syö ja syö ja syö.. Paino noussut tosi kivasti alun laskun jälkeen.
Esikoinen (1v5kk) hyväksyy koko ajan paremmin, että veikka kuuluu perheeseen. Kyläillessä osoittaa toisinaan mustasukkaisuutta, mutta kotona aletaan olla ok. Tosin ihmetemppuilua ollut nyt kaikki nukkumaanmenot, jospa helpottaisi loppuviikkoon mennessä, ennen kuin mies lähtee töihin.

Synnytys Oli tälläkin kertaa suht nopea. 3h 10min, esikolta 2h 50min. Tosin tuon pikkumiehen maalimmaan ponnistaminen oli hiukkasen työläämpää kuin neidin aikoinaan, olihan poitsu 600g painavampikin. Mutta hyvin meni vaikka kipulääkkeen saaminen menikin ihan viime metreille. Hyvät muistot jäi kumminkin.

Ristiäiset yritämme saada tuonne 6.12, jos vaan papin saa täällä peräkylällä.. Papillekkin voi soittaa vasta kun seurakunnalta tulee laput, sitä ennen eivät kuulemma sovi kastepäiviä.. outoa..
Kummeja tulee luultavasti kaksi, he molemmat ovat lupautuneet, en tiedä kysytäänkö vielä jotakuta.

Viimein saatiin tuplarattaatkin hommattua. Reilun viikon päästä saadaan uudet kiesit. Vielä kun pääsisi eroon nuista entisistä vaunuista. Mitään vinkkejä kellään missä kannattaisi myydä? ja ylipäätään meneekö niitä hyvin kaupaksi?

Kakkiiko muiden vauvat kuinka paljon? Kun aapelilla on joka vaipassa läjät ja kahden tunnin välein vaihtuu vaippa.. Tuntuu hurjalta määrältä. Pissaakin on joka vaippa pullollaan.

KuuttiPieni kera taas kerran nälkäisen Aapelin 2vko 2pvä
 
Jaa, jollain muullakin on kiukutelevia lapsia :kieh: Meillä on ihan mahdoton tuo 1,5v! Ei mikään mee hyvin ja neidin mieleen... Nyt on pitkään tosin leikkinyt ja piirrellyt tuossa syöttötuolissa kun taitoin sen kahtia!
 
Minä kans....

Ja Hirmuiset onnittelut vauvautuneille, siis ainakin RD ja ANZKULI :flower:

Meillä valvottiin viime yönä. Neidillä tuntuu olevan mahavaivoja, lähinnä ilmaa mahassa kun ei hän suostu syönnin jälkeen röyhtäisemään kunnolla. Ja saattaapi nuo d-vitamiinitkin tehdä osansa...

mut nyt muiden juttujen kimppuun...

-JennyA-
 
Moikka, minä ilmoittaudun myös mukaan ja kirjoittelen heti vähän maidon- ja kakantuoksuisia vauvakokemuksia.

Poika täyttää tänään 3 viikkoa. Millään ei meinaa uskoa, että laskettu aika olisi ollut vasta toissapäivänä. Poika vaikuttaa niin terhakalta ja uteliaalta, että olisi ollut hassua jos se olisi vielä viime viikolla köllötellyt tyhjänpanttina kohdun pimeydessä...

Poika syö mielestäni tosi paljon ja kakkii ja pissii joka vaippaan. Aina syöttöjen yhteydessä (3-4 tunnin välein) olen vaihtanut. Painoa oli tullut neuvolakäynnin mittauksessa kahden viikon aikana 700 g ! Siinäkin mielessä hyvä ettei odotettu laskettuun aikaan saakka, kun syntymäpaino oli kuitenkin jo sen reilut 4 kg raskausviikolla 37.

Välillä meillä on täällä itkun tuherrusta ja myös kurkku suorana karjumista, etenkin iltaisin. Toistaiseksi ei vielä hermot ole itsellä menneet, kovin pahasti. Vauvalla sen sijaan on äärettömän lyhyt pinna, eikä meinaa oikein rauhoittua kun kerran hermostuu. Varsinkin yöllä sitä tuntee itsensä tosi neuvottomaksi, kun vauva sätkii ja karjuu sylissä, eikä tiedä mitä sille tekisi. Vissiiin sillä on vähän vatsanväänteitä, mutta useimmiten kyse on siitä että on jäänyt syötön jälkeen vielä nälkä, vaikka en meinaa sitä oikein millään uskoa. Mies sitten tuo lasta takaisin minulle, että anna nyt hyvä ihme tälle lisää.

Yöllä olen muutaman kerran antanut lisäksi korviketta imetyksen jälkeen, kun tunnin sitkeän imemisen jälkeen poika edelleen huutaa kuin palosireeni, mutta ei enää jaksa imeä (eikä maitoakaan vissiin enää oikein sitten tule). Onneksi osaa syödä sujuvasti pullosta. Olen myös pakastanut pumpattua maitoa, kun välillä rinnat on niin pinkeänä, ettei poika meinaa saada imuotetta.

Käytin ensimmäiset viikot rintakumia, kun imuotetta ei meinannut muuten löytyä, mutta nyt on muutaman päivän ajan totuteltu paljaaseen nänniin ihan hyvällä menestyksellä. Välillä vielä olen laittanut rintakumin, kun vauva tuntuu saavan sen avulla otteen niin paljon paremmin. Kuitenkin tavoitteena olisi että voisi lopulta imettää ilman rintakumia, niin ei olisi sitten syöttäminen siitä kiinni esim. reissussa.

Kestovaippailua on myös harrastettu ihan mukavilla kokemuksilla. Mies tosin ilmoitti heti että hän sitten käyttää kertakäyttöisiä ja se on minulle ihan ok. Itse olen myös välillä öisin laittanut kertakäyttövaipan, kun tuntuu että ne pysyvät pidempään kuivan tuntuisena (minulla on lähinnä puuvillapintaisia sisävaippoja). Muutama fleecepintainen taskuvaippa minulla on, joita varmaan hankin jossain vaiheessa lisää, kun ne tuntuvat käytössä mukavimmilta.
 
:wave: Minä myös täällä!!! :attn:

En olekaan pariin päivään päässyt koneella olemaan, SE pirulainen sitten iski kuitenkin- rintatulehdus. Kuumetta on ollut 40 astetta jo kolme päivää, tänään sain antibioottikuurin, jospa tämä nyt tästä...

ISOT onnittelut vauvautuneille!!! :flower: Vielä kun muutama ponnistaa pamperot pihalle niin jengi on taas yhdessä pinossa koossa...

Luminka, täältä myös iso kiitos siitä että jaksat tätä meidän elinehtoa ja parasta ystävää pitää pystyssä, sietäisit jonkun palkinnon siitä hyvästä saamaan! :flower: :heart:

Meidän tämänhetkisestä arjestä lyhykäisesti: poika nukkuu hyvin ja tyttö ei! Yöt on melko kuluttavia kun neiti nukkuis pelkästään sylissä tai tissi suussa. |O Täytyy yrittää jaksaa, onneksi tuo mies on apuna... :heart:

Jaaha, jälleen neiti kutsuu... tarvii siis mennä. Myöhemmin sitten taas juttua.

HM ja sinappikone x 2
 
ONNEA MYÖS VIIDES!!! :flower: :flower:

kauheeta kun ei pysy mukana, enää että ketä pitäis onnitella :LOL: Onnea nyt kaikille muillekin, jos en oo huomannut mainita!
Mä nyt kirjottelen tänne puolelle, vaikka käyn tuolla odotus-puolellakin kurkkimassa..

Täällä on nyt "aapeli" kylvetetty, ja itse saunottu. Lämpimillä voileivillä herkuteltu. ja nyt molemmat pojat nukkuu :heart: Tai no, tuo pienempi vielä ootettava että tankkaa kerran ennen yötä.

Täällä on TAAS hirvee myrsky! Sade piiskaa viistosti ikkunoihin ja tuuli kumisuttaa peltikattoa. Miten voi olla nykyään aina tälläistä säätä? :(

Maikki: Mä imetän toistaiseksi vallan rintakumeilla, kun mun tissit niin "huonot" ettei tuo saa niistä otetta. Rinnanpäät niin matalat :/ Tosin tää jo tuttua juttua, kun esikoistakin imetin ekat 5-6kk rintakumeilla, sitten yhtäkkiä alkoi sujuun ilman! Oli se vaan ihanaa! Mutta ihan hyvin me silti kyläiltiin ja imetin joka puolella, kun pakkasin kumit mukaan. =)

helmi
 
ainiin, ja kuuttipieni kyseli kakka-asioista :D Meillä kanssa tää MEIDÄN aapeli ;) kakkaa joka vaippaan ja yleensä myös joka kerran kun saa ilmakylpyä vaipanvaihdon yhteydessä :LOL: Sitä sinapin määrää!! Ja myös pissaa tulee paljon, kun vaippa joka vaihdolla tosi painava. Hyvä niin! Parempi näin päin..Ja tietää ainakin että saa tarpeeksi maitoa.
Nyt toivon vain että ke on painoa tullut riittävästi. Luulisin kyllä että on ihan hyvin tullut, koska aapeli on niin tyyytväinen.
 
no jos muilla vauvat kakkaa joka vaippaan, täältä löytyy aivan ääripää :wave: Torstaiva viimeks löydös tehty, siitä lähtien uutta satsia odoteltu. Kolmena aamuna saanut jo mallasuutetta... Pitäs vissiin vielä illakin antaa, pelottaa vaan et menee sit liian löysäks :(

Hari Mao: No entäs jos ottaisin jokaiselta vitosen kuukautta kohden kun pidän palstaa yllä :LOL: Heehheeh, hyvä juttu...
Paljon paljon jaksamista sinulle vauvojen hoitoon, jospa tytön masuvaivat helpottaisivat pian ja saisitte parempia öitä tilalle =)
Juu, ja tuo rintatulehdus onkin melko pirullinen :kieh: Viime imetyksessä kerran oli ja toista kertaa ei toivois enää. Nyt tosin taas oikea rinta vähän arka, pitää hautoa jälleen geelityynyllä. Sillä viikko sitten myös helpotti.

Rinnanpäistä, mulla myös satunnaisesti kumi käytössä. Oikeassa tosi matala nänni vai miten sen sanois =) Riippuu muuten paljon siitä kuinka täynnä rinta on! Jos on pehmeä, saa hyvin otteen ilmankin. Jos täynnä, pitää laittaa rintakumi tai pumppaan aluks enimpiä pois.
 
Huomenta!
Aamukahvilla ja lueskelen uusimmat kuulumiset...taidan kopioida tään tuonne odotukseenkin.
Eilen "aapeli" oli illalla aika rutunen...vatsaan sattui, mutta sitten kun imetin niin tuntui vaan ettei saa vatsaansa täyteen. Kaivoin sitten pakkasesta oikeen tuota kermaisempaa maitoa. Ja oli kaveri ihmeissään kun pulloa tarjosin. Ei ensin oikeen hoksannut kuinka imee, mutta kun onnistui, niin 50-60ml meni vielä pullosta.
Nyt tarvii alkaa juomaan itse enemmän, tuli vähän paniikki, jos tuo ei saakaan tarpeeksi tissimaitoa. :/
Yö meni kuitenkin hyvin, kun vihdoin 23 aikaan sain pikkuisen nukahtamaan.

Nyt on sitten esikoinen ja mies taas lähteneet tahoilleen, ja saa olla päivän ihan vaan vauvan kanssa. Aika ihanaa tämäkin, ja vielä kun esikoinenkin viihtyy hoidossa oikein hyvin.

Onko muuten kaikilla miehet pitäneet isyysvapaan heti?
Tuntuu että taidan olla poikkeus, kun meillä isukki ei pysty vielä pitään. On yrittäjä ja riippuu työtilanteesta paljon koska on kotona. Luultavasti joulunaikaan pidempään.

-helmi-
 
moi!

keiju kiitos jekovitti ohjeista. jätänkö sitten tipat kokonaan pois jos saa korviketta yli 500ml? pitäis tässä laskea joku päivä että kuinka paljon oikein saa sitä. imetän yleensä 4-5kertaa vrk ja muuten korvikkeella ja aika usein joutuu imetyksen päälle vielä antamaan pulloa. kyllähän tuo vähän harmittaa tuo maidon katoaminen sen rintamaitokeltaisuuden takia, mutta pääasia että saa jostain ruokaa.

helmi kyselit isyyslomasta. meillä myös yrittäjä-isä joten päivääkään ei oo ollut kokonaan kotosalla vaikka olikin "isyyslomalla". mutta pitää tässä sitten talven mittaan sen mukaan mikä työtilanne on. eilen oli itseasiassa ihan tuonne klo.15 kotona ennen kuin kävi yhden työjutun tekemässä ja minä pääsin silloin aamusta kampaajalle. ja on onneksi tehnyt lähes normaalin pituista päivää eli yleensä tulee kotiin 16-17 kun ennen vauvaa tuli yleensä koko kesän siinä klo.19 kotiin. tuo "normaali" kotiutumis aika töistä tuntuu jo lähes lomalta! :)

nyt pitäis alkaa siivoamaan. esikoinen on hoidossa tänään ja mattoja ei oo viety ainakaan 3viikkoa ulos... laiskottaa vaan niin itseä, mutta pakko kai sitä on... pitää yrittää "tsempata" itseä sillä että vieraita tulossa loppu viikosta joten pakko siivota..

mutta mukavaa päivän jatkoa kaikille! palailen...
 
korppinen: Tuo on paras, ja yleensä ainoa kannustin auttaa mua siivouksessa alkuun, että VIERAITA TULOSSA! :D mulla ihan sama juttu tänään, kun esikoinen hoidossa, niin siivoon koko huushollin, kun joka päivä loppuviikon ajan on tulossa vieraita
 

Yhteistyössä