103e tilillä ja joulu edessä.Seuraava raha on lapsilisä.

  • Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti
aikuistu jo!!
Ihme kitinää taas. Menkää nyt hiton lusmut töihin niin ei tartte itkeä täällä rahapulaa. Koko vuosi on ollu aikaa säästää jouluun mutta johonkin muuhun ootte ne rahanne saanu tuhlattua.

Tunnen itseni köyhäksi kun tienaan paljon alle keskipalkan, 2100 euroa kuussa, mutta näihin palstan köyhiksiin verrattuna tunnen itseni suorastaan rikkaaksi. Tilillänikin on useita tonneja, kun oon vähän yrittäny miettiä rahankäyttöäni. Hittoako pukaatte niitä kakaroita maailmaan kun ei ole varaa edes ruokkia niitä. Hävetkää!
Oletko ottanut huomioon ettie kaikki täällä ole työttömiä! Voi olla ihmisiä jotka työtapaturmaeläkkeellä,opiskelevat jne.. turha aina heti huudella lusmuiksi työnvieroksujiksi kun ei oikeasti tiedä tilannetta. Itsellä ei ainakaan ole pokkaa huudella asiattomuuksia,varsinkaan kun en tiedä ihmisten tilannetta!!
 
"äiti"
Kyllä mäkin pärjäsin vuosia sitten kun ei vielä ollut mitään velkaa!!
Alussa kun lapsi oli vielä vauva, sain tuhansia markkoja säästöön koska en tarvinnut mitään
erityistä, vauvaahan imetetään.
 
aikuistukaa ihmiset
Jo on taas lapsellista touhua.
Kukaan täällä ei ole mikään arvostelemaan toistaan!! Ette tiedä ihmisten tilanteita,yleinen kuvitelma on et kaikki ovat työttömiä lusmuja.
Elämässä nyt vaan voi olla eritilenteita. Turha kenenkään luulla ettei omalle kohdalle voisi tapahtua jotain jolloin menee talouskuralla. Ei se auta kuin vähän aikaa jos on säästöjä,mutta jotkut tilanteen voivast kestää vuosi ja siinä ne säästöt kerkiää haihtua moneen kertaan.
Kannattaisi joskus miettiä omalle kohdalle. Kukaan meistä ei voi olla varma huomisesta!!
Minulle ei tule mieleenkään jaotella ketään taloustilanteen mukaan,saati lällätellä kuin pikku lapsi: mullapa on niin ja niin paljon rahaa..
 
Kokenut...
Muistutan kaikkia muita köyhiä yhdestä asiasta: vaikka olis kuinka tiukkaa, älä IKINÄ, IKINÄ sorru pikavippiin... Varmaan on sellaisia jotka tälläkin hetkellä harkitsee pikavipin ottoa (vaikkei tässä ketjussa)...kokenut neuvoo: unohda!
Itselläni lähes ehti luottotiedot mennä, ollut kauhea kierre.
 
vinkki
Älkää nyt muut täällä rahoillanne kehuskelko. Minäkin olen ollut 97-2000 kokopäivä opiskelija ja 3n yh. Silti aina joulu saatiin. Toki lahjoja tuli muualtakin, mutta mionäkin niitä ostin. Silloin siis markka-aikana sain opintotukea 1200 mk ja asunistukea noin 3000 mk mutta olikin vuokta 4700 mk. Eli elettiin lapsilisällä, elareilla ja opintolainalla. Vuokraan meni siis ointotuki, asumistuki ja osa lapsilisästä. Silti raha riitti, kun sen lainan nosti ja lomat oli töissä. Mutta ei täällä pidä muita haukkua, jos tili on tyhjä, se ON kurjaa.
Nyt kun tuloni on ok, muistan vähempiosaisia mm viemällä lahjoja joulupuu-keräykseen.
Hyvää joulumieltä kaikille. Joulu tulee köyhempäänkin perheeseen, kun tekee sen minä voi ja suhtautuu positiivisesti. Lapset yleensä iloitsee siitä mitä on.
 
....
Älkää nyt muut täällä rahoillanne kehuskelko. Minäkin olen ollut 97-2000 kokopäivä opiskelija ja 3n yh. Silti aina joulu saatiin. Toki lahjoja tuli muualtakin, mutta mionäkin niitä ostin. Silloin siis markka-aikana sain opintotukea 1200 mk ja asunistukea noin 3000 mk mutta olikin vuokta 4700 mk. Eli elettiin lapsilisällä, elareilla ja opintolainalla. Vuokraan meni siis ointotuki, asumistuki ja osa lapsilisästä. Silti raha riitti, kun sen lainan nosti ja lomat oli töissä. Mutta ei täällä pidä muita haukkua, jos tili on tyhjä, se ON kurjaa.
Nyt kun tuloni on ok, muistan vähempiosaisia mm viemällä lahjoja joulupuu-keräykseen.
Hyvää joulumieltä kaikille. Joulu tulee köyhempäänkin perheeseen, kun tekee sen minä voi ja suhtautuu positiivisesti. Lapset yleensä iloitsee siitä mitä on.
markka-aikana mä elelin leveämmin kuin nyt. Kaikki on kallista. Ennen sai 20 markalla paljon ruokaa ja nyt ei 20 egellä saa mitään.
 
sossuasia
Te, joilla on tilillä rahaa tyyliin 0 euroa tai kymppi ja seuraavaan rahapäivään aikaa niin menkää hakemaan diakonilta ruoka-avustusta. Jos ette niin tee ja lapsenne joutuvat elämään niukalla ravinnolla/nälässä niin silloin laiminlyötte lastanne ja teistä voidaan tehdä ilmoitus sossuun. Ei ole häpeä jos rahat lopussa, mutta häpeä on jos lapsi joutuu kärsimään kun aikuinen ei kehtaa hakea apua.
 
riittävästi on
[QUOTE="Vieras";22696903]Voi, kun sinulla on "hurjat" summat tilillä säästössä. ;) Noilla eväillä ei vielä ihan hirveästi kannata tulla muita moralisoimaan..[/QUOTE]

Et varmaan huomannut, että toi raha oli meidän 'taloustilillä', jos vaikka pesukone pamahtaa... Sen lisäksi miehellä ja mulla on toisilla tileillä ihan tarpeeksi lisää, että ei tässä mitään moralisoida tarvi sunkaan.
 
"utelias"
Niin, tää tili josta mainitsin on miehen ja mun yhteinen tili, josta hoidetaan asuntolaina, joka kohta loppuu ja sitten sitä rahaa vasta onkin, kun asumiskulut on sen jälkeen pääkaupunkiseudulla omakotitalossa 300 e kuussa. Omilla tileillä on sitten vielä PALJON lisää. On meilläkin lapset hoidettu kotona, mutta jotenkin sitä rahaa vaan kasaantuu. Valintoja nääs. Meillä ei törsätä. Mihinkään. Niin ja pienipalkkaisia akateemisia ollaan molemmat, mutta osataan laskea.
Minkälaisesta bruttopalkasta puhut, kun sanot pienipalkkainen?
 
......
Alkuperäinen kirjoittaja Millä ruokitte lapset;22698889:
Jos tilillä rahaa kymppi ja seuraava rahapäivä torstai niin mitä ruokaa annatte lapsellenne?
muitten puolesta en voi vastata, mutta omastani voin. Tilillä pari hassua euroa, joka menee maitoon kaikki. pakkanen ja jääkaappi on onneksi täynnä ruokaa ja niillä pärjäis vaikka viikon.
 
"vieras"
Miten tuo on mahdollista? Minä äitiyslomalla,mies lomautettuna,kaksi lasta ja me eletään varsin mukavasti. Sossun asiakkaita ei olla :) Hyvin on rahaa laadukkaaseen perusruokaan ja kumpikin lapsi saa n.10 pakettia jouluna,ei tosiaan tarvii elää kädestä suuhun. Joten miten te ootte asianne sössineet,jos me virallisen köyhyysrajan alapuolella elävät elämme normaalia keskiluokkaista elämää? Sit ei voi kyllä kun kattoo peilii.
 
Nina K.
En tiedä ootteko vähävaraiset yksinhuoltajia, työttömiä, kotiäitejä vai mitä.. Mutta oon itse opiskelija, kävin loka/marraskuun sunnuntait ja pari iltavuoroa tekemässä tulevan alan duunia ja tienasin hyvät joulurahat. Lapselle ja perheelle sain ostettua just sen mitä halusin ja vähän itellenikin. Joten eikö teillä liikene aikaa tehdä muutama työvuoro silloin tällöin?

Vuokratyöfirmoja löytyy jos jonkin moista: Seure, Varamiespalvelu, Eilakaisla.. Löytyy jokaiselle jotain.
 
Tsemppiä
No, eikös nyt sitten kannata suunnitella järkevästi miten käyttää nuo rahat. Voin kertoa, että kirpparit pursuavat leluja eli sieltä löytää vaikka mitä kivaa lapsille lahjaksi (itse ostin kirpparilta lapsille lahjat, vaikka ei ole rahat tiukilla). Sitten ostan (laiskana ja kiireisenä) valmiit laatikot, tuunaan ne kermalla ja mausteilla, meillä ei syödä kinkkua, ostan kalkkunaleikkeleitä (edullisiakin lihavalmisteita löytyy) ja rosolli ei tule kauhean kalliiksi. Pakasteherneitä ja joku salaatti niin siinäpä se. Riisipuuro on edullista herkkua ja torttuja ja pipareita on edullista tehdä ihan valmistaikinoistakin eli ei mun mielestä perusjoulu maksa miljoonia. Toivottavasti saatte kutsun syömään vaikka sukulaisiin tms niin säästää vielä rahaa. Mutta antakaa viisaat joku arvio mitä maksaa edullinen joulu nelihenkiselle perheelle (siis ruoat), olisiko jotain 50-100 Eur ja siinä on jo monen päivän ruoat. Ja mitä joulukoristeisiin tulee, niin ei muuta kuin lapset tekemään lumihiutaleita ja ne ikkunoille, loput löydätte edullisesti kirppareilta taikka sukulaisten/tuttujen ylijäämistä. Ja eikö niitä muka ole jäänyt viime vuosilta?? Ei koristeita tarvitse ostaa kuin kerran ja niillä mennään joka joulu. Niin meilläkin tehdään ja tehtiin jo lapsena.
 
....
En tiedä ootteko vähävaraiset yksinhuoltajia, työttömiä, kotiäitejä vai mitä.. Mutta oon itse opiskelija, kävin loka/marraskuun sunnuntait ja pari iltavuoroa tekemässä tulevan alan duunia ja tienasin hyvät joulurahat. Lapselle ja perheelle sain ostettua just sen mitä halusin ja vähän itellenikin. Joten eikö teillä liikene aikaa tehdä muutama työvuoro silloin tällöin?

Vuokratyöfirmoja löytyy jos jonkin moista: Seure, Varamiespalvelu, Eilakaisla.. Löytyy jokaiselle jotain.
aikaa olis, mutta ei niitä lapsenvahteja. Ja jos palkkaan siihen jonkun, niin mitä siitäkin jäis käteen jos maksan yli 8e mll hoitajalle tunti ja itse tienaan melkein saman.
 
"vieras"
Eikö näillä joilla on rahat loppu niin ettei saa ostettua jouluruokia, lahjoja tai koristeita, ole edellisinäkään vuosina ollut rahaa koskaan ostaa yhtään joulukoristetta? Mua ihmetyttää se että niitä pitäsi joka vuosi ostaa? Nytkin kaivoin varastosta laatikon jossa lukee kyljessä "JOULU" ja siellä on ne samat koristeet ja kyntteliköt joita käytetään joka vuosi. Jopa kynttilöitä, joita on jo viime vuonna poltettu alkua mutta joita poltan vielä nytkin.

Rahatilanne vaikuttaa ruokiinkin mutta esim. riisipuuron ja luumukeiton saa keitettyä aika pienellä rahalla. Paketti jotain halpoja pipareita ja tölkki glögiä. Kenenkään budjetti ei voi kaatua tuohon, yhteensä alle 10 euroa. Jos sitä rahaa ei ole, tuskin tarvitsee kestitä koko sukua niin että tarttee ostaa kaikki mahdolliset jouluruoat.
 
....
Jos ei ole omaa miestä niin onkai ne lapset joskus isällään? Isovanhemmat, naapurit, ystävät, lasten kaverit?? Oikeesti, mistään et saa apua?
no itseasiassa ei ole. Opiskelen vieraalla paikkakunnalla ja omat vanhempani asuvat vaivaisen 300 kilometrin päässä. Toinen lapsistani on kotona 24/7 ja toinen on joka toinen vkl isällään. Mutta se on tuollaisten vaikea ymmärtää kenellä on se tukiverkosto ympärillä.
 
4näiti
no voi,mulla tilillä euro pussissa 50€ ja silti saamme hyvän joulun :) lahjat ostettu jo ei tarvi ku torstaina ruuat ostaa...tosin ukko ostaa ruuat :D jää lapsilisä sitten omaan taskuun...
 
Nina K.
no itseasiassa ei ole. Opiskelen vieraalla paikkakunnalla ja omat vanhempani asuvat vaivaisen 300 kilometrin päässä. Toinen lapsistani on kotona 24/7 ja toinen on joka toinen vkl isällään. Mutta se on tuollaisten vaikea ymmärtää kenellä on se tukiverkosto ympärillä.

Harmi, jos tilanteesi on noin paha. En silti jaksa uskoa et kaikilla se on yhtä toivotona. Ja mitä omaan tukiverkostooni tulee, se on oma mieheni. Isovanhemmat noin kaks-kolme kertaa vuodessa kun ottavat lapset luokseen. Kyllä on sumplimista meidän arjessa, koen sen vaan tärkeäksi et sitä rahaa on joten jostain on pakko luopua. Esim. teen itse 07.20-21.20 päiviä ihan sen takia että saan perheelleni arvoisensa joulun.
 
"hmm"
Mun on vaan jotenkin vaikeaa ymmärtää näitä ihmisiä jotka valittaa ettei raha riitä. Itse elin opiskeluajan 100 eurolla kuussa ja silti selvisin ihan hyvin. Kyse olikin siitä, että osasin käyttää rahaa. Ei tullu mieleenkään käydä kampaajalla, ostaa mitään Oltermanneja (ainakaan normaalihinnalla) tai ylipäänsä mitään turhaa. Jotenkin vaan tuntuu oudolta, kun joku kertoo ettei kolmihenkinen perhe selviä alle 50 euron kauppareissulta. Kyllä siinä saa miettiä, missä vika, jos ei muka selviä. Eikä nuo eurot nyt niin hirveesti hintoja ole nostanut, perusruoka maksaa tasan sen mitä se maksoi markka-aikanakin. Pussi ruispaloja maksaa 1,49 euroa, paketti jotain leikkelettä alle 3 euroa, maitopurkki alle euron. Samoja hintoja oli silloin markka-aikanakin tai jopa kalliimpaa. Perusruoka ei oikeasti maksa juuri yhtään mitään, jos vaan viitsii itse tehdä. Kun elää koko ajan säästäväisesti, sitten jää rahaa myös joulun viettoon.
 

Yhteistyössä