1000 euroa yhden lapsen vaatteisiin vuodessa? Onko mielestänne kovinkin paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiarinan äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiarinan äitee

Vieras
Pistän vähän mistä summa koostuu:

- kosteussuojattu toppahaalari noin 80 euroa
- 2-osainen kevyesti kosteussuojattu ulkoasu 50 euroa
- yhdet irtotoppahousut 20 euroa
- kosteussuojattuja toppahanskoja 3 paria yht 50 euroa
- kosteussuojatut talvikengät 60 euroa
- pakkaskelien toppakengät 30 euroa
- villahaalari 40 euroa
- villaa sisältävä talvikypärähattu 15 euroa
- välikausihaalari kosteussuojalla 50 euroa
- välikausitakki ja -housut kosteussuojalla 40 euroa
- tuulipukutyyppinen asu 20 euroa
- kosteussuojattuja välikausirukkasia kahdet 25 euroa
- 3 pipoa välikauteen eri paksuisina 20 euroa
- 5 sormikkaat 10 euroa
- lenkkarit 15 euroa
- kesäkumpparit 10 euroa
- talvikumpparit lämpimällä vuorilla 20 euroa
- kosteussuojatut varrelliset kengät kevääseen/syksyyn 40 euroa
- sandaalit kesään 20 euroa
- "crocsit" 5 euroa
- pitkiksiä housujen alle (siis pitkien kalsareiden tyylisiä) 7:t (eli viikoksi) 40 euroa
- 3 farkut 45 euroa
- 5 collegehousut 30 euroa
- 5 trikoolegginsit 30 euroa
- fleeceasu (housut ja takki) 20 euroa
- 3 hametta 30 euroa
- 5 arkimekkoa/tunikaa 50 euroa
- pitkähihaisia trikoopaitoja 7 40 euroa
- huppareita 2 30 euroa
- 2 uimapukua 20 euroa
- lyhythihaisia/hihattomia 15 kpl 50 euroa
- sukkia vuodessa 50 eurolla
- alushousuja vuodessa 50 eurolla
- juhlavaatteet ja -kengät 50 euroa

Vaatteista ja kengistä tulee 1000 euroa, vaikka katson hintoja, ostan alehintaan, joskus kirppariltakin!

Lisäksi sitten esim. urheiluvälineet: sukset, luistimet, polkupyörä, näitä pitää ostaa yleensä 2 vuoden välein. Niin ja tietysti harrastusmaksut, ruoat jne. menee myös lasten kuluiksi ja lelut.

[QUOTE="juu";24305907]Kyllä mulla tonni hurahtaa lasta kohti vuodessa ja lapsia on 3kpl...[/QUOTE]

etkä kierrätä heillä vaatteita?Meillä ainakin talvihaalarit,kumisaappaat yms. vaihtavat omistajaa,vanhin saa yleensä kaiken uutena.

[QUOTE="myy";24305909]nuo kosteussuojatut nostavat tuota summaa aika reippaasti.Meillä on käytössä kurahousut&rukkaset,ei mitään kosteussuojattua.[/QUOTE]

Mie taas oon nykyisin niin laiska että en ala pukea kurahousuja pukujen päälle. Toisaalta olen ostanut kaikki kosteussuojatut alesta, kallein n.35e ja halvimmat 18e....

Viimeksi muokattu:
Summa on varmaan aika oikea. Joka vuosi en osta esim. uimapukua ja villahaalarikin on mennyt pari talvea. Osa vaatteista menee parille lapselle ja toisaalta myydessä saa kivasti takaisinkin, joten vuosittain sijoitettava summa ei ole tonnia. Ulkovaatteet ja kengät meillä maksaa kyllä enemmän. Juhlavaatteisiin en panosta joka vuosi.

:O On! Kannatasko vähentää tuota vaatearsenaalia ja laulattaa sitä pesukonetta useammin? 15 t-paitaa...? Älytöntä! Mulla oli kyllä kanssa jossain kohtaa tuota vikaa, kun lapsi oli vauvaiässä, mutta pääsin siitä onneksi eroon ja nyt vaatekaappi näyttää lähinnä "aneemiselta", mutta hyvin pärjää, kun pesee vähän useammin.

[QUOTE="nyyti";24305921]etkä kierrätä heillä vaatteita?Meillä ainakin talvihaalarit,kumisaappaat yms. vaihtavat omistajaa,vanhin saa yleensä kaiken uutena.[/QUOTE]

No mulla on poika-tyttö-poika useamman vuoden ikäeroilla. En viitti jättää isommalta pojalta pienemmälle kun pitäis säilöä vuosikaupalla ennenku ne tulevat käyttöön, tytölle taas haluan ostaa tyttöjen vaatteita. Ja mitä kierrätykseen tulee niin kyllä mä vaatteet sillä tavalla kierrätän että laitan ne kiertoon eteenpäin - myyn huutiksessa tai kirpparilla. Kierrätystä sekin on vaikken omillani kierrätäkkään. Ja mitä tuohon että vanhin saa kaiken uutena, mun mielestä se on väärin että vanhin saa uusia ja muut käyttää vanhoja sitten. Mun mies on 4-lapsisen perheen kuopus ja anopilla oli tuo tapa että vanhin sai uutena ja sitte kaikki 4 käytti niitä peräjälkeen. Mun mies kuopuksena sai aina kaikki vanhat kuluneet kauhtanat ja se on tänä päivänäkin katkera siitä ja periaattestakaan ei halua samaa omilleen.

Suurin osa varmaan ostaa laskematta ja silloin summaa kertyy helposti ylikin tonnin ja ihan huomaamatta. Sitä luulee, että vaatteisiin on mennyt vähemmän rahaa kuin meneekään. Eiköhän tommonen tonni vuodessa oo aika tavallinen. Kunnon friikit saa menemään tonnin KUUKAUDESSA! Oikein superkirppistelijät voi selvitä 200 eurolla, mutta kyllä siinä sitten jo vaatteen ominaisuudet ja ulkonäkö on vähän toista kuin jos enempi panostaa...

[QUOTE="myy";24305943]myy,meillä pukee,päiväkodin tädit :)[/QUOTE]

Eskarissa olevalla piti olla kurahousut,mutta pienemmät on kotona joten ite joutuu pukemaan. Joskus tein taulukon miten halvalla saa yhden lapsen kaikki vaatteet ja kengät vuodeksi mutta pahus kun se on hajonneella tietokoneella.

[QUOTE="vieras";24305957]:O On! Kannatasko vähentää tuota vaatearsenaalia ja laulattaa sitä pesukonetta useammin? 15 t-paitaa...? Älytöntä! Mulla oli kyllä kanssa jossain kohtaa tuota vikaa, kun lapsi oli vauvaiässä, mutta pääsin siitä onneksi eroon ja nyt vaatekaappi näyttää lähinnä "aneemiselta", mutta hyvin pärjää, kun pesee vähän useammin.[/QUOTE]

Olen miettinyt juu samaa. Meillä ei vaatekaappi ole koskaan täysin tyhjänä. Toisaalta joskus väsyttää tai on niin paljon ohelmaa, että menee yli viikko pesemättä pyykkiä. Siihen ei pystyis jos ei olisi näin paljon vaatetta. T-paitoja kuluu joskus kesällä parikin päivässä, hikoilun vuoksi. Ja esim. jumppaharrastukseen otetaan eri t-paita mukaan kuin mikä ollut päivällä pitkähihaisen alla, samoin päiväkodin jumppapäivänä eri t-paita mukaan. Pieni osa vaatteista myös lojuu päiväkodin vaihtovaatelaatikossa.

Meneehän sitä..en ole pitänyt kirjaa kaikista ostoista, mutta kyllä kunnon ulkovaatteet ja kengät on ehdoton. Niihin jo pelkästään menee aika paljon. Ja ainakin meillä isommille lapsille ei tahdo kirppareilta löytyä siistiä. On kulutus jo sen verran kovempaa koululaisilla.

[QUOTE="vieras";24305957]:O On! Kannatasko vähentää tuota vaatearsenaalia ja laulattaa sitä pesukonetta useammin? 15 t-paitaa...? Älytöntä! Mulla oli kyllä kanssa jossain kohtaa tuota vikaa, kun lapsi oli vauvaiässä, mutta pääsin siitä onneksi eroon ja nyt vaatekaappi näyttää lähinnä "aneemiselta", mutta hyvin pärjää, kun pesee vähän useammin.[/QUOTE]

Minä olen vähentänyt vaatteiden ostamista, ja huomasin, ettei siltikään tarvitse pestä pyykkiä yhtään sen useammin. Että on niitä vaatteita meilläkin ollut ihan liikaa! Ja nyt on kivaa sekin, että kun ostaa ihanan vaatteen, sitä tulee käytettyäkin eikä kaapin perukoille jää käyttämättömiä vaatekappaleita.

Siihen en onneksi ole sortunut pienen lapsen kanssa, että olisin monet ulkohaalarit ostanut kun tosiaan ei tarvittu kuin sitä yhtä haalaria talvella. Ja kun se oli aivan ihana haalari, ei tehnyt mieli vaihdella. Varahaalari oli kaapissa, ja siellä se on edeleen koskemattomana. Nyt ensi talveksi on pojalle 2.5v haalari ja kaksiosainen puku, joka sekin eriparia.

suomen 4 vuodenaikaa vie kyllä rahaa, halvemmallakin pääsisi mutta jos mulla on 100 000e säästöjä niin lapset saavat kulkea teknisissä vaatteissa eikä missään hiostavissa kurahousuissa. Sisävaatteet onkin sitten 95% kirppikseltä. ( ja kaikki ulkovaatteet on alesta, mutta hyviä kuitenkin )

Noista ulkovaatteista sen verran, että meillä kyllä likaantuvat niin kovin, että on pakko olla kunnolla sitä vaihtovaatettakin... Yhdellä puvulla ei kyllä pärjättäis... Tai ehkä jos ostais jonkun superhyperkalliin superominaisuuksisen, josta lika oikein sinkoutuisi pois? Mutta toisaalta semmoisen hinnalla saa jo pari vähän edullisempaa...

Meillä poika-tyttö-poika ja ei kyllä paljon tule lapsilla keskenään kierrätystä. esikoisella ja kuopuksella on 6v ikäeroa, joten en ala säilömään vaatteita varastossa. Onneksi on kirpputorit :D

Ja meilläkin varsinkin tytön kaappi pursuaa kaikkea epäkäytännöllistäkin vaatetta esim. hameita ja juhlamekkoja. Juhlamekkojakin kaapissa oikeaa kokoa peräti 10 kpl ja hameitakin varmaan 20 kpl. Esikoispojalla t-paitoja varmaan 30kpl. saatu paljon lahjaksi ja esim. serkkupojan vanhoja :D kyllä sitä vaan kertyy...

Huhhuh. Kiitos ap:lle tuosta luettelosta. Nyt aloin miettiä meidän pojan vaatekaapin sisältöä ja taitaa olla niin että on meillä mennyt aikas paljon rahaa tuon vaatteisiin. Mutta tämä aloitus herätti minut ja ehkäpä tämän jälkeen otan ahkerammin tuon ompeluammattini käyttöön. Nyt on kauhean vähän tullut tehtyä mitään, mutta jos syksyn tullen tekisi vaatteita, ja joitain voisi tehdä myyntiinkin...

en ole alle kouluikäisen vaatteisiin varmaan noin paljon laittanut, vaika helposti varmasti menee. 4 vuodenaikaa. Itse käytin kirppareita ja serkkujen vanhat hatut ja itse neulotut lapaset jne kävivät.
Pieni rahanmeno kuitenkin 1000 euroa verrattuna harrastamiseen. Meillä lasten harrastaminen maksaa noin 7000 euroa/vuosi/2lasta.

No tuo luettelo hintoineen vaikuttaa kyllä ihan kohtuulliselta mielestäni. Vaatetta ei ole mitenkään liikaa eivätkä ole ylihintaisia. *köh köh, katselee oman lapsen pursuilevaa kaappia*. Luulen, että meillä menee enemmän... ;/

Yhteistyössä