--

Mä oon syöny raskauden aikana opamoxia lähes päivittäin :ashamed: ja teratologisesta tietopalvelusta sanottiin, et ei haittaa, jos lopettaa pari viikkoa ennen synnytystä. Koskaanhan ei voi tietää, mut mä en voi ainakaan olla ilman, joten kuulemma parempi et mä voin hyvin nii vauvaki voi. Täällä rv.18+4
 
Hyvin vahan olet joutunut opamoxia ottamaan. Itse jouduin kayttamaan kun odotin ensimmaista ja myos tassa raskaudessa, esikoiseni on ainakin taydellinen tytto. Ainahan kannattaa ottaa se pienin mahdollinen auttava annos, ensin vaikka puolikas, mutta minullekin sanottiin, etta opamoxia kaytetaan myos 30mg vuorokausiannoksina raskaudessa. Tarkeinta on, etta relaat ja lakkaat miettimasta kauheuksia ja lukemasta nettia kehityshairioista (itse syyllistyn tahan myos) ja uskot sen laakarin ammattitaitoon, joka sinulle on laakkeen maarannyt.
 
Mä söin Opamoxia silloin tällöin ahdistukseen ja lääkäri vakuutti ettei tee mitään vauvalle. Ja terve poika tuo on, nyt 1vuotias eikä ole sairastanut, oppi kävelemään viikko ennen yksi vuotispäivää, sanoo muutaman sanan, joten ei ole vaikuttanut minusta mitenkään. Ole huoleti! :hug:
 
Moikka!

Ite olen ja syöny opamoxia ahistukseen raskausaikana, mut oon ottanut 1/4 osaa ja sit puolikkaita. mulle määrättiin niitä 2 päivässä ja oon kyl pärjänny ihan ok. lääkärit ei määräisi sitä jos ei tietäisi et se on turvallinen. sitä se on. älkää huoliko vaan mielummin ottaa lääkkeen ja rauhoittuu kun että stressaa. =) tsemppiä kaikille!

eelu ja kuukuainen 35+3
 
1/4 lääkettä jos ottaa nii siinä ei oo välttämättä lääkeainetta tai sit siin voi olla puolikkaan verran. Jos lääkkeessä on 2jakouurretta niin silloin lääkettä on tasaisesti, muuten ei. Tämä varma tieto. Eli lääkettä ei kannata jakaa 1/4 jos ei ole puolikkaassa enää jakouurretta.
 
joo mä söin kanssa opamoxia aluannos oli huikeat 50mg kolmesti päivässä josta sitten tiputettiin pikkuhiljaa pois niin että about 3vko sitten meni viimeinen. Mulle lääkäri sanoi että opamox turvallisin bentso odotusaikana. Mulla meni ennen diapam mutta vaihtoivat sen. Suositellaan että käytön lopettaisi viim kk ennen synnytystä, mutta jos tarvii lääkettä niin pakkohan sen on ottaa... älä turhaan syyllistä itseäsi ja uskon että ainakaan noin vähäisellä käytöllä ei ole vaikutusta syntyvään lapseen. itellä oli lopetusaikana rv n24-25 nyt 27+1
 
mä kanssa ennen käytin diapamia,mut se vaihdettiin opamoxiin. Ja tuun kyllä tarviimaan sitä ihan koko ajan varmaan, paitsi sit kyllä lopetan ku on jäljellä enää vähän. Ja tietty yritän mahd vähällä pärjätä.
 
Janna miten eri tietoa antavat, mullekin sanottiin etta opamoxia kaytetaan nukahtamislaakkeena ja ahdistuskohtauksiin on parempia laakkeita, kuten xanax, jota terotologisen tietopalvelun mukaan voi myos kayttaa raskauden aikana. Toisaalta mulla aikoinaan vaihdettiin xanax opamoxiin raskauden ajaksi. Kokemukseni mukaan xanax on paljon parempi ahdistuskohtaukseen, ei tee tukkoista, uneliasta oloa kuten opamox saattaa tehda.
 
Viuhkis, kuulostaa silta, etta valvot juuri nuo klassiset "huolitunnit" neljasta eteenpain, hyvin yleista. Eihan se mitaan haittaa, jos noilla unilla parjaat paivalla. Mutta jos olet puhki, mita jos ottaisit sen opamoxin vasta kun heraat aamuyosta kukkumaan, itselleni auttanut niin.
 
Tämä keskustelu koskettaa niin monia, muakin. Mulla takana paniikkihäiriö, joka raskausaikana pahetunut kausittaisesti. Olen joskus aiemmin joutunut tosi harvakseen puolikkaan Opamoxin ottamaan ja aluksi olin aika kauhuissani, kun jouduin taas siihen "turvautumaan". No, olen ottanut puolikkaan Opamoxin neljä kertaa raskauden aikana, nyt rv25.
Kättärillä ovat tosi huolettomia ton lääkkeen kanssa, helposti määräävät sitä esim. 30mg kerta-annoksena. Mullekin sanoivat, että voin jopa 45mg päivässä syödä. Mutta ei kiitos...
Onneksi enemmän ja pitkäkeskoisempaa hyötyä saan esim. rentoutumisharjoituksista ja "itsepsyykauksesta".
Olen ajatellut niin kuin te monet kanssasisaretkin, että enemmän on pikkuiselle haittaa tuskaisuudesta ja stressaamisesta. Kyllä ne adrenaliinitkin läpäisevät istukan.

Itse on Luojan kiitos kärsi (vielä) unettomuudesta. Mulla lähes aina kevätkesäisin tulee kamala unettomuuskierre (2-4h unta per yö), mutta nyt voin laskea yhden käden sormilla huonosti nukutut yöt. Kaipa ne hormoonit vähän auttaa... Unettomuuten suosittelen liikuntaa ja paljon, huoneilman tuuletusta, hiilaripitoista iltapalaa, lepposaa musiikkia... Tiedän, etteivät tod. aina toimi, ja pelkkä stressi, että "miten taas jaksan huomisen, kun en kumminkaan nuku ensi yönä" -kierreajattelu on ihan kamalaa...
Mutta Opamoxista on musta ihan turha stressata. Tukiasema. netissä on sellasia mammoja, jotka on syöneet psyykelääkkeitä yhdistettyinä oikeisti isoihin annoksiin Opamoxia tms. raskausaikana ja synnyttäneet täysin virkeitä ja terveitä lapsia :)
 
Rinzessa: itse olen terapeutin kaa miettinyt nyt ssri-lääkkeitä, mut päädyttin, et aloitan sit synnytyksen jälkeen. Mun siskopuoli syö Cipralexia syn.jälk. masennukseen, eli hyvä ehkäistä sitäkin :) En nyt siis tod. tarkoita et sairastuisit siihen...
Mulla ennen raskautta Optipar20mg, mas. -ja ahd.lääkitys, mutta sitä ei suositella raskauden aikana käytettäviksi. Sillä on joitain teratogeenisia vaikutuksia, esim. kynsien epämuodostumisia. Terapeutti huomautti, että mullahan jo teratogeeninen aika ohi, mutten silti halua ottaa mitään riskejä... Ja hyvin näytän pärjäävän.
Oliko sulla jotain muuta diagnoosia kuin se syömis -juttu?
 
Mulla on paniikkihäiriö ja toistuva masennus... ja sit syömävamma. Nyt tosin oon kaikkien puolella jo ihan voitolla!!! Lähinnä ahdistuskohtaukset vaivaa mutta toi lääkitys auttaa, oon syöny sitä jo vuoden verran. Mulla aika raskas tausta, joten nyt tuntuu elämä mahtavalle!!! Vaikka kaikki hemmetin vaivat tässä raskauden myötä onkin tullut. Mut noi henkiset hommat on niin paljon vaikeempi kestää. Nyt kun voi suoraan vaan kirota kipeää selkäänsä :LOL:
 
niin ja yritin sitä cipralexin lopetusta alkuraskaudessa, mut ei onnannu, joten päädyin terapeutin kanssa (ja muun hoitavan tahon) että syön sitä koko raskauden ajan. Ja jos suinkaan kykenen niin vähennän tai lopetan ennen synnytystä.
 
Opamoxia käytetään myös ihan yleisesti unettomuuden hoitoon, kuuluu lääkkeen käyttöaiheisiin. Annostus on yleensä pienempi kuin itse ahdistuskohtauksissa, ja vaikutus alkaa noin tunnin päästä, eli vaikutus alkaa suht hitaasti.
 
Rinzessa, en tahdo aloittaa tasta meidan paniikkihairioisten vaittelya :LOL: , mutta sen tiedon mukaan mita mina olen saanut (mm. taalta Lontoosta raskausaikaan erikoistuneelta psykiatrian erikoislaakarilta) opamox on rauhoittava laake, eika missaan nimessa paras paniikkihairioon. Itsellani on ollut paniikkihairiolaakitys yli 15 vuotta, enka ole ikina kuullut opamoxista muuten kuin raskausajan vaihtoehtona. Myos kokemukseni mukaan xanor on aivan ylivoimainen paniikkiin, silla se ei esim. vasyta niinkuin opamox. Soitin muuten tasta viela teratologiseen tietopalveluun siella Suomessa, josta sanottiin samaa -itseasiassa yllattaen kehotettiin jatkamaan xanoria raskaudessa, silla "se on nimenomaa paniikkihairioon kehitetty" ja "nykytutkimusten mukaan yhta turvallinen kuin opamox".
 
Juu siis mulla on paniikkihäiriöön lääkityksenä cipralex. Ja kohtauslääkkeenä oli Diapam. Ja tosiaan tää mun opamox on ihan vaan siksi kun on turvallisin kuulemma. En sitä normaalisti käytä. Ja rauhoittavia mä tarvitsenkin, ku taju meinaa lähtee :D
 
Täytyy tähän kommentoida kun olen parhaillaan K-S KS synnäriosastolla potilaana ja täällä tuota opamoxia käytetään ihan yleisesti nukahtamis/unilääkkeenä. Kätilöt ihan kysyvät illalla onko tarvetta, vaikka mullakaan ei ole taustalla mitään paniikkihäiriötä tms. Ja tuntuvat kysyvän kämppiksiltäkin. Muutaman kerran olen ottanut illalla/yöllä puolikkaan mutta yleensä auttaa jo se kun lääke on tuossa yöpöydällä...

Enpä tiennyt haitoista joten täytyy jatkossa olla tarkempi että tosiaan tarvii tuon ennenkuin ottaa. Mutta jos olis kamalan haitallinen sitä tuskin näin synnyttämättömien osastolla käytettäisiin yleisesti.
 
En halua väitellä Rinzezza, mutta luin vielä ihan Pharmacasta, niin Opamoxin yksi käyttöaine on juuri unettomuus, oksatsepaami on bentsodiatsepiineihin kuuluva anksiolyytti ja UNILÄÄKE. Tuo siis ihan suoraan sieltä =) Ja tosiaan menee usein asiakkaille indikaationa "unettomuuteen" tai "unilääkkeeksi".
 

Yhteistyössä