10kk ikäiset päiväkodissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiia"

Vieras
Niin siis ihan uteliaisuuttani nyt kysyn teiltä jotka olette joutuneet laittamaan 10kk ikäisen lapsen päiväkotiin. Että miksi?

Ollaan oltu nyt viikko tutustumassa 1v7kk ikäisen tyttöni kanssa päiväkotielämään. Tiedän, hänkin on aika pieni vielä sinne,mutta ollaan tässä 9kk "kituutettu" miehen 1300 euron nettopalkalla ja mun 700 euron tuilla. Niin se on vaan itsekin lähdettävä tienaamaan.
Tuossa mun tytön ryhmässä on 5 10kk ikäistä poikaa/tyttöä ja mulla käy ihan oikeasti he sääliksi. Kun ei niille riitä syliä eikä huomiota siellä.
Istuvat ulkona samassa paikassa koko ulkoilun ajan,välillä joku täti käy antamassa lapion käteen. Joku heistä saattaa kaatua ja itkeä monta minuuttia yksin eikä kukaan huomaa. Isommat lapset tönii, vie lelut käsistä ja taas itku eikä kukaan meinaa huomata.
Keltainen paksu räkä valuu suuhun eikä kukaan huomaa. Pistelevät hiekkaa suuhun jne. Yksi tyttö itki tänään aikalailla koko 3 tuntia mitä oltiin siellä. On ollut siellä elokuusta saakka.

On kyllä aika monta, jos on 5 samanikäistä pientä, outoa. Yksi mun lapsista on mennyt 10,5 kk iässä samasta syystä mistä sinäkin nyt, yhden ihmisen palkalla ei makseta asuntolainaa.

Meidän poitsu oli ryhmänsä ainoa noin pieni ja sai kyllä niin hyvää hoitoa siellä, sylejä ja paijaajia riitti. Oli suorastaan ryhmänsä lemmikki, niin hoitajien kuin lastenkin.

Jos vien (en oo vielä päättänyt) pienimmäisen päiväkotiin keväällä 10 kk iässä, niin syynä on se, että haluan jo töihin, koska haluan rahaa, koska olen kyrpiintynyt elämään vähillä tuloilla. Simppeliä.

Tuossa meidän pk:n naperoryhmässä nuorin on 1 v 2 kk. 10 kk ikäisiä ei siis ainoaakaan. Viisi samassa ryhmässä on tosi paljon kyllä.

Itse olen ollut päiväkodissa töissä ja omia lapsia en vois kuvitellakaan laittavani noin pienenä hoitoon. Päiväkoti ei ole mielestäni oikea paikka alle vuoden ikäiselle. Ei siellä tarhassa oikeasti riitä omaa hoitajaa kaikille niille pienille kun ne kaksi vuotiaatkin on vielä kovin pieniä ja tarvitsevat apua monessa asiassa.

Minä en pysty lapsiani noin pieninä laittamaan päiväkotiin, enkä ole jutellut kuin kahden ihmisen kanssa, jotka ovat pystyneet. Toinen on laittanut jokaisen lapsensa päiväkotiin 9-kuisina, toinen kymmenkuisena. Kummallakaan ei rahasta kiinni vaan siitä, että oli kuulemma kova kaipuu töihin.

Tyttö meni vuoden ikäisenä, vaihtoehtona olis ollu ulosotto, koska laskuja ei olisi ollut varaa maksaa. Eihän tuo monelle kovin mieluista ole, ja moni tekeekin sen pakon edessä. Minäkin jätin lapsen aina aamuisin kyyneleet silmissä sinne, onneksi lapsi ei enää ole pk:ssa.

Mä vein omani, kun hän oli 9kk.

Eikä rahalla ollut mitään tekemistä asian kanssa.

Mä olin totaali loppu, rikki, katki, puhki ja yksin. Mä en enää kyennyt olemaan kotona, koska mä olin niin yksinäinen, kun mitä ihminen voi yksinäinen olla. Ilman minkäänlaista tukiverkkoa, eikä aikuiskontaktejakaan oikeastaan ollut. Enkä saanut niitä lisää solmittua.

Lapsi aloitti pk:ssa ollessaan 9kk ikäinen ja mä aloitin samaan aikaan opiskelut. Vihdoinkin sain hengitettyä! Kyllä se lapsen jättäminen hoitoon oli raskasta, mutta lapsi viihtyi hyvin (oli ainoa todella pieni) eli sikäli hällä oli kaikki hyvin.

Kyllähän se mietitytti, että lapsi on enemmän hereillä pk:ssa, kuin kotona (arkisin) ja vaikka koitin pitää hoitopäivät mahd. lyhyinä, niin pitkiä ne silti olivat.

Paljon vaikeampaa se oli lopulta mulle, kuin mitä lapselle.

Monessa maassa lapset aloittavat päiväkodissa 3kk iässä ja aivan täysipäisiksi aikuisiksi he silti kasvavat. Joten pahempaakin voi sattua, kuin joutua hotoon 9-10kk iässä.

Nykypäivänä, kun elämäni on aivan toisenlaista, ei tulisi pieneen mieleenikään laittaa alta 3v lasta hoitoon. Tällä kertaa pystyn ja kykenen olemaan hyvä ja tasapainoinen, iloinen ja tyytyväinen äiti. Mulla on tukiverkosto ja aviomies, eli tilanne on täysin toinen. Nyt hirvittää laittaa lapsi 3v iässä hoitoon...tällä kertaa kyse on rahasta, eli kun nuorin täyttää 3v, on pakko laittaa lapset hoitoon ja palata työelämään.

Luulen, että sitä tulee lapselle tietyllä tapaa vaikeampaa, kuin mitä oli aikoinaan esikoisen kohdalla. Kun toisaalle kumartaa, niin toisaalle pyllistää.

me käytiin katselemassa tulevaa päiväkotia siis tytön 9kk ja pojan 2,5v. Itse sain ihan hyvän kuvan paikasta missä oli useampi pikkasen alle 1v. Onhan se aika kiinni henkilökunnastakin ja kiireestä mitä siellä tapahtuu. Siksi yritänkin löytää paikan missä pikkuisetkin ovat turvassa ja viihtyvät.

Meillä kyllä menee se 4kk hakuaika ja lapset kasvavat siinä ajassa myös, samoilla tuloilla kuin te. Mutta 1v+ on jo ihan sopivan ikäinen päiväkotiin. 2,5v haluaa jo leikkiseuraa!

Joo eli mun tyttö meni kaikista pienimpien ryhmään missä on tosiaa 5 10kk ikäistä, saattaa heistä kaks olla 11kk tai sitä luokkaa mutta siis kukaan heistä ei myöskään kävele. Loput on sitten 1,5-2 vee.
Ja en tosiaankaan mitenkään provosoivasti tätä aloitusta tehnyt vaan silkasta mielenkiinnosta. :)
Mutta olen tosiaan sitäkin miettinyt kun nuita pieniä tuolla on nuin paljon että miten riittää huomiota myös meidän aralle tytöntyllerölle. Toivottavasti. Mutta henkilökunta siellä kyllä on muuten tosi mukavaa ja "herttaisia" tätejä että sinällään hyvän kuvan oon paikasta saanut.

Asun Italiassa ja täällä äitiysloma on vain 5kk, eli vauvat viedään päiväkotiin jo 4kk, tai sitten ovat isovanhempiensa luona hoidossa. Hurjalta se itsestänikin tuntuu, ( itse olen ollut kotona 2v3kk poikani kanssa, tosin nyt menee ensi kuussa puolipäivätarhaan, jotta olisi jotain kontaktia muihin lapsiin) mutta täällä se on ihan normaalia...

• Tykkää
Reactions: chef
Meillä lapsi meni pph:lle ollessaan 11kk. Taloudellisesti veti liian tiukille ja muutenkin aika tuntui sopivalta. Lapsi sopeutui hyvin. Varahoitopaikka oli päiväkodissa ja sinne en olis koskaan halunnut viedä, oli se vähän reppana siellä isojen kanssa vaikka yksi samanikäinen olikin.

Tuota lapsiraukkojen "pihalla istuskelua" oon ihmetellyt. Tai siis sitä kun sitä päivitellään. Miten ne vauvat sitten kotona "ulkoilee", jos ei esim. rattaissa istuskelemalla? Jos ei osaa kerran vielä kävellä? Tai jos on kotona vaikka taapero ja vauva ja lähdetään leikkipuistoon niin aika usein se vauva varmaan istuu rattaissa vai lumihankeenko se laitetaan nenä maassa ryömimään? En mä ainakaan jaksais pihalla jatkuvasti vauvaa sylissä pitää. Meillä tosin siinä varahoitopaikassa (josta en muuten niin tykännyt) joskus hoitaja veteli tyttöä pulkassa kun menin hakemaan.:) Ja heti kun oppi kävelemään niin oli leikeissä mukana tai seuraili vierestä.

Musta ei pitäs edes lasta tehdä, jos ei ole varaa/halua olla sen kanssa kotona. Tai odottais nyt ainakin sen verran, että toinen osaa itse kävellä.

Mistä sitä etukäteen voi tietää, mikä tilanne on siinä kohtaa, kun lapsi on 9kk? Sinne kun kuitenkin on sen 1,5v siitä, kun raskaustestiin piirtyy plussa. Mitä tahansa voi siinä välissä tapahtua.

Meillä lapsi meni pph:lle ollessaan 11kk. Taloudellisesti veti liian tiukille ja muutenkin aika tuntui sopivalta. Lapsi sopeutui hyvin. Varahoitopaikka oli päiväkodissa ja sinne en olis koskaan halunnut viedä, oli se vähän reppana siellä isojen kanssa vaikka yksi samanikäinen olikin.

Tuota lapsiraukkojen "pihalla istuskelua" oon ihmetellyt. Tai siis sitä kun sitä päivitellään. Miten ne vauvat sitten kotona "ulkoilee", jos ei esim. rattaissa istuskelemalla? Jos ei osaa kerran vielä kävellä? Tai jos on kotona vaikka taapero ja vauva ja lähdetään leikkipuistoon niin aika usein se vauva varmaan istuu rattaissa vai lumihankeenko se laitetaan nenä maassa ryömimään? En mä ainakaan jaksais pihalla jatkuvasti vauvaa sylissä pitää. Meillä tosin siinä varahoitopaikassa (josta en muuten niin tykännyt) joskus hoitaja veteli tyttöä pulkassa kun menin hakemaan.:) Ja heti kun oppi kävelemään niin oli leikeissä mukana tai seuraili vierestä.

Niin siis tottakai se olis mukavampi varmaan liikkuvissa rattaissa etes siellä istua,mutta olen huomannut että siihen pääsee kaikista väsyneimmät ja itkusimmat. Tarkoitin tuolla paikallaan istuskelulla, kun eräs tyttö tänään istui koko ulkoilun ajan samassa kohtaa hiekkalaatikolla, räkä valuen ja kerran ulkoilun aikana täti kävi antamassa lapion käteen. Ehkä se näyttää vaan ulkopuolisen silmään oudolta, ja jos ei ehdi kaikkien kans olemaan niin ei ehdi.

Niin siis tottakai se olis mukavampi varmaan liikkuvissa rattaissa etes siellä istua,mutta olen huomannut että siihen pääsee kaikista väsyneimmät ja itkusimmat. Tarkoitin tuolla paikallaan istuskelulla, kun eräs tyttö tänään istui koko ulkoilun ajan samassa kohtaa hiekkalaatikolla, räkä valuen ja kerran ulkoilun aikana täti kävi antamassa lapion käteen. Ehkä se näyttää vaan ulkopuolisen silmään oudolta, ja jos ei ehdi kaikkien kans olemaan niin ei ehdi.

Ja sinä viet oman lapsesi sellaiseen paikkaan, missä hoitajat on noin välinpitämättömiä? Ja arvostelet täällä muita äitejä? :laugh:

Itse vein lapsen osa-aikaiseen hoitoon ollessaan 1v2kk-ikäinen. Ihana pieni päiväkoti, jossa lapseni oli nuorin sillä hetkellä, tuli hetkessä kaikkien lemmikiksi :) Jos olis ollut sellainen päiväkoti, jossa hoitajia ei selkeästikään kiinnosta lasten viihtyvyys ja hoito, niin en todellakaan olis sellaiseen lastani noin pienenä laittanut vaan oltais kerätty vaikka marjoja, että olisimme voineet jatkaa kotihoitoa.

[QUOTE="vieras";27127150]Ja sinä viet oman lapsesi sellaiseen paikkaan, missä hoitajat on noin välinpitämättömiä? Ja arvostelet täällä muita äitejä? :laugh:

Itse vein lapsen osa-aikaiseen hoitoon ollessaan 1v2kk-ikäinen. Ihana pieni päiväkoti, jossa lapseni oli nuorin sillä hetkellä, tuli hetkessä kaikkien lemmikiksi :) Jos olis ollut sellainen päiväkoti, jossa hoitajia ei selkeästikään kiinnosta lasten viihtyvyys ja hoito, niin en todellakaan olis sellaiseen lastani noin pienenä laittanut vaan oltais kerätty vaikka marjoja, että olisimme voineet jatkaa kotihoitoa.[/QUOTE]

En tosiaankaan arvostele, oon siitä tainut jo muutamaan kertaan mainita :)

En sanois että hoitajat on välinpitämättömiä,mutta varsinkin tuolla ulkona näyttäis olevan että aikaa ei riitä näistä kaikista pienimmille kun pitää vahtia ja olla näitten vähän isompien kans, mukaanlukien mun tyttö kun hän hoidon aloittaa :) Tytön hoitaja on kyllä tosi hyvin yrittänyt tehdä tuttavuutta mun tytön kans, vaikka ymmärtäisin kyllä senkin ettei välttämättä ehtis, ollaanhan me nyt vasta tutustumisvaiheessa.

En sanois että hoitajat on välinpitämättömiä,mutta varsinkin tuolla ulkona näyttäis olevan että aikaa ei riitä näistä kaikista pienimmille kun pitää vahtia ja olla näitten vähän isompien kans, mukaanlukien mun tyttö kun hän hoidon aloittaa :) Tytön hoitaja on kyllä tosi hyvin yrittänyt tehdä tuttavuutta mun tytön kans, vaikka ymmärtäisin kyllä senkin ettei välttämättä ehtis, ollaanhan me nyt vasta tutustumisvaiheessa.

No meidän tarhassa kyllä keskityttiin siihen, että pieniä ei jätetty yksin, eihän isompia tarvitse erikseen leikittää, kunhan katsoo perään etteivät telo itseään. Poika oli talvella vielä niin pieni, ettei juurikaan jaksanut hangessa liikkua, joten oli yleensä jonkun hoitajan sylissä tai keinussa hoitajan kanssa, kun menin hakemaan. Jos olis yksin istunut maassa, niin luuletko että olisin häntä sellaisessa paikassa pitänyt? Juuen.

Minusta on kamalaa, että noin pieniä viedään päiväkotiin. Oli se päiväkoti sitten ihan millainen tahansa. Alle 2-vuotiasta en ikinä laittaisi hoitoon! Enkä vielä tuonkaan ikäistä joka päivä koko päiväksi.

Ei se hoitaja pysty kunnolla sun tyttöön tutustumaan, kun itse olet mukana.

Kyllä täällä palstamammat voi taas pönkittää egoaan kun voi sanoa, että minä teen kuten iltasanomien tutkimus käskee ja pidän lapseni kotona niin pitkään, kun tutkimus käskee (pahimmassa tapauksessa lapsi kasvaa täysin ilman sosiaalisia taitoja, kuten itselleni kävi), ja samalla haukun muita äitejä jotka haluavat (/eivät voi/ei ole varaa) viedä lapsensa aikaisemmin tarhaan. Köyhät ihmiset eivät ole ihmisiä, eikä heillä ole oikeutta lapsia tehdä. Köyhänä tarkoitan nyt ihmisiä, joilla on asuntolaina, eikä varaa elää vain toisen palkalla + tuilla.

[QUOTE="vieras";27127227]No meidän tarhassa kyllä keskityttiin siihen, että pieniä ei jätetty yksin, eihän isompia tarvitse erikseen leikittää, kunhan katsoo perään etteivät telo itseään. Poika oli talvella vielä niin pieni, ettei juurikaan jaksanut hangessa liikkua, joten oli yleensä jonkun hoitajan sylissä tai keinussa hoitajan kanssa, kun menin hakemaan. Jos olis yksin istunut maassa, niin luuletko että olisin häntä sellaisessa paikassa pitänyt? Juuen.[/QUOTE]

Juu näinhän se pitäs tietenki mennä, että olis seuraa myös niille ihan pienemmille siellä ulkona. Tarkoitin nyt tuolla isommilla nuita just kävelemään oppineita tai 1,5v -> jotka menevät minne haluavat ja kiipeilevät yksin horjuen liukumäkeen tai näin, niitten perässä nämä hoitajat yleensä on.
Mutta joo eipä tästä sen enempää. :)

Mä en yhtään haluaisi mennä töihin. Poikani on nyt 10 kuukautta ja mielestäni olisi kohtuuton uhraus että antaisin hänet toisten kasvatettavaksi. Silloin missaisin itse ihan liikaa! Kaikkein mieluiten olisin kotona, kunnes poikani on 3 vuotias. Okei, KAIKKEIN mieluiten olisin kotona senkin jälkeen, jos olisimme siis vaikka miljonäärejä. Mutta emme ole, vaan selvästi alle keskituloisia.

Luulen, että asenteeni johtuu siitä, että oma äitini oli poissa paljon kun olin pieni, käytännössä hän asui muualla ja kuoli myös nuorena. En halua, että poikani joutuu elämään ilman äitiä.

Yhteistyössä