11/08 masunkasvattajien murut *maaliskuussa*

ehtoota pikaseen!
Kiiruinen päivä ollut; yhtä kyläilyä ollut tää viikonloppu. Ja nyt kellojen siirron takia rytmitkin jotenkin pyllylleen lentänyt!

"Sisäpiiristä "sen verran... ;) Että mun mielestä täällä aika mukavasti kaikki rohkenee kirjotella, ja sellaisiinhan sitä tuppaa kommentoida mitkä kolahtaa omaan elämään! Siis jos on jokin asia esim. kuin omasta elämästä tai jos jollain on ongelmaa ja luulee osaavansa auttaa. (selitinkö mahdollisimman epäselvästi...?) :D
Meitä on täällä aika sakki kuitenkin, joidenkin kanssa asiat loksahtaa enemmän yksiin, mutta eihän se tarkoita sitä että "muiden kanssa ei leikitä" =)

Mitä enemmän kirjoituksia ja ajatuksenvaihtoa, sen kivempi!! Ja mielipiteidenvaihtoa..

 
Vähän samoilla linjoilla itekin kuin helmi, ei pahemmin tuu esim. kestovaippajuttuja kommentoitua kun mulla ei mitään käsitystä niistä :LOL: Et sellaisiin tulee vastailtua mitkä itsellä "lähellä sydäntä" jne...

Mut nyt pakko lähtee nukkumaan.. Koneelle vaan jäin jumittamaan!!!
 
oon tosiaan meitsikin ekaa kertaa täällä.ja teidän jutut on ollu aika hyödyllisiä!olen 26-vuotias ja oulusta!tai siis syntyny Kuusamossa!Eetu-poika syntyi 28.11,että Luminka vois myös meidän sakin sinne merkata!
 
iru Mietit tuolla aiemmin sitä kuivaa iho meillä molemmilla lapsilla atooppinen iho tai tietenkään pojalla ei vielä ihan varmasti mutta rasvaresepti tuli kouraan 6vko vanhana lääkäriltä, ja käydään kyllä vauvauinnissa käyty myös tytön kanssa rasvaat vaan huolella uinnin jälkeen niin kyllä se pysyy aisoissa, ja kylpyveteen kandee laittaa öljyn sijasta aqualan L voidetta sitä meille määrätty ihotautilääkäriltä, mulla itsellänikin atooppinen iho ja välillä kun on tosi paha niin käytän sitä itse myös suihkussa naamanpeuun, lääkärin määräyksestä!!
 
Huomenet

RD:oletpas kivasti saanut painoa pudotettua =)

MInäkin ajattelet ton kommentointihomman niin että yleensä tulee kommentoitua niitä mitkä omassa elämässäkin ajankohtaisia tai asioita joista jotain tietää.

Meillä nukuttiin tänää 6.20 asti ja kylläpä oli itelläkin levännytolo, yksi syöttä yöllä kahden maissa ja muuteen ilman tutin laittoja ja muita selvitty yöstä.Eilen meni viimeinen erä antibioottia, jospa nyt ei ihan heti kipeeksi tulisi, mitä nyt nokka hieman Leevillä vuotaa mutta taitaa kuulua myös tähän vuoden aikaankin.

keiju
 
Huomenta kaikki!

Meillä kun on ollut tota tiheään imemistä varmaan kaks viikkoa nyt, ni mun tissit on tietty alkanu tuottaa maitoa enemmän. Ihan ku sillon alkuun ku tissit vuoti koko ajan! No, jospa tyttö sais nyt sitten enemmän ravintoa :)

Lattialla liikutaan entistä enemmän. Kierien pääsee yllättävän nopeesti. Välillä on ehtinyt liikkua jo pari metriä kun päänsä kääntää. Ryömimistä odotellaan vielä. Lumi suuttuu aina yrittäessään ryömiä, kun ei onnistukaan :LOL:

Eilen käytiin kaverilla kylässä ja saatiin kassillinen vauvan vaatteita kun heille on jäänyt pieneksi. Jee :)
 
Luminka: Onni on ainakin 1.5kk verran seistä jököttäny erittäin topakasti. Lääkäriltä sai kehuja siitä =) Sylissä haluaa vaa seistä ja se onki hänelle rauhotuskeino usein.
Tota sohvaa vaste vaa koitin eikä oo siis tarkotusta alkaa seisottaa sen enempiä, kunhan koitettiin =)
 
Sanse: meilläkin Leevi seisoa jököttää sylissä topakasti, ei mielellään istuullaan enää olisikaan.

On se muuten jännä miten nää lapsukaiset kehittyy eritahtiin, Esikoinen on puolvuotis neuvolassa kontannut ja seissyt tukea vasten. =) oikeestaa ihan hyvä että Leevi ei ihan samalla tahdilla liikkeelle ole lähtenyt. Kyllähän tuo vielä kerkii.
 
huomenta!
Piti muuten mainita että meillä se känkkyily on nyt helpottamaan päin. Tulin siis siihen johtopäätökseen että rokotteesta tuli.
Puuroa annettu tänään 3.päivä; 3rkl kaurapuuroa, muutama vadelma, pala banaania ja tippa maitoo. Oikeen maiskutus kävi kun pisteli. =) Ja hyväpuoli puuroilussa on kun tulee nyt itsekin syötyä taas aamupuuro. Ja esikoisellekin kahtena aamuna maistunut, tänään tosin "anoi armoa" ja sai sitten muroja... :LOL:

Seisomisesta...meillä kanssa on jo kuukauden ainakin seissyt oiken topakasti sylissä. Aina siis nousee seisoon kun syliin ottaa. Ja siinä alkaa välillä pomppiin. :D Mutta meillä kun ei taas käännytä minnekään, saati pyöritä ja kieputa. KOska pitää huolestua??
Neuvolassa ei ollut huolissaan, mutta kun viikot kuluu, niin ittee alkaa kohta vaivaan että miksi tuo ei käänny...hö.....

Tulin tähän lattialla poikien kanssa, leikkivät "yhdessä" vauvaleluilla, isoveikka tuntuu olevan paras viihdyke! :heart:

Nyt kattoon oisko kahvi jo tippunut..
 
keiju, meillä myös esikoinen mennyt jo lujaa ½vuotiaana, siis ryöminyt ja ekoja kertoja noussut seisoon pinniksessä. Ja nyt vielä huoletta pinniksen laitakin ollut alhaalla...todella eritahtiin mennään tän kakkosen kanssa.

DARA, mä oon huomannut saman, että tissit taas useemman kerran päivässä piukassa maitoo. Tuolla oli jossain vaiheessa tiheetä imemistä 1-2tunnin välein, nyt sitten kun syö isomman annoksen esim. puuroo, niin aamusta tarvii toinen tissi jo lypsää....

Neuvolantätillä oli mielenkiintoinen näkemys; esikoinen joutuu lähteen itse ettiin virikkeitä muualle, kun taas kuopuksen ei tarvitse kun isompi lapsi järjestää ihmettelemistä ihan tuossa vieressä. En sitten tiedä!

mutta nyt sitä kahvia! :D
 
moi vaan taas =)

nyt tulee vaan pieniä kirjaimia kun neiti tässä samalla syö. :heart:

oli pakko kirjautua ja tulla kommentoimaan, et rd:n vauvalla on sievä pää. :heart: ei se näin taviksen silmään näytä mitenkään erikoiselta, mut mukavahan se on käydä tutkituttamassa jos lääkäri niin haluaa.

kommentoitua tulee niihin juttuihin, jotka itelläkin on ajankohtaisia, tai sit jos joku kysyy jotain...

tuohon kuukautisjuttuun vielä, et onko muilla kuukautiset jo alkaneet jotka imettää? kun mulla ehkä yhdet tuli mut nyt ei taas sitten oo tulleetkaan...

 
huomenta!

jee nyt on sitten taas koko perhe koossa ja kotona.mies saapui tuliasten (jeee) kera jenkeistä ja Vilho oli yhtä hymyä kun näki aamuyöstä kun heräili että isi se siinä juttelee ja ottaa syliin :heart: pelkäsin että mitä jos ois alkanut vierastaan kun oli kummiskin viikon poissa.

kauheeeee väsy. Vilho meni yllättävän myöhään nukkuun eilen,joskus 10-11 aikaan pari kertaa itkeskeli ja kieppu yöllä ja heräsi sitten aamusyönnille 5 jälkeen. tai no yösyönti periaatteessa kun nukahti sitten onneks heti kun oli 100ml (tosi vähän..hmmm) mahassa ja heräsi hieman ennen puolta ysiä,touhotteli isin kanssa aamun ja nyt sit n.20 minsaa jo nukkunut päikkäreitä!
en tie mikä siinä on mutta mummolassa nukkuu aina paremmin päikkäreitä,välillä menee lähemmäs kahta tuntiakin päikkärit, onko sitten niin jännää ja paljon uutta katseltavaa

Meillä kans Vilho tykkää seisoskella sylissä, se on ihan lempipuuhaa,mutta myös istuminen "aikuisten asennossa" on kivaa,varsinkin kun saa näppäimistön käsiinsä =)

jee tuli perjantaina lasten metsolasta se välikausitakki,oi että kun söpö ja todella nopeeta toimintaa!

höh,tekis kanssa mieli hommata jotkut matkarattaat jotka ois kätevä kuljettaa kainalossa alas raput ja naps vaan auki ja poika kärryihin.nyt joutuu sompaileen ja sovitteleen hissiin ja ketkutella ties millä keinoilla kymmenen rappua ovelle jne...

no ni,nyt tänään sitten otin niskasta kiinni itseäni(kun tuliaiskarkit syöty) ja aloitan kunnolla sen kiloklubin käyttämisen. tästä se lähtee B)

eilen Vilholla oli jo tosi hyvä ote kääntymiseen kun otin pojalta vaatteet pois ja sai hetken olla ilkoalasti lattialla ja sit vaipan kanssa hetken.muutaman kerran meni ihan pienellä avustuksella (siirsin pikkasen toista polvee lähemmäs toista niin kiepsahti) selältä mahalleen.kannustin poikaa kuin mitäkin olympiasuorittajaa :LOL:
mutta ei siis vielä oma-aloitteisesti mennä ja ikää nyt jo lähemmäs 4,5kk

höh,tietämätön, niin mehän sillon marraskuun loppuaikoina kärsittiin ja ootettiin ja kärsittiin :LOL: mites sen nyt meinasin unohtaakkin ;) on se niin hullua kuinka silloin oli melkein kateellinen niille jotka oli jo synnyttäneet ja itse vaan venas ja venas. mutta en oo kyllä koskaan hyvä odottelemisen kanssa,kaikki pitäis tehdä ja saada heti :ashamed:

mut nyt ruisleipää naamariin,alkaa nälkä koettelemaan suolistoa
 
Paljon ois taas kommentoitavaa, mutta en jaksa kirjotella. Ihan lyhyesti vaan:

RD: teidän tyttelissä on jotain niin samaa kuin meidän leevissä. Jotkut ilmeet on ihan samanlaisia! Ihania kuvia! :)

Leevi kans tykkää seisoa sylissä, lattialla pikkusen varaa jaloilleen, lääkäri sanoin että hyvin varaa...

Miullaki tulee kommentoitua vaan jotain... aina ei jaksa eikä kerkee ja sit toisaalta en kehtaa jonninjoutavia kommentteja kirjotellakka, kommentoin sit jos on oikeesti jotain sanottavaa

Täälläki on tissit täynnä... Eli vissiin leevillä oli ihan vaan heruttelupäiviä viimeviikolla ne kiukkuise syöntipäivät. Mutta soseet nyt alotettiin ja jatketaan edelleen. Tänään ei oikeen meinannu porkkana upota. Ois pitäny olla joku ottamassa kuvia kun niin ihanasti kielellä oikeen työns ne mössöt pois suusta. :) Saatiin jääpalallinen kuitenki uppoomaan.

Meilläki esikoinen lähti liikkeelle paljon aikasemmin. 3-kuisena kääntyili jo molemmin päin ja puolvuotisena ryömi ja nous konttausasentoon, 6,5-kuisena lähti sit konttaamaan. Kävelemään oppi vuoden iässä. Kyllä miullaki käy aina välillä mielessä että mikäs tässä vauvassa on vikana kun ei vielä kääntyile, mutta lääkäri sanoi että puolvuotiseksi voi ihan hyvin mennä ennen kuin kääntyy. Nyt on kyllä jo kehittyny, että kun vähän auttaa mahalleen päin, niin topakasti sitten itekki punnertaa. Suunta on siis oikea! :)

No tulihan tuota tekstiä sit kuitenki... :D
 
Täällä on taas leikitty kamelia. Välillä sitä tosiaan tuntee itsensä oikein kantojuhdaksi, kus sitä kantaa kassi kaupalla tavaraa kaupasta kotiin. Olen yrittänyt nyt käydä ainoastaa kaksi kertaa viikossa tekemässä ruokaostoksia ja sitten sitä tavaraa aina on julmetusti. Nytkin paloi reilu sata euroa, mutta olihan sitä sapuskaakin ja pojalle sisäpelikengät. Onneksi sentää löysin nappikset neljällä eurolla kirppikseltä, niin tuli edes siinä vähän säästöä :)

Pyykin pesua ja ruoan laittoa tässä tiedossa. Makkarasoppa pitäis laittaa tulille. Ja ulos reippailemaan tarttis myös lähteä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja maitooo:
tuohon kuukautisjuttuun vielä, et onko muilla kuukautiset jo alkaneet jotka imettää? kun mulla ehkä yhdet tuli mut nyt ei taas sitten oo tulleetkaan...

Mullakin tuli yhet kuukautiset jälkivuodon jälkeen ja sen jälkeen ei oo kuukautisia näkynyt. Syön kyllä noita cerazette-minipillereitä et ehkä neki jotain vaikuttaa.
 
Käytiin tuossa äsken mun äippä heittämässä tyttöjen kanssa takas autokorjaamolle. Oli pari tuntia auto korjauksessa ja niin hyvä palvelu että omistaja oli heittänyt mutsin tähän meidän lähelle :D Ei tarvinnut sit siellä odotella vaan sai hoitaa lapsenlapsia sen aikaa...
Vähän aikaa jäätiin siitä ulos, sillee et sain pienimmän nukkumaan vaunuihin. Esikoinen tais simahtaa tällä kertaa sänkyynsä. Hyvä niin, ettei ois niin väsy kuin eilen oli!

HM: toivottavasti nuhat lähtis pian teiltä pois :hug:

maitooo: Minulla tullut yhdet menkat heti jälkivuodon perään. Sen jälkeen ei ole näkynyt eikä kuulunut ja hyvä niin! Esikoisen jälkeen alkoivat ekan kerran puolen vuoden jälkeen. Imetin silloin vielä, mutta kiinteitä tais mennä jo enemmän että varmaan johtui siitä tai jotain!

jossu09: Tervetuloa vaan joukkoon :D

Meillä siis myös esikoinen aloittanut liikkumisen aiemmin vauvana! 4kk alkoi kääntyilemään "kokopäiväisesti" sekä 6½ vuotiaana lähti jo ryömimään. En usko et tää kakkonen ihan tuohon ikään mennessä hoksaa ryömimistä. Tosin eipä tässä hätä vielä ole.

Jännä miten monet sanoivat joskus että varmasti toinen oppii kaikkea esikoista aiemmin kun on joku josta ottaa mallia :D Vaan eipä vielä ole niin käynyt. Ehkä sitten myöhemmin!
 
maitoo: menkat on tullut 2 tai 3 kertaa jo, ihan säännölliset! Samanlailla alkoi esikoisestakin vaikka olin kuullut sanottavaa että jos imettää niin ei tulis...Olis tosiaan voinut olla kauemminkin poissa, ei olis ikävä tullut!! :LOL:

noonie, :LOL: osaan kuvitella sut valmentamassa ja kannustamassa teidän ukkelia kääntyyn, mä kanssa kehun ja hihkun jos jotain edistystä tuossa mönkijäisessä tapahtuu kääntymisen tms. suhteen. =)

Mä sitten repäsin oikeen, kun alkoi ahistaan (fb:Ssa) miten kaikki on niin kauheen aktiivisia tänään! Niiiiiin aloinkin oikeen repiin mattoja lattiasta, vaihdoin yhdessä huoneessa järjestystä. Sanoisin että tässä on nyt tilaa leikkiä enemmän, ja teräväkulmaisen sohvapöydän siirsin tuonne nurkkaan. Sitten raivasin kaikki koriste-esineet, valokuvakehykset ym. pois ja pyyhin tasot ja nyt meinaan pitkin päivää sommitella ne uusiksi. Täällä on siis niinkuin siivottu, mutat silti ihan kaaos. Tavarat ei ole löytänyt paikkojaan ja sitten laitetaan huomenna oksia ja pääsiäistä!
Niin ja pyykkiä pesin koko vuoren pois. :D Se että mihin ne saan kuivuun onkin toinen asia, voiskohan ulos jo laittaa?

Nyt ettiin jotain syötävää, kun ei oo huomannut koko päivänä syödä! :eek:
(mulla muuten kilojen kanssa joku stoppivaihe, ei tipu muttei onneksi tuu lisääkään, tosin mennyt muutama päivä etten oo kiloklubiin merkannut syömisiä, niin tulisko sitten heti syötyy enemmän!)
 
Otettiin tuossa Leevin kanssa parin tunnin päikkärit ja kohgta ois sit aika lähtee esikoista hakemaan.Siirsin siis hänet taas kokopäiväiseksi 12pv/kk, kun Leevi niin paljon sairaana ollut ja itse ei oo saanut levättyä.

Helmi: hyvä, tuutko tännekin järkkäilee paikoja...

 
No kiva kuulla että muillakin seistään, en sitten kohtele väärin lastani.. kun joidenkin mielestä en vauvan anna olla vauva jne.. toiset vaa kehittyy nopsammin.

Meillä on nukuttu jo kolmatta viikkoo yöt päin sanonko mitä.. siellä se onni yöllä makaa sormet kii varpaissa ja naureskelee ja pitää älämölöö.. herää useemman kerran yössä ku enne heräs kerran jos sitäkään =/ Kai se on sitten sitä kun on juuri tuossa vajaassa kolmessa viikossa oppinut:

Kääntymään masulleen
tarttumaan esineisiin ja muutenkin kiinnostumaan ympäristöstä
tarttumaan varpaisiin
viemään varpaat suuhun

Ja sitten vielä toho päälle toi maitokokeilu ni se viel enemmä sekotti rytmei.. kun nyt ei enää päikkäreitäkää nukuta kovin pitkii.. tosin nyt on kohta nukkunu 2h, ennätystä melkee tekee tälle 3:n viikon ajalle.
 
Iltapäivää!

Olipa taas paljon luettavaa tullut!

Kuukautiset mulle tuli kerran tammikuussa jälkivuodon jälkeen, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut. Syön minipillereitä.

Tuutikki, meillä on kyllä tuo avioelämä ihan tauolla tällä hetkellä... Pitäis kyllä laittaa hommaa taas käyntiin ihan aktiivisesti, ettei täysin unohda :LOL:

Meillä meni viikonloppu ihan hyvin, vaikka olin la-su reissussa. Vähän meinasi tissit räjähtää välillä, kun en saanut tarpeeksi usen pumpattua, mutta Otso oli pärjännyt hyvin soseilla ja pullomaidoilla ja ollut koko ajan hyäntuulinen. Mies sen sijaan tuli lauantai-iltana kuumeeseen ja oli ollut aika rättipoikki pojan kanssa :snotty: Toivottavasti paranee pian poikaa hoitamaan, koska mulla on tällä viikolla soittokeikka kenraaliharjoituksineen ja pitäisi taas olla pari iltaa pois kotoa...

Puuroa on meillä syöty nyt vajaan viikon iltaisin. Eilen illalla nukkumaan mennessä poika itkeskeli pitkään (n. kolme varttia) sängyssä, joka kerta pärähti huutamaan kun poistuin näköpiiristä. Otin välillä kainaloon ja rauhoittelin, mutta en oikein keksinyt, mikä oli syynä itkuun. Lopulta vaihdettiin nukuttajaa ja mies sai nukahtamaan saman tien. Mietittiin, että olisko poika ollut vähän sekaisin kun olin ollut kaksi päivää poissa ja hätääntyi sen takia kun poistuin viereltä. Tai sitten kaurapuuro aiheutti vatsanväänteitä :headwall:

Leivon parhaillani Pirkka-lehden ohjeella macaroni-keksejä synttärijuhliani varten. Torstaina tulee kavereita kahvittelemaan kolmekymppisten kunniaksi =) Jouduin siirtämään juhlat päivää aikaisemmaksi, kun perjantai oli niin täyteenbuukattu, mutta meneehän se niinkin, 29 vuotta ja 364 päivää -juhlat :D
 
iru
Tervetuloa Jossu :flower:

AnnaN
kiitos vinkistä, pitää kokeilla kyllä. Ja kiva kuulla että se uinti ei sitä sitte pahenna, ku kovasti haluisin mennä pojan kans sinne.

Eiköhän se oo kaikilla vähä niin että niihin juttuihin kommentoi jotka "koskettaa" itseä. Ei se silti tarkoita ettei kaikkia juttuja lukis tms.. ei mulla ainakaan tuu kommentoitua asiaa johon ei oo mitään lisättävää..

Ihania kuvia ootte kaikki laittanu :heart:

Noista menkoista.. mulla vissiin tuli sillon vuodenvaihteessa, mut sen jälkeen ei oo näkyny :LOL: eikä oo kyllä ikävä.. mutta onhan se outoo. En syö mitää pillereitä ja imetyski on aika vähäistä enään.. n. 3-5 kertaa vuorokaudessa. Että oon kyllä oottanu et millon ne tulee..

Kiva lukea noita juttuja et muillaki hiukset lähtee ja että selkä kipee.. taitaa olla näitä äitiyden "ammattitauteja" :headwall:

Saatto olla että oli jotain muutaki mihin aioin kommentoida mut en muista enää.. mulle käy aina näin :headwall:

mut moiks :wave:
 

Yhteistyössä