10kk vauvan syömisongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nirso vauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nirso vauva

Vieras
Vauvani 10kk ei halua syödä muita kuin 5-6kk sileitä soseita.
sylkee palaset ulos, eikä suostu kuin muutamaa makua syömään. uusia makuja on mahdoton kokeilla. sulkee suun tiukaksi viivaksi eikä suostu syömään. jättää vaikka 2 ruokailua väliin jos ei saa lempiruokaansa. pidempää väliä en ole uskaltanut kokeilla kun muutenkin hoikassa kunnossa.

lisäksi ongelmana on että maitoa pitäisi antaa 6dl päivässä, mutta jos annan maitoa, ei sitten syö ruokaa. Miten toimisitte? pitääkö vauvalta kieltää vain sileät soseet ja tyrkyttää karkeampia. mutta pelkään että hänelle jää nälkä. Ja miten maidon kanssa. miten saan 6dl päivässä maitoa menemään jos ruoalla ei saa maitoa? milloin sitten sitä tarjoan. Yöllä ei ole enää syönyt enkä halua siihen palata.

eikä syö mitään sormiruokaa. jos annan palasia, pyyhkii niillä vain pöytää tai litistää ja heittää lattialle. maissinaksu on ainut mitä on suostunut maistamaan jos laitan suoraan suuhun. muuten ei laita itse suuhun.

No en olisi huolissani, jos sileä ruoka kuitenkin mnee. Kymmenkuinen on vielä tosi pieni ja hänellä on hyvää aikaa opetella niihin karkeampiin makuihin. Kunhan säännöllisesti kokeilet antaa kokkareistakin niin ei hätää. Eiköhän lapsi jossain vaiheessa suostu muutakin kuin sileää syömään. Maidossa en pihtailisi, mutta sitä voi tarjota ruuan päälle.
On todella yleistä tuo, että vauvalle ei kokkareinen maistu.

minkälaista puuroa syö? tee puurot maitoon jos vaan suostuu syömään niin siinä saat jo pari-kolme desiä maitoa, lisäksi jugurttia ja raejuustoa yms.
osaako vauva pinsettiotteen? laittaako lattialta tavaroita suuhun? tuntuu aika kummalliselta että 10kk vauva ei laita ollenkaan ruokaa suuhunsa?

syö muksu puuroa, joku hedelmäpuuro tms. jauhe, tehdään veteen.

jogurttia ei syö, yökkää siitä. kokeiltu on monet kerrat. rajuustot sylkee pois.
osaa pinsettiotteen, lattialta ottaa tavaroita ja leluja suuhun, mutta jos esim. maassa roska, näyttää etusormella että roska, mutta ei ota sitä käteensä.

En olis kovin huolissani. Uskon että iän myötä lapsesi alkaa syömään karkeampaa ruokaa. Mä olisin tyytyväinen että vauva syö edes jotain. Ja maitoa antaisin just ruuan päälle, ei välipalaksi.

meidän oma laittaa ihan kaiken suuhun mutta ruokaa jos tarjoaa kokkareista niin syö, muttei niele ja sitten alkaa yskiä ja jopa oksentaa ruuan ulos.. tai nielee mutta joku palanen menee niin että alkaa yskiä.. vauva 9kk vanha. Sileitä syö melkein jokaista laatua muttei oikein marjaisia makuja, ja puuroja ei syö ollenkaan. Ensivellejä söisi kylläkin..

no siinä muksu hedelmäpuurossa on varmaan korviketta jauheena, sen vuoksi se tehdään veteen, joten sen puuromäärän voit lisätä siihen maitomäärään.
mites viili ja piimä?
tää ei nyt auta sua, mutta mä oon henk koht sitä mieltä että lasta ei pitäis koskaan totuttaa niihin 4-6kk soseisiin jotka on niin sileitä että ne vois antaa tuttipullosta. lapsi oppii että ruokaa ei tarvi pureskella vaan se niellään semmoisenaan ja soppa on valmis. itsetehtyihin ruokiin kestää alkuvaiheessa kauemmin aikaa tottua, mutta se kannattaa.

Meillä lakastiin ensimmäinen kuukausi porkkananpalat/leipä/etc. pöydältä lattialle ja sitten pikkuhiljaa alkoi mennä suuhun ja nyt syö jo näppärästi esim. mustikoita itse. Tarjoat vaan niitä palasia, eihän kukaan heti uutta taitoa osaa. Ja sotkua ei saa pelätä!

Laita karkeampien soseiden joukkoon sileää sosetta, niin kokkareita jää vaan vähän. Jospa sillä sitten tottuisi? Ja tosiaan, syömällä itse (sormiruokailemalla) tottuu myös palasiin.

näyttäisikin muksun sivun mukaan olla 1 annoksessa puuroa 123mg. Eli voinko sitten 1dl vähentää maidon kun syö puuroa?

viiliä ja piimää ei ole vielä suostunut maistamaan, alle teelusikallinen.
joo tiedän ei olisi ikinä pitänyt varmaan sileätä antamaan, mutta saimme kiinteät aloitettua vauvalle vasta 7,5kk iässä koska oli pitkään sairaana pienenä.

Meillä oli vähän sama ongelma noiden "kokkareisten" soseiden kanssa. Mä rupesin sekottaa sileetä ja kokkareista sekasin niin pikkuhiljaa alkoi maistumaan. Alkuun kanssa oksensi heti jos sattuma meni suuhun. Nykyään maistuu jo hyvin. Nyt lapsi siis 10,5kk.

Sormiruoalla meilläkin vaan leikitään. Kaikki vinkit tervetulleita miten ton pienen sais niitä maistelemaan.

anna vaan ihan hyvällä omallatunnolla sileitä, vauvasi oppii kyllä myöhemmin karkeampaan ruokaan.. Meillä 1,5 v joka alkoi vastikään saamaan 8 kk ruokia alas, joitakin pitää vieläkin vähän haarukalla muussata. Poika osasi haukata esim leivästä, muttei pureskella palasta. Nyt NÄKKILEIVÄLLÄ oppi sen taidon, ja maissinaksuilla myös. Ajan kanssa hyvä tulee. JA ruokaa se on se sileäkin sose =)

Meidän 1 vuotias on alusta asti syönyt hyvin, mutta vain niitä aivan sileitä soseita. Niihin alettiin, koska neuvolasta kehotettiin aloittamaan kiinteä ruoka jo alle 4 kk. ikäisenä koska söi öisin tunnin välein.

Nyt ollaan edetty niin, että 8 kk. soseet uppoaa jo aika hyvin. Osaa pitää vähän muussata haarukalla ja osaa ei. Olen totuttanut lasta karkeampaan ruokaan tarjoamalla sormiruokaa joka ikisen aterian lopuksi, useita eri makuja. Samoin olen säännöllisesti tarjonnut sitä karkeampaa ruokaa. Syö sormin monia erilaisia vihanneksia, leipää, riisikakkua, marjoja, banaania jne., mutta karkea ruoka uppoaa (tai on uponnut tähän asti) huonosti. Olen kuitenkin ajatellut että pääasia että syö, pienikokoinen kun on. Ja että kyllä varmasti oppii vielä kunnon ruokaa syömään, ennemmin tai myöhemmin. Varmasti ei ole enää koulussa mamman sileät soseet mukana :D

Tsemppiä, ja kyllä hän vielä oppii!

Meidän poika söi myös yksivuotiaaksi asti kahta eri makua 5kk purkkiruokaa.. annoin sitten kahta purkkia per ruokailukerta. Joka viikko kokeilin uusia makuja ja karkeampaa mutta ei vaan kertakaikkiaan kelvannut, leipääkin maisteli mutta aina sylki suusta kaiken.. Itsetehty nakkikeitto sauvasurvottuna meni ensimmäisenä normaalina ruokana ja sitä oliski menny vaikka kuinka paljon kerralla mutta niin suolaista ei viitsinyt pienelle usein antaa.. No muksu sai sitten pari hammasta lisää ja 1v1kk ikäisestä asti onkin lapioinut ruokaa kuin ruokaa hyvällä halulla itse suuhunsa..

Joten huoli murhe pois ja annat sitä ruokaa mitä suostuu syömään. Isompaa numeroa asiasta tekemättä kokeilet väliin antaa muutakin ja sormiruoka juttuja pöydällä, vaikka leluina, niin eiköhän nekin sinne suuhun vielä eksy. Mutta älä väkisin tyrkytä mitään! Se vaan pahentaa usein...

sormiruokailusta vielä. laita tarjolle vaan yksi pala kerrallaan, jos on liikaa niin saattaa hermostua valinnan vaikeudesta. anna sormiruokaksi jotain semmoista mitä itsekin syöt, pidä huoli että vauva näkee että ruoka tulee sinun lautaseltasi ja syö itse sitä samaa samaan aikaan. pureskele näyttävästi, vauvat ovat taitavia matkijoita. älä välitä ens alkuun siitä jos ruoassasi on esim suolaa, 10kk iäkäinen ei siihen kuole. siis esim makaronia, perunanpaloja, pakastevihanneksia, lihan ,kalan, kananmunanpaloja, mitä ikinä sinun omalta lautaseltasi löytyy, tarjoa sitä vauvalle

Yhteistyössä